Aftreden paus genaakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Aftreden paus genaakt

Berichtdoor Faramir » 09 mar 2013 14:48

mealybug schreef:Waarom besluit een giga-geheimzinnig conclaaf wel over de aanstelling van een paus, maar niet over het aftreden van een paus?

Enkel het feit dat je weet dat het plaatsvind, waar het plaatsvind, wat er plaats gaat vinden en wie eraan meedoet maakt het al niet meer geheimzinnig laat staan met het voorvoegsel giga. Het besluit tot aftreden kan enkel door een paus zelf worden genomen, daar is dus geen conclaaf voor nodig. De Kerk is geen politieke partij.
Zei Benedicus dat God hem niet langer als vertegenwoordiger ziet op aarde?

Nee, dat zei hij niet.

Maar geen antwoord; waar heb jij je glazen bol gehaald, ik zou namelijk ook wel interesse hebben in zo'n object wat werkt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 mar 2013 18:17

De pausfunktie is een baantje geworden, niet langer het zeer heilige hemelse ambassadeurschap.
En dat is nogal een riskante zaak, juist omdat het zo'n menselijke, monotone, niet-spirituele daad is.
Vreemd.

glazen bollen zijn heidens.
In Openb. 17 : 8 staat het.
het beest “dat was, niet is en zal opkomen”, zal opkomen UIT DE AFGROND.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 mar 2013 18:45

mealybug schreef:De pausfunktie is een baantje geworden, niet langer het zeer heilige hemelse ambassadeurschap.
En dat is nogal een riskante zaak, juist omdat het zo'n menselijke, monotone, niet-spirituele daad is.
Vreemd.

Het petrusambt is in der daad ook gewoon een baan naast en zoals jou gezegd hemels ambassadeurschap. Overigens heeft bijvoorbeeld is dominee zijn ook 'gewoon' een baan. Het staat je vrij om wat voor mening dan ook erover te hebben. Ik zou echter niet weten waarom jouw mening waardevoller is dan andere meningen.
glazen bollen zijn heidens.
In Openb. 17 : 8 staat het.
het beest “dat was, niet is en zal opkomen”, zal opkomen UIT DE AFGROND.

En toch lijk jij te beschikken over een exemplaar gezien je voorspellingen/profetieën.

Openbaring 17
8 Het beest dat je zag, was, en is niet; het stijgt binnenkort op uit de onderaardse diepte en zal vernietigd worden. Alle mensen die op aarde leven van wie de naam niet vanaf het begin van de wereld in het boek van het leven staat, zullen verbaasd zijn bij het zien van het beest, omdat het was, niet is, en toch weer zal zijn.’

Allereerst citeer je hem niet compleet, dat is bedenkelijk en ten tweede zie ik nergens iets staan over een glazen bol of andere attributen om de toekomst te zien.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 mar 2013 19:12

JeeWee schreef:
Ach, volgens mij hebben we daar in verschillende kerken van ons iets voor dat ze curatorium noemen...

Ja, ja, ook het Sanhedrin is vervangen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 09 mar 2013 20:40

Ja, ja, ook het Sanhedrin is vervangen.

Weet je dat er sinds een aantal jaren weer een Sanhedrin is? Volgens mij zit 'ie in Tiberias.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mar 2013 12:08

...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 mar 2013 14:49

Boaz schreef:
Weet je dat er sinds een aantal jaren weer een Sanhedrin is? Volgens mij zit 'ie in Tiberias.

Tja, nu we het toch over de afgetreden paus hebben, vind ik jouw bijdrage wel heel zinvol... off topique-smile
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mar 2013 20:00

Ik geloof dat JeeWee en Faramir mij niet begrijpen.
De Heilige Geest wordt volgens JeeWee geraadpleegd en niet eerder dan dat Die duidelijkheid zou hebben verschaft, wordt er goedkeuring gegeven voor de aanstelling van een nieuwe paus.
Paar jaar later is de man het zat en moe, en gaat dan geheel tegen de traditie in om het hem door God gegeven ambt neer te leggen.
Eigenhandig.

