Wetenschap en de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wetenschap en de bijbel

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2013 10:00

henkie schreef:De besnijdenis op de achtste dag vond ik ook opmerkelijk. Hoe wisten de Israëlieten 4000 jaar geleden al dat die dag het gunstigste is om een baby te besnijden i.v.m een snelle stolling?

Dat is dan ook niet zo. De keuze van de dag is puur symbolisch en dat is later rechtgepraat door er een pseudowetenschappelijke verklaring voor te geven. Die is gebasseerd op foutief onderzoek van iemand met een christelijke agenda. Ga maar eens nazoeken, je zult er weinig over terugvinden dat NIET van evangelicale websites komt. Bedenk je ook eens: dan zouden ALLE operaties aan nieuwgeborene toch op die dag moeten plaatsvinden? En toch gebeurt dat niet... rara, hoe zou dat nou komen.

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten?

Nou, als die gasten keer op keer laten blijken onbetrouwbare jokkebrokken te zijn, heeft die waard er alle reden toe ze niet te vertrouwen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 29 jan 2013 10:52

Het enige dat ik er over kan vinden is dat baby's in de eerste drie maanden geen vitamine K aanmaken.
Dat schijnt belangrijk te zijn voor de bloedstolling. Baby's krijgen direct na de geboorte een shot vitamine K om de eerste week door te komen. En vanaf! de 8e dag krijgen ze dagelijks een dosis. Dat zou een beetje vreemd zijn als het bloed al super goed zou stollen en vanaf de 9e dag 100% zou zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2013 11:02

Het zal dan ook eerder zijn dat vanaf de 8ste dag slechts een acceptabel aantal nieuwgeborenen doodbloedt...

Voor die kennis heb je trouwens geen goddelijke openbaring nodig. Gewoon een kwestie van trial and error.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2013 11:19

blijblij schreef: En vanaf! de 8e dag krijgen ze dagelijks een dosis. Dat zou een beetje vreemd zijn als het bloed al super goed zou stollen en vanaf de 9e dag 100% zou zijn.

Het is nog erger. Men gelooft blijkbaar dat bloed op dag 8 beter stolt dan op dag 7 en 9...

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 29 jan 2013 11:40

Mortlach schreef:Het zal dan ook eerder zijn dat vanaf de 8ste dag slechts een acceptabel aantal nieuwgeborenen doodbloedt...

Voor die kennis heb je trouwens geen goddelijke openbaring nodig. Gewoon een kwestie van trial and error.

de rite van de besnijdenis is al veel ouder dan de bijbel.
Oorsprong besnijdenis

**Besnijdenis vindt plaats binnen bepaalde religies en bepaalde stammen en volkeren en stamt uit de antieke wereld.

In het Egyptische rijk doet het gebruik volgens onderzoekers zijn intrede omdat de besneden penissen van slaven uit Nubië indruk maken op de Egyptische priesteressen.

De joden zouden deze Egyptische traditie hebben overgenomen**

http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=352

verder is het getal 8 in de mystiek een goddelijk getal en het getal van de oneindigheid.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 jan 2013 19:48

Ik las de volgende aankondiging op internet:

NPV-lezing Ben Hobrink: Voeding in de Bijbel
Door: Charles van Wettum | 08-11-2012 21:09
0 reacties

Bioloog Ben Hobrink spreekt 13 november voor de Nederlandse Patiënten Vereniging NPV. Het onderwerp is: 'Voeding en Gezondheid in de Bijbel'. Het is een onderwerp dat uitgebreid aan de orde komt in zijn boek 'Moderne Wetenschap in de Bijbel''.
Veel mensen denken dat de Bijbel en de moderne wetenschap op gespannen voet met elkaar staan. Hobrink is overtuigd van het tegendeel en betoogt in zijn boek dat de Bijbel boordevol voorschriften staat waarvan wetenschappers pas sinds enkele decennia de wijsheid zijn gaan inzien. Bijvoorbeeld de voorschriften over epidemieën, hygiëne, en voeding. Ben Hobrink; “Weinig mensen zullen zich realiseren dat het principe van toiletten, melaatsenkolonies, stadreiniging, quarantaine en bestrijding van epidemieën voorkomt uit de Bijbel.”
In zijn boek concludeert hij; “De schrijvers van de Bijbel konden destijds de achterliggende gedachten hierbij simpelweg niet kennen. Er moet daarom wel een grote Auteur achter de Bijbel hebben gezeten.”

