Minister: 'Ziekenhuizen mogen abortus niet weigeren'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Re: Minister: 'Ziekenhuizen mogen abortus niet weigeren'

Berichtdoor Kvinna » 16 mar 2013 09:04

Vandaag staat in het Rd een open brief aan het ziekenhuis over dit onderwerp.
Wat mij opvalt in de redenering waarom kinderen met Down niet geaborteerd zouden mogen worden is, dat er steeds op wordt gehamerd dat het zulke lieve kinderen zijn die nog zoveel kunnen, waar wij van houden en van leren, en zij houden veel van ons en de wereld om ons heen.
Ten eerste is dat maar gedeeltelijk waar, er zijn genoeg Down-kinderen die zeer moeilijk zijn in de omgang (al is dat niet de regel). Maar belangrijker: wij vinden het leven an sich beschermwaardig. Dat is het belangrijke punt. Niet alleen dat leven waar wij mooie waardevolle dingen in vinden, maar alle leven. Ook als dat de omgeving veel zorg en moeite geeft in het dagelijks leven. Als je belijdt dat God het leven geeft, is dat de reden waarom wij er met onze vingers af moeten blijven. Niet de mate van blijheid en levensvreugde van zo'n gehandicapt kind.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 16 mar 2013 09:36

Kvinna schreef:Vandaag staat in het Rd een open brief aan het ziekenhuis over dit onderwerp.
Wat mij opvalt in de redenering waarom kinderen met Down niet geaborteerd zouden mogen worden is, dat er steeds op wordt gehamerd dat het zulke lieve kinderen zijn die nog zoveel kunnen, waar wij van houden en van leren, en zij houden veel van ons en de wereld om ons heen.
Ten eerste is dat maar gedeeltelijk waar, er zijn genoeg Down-kinderen die zeer moeilijk zijn in de omgang (al is dat niet de regel). Maar belangrijker: wij vinden het leven an sich beschermwaardig. Dat is het belangrijke punt. Niet alleen dat leven waar wij mooie waardevolle dingen in vinden, maar alle leven. Ook als dat de omgeving veel zorg en moeite geeft in het dagelijks leven. Als je belijdt dat God het leven geeft, is dat de reden waarom wij er met onze vingers af moeten blijven. Niet de mate van blijheid en levensvreugde van zo'n gehandicapt kind.

Ik vind het argument als bij-argument wel degelijk van grote waarde.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 16 mar 2013 09:46

Ik krijg uit wat ik lees, het gevoel dat het het grootste argument is. Kijk eens hoe lief, muzikaal, liefhebbend, waardevol dit kind is. Dat wil je toch niet aborteren?
Terwijl het grootste argument is: afblijven van leven dat God gegeven heeft.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 16 mar 2013 11:01

Kvinna schreef:Ik krijg uit wat ik lees, het gevoel dat het het grootste argument is. Kijk eens hoe lief, muzikaal, liefhebbend, waardevol dit kind is. Dat wil je toch niet aborteren?

Dat vermoeden heb ik niet, de ondertekenaars ziende. Vermoedelijk is voor deze insteek en dit argument gekozen omdat het bestuur waaraan de brief gericht is dit een meer steekhoudend argument vindt.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 mar 2013 11:22

Kvinna schreef:Ik krijg uit wat ik lees, het gevoel dat het het grootste argument is. Kijk eens hoe lief, muzikaal, liefhebbend, waardevol dit kind is. Dat wil je toch niet aborteren?

Een nog groter argument is, dat er in de maatschappij gezorgd dient te worden voor de mindere, de armere, de gehandicapte, en de bejaarde.
Alles weg aborteren en euthaniseren wat niet perfect genoeg (meer) is, dat was de droom van Hitler.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2013 11:28

Wanneer je als ouders weet dat je drager bent van een ernstige ziekte, kun je een prenataal onderzoek aanvragen. Als blijkt dat het kindje de ziekte geerfd heeft, kun je ervoor kiezen om het te laten aborteren.
Dus het is echt niet alleen bij Down!
Wij hebben zelf met dit probleem te maken (gehad), we hebben ervoor gekozen om dit onderzoek te weigeren. Want het kindje was ten allen tijde welkom, ziek, gezond of gehandicapt.
Als je een kind ziet als een bijzonder geschenk van de Heere, zou het wel van zeer veel arrogantie getuigen als je dit geschenk weggooit, alvorens je het gezien hebt zelfs!
Onze houding zou moeten zijn: wie zijn wij dat Hij dit leven aan ons toevertrouwt!

