Spanningen in Korea

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Spanningen in Korea

Berichtdoor elbert » 08 apr 2013 09:31

China heeft een verdrag met Noord-Korea dat erop neerkomt dat China Noord-Korea bij zal staan in een oorlog. Dat is uit eigenbelang. China heeft behoefte aan een bufferstaat tussen China en het westen (Zuid-Korea, Japan, de VS). Eigenlijk net als wat in de Koreaanse oorlog gebeurde: toen de troepen van de VS de grens met China naderden (in oktober-november 1950), intervenieerden de Chinezen en dwongen ze de Amerikanen tot de langste terugtocht uit hun militaire geschiedenis.
Maar momenteel zijn de Chinezen niet blij met hun bondgenoot. China wil niet dat Noord-Korea met vuur speelt door op oorlog aan te sturen. Aan de andere kant: als het oorlog wordt, wil China niet dat Noord-Korea verliest/instort en er een massale vluchtelingenstroom richting China op gang komt. Een complexe situatie dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2013 20:11

De vraag is of China zit te wachten op een oncontroleerbare kernmogendheid aan de grens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2013 20:28

Uiteraard niet, en daarom heeft China ook al aangekondigd zelf ook (meer) druk op NK te gaan uitoefenen.

Het zo me niets verbazen dat China de raketten die NK eventueel zou willen afvuren gewoon uit de lucht blaast, trouwens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 30 mei 2013 11:35

waarschijnlijk hebben ze succes gehad met druk zetten op Noord Korea, ze zijn aardig rustig
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mei 2013 11:43

johannes1 schreef:waarschijnlijk hebben ze succes gehad met druk zetten op Noord Korea, ze zijn aardig rustig
De militaire oefeningen van de VS en Zuid-Korea zijn ook afgelopen, dus is er ook weinig reden voor de Noord-Koreanen om zich nog druk te maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”