En wat de incomplete tekst betreft, Faramir, wat wil je daarmee zeggen?
Jouw tekst uit een andere vertaling is toch hetzelfde, min of meer?
Ik zie je punt niet.
Hoe dan ook,
De wereld zal verbaasd zijn want er komt iemand terug (uit de afgrond) die een hele poos is weggeweest.
En daar heb je geen gllazen bol voor nodig, hoor.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 10 mar 2013 20:11

mealybug schreef:Ik geloof dat JeeWee en Faramir mij niet begrijpen.
De Heilige Geest wordt volgens JeeWee geraadpleegd en niet eerder dan dat Die duidelijkheid zou hebben verschaft, wordt er goedkeuring gegeven voor de aanstelling van een nieuwe paus.
Paar jaar later is de man het zat en moe, en gaat dan geheel tegen de traditie in om het hem door God gegeven ambt neer te leggen.
Eigenhandig.

Mooi, die zorg over onze tradities :)

Maar we hebben niet zo vreselijk veel te maken met tradities, maar simpelweg met kerkrecht. En dat bepaalt dat een paus zijn ambt kan neerleggen, of jij of ik dat nu een goed idee vinden of niet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 mar 2013 20:12

mealybug schreef:Ik geloof dat JeeWee en Faramir mij niet begrijpen.
Eigenhandig.

Wellicht is het je ontgaan, maar de beste man is inmiddels bijna 85 jaar oud. Hij heeft aangegeven het lichamelijk en geestelijk niet meer aan te kunnen om de katholieke Kerk op een verantwoorde manier te kunnen leiden. Ik vind dat een zeer goed besluit van hem, ondanks dat het tegen de traditie in gaat. Volgens kerkrecht kan het gewoon, en staat de reeds afgetreden paus in zijn volste recht.
En wat de incomplete tekst betreft, Faramir, wat wil je daarmee zeggen?
Jouw tekst uit een andere vertaling is toch hetzelfde, min of meer?
Ik zie je punt niet.
Hoe dan ook,
De wereld zal verbaasd zijn want er komt iemand terug (uit de afgrond) die een hele poos is weggeweest.
En daar heb je geen gllazen bol voor nodig, hoor.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat je in mijn ogen een bedenkelijke manier van omgang met de Bijbel hebt. Je citeert maar half en dat is verre van gebruikelijk. Altijd wordt het vers tot aan het einde geciteerd. Daarnaast geef je een antwoord op mijn glazen bol vraag en plaats je daarna gelijk het citaat. Aannemelijk is dan dat je met dat citaat je uitspraak wil ondersteunen. Maar nee, het citaat ondersteund je uitspraak helemaal niet. Ook dat is een bedenkelijke manier van omgaan met de Bijbel.

En wie weet ben jij het wel die uit de afgrond bent teruggekomen. Dat soort speculaties slaan werkelijk helemaal nergens op en hebben slechts tot doel om tweedracht te zaaien.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mar 2013 20:30

diak2b schreef:
Maar we hebben niet zo vreselijk veel te maken met tradities, maar simpelweg met kerkrecht. En dat bepaalt dat een paus zijn ambt kan neerleggen, of jij of ik dat nu een goed idee vinden of niet.

Ik had minstens een wat bevindelijkere reden gehoord van de paus om op te stappen, vooral in verband met het zeer bevindelijke karakter van de aanstelling van een nieuwe paus.

Hoe dan ook, ik ben er van overtuigd dat God zeker degene aan zal wijzen , die voorbestemd is om de rol van laatste paus te vervullen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 mar 2013 20:33

Waarop baseer jij dat de komende paus de laatste zal zijn?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 10 mar 2013 20:36

mealybug schreef:
Ik had minstens een wat bevindelijkere reden gehoord van de paus om op te stappen, vooral in verband met het zeer bevindelijke karakter van de aanstelling van een nieuwe paus.
Stuur hem een kaartje, zal hij leuk vinden. Hij heeft nu toch alle tijd, hij zal vast graag verantwoording aan je afleggen.

Hoe dan ook, ik ben er van overtuigd dat God zeker degene aan zal wijzen , die voorbestemd is om de rol van laatste paus te vervullen.

De laatste paus is Benedictus XVI, dat wist je neem ik aan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 mar 2013 21:11

Nee, Benedictus was de een na laatste paus, de paus die ''een korte tijd moest blijven''
De laatste , allerlaatste paus, is de achtste, die vaart ten verderve.
You'll see.

de minachtende toon weerhoudt me ervan het verder toe te lichten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 mar 2013 21:18

Wel eens van zelfreflectie gehoord? Jij komt hier binnenstormen met allerlei vage dingen en weigert herhaaldelijk normaal te communiceren met de aanwezigen door halve antwoorden te geven de meer vragen oproepen dan antwoorden geven.

Terug naar “Archief”