Drs. Ben Hobrink (1948) heeft biologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit en aan de Universiteit van Amsterdam, met voedingsleer als zwaartepunt.
Hobrink is uitgenodigd door de Nederlandse Patiënten Vereniging, afdeling Gorinchem. Hij verzorgt een lezing met de mogelijkheden tot vragenstellen, in het gebouw van de Christelijk Gereformeerde Kerk aan de Haarsekade in Gorinchem. Aanvang is 20.00 uur, sluiting ca 22.00 uur. De entree is gratis, net als de koffie.

-Het principe van toiletten was al 5 tot 6 duizend jaar geleden bekend.
http://riolering.pidpa.be/nl/riolerings ... edenis.htm
- vrijwel elk "hoger" organisme op aarde weet dat ie het eigen nest niet moet bevuilen. sluit je pup op in een bench voor de nacht en hij is zo zindelijk. Dat heet dus gewoon zindelijk en komt niet uit de bijbel. Zelfs varkens zijn zindelijk.

-wat betreft voeding: rundvlees lijkt inderdaad gezonder dan varkensvlees. Dat kan proefondervinderlijk uitgevonden worden. Hobrink onderschat waarschijnlijk het IQ van de toenmalige mens. De bijbel is trouwens niet erg consquent hierin. Vissen met schubben kunnen ook roofvissen zijn.
Het hangt er trouwens maar vanaf waar je woont en wat je dieren te eten geeft. In Italië worden mensen heel gezond stokoud door het eten van hun heerlijke worsten. Maar ja, die hebben zoveel gezonde olijfolie op het dieet... En dat staat dan weer niet in de bijbel...

Met het rundvlees houdt het trouwens wel op. Volgens mij komen alleen brood en vlees in de bijbelse voedselwetten voor. en het vlees mag niet met melk in aanraking komen. Er staat nergens iets over gezonde voeding. Over groente, fruit, een eitje, peulvruchten, of wat dan ook, hoor je verder niets in de bijbel. Of waar je honing allemaal voor kunt gebruiken.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... iddel.html

Voedselwetten in de bijbel zijn allemaal religieus geinspireerd en gaan niet echt over de gezondheid van een mens maar of het voor god heilig genoeg is.

Hobrink schreef:De schrijvers van de Bijbel konden destijds de achterliggende gedachten hierbij simpelweg niet kennen. Er moet daarom wel een grote Auteur achter de Bijbel hebben gezeten.

A. dat is niet waar, want de egyptenaren baden zich al heel vaak en waren vrij hygiënisch, zoals ook de babyloniërs. (waar de bijbel ws is geschreven, aangezien de 7 daagse week een babylonische oorprong heeft)

B. mensen zijn redelijk zindelijke wezens.
dieren ook.

C. Als al die wetten een goddelijke oorprong hebben, dan hebben dus ook foute wetten een goddelijke oorsprong.

Als de joden een manier hadden om een epidemie zoals griep of pokken te voorkomen hadden ontwikkeld, dan wil ik graag weten waar dat staat.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2013 20:37

Het is bovendien ook wel erg toevallig dat we nu 'ineens' de afgelopen decennia allerlei ontdekkingen doen waardoor we de wijsheid zijn gaan inzien... Wat maakt de periode van pak'mbeet 1950-2010 zo bijzonder - behalve dan dat wij daar in rondhuppelen?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 29 jan 2013 21:30

Mortlach schreef:Dat is dan ook niet zo. De keuze van de dag is puur symbolisch en dat is later rechtgepraat door er een pseudowetenschappelijke verklaring voor te geven. Die is gebasseerd op foutief onderzoek van iemand met een christelijke agenda. Ga maar eens nazoeken, je zult er weinig over terugvinden dat NIET van evangelicale websites komt. Bedenk je ook eens: dan zouden ALLE operaties aan nieuwgeborene toch op die dag moeten plaatsvinden? En toch gebeurt dat niet... rara, hoe zou dat nou komen.

We gaan hedendaagse operaties toch niet vergelijken met dat gesnij van 4000 jaar geleden mag ik hopen? Bovendien lijkt het me in spoedeisende gevallen niet verstandig te wachten tot de 8e dag.

Het zal dan ook eerder zijn dat vanaf de 8ste dag slechts een acceptabel aantal nieuwgeborenen doodbloedt...

McMillen (waar Hobrink zijn passage vandaan heeft) zegt dan dit: "Abraham did not pick the eighth day after many centuries of trial-and-error experiments. Neither he nor any of his company from the ancient city of Ur in the Chaldees had ever been circumcised. It was a day picked by the Creator of vitamin K."

Het is nog erger. Men gelooft blijkbaar dat bloed op dag 8 beter stolt dan op dag 7 en 9...

