Paardenvlees

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

refo
Mineur
Mineur

Re: Paardenvlees

Berichtdoor refo » 26 feb 2013 08:47

Je kunt blijkbaar het beste bij de supermarkt kopen, dat zijn de eersten die toegeven dat er wel eens iets niet zou kunnen kloppen. De zgn ambachtelijke slager gaat echt niets uit zijn vitrine halen. Dat kost te veel.

De hele discussie is eigenlijk volledige onzin vanuit christelijk oogpunt. Wij bidden om dagelijks brood en het interesseert ons niet hoe God ons dat toeschikt. Bovendien mogen we in navolging van 1 Kor 10 alles eten wat in het vleeshuis verkocht wordt.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 feb 2013 08:59

refo schreef:Je kunt blijkbaar het beste bij de supermarkt kopen, dat zijn de eersten die toegeven dat er wel eens iets niet zou kunnen kloppen. De zgn ambachtelijke slager gaat echt niets uit zijn vitrine halen. Dat kost te veel.

De hele discussie is eigenlijk volledige onzin vanuit christelijk oogpunt. Wij bidden om dagelijks brood en het interesseert ons niet hoe God ons dat toeschikt. Bovendien mogen we in navolging van 1 Kor 10 alles eten wat in het vleeshuis verkocht wordt.

Klopt, maar ik wil wel weten wat er in een verpakking zit.
Zo eet ik best vaak springbok, kudu, struisvogel en orynx.
Maar zet het er wel op.
Je hebt toch het recht te weten wat je gaat eten?
De huidige leugens zullen er wel weer voor zorgen dat de europeaan nog bozer en wantrouwender wordt , en er is al zo weinig vertrouwen in regeringen...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 feb 2013 09:15

Mee eens boer.

@ refo De meeste ambachtelijke slagers kunnen precies achterhalen waar hun vlees vandaag komt. Althans mijn slager heeft dat op zijn site staan. Op zich vind ik het niet erg dat er wellicht paardenvlees inzit, maar ik vind het wel storend dat het niet vermeld wordt. Zo kan er van alles in het eten zitten zonder dat je het merkt. Daarom ook hier vrijwel zonder zakjes, pakjes en geen voorbewerkt eten.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 26 feb 2013 09:41

Bij pakjes en zakjes weet je wel precies wat er in je eten zit. Dat staat er namelijk op.

De slagers kunnen van alles op hun website zetten en dat ziet er betrouwbaar uit.
De enige die echt precies weet wat hij verkoopt is de zelfslachtende slager, die ook nog eens zelf zijn dieren mest. Die zijn niet meer te vinden in ons land.
De slager bestelt nu zijn vlees enzo bij de groothandel. Voor de vorm bestelt hij nog wat halve beesten, omdat dat ambachtelijk staat. Het gros koopt hij ook kant en klaar in. Want anders zou het helemaal niet te betalen zijn (lees: gekocht worden) en ze zijn al zo bizar duur.

Natuurlijk is het niet in de haak als er een paard in zit als je een koe vermeld ziet staan. Maar het is wel de controle die dit boven water haalt. En voorzover ik de berichtgeving begrijp zat het in klaargemaakt voedsel. Dan betaalt iemand een boete wegens misleiding en gaan we weet verder met eten. Want met de gezondheid was niets mis.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 26 feb 2013 10:20

refo schreef:Bij pakjes en zakjes weet je wel precies wat er in je eten zit. Dat staat er namelijk op.

(...)

Natuurlijk is het niet in de haak als er een paard in zit als je een koe vermeld ziet staan. Maar het is wel de controle die dit boven water haalt. En voorzover ik de berichtgeving begrijp zat het in klaargemaakt voedsel. Dan betaalt iemand een boete wegens misleiding en gaan we weet verder met eten. Want met de gezondheid was niets mis.

Twee beweringen waarmee ik het toch niet eens kan zijn:

1. Het probleem zat 'm net in het feit dat de "pakjes en zakjes" de ingrediënten niet correct vermeldden: als de verpakking spreekt over rundsvlees, en het blijkt (minstens gedeeltelijk) paard van onbekende origine te zijn, in hoeverre kan je dan de rest van de opgelijste ingrediënten nog vertrouwen? Of de al-dan-niet traceerbare origine van het wel aanwezige rund? De gisteren uit de handel gehaalde overbekende Zweedse balletjes van Ikea zijn een prima voorbeeld...

2. De controle haalt één en ander nu wel boven water, maar hoe lang was dit soort bedrog al aan de gang zonder dat er grondig genoeg gecontroleerd werd? En "met de gezondheid was niets mis" is een heel dappere veronderstelling, aangezien er intussen toch ook al sporen van zieke paarden teruggevonden zijn, en van paarden die behandeld waren met medicijnen die absoluut niet in de voedselketen terecht zouden mogen komen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2013 12:46

Optimatus schreef:We kunnen vis gaan eten, maar daar zit dan misschien wel zeepaard in.

