Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Byte » 09 feb 2013 23:19

Faramir schreef:Een geloof van het boek dus. Klinkt me eigenlijk meer islamitisch in de oren. De bijbel als oorzaak en het geloof als gevolg terwijl het juist andersom is.

ehm, mag misschien vreemd klinken maar de bijbel is mijn houvast.
Het is het Woord van God. Keer op keer kan en mag ik Hem daar vinden.

Als ik naar mezelf luister dan val ik keer op keer door de mand.
Mijn gevoel en geest is wispelturig maar Zijn Woord is de Rots waar op ik bouw.
Zijn Woord biedt uitkomst.

M.b.t. dogmatiek en kerkleer ik ben blij dat ik daar mijn basis had, streng pff wat is streng nu achteraf kan ik zeggen het kan niet streng genoeg zijn.

Het is een feit dat als je Jezus Christus niet aanneemt als Verlosser je voor eeuwig verloren gaat.
Je kan discussie voeren over het aannemen ik ben van mening dat ik hem mocht aannemen door de leiding van Zijn Geest. Hem komt daar ook de Ere toe. =D> =D> =D>

Dat is feitelijk ook uitverkiezing maar dat snap je achteraf pas als je dat roept voordat het zo ver is strand dit in weerstand wat ook logisch is.

Bij mij in de gemeente merk je duidelijk dat Jezus Christus centraal staat.
Hij is het Woord, de Weg, de Waarheid, je Verlosser, Vrede.
Daar ben ik God eeuwig dankbaar voor.

:D d:)b :yahoooo:

Met groet en zegen,

Byte.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 feb 2013 23:30

Byte schreef:ehm, mag misschien vreemd klinken maar de bijbel is mijn houvast.
Het is het Woord van God. Keer op keer kan en mag ik Hem daar vinden.

Jezus Christus is je houvast, de Bijbel is een middel om Hem beter te leren kennen. Jezus Christus is dan ook het levende woord van God, in de Bijbel staat het woord van God.

Het is een feit dat als je Jezus Christus niet aanneemt als Verlosser je voor eeuwig verloren gaat.

Dat staat voor mij ook niet ter discussie.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 feb 2013 14:07

Jezus Christus is geen wetboek, of berg dogmatiek!

Hij Leeft, en wil jou en mij de weg wijzen!

Groet

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 feb 2013 15:00

Stuurt Hij jou briefjes uit de hemel met daarop welke kant je op moet?

Ik besef dat dit spottend kan overkomen, maar ik stel een serieuze vraag. Hoe weet je welke weg God jou stuurt?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 feb 2013 15:27

Hoi Neef,

Misschien kan je deze vraag het beste voorleggen aan God Zelf?:)

Hoe?

Door het Woord, situaties, mensen die op je pad komen! Door psalmen en gezangen heen!

God weet gelukkig hoe hij jou kan bereiken, als het Hem Zelf vraagd:)

Hij wil een levende relatie met jou! Door Jezus Christus heen! Door Hem zijn Zijn Kinderen gerechtvaardigd voor God.

Hartelijke groet

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 feb 2013 18:21

Maar die situaties, mensen die je tegenkomt blijven ervaringen waar jij iets van God in ziet. Het is niet waar te nemen of God hier werkelijk voor zorgt.

Ik denk dat uit de Bijbel duidelijk wordt dat je je medemens en God niet tekort moet doen. Dat probeer ik dan maar te doen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 10 feb 2013 19:00

Ik ben het in de discussie eens met wat Faramir probeert te zeggen over het gevaar van een islamitische schriftvisie.

Dé openbaring van God geschiedt in de geboorte van een mens, Jezus, die in het verhaal van de doop bij de Jordaan wordt aangewezen als de Geliefde Zoon, waarnaar wij moeten luisteren. Hoort Hem! Dat is de kern en de bron van het christelijke geloof: het gaat om alles wat Hij zegt en alles wat Hem overkomt, van geboorte, via zijn onderwijs, tot aan Zijn dood en opstanding. Jezus, God en mens, de Middelaar tussen God en mens. Door Hem ziet God ons weer als rechtvaardige mensen, door Hem zien wij God weer als Vader. Jezus heeft ons verzoend met God.

Dat is dan ook kortweg de inhoud van het Evangelie, de goede boodschap, die vervolgens ook nog eens is opgetekend in een boek, dat wij ook "Evangelie" noemen. Neem nu het Evangelie van Johannes, een paar gedeelten:

"Jezus heeft nog wel veel andere tekenen voor de ogen van zijn discipelen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn naam" (Joh.20, 30).
"Er zijn echter nog veel andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze één voor één beschreven werden, dan zou naar ik meen de wereld zelf de boeken, die geschreven werden, niet kunnen bevatten" (Joh.21, 25).

Blijkt hieruit niet zonneklaar, dat het boek (het Evangelie in opgeschreven vorm) in feite meer een praktisch fenomeen is? Doordat gelovigen hun ervaringen met Jezus hebben geboekstaafd, weten we het nu nog! Anders had het allemaal mondeling moeten worden doorgegeven en dat levert zo zijn problemen op na 2000 jaar. Ik zie de Bijbel als een kostbaar en onmisbaar document om het geloof van de eerste christenen te kunnen leren kennen, te kunnen begrijpen en over te kunnen nemen. In die zin is het onze enige kanaal naar wat zich in die tijd afspeelde.
Maar de kern van de zaak blijft Jezus zelf. Hij is het Woord van God, niet de aantekeningen van zijn volgelingen. En natuurlijk hebben Paulus en de andere bijbelschrijvers machtige theologische monumenten opgericht, die onze christelijke belijdenis nog steeds ondersteunen en ook een aantal onvervreemdbare christelijke principes hebben vastgelegd. Neem maar zoiets als de rechtvaardiging en de verhouding tussen Wet en Evangelie. Maar toch is de Bijbel in eerste instantie een getuigenis, een verslag van gebeurtenissen. Waarschijnlijk hebben tientallen andere mensen ook nog verslag gedaan. Maar die getuigenissen zijn niet bewaard gebleven; in de loop van de geschiedenis verdwenen. Lees ook de inleiding op het Evangelie volgens Lukas aan een zekere Theofilus:

"Nademaal velen ter hand genomen hebben....(...)" (Luk.1,1).

Kortom, ik zeg niet dat het Nieuwe Testament een willekeurige verzameling getuigenissen over Jezus is, wel is het zo dat er meer geschreven materiaal over Jezus geweest is, waaruit de christenen zo'n 300 jaar na de beschreven gebeurtenissen een zorgvuldige keuze hebben gemaakt (canon-vorming). Ik geloof ook dat het schrijfwerk en die keuze geïnspireerd is geweest door de Heilige Geest en als zodanig accepteer en eerbiedig ik die canon-vorming, maar dat is toch echt wat anders dan de islamitische visie op de Koran, waarin elke letter, elke sura, de omvang en zelfs de taal (het Arabisch) en de schrifttekens heilig en hemels verankerd zijn. Als we de Bijbel ook zo gaan opvatten, vervallen we in dezelfde krampachtige orthodoxe methodes die de islamitische diehards nu tentoonspreiden op meerder plekken in de wereld. Dan deinst men met de Koran in de hand (God zelf op zak, zeg maar) nergens meer voor terug. Dan ontstaat een onbuigzame en keiharde religie. Eerlijk gezegd heb ik het weleens zien gebeuren in sommige orthodoxe vormen van het christendom. Het zou hier best wel eens mee te maken kunnen hebben.

De juiste schriftvisie is dus heel belangrijk!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2013 18:06

xsidd schreef:Jezus Christus is geen wetboek, of berg dogmatiek!

Hij Leeft, en wil jou en mij de weg wijzen!

Groet

Natuurlijk is Jezus Christus geen wetboek of berg dogmatiek. Net zo min als dat ik een psychologische theorie ben. Ik ben een mens, en een persoon. Nogal wiedes!

Waarom stel je dit zo?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 feb 2013 08:17

@Boekenlezer

Om aan te geven dat Hij een levende relatie wil met de mensen.

Groet:)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2013 08:24

Wil Hij dat? Wat is een 'levende relatie'? Bestaan er ook 'dode' relaties?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 feb 2013 08:32

Ja, ik geloof dat van harte.

Waarom nodigt de Heere Jezus anders met de woorden die nu nog gelden.

Komt allen tot Mij die vermoeit en belast bent en Ik zal u rust geven.

Pas was het zo dat ik me dus zo voelde, en toen ik het las ben ik ook gaan bidden tot Hem, en Hij gaf mij rust! En niet een beetje rust, maar diepe rust en vrede. Hij weet van alles af, en ook al snap ik er geen sok van soms, Hij weet wat Hij doet!

En over dode relaties...

Als je de Heere Jezus door kennis ziet, of door een wettische bril, of door de bril van religie dan krijg je een totaal verkeerd beeld van Hem.

En nu even de vraag op zichzelf...

Een relatie is levend, en dode relaties bestaan niet geloof ik want dan is er geen relatie.

Mag ik je vragen waarom je deze vraag stelt aan mij?

:)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2013 08:57

Vooral omdat ik 'levende relatie' een opmerkelijk gezegde vind. Wat je zegt, een dode relatie is geen relatie.

En verder vraag ik me af of God zich met een ieder van ons persoonlijk bezig houdt, maar dat is niet iets voor dit topic.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 feb 2013 08:58

'de bril van religie'

Het is een kunstmatig en modernistisch onderscheid wat gemaakt wordt tussen religie en geloof.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 13 feb 2013 14:26

Tante Pollewop schreef:Vooral omdat ik 'levende relatie' een opmerkelijk gezegde vind. Wat je zegt, een dode relatie is geen relatie.

En verder vraag ik me af of God zich met een ieder van ons persoonlijk bezig houdt, maar dat is niet iets voor dit topic.

Em een dode relatie, is een relatie die niet onderhouden wordt. Zie het als een huwelijk (Jezus gebruikt dit voorbeeld ook keer op keer): Als je het huwelijk sluit, dan heb je een relatie. Maar je kunt vervolgens niet gezapig op de bank gaan liggen en voortaan tv kijken. Dat is nu een dode relatie. Nee, je moet (wat cliche) aan je huwelijk werken. Je moet met elkaar samen leven. Zaken bespreken. Moeilijkheden delen. Ervarigen uitwisselen. Elkaar steunen. Dat is een levende relatie. In een levende relatie, heb je oog voor elkaar. En zo wil Jezus het ook. Hij wil dat