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 16 mar 2013 13:15

schelpje3 schreef:Wanneer je als ouders weet dat je drager bent van een ernstige ziekte, kun je een prenataal onderzoek aanvragen. Als blijkt dat het kindje de ziekte geerfd heeft, kun je ervoor kiezen om het te laten aborteren.
Wij hebben zelf met dit probleem te maken (gehad), we hebben ervoor gekozen om dit onderzoek te weigeren. Want het kindje was ten allen tijde welkom, ziek, gezond of gehandicapt.
Als je een kind ziet als een bijzonder geschenk van de Heere, zou het wel van zeer veel arrogantie getuigen als je dit geschenk weggooit, alvorens je het gezien hebt zelfs!
Onze houding zou moeten zijn: wie zijn wij dat Hij dit leven aan ons toevertrouwt!

Bij niet iedereen is het geloofsvertrouwen even sterk, soms staan echtparen er elk verschillend in, de draagkracht van mensen verschilt en ga zo maar door. Ik mis het begrip in je bijdrage.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2013 14:14

Dan zou mijn posting 3 x zo lang geworden zijn. Want er zijn nog vele nuances aan te brengen. Ik heb ons standpunt in deze verwoord, ik kan helaas putten uit eigen ervaring.
Het is zwaar en niet gemakkelijk, kan ik je vertellen.
Maar dat zijn vele tegenspoeden in het leven en hoe ga je daar dan mee om?
Om bij het onderwerp te blijven, doordat er veel meer "voorkennis" is, dmv echo, vruchtwateronderzoek, genetisch onderzoek enz, is er ook meer leed gekomen in feite, nl. er wordt een beslissend standpunt van je verwacht.
Vroeger kregen de mensen een kind en zagen pas na de bevalling dat er iets niet goed was.
Nu krijgt een mens een mogelijkheid in te grijpen en ik vind dat bepaald geen zegen.
Inderdaad, als je al op je uiterste draagkracht bent, en je krijgt zo'n boodschap eroverheen, wat dan?
Dat zijn moeilijke vraagstukken, geef ik direct toe.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 mar 2013 10:10

schelpje3 schreef:Wanneer je als ouders weet dat je drager bent van een ernstige ziekte, kun je een prenataal onderzoek aanvragen. Als blijkt dat het kindje de ziekte geerfd heeft, kun je ervoor kiezen om het te laten aborteren.

Een andere optie is een kind adopteren, als je weet dat eigen nakomelingen zeer waarschijnlijk een ziekelijk leven zullen hebben.
Maar daarvoor is de gemiddelde mens te egoistisch, wil altijd zijn eigen kind en eigen familie, want die is beter en liever.
De woorden van Jezus, die zegt dat zelfs Zijn eigen moeder dezelfde positie heeft als alle andere mensen, omdat wij allen IN Jezus Christus, een nieuwe familie vormen, daar hoor ik zelden iemand over.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 mar 2013 00:09

parsifal schreef:Nogmaals volgens de wet bepaalt de arts of er sprake is van een noodsituatie. Als de arts het syndroom van Down niet als een noodsituatie ziet dan heeft de vrouw wettelijk niet veel meer te zeggen. Ik denk dat de minister hier voor haar beurt praat.

Nee hoor, de vrouw bepaald of er een noodsituatie is. De wet omschrijft het begrip noodsituatie nauwelijks.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 mar 2013 00:11

boer schreef:Een nog groter argument is, dat er in de maatschappij gezorgd dient te worden voor de mindere, de armere, de gehandicapte, en de bejaarde.
Alles weg aborteren en euthaniseren wat niet perfect genoeg (meer) is, dat was de droom van Hitler.

Je gaat mensen die voor abortus zijn vergelijken met Hitler? Doe effe normaal man!

Christopher Hitchens

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mar 2013 08:52

Sjaak84 schreef:
Nee hoor, de vrouw bepaald of er een noodsituatie is. De wet omschrijft het begrip noodsituatie nauwelijks.

De arts moet toch echt akkoord gaan met het begrip noodsituatie. Het oordeel van de vrouw weegt zwaar hierin, maar een arts mag altijd weigeren een abortus uit te voeren. De minister lijkt bijvoorbeeld artikel 20 van de wet afbreking zwangerschap ongedaan te willen maken. Ook artikel 5 lijkt duidelijk te maken dat de arts een belangrijke stem heeft in wat een noodsituatie is (Dit artikel lijkt trouwens vaak genegeerd te worden)

Sjaak84 schreef:
Je gaat mensen die voor abortus zijn vergelijken met Hitler? Doe effe normaal man!

Hmm, het doden van mensen met het Down-syndroom, omdat ze niet gewenst zijn en niet volwaardig mens zouden zijn. Als je het embryo als mens ziet, dan is de vergelijking echt niet ver gezocht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 apr 2013 16:05

parsifal schreef:De arts moet toch echt akkoord gaan met het begrip noodsituatie. Het oordeel van de vrouw weegt zwaar hierin, maar een arts mag altijd weigeren een abortus uit te voeren. De minister lijkt bijvoorbeeld artikel 20 van de wet afbreking zwangerschap ongedaan te willen maken. Ook artikel 5 lijkt duidelijk te maken dat de arts een belangrijke stem heeft in wat een noodsituatie is (Dit artikel lijkt trouwens vaak genegeerd te worden)

De vrouw bepaald zelf of er sprake is van een noodsituatie. De arts doet dat niet!