Na de 8e dag zakt de stolling tot 100%. Op de 8e is het 110%, dus optimaal.
Ik heb de bronnen niet gecheckt maar ga er voor het gemak maar even van uit dat deze grafiek niet is verzonnen:

http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... ombine.jpg

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jan 2013 22:02

henkie schreef:We gaan hedendaagse operaties toch niet vergelijken met dat gesnij van 4000 jaar geleden mag ik hopen?

Want bloed stolt tegenwoordig anders dan toen? Dan is dat hele geneuzel over de 8ste dag dus ook onzin...

Bovendien lijkt het me in spoedeisende gevallen niet verstandig te wachten tot de 8e dag.

Ik heb het nergens over spoedeisende gevallen gehad. Er zijn talloze ingrepen die niet direct spoedeisend zijn, maar die wel een keer moeten gebeuren. Geen enkele chirurg die dan dag 8 verkiest boven dag 9.

McMillen (waar Hobrink zijn passage vandaan heeft) zegt dan dit: "Abraham did not pick the eighth day after many centuries of trial-and-error experiments. Neither he nor any of his company from the ancient city of Ur in the Chaldees had ever been circumcised. It was a day picked by the Creator of vitamin K."

Citation needed!

Na de 8e dag zakt de stolling tot 100%. Op de 8e is het 110%, dus optimaal.

Ware het niet dat het larie is dan...

Ik heb de bronnen niet gecheckt maar ga er voor het gemak maar even van uit dat deze grafiek niet is verzonnen:

Ach, als het van creationisten komt, zou het me werkelijk waar helemaal NIETS verbazen dat die grafiek 1) wel gewoon verzonnen is, 2) Niet de hele waarheid laat zien, of 3) Simpelweg irrelevant is.

maar goed, Hobrink en kornuiten gaan er gewoon vanuit dat je die bronnen inderdaad niet checkt. Koop vooral nog een DVDtje van hem, daar legt hij het allemaal zo mooi op uit...

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 30 jan 2013 17:55

henkie schreef:Na de 8e dag zakt de stolling tot 100%. Op de 8e is het 110%, dus optimaal.

Volgens mij is het gebaseerd op het werk van:

L. Emmett Holt, Jr. en and Rustin McIntosh, Holt Pediatrics, twelfth edition (New York, Appleton-Century-Crofts, Inc., 1953), pp. 125-126

En daar verwijst Mcmillen en Hobrink ook naar, dus de evolutionisten mogen met een wetenschappelijk artikel komen waar de pro tobine 110% op de achte dag niet zo hoog is.

Maar dat zullen ze ongetwijfeld niet doen. #-o
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 31 jan 2013 20:50

rai schreef:Zijn alle christenen dan gemakkelijk beïnvloedbaar? Of zijn ze in volgens jouw gewoon dom?

Je begrijpt me verkeerd. Natuurlijk zijn er genoeg intelligente en kritische christenen. De schrijver mikte naar mijn mening niet op die doelgroep, maar op de meer naïeve christenen die maar wat graag pro-bijbels drukwerk omarmen. Die vormen zeker een grote groep maar daarmee zeg ik niet dat elke christen zo is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2013 22:49

Harmonica schreef:De schrijver mikte ... op de meer naïeve christenen die maar wat graag pro-bijbels drukwerk omarmen.

En dat is helemaal niet verdacht natuurlijk, als je doelgroep naïef is en bevestiging zoekt...

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 01 feb 2013 15:00

Zelfs de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde adviseerd pas na acht dagen met het innemen van vitamine K, waarom zou dat toch zijn?

Zie ook:

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... ne%20K.pdf
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2013 10:25

Kan iemand die het boek in de kast heeft staan eens voor me kijken of het 'bevolkingsgroei-argument' er ook in staat? (arbitraire verdubbeling en dan terugrekenen van 6 miljard naar 8 mensen 4000 jaar geleden).

Ik vermoed van wel, maar weet dat niet helemaal zeker meer...

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 feb 2013 11:17

kirdneh schreef:Zelfs de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde adviseerd pas na acht dagen met het innemen van vitamine K, waarom zou dat toch zijn?

Zie ook:

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... ne%20K.pdf

Ik lees toch echt (zelfs in de zin voor hetgeen jij stelt. overheen gelezen??) dat de nieuwe richtlijnen zijn dat direct na de geboorte 2 milligram wordt toegediend en na 8 dagen wekelijks 1 milligram.

maw: de toediening na de geboorte is verdubbeld!
Bovendien is de stolling van het bloed na 8 dagen helemaal niet optimaal, omdat een baby de eerste drie maanden helemaal geen vit. K aanmaakt.

Terug naar “Archief”