Wat ik net zo kwalijk vind is dat gepromoot met die Pangasiusvissen. Die worden gekweekt en gevangen in de Mekong delta in Vietnam. Daar hebben de Amerikanen van die fijne bommen gedropt :-&
Mijn man had één keer per ongeluk een zak meegenomen, ze lagen in het vak waar de zakken met kabeljauwen lagen. Ik kookte ze voor de katten, ze aten het niet!
Dus ik eet liever paardenvlees, daar ga je tenminste geen licht van geven :wink:

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 26 feb 2013 12:56

schelpje3 schreef:Wat ik net zo kwalijk vind is dat gepromoot met die Pangasiusvissen. Die worden gekweekt en gevangen in de Mekong delta in Vietnam. Daar hebben de Amerikanen van die fijne bommen gedropt :-&
Mijn man had één keer per ongeluk een zak meegenomen, ze lagen in het vak waar de zakken met kabeljauwen lagen. Ik kookte ze voor de katten, ze aten het niet!
Dus ik eet liever paardenvlees, daar ga je tenminste geen licht van geven :wink:

nou daar zeg je zoiets.
zelf ben ik vegetariër, maar mijn man is dol op Pangasius, dus bak ik die regelmatig voor hem.

en inderdaad: mijn katten lusten het ook niet -dus dat wil wel iets zeggen...
daarentegen wel Tilapia, wat ook een kweekvis is.
Laatst gewijzigd door maran op 26 feb 2013 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2013 13:20

schelpje3 schreef:Wat ik net zo kwalijk vind is dat gepromoot met die Pangasiusvissen. Die worden gekweekt en gevangen in de Mekong delta in Vietnam. Daar hebben de Amerikanen van die fijne bommen gedropt :-&

Over welke bommen heb je het precies?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2013 13:25

Je zult deze vraag wel met een bedoeling stellen :wink: daarom heb ik maar even een berichtje uit de Volkskrant erbij gezocht:
Het duurt nog driehonderd jaar om Vietnam van alle overgebleven bommen, granaten en mijnen uit de oorlog met de Verenigde Staten te ontdoen als het huidige tempo van ruimen wordt voortgezet.

Dat zei vrijdag kolonel Phan Duc Tuan, de plaatsvervangende commandant van de genie van het Vietnamese leger.

Volgens een vrijdag gepubliceerd rapport van het leger zijn de problemen vooral groot in het midden van het land. Daar, bij de vroegere grens tussen het communistische Noord- en het door de VS gesteunde Zuid-Vietnam, is het hevigst gevochten. Sinds het einde van de oorlog in 1975 zijn hier 10.529 mensen omgekomen en 12.000 mensen gewond geraakt door ontploffende blindgangers.

De explosieven veroorzaken Vietnam ook veel economische schade. Zo worden bouw- en infrastructuurprojecten gehinderd..

Dat is het niet alleen, er zitten volgens een onderzoek van Kassa Vara ook veel giftige stoffen uit bestrijdingsmiddelen in deze vis, die o.a. kanker in het spijsverteringskanaal kunnen veroorzaken.
De vis is goedkoop, zeker als je deze vergelijkt met bijv. tong, zalm en heilbot.
Maar ik zou het risico niet nemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 feb 2013 22:09

schelpje3 schreef:Je zult deze vraag wel met een bedoeling stellen :wink: daarom heb ik maar even een berichtje uit de Volkskrant erbij gezocht:
Het duurt nog driehonderd jaar om Vietnam van alle overgebleven bommen, granaten en mijnen uit de oorlog met de Verenigde Staten te ontdoen als het huidige tempo van ruimen wordt voortgezet.

...

Dat is het niet alleen, er zitten volgens een onderzoek van Kassa Vara ook veel giftige stoffen uit bestrijdingsmiddelen in deze vis, die o.a. kanker in het spijsverteringskanaal kunnen veroorzaken.
De vis is goedkoop, zeker als je deze vergelijkt met bijv. tong, zalm en heilbot.
Maar ik zou het risico niet nemen.

Ik vroeg dat inderdaad met een reden. Het kwam op mij over alsof je een atoombom bedoelde, en die hebben de Amerikanen daar toch echt niet gebruikt. Vandaar mijn verwarring. Er is uiteraard ontzettend smerig oorlog gevoerd, met allerlei chemische troep, maar ik vroeg me dus af hoe significant die sporen nog zijn die je daarvan terugvind.

Maar goed, het is allemaal wel wat off topic...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2013 10:29

Dus terug naar S alinero :wink:
Paardenvlees ziet er anders uit dan rund- of varkensvlees. Varkensvlees is lichtroze, rundvlees donkerrood met een duidelijke structuur en paardenvlees is nog donkerder.
De slagers waar ik kom hebben in de winkel een lijst hangen, er worden daar halve varkens en kwart koeien binnengebracht, de slagers snijden alles zelf af. Het is een vak!
En een middenstander kijkt wel uit om te gaan rommelen, want eenmaal een goede naam kwijt, kan hij wel inpakken. Zeker in deze tijd. Mensen willen wat meer betalen voor kwaliteit, maar dan moet het wel op een eerlijke manier.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2013 21:23

mealybug schreef:In paardenvlees is de pijnstiller fenylbutazon gevonden. Het gaat om een medicijn dat niet in de voedselketen terecht mag komen.
Verder is het zeer storend dat je op alle niveaus in de EU gewoon bedrogen wordt.
Je kunt alle E-nummers wel bestuderen op het etiket, maar als je paard ipv rund te eten krijgt, vraag je je toch af of de rest ook wel waar is.

Dat wantrouwen is terecht. Het is niet een EU-gerelateerd probleem, het probleem is wereldwijd en een deel van de voedselproducenten doet hier willens en wetens aan mee. De EU is hier niet schuldig aan, maar moet het, als grote speler op het wereldtoneel, aanpakken - het zou niet alleen de volksgezondheid, maar ook het imago van de EU goed doen eindelijk eens te laten zien dat ze ergens toe in staat is waar mensen wel direct de vruchten van plukken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 mar 2013 21:43

Hier zit er ook nog ezel en waterbok bij, las ik laatst.
En nog een beest, ben vergeten wat.

Moet je dit filmpje eens bekijken, wordt je niet vrolijk van.

http://www.aljazeera.com/programmes/wit ... 84587.html

Terug naar “Archief”