Noodsituatie

Een zwangerschap mag gerechtvaardigd worden afgebroken wanneer de noodsituatie waarin de vrouw verkeert, haar onontkoombaar maakt. Het begrip: noodsituatie, is echter niet of nauwelijks duidelijk omlijnd. In de parlementaire stukken is wel een soort van algemene omschrijving van het begrip te vinden. Het zou gaan om de toestand van geestelijke nood waarin de vrouw is komen te verkeren door haar ongewenste zwangerschap zonder dat er sprake is of behoeft te zijn van dreigend fysiek of psychisch letsel. In de Wafz zelf is geen omschrijving van het begrip noodtoestand te vinden. De wetgever heeft destijds bewust het begrip niet nader kunnen en willen afbakenen. Dit omdat de situaties van nood te zeer uiteenlopen en derhalve niet in algemene termen te omschrijven wanneer van een noodtoestand sprake is. Volgens de commissie die de Wafz aan een evaluatie heeft onderworpen, kan men het in de praktijk hanteren van het ongedefinieerde begrip noodsituatie, als volgt samenvatten:

Dat betekend dus niet dat de vrouw niet bepaald of er een noodsituatie is. De vrouw bepaald dat, de arts heeft daar niks over te zeggen. De arts moet alleen nadat de vrouw heeft gezegd dat ze in een noodsituatie zit een beslissing maken of hij wel of geen abortus uitvoert.

“De situatie waarin de vrouw verkeert en die geleid heeft tot het verzoek tot afbreken van de zwangerschap, behoort tot de elementen die de besluitvorming ten aanzien van abortus beheersen. In de besluitvormingsprocedure dient voorlichting te worden gegeven over alternatieve oplossingen voor de (nood-)situatie waarin de vrouw zich bevindt. Als deze volgens de vrouw niet tot een oplossing van haar noodsituatie kunnen leiden, dient de arts een besluit te nemen over het al dan niet verrichten van de abortus. De arts kan zijn medewerking verlenen indien naar zijn inzicht, alle relevante omstandigheden in aanmerking genomen, de noodsituatie van de vrouw de abortus onontkoombaar maakt. Bij het nemen van deze beslissing moet het oordeel van de vrouw zwaar wegen, zonder dat de arts zich met een beroep op het enkele feit dat de vrouw de zwangerschapsafbreking wenst aan zijn eigen verantwoordelijkheid kan onttrekken. Het gaat om twee eigenstandige beslissingen: de vrouw beslist of zij de abortus wil, de arts beslist of hij dit voor zich zelf kan verantwoorden, zowel medisch als ethisch.”

In het slot komt duidelijk naar voren dat de vrouw niet is overgeleverd aan de arts, maar omgekeerd kan de vrouw de arts ook niet dwingen de abortus uit te voeren. Beide personen zullen voor zichzelf een keuze moeten maken, waarmee de wetgever uitdrukking aan de eigen verantwoordelijk heeft willen geven. Dit wordt nog eens extra onderstreept in art. 20 Wafz waarin staat dat niemand verplicht is een vrouw een behandeling gericht op het afbreken van zwangerschap te geven. In het tweede lid van hetzelfde artikel staat dat de arts met gemoedsbezwaren tegen het verrichten of doen verrichten van de behandeling, de vrouw hiervan onverwijld in kennis moet stellen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Abortus#Noodsituatie

Hmm, het doden van mensen met het Down-syndroom, omdat ze niet gewenst zijn en niet volwaardig mens zouden zijn. Als je het embryo als mens ziet, dan is de vergelijking echt niet ver gezocht.

Ik zie een embryo nog niet als een mens. Bij een abortus word een embryo weggehaald. Maar in de holocaust werden mensen vermoord. Daar zit nogal een verschil tussen mensen en embryo. Mensen hebben emoties, gevoelens, herinneringen, ect. Embryo's hebben dat niet.

Christopher Hitchens

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 apr 2013 07:19

sjaak84 schreef:Ik zie een embryo nog niet als een mens. Bij een abortus word een embryo weggehaald. Maar in de holocaust werden mensen vermoord. Daar zit nogal een verschil tussen mensen en embryo. Mensen hebben emoties, gevoelens, herinneringen, ect. Embryo's hebben dat niet.
Wil je daarmee ook zeggen dat een kind/embryo van 8 1/2 maand geaborteerd mag worden?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 29 apr 2013 11:28

sjaak84 schreef:Ik zie een embryo nog niet als een mens. Bij een abortus word een embryo weggehaald. Maar in de holocaust werden mensen vermoord. Daar zit nogal een verschil tussen mensen en embryo. Mensen hebben emoties, gevoelens, herinneringen, ect. Embryo's hebben dat niet.

Wat bepaalt wanneer je mens bent?

Terug naar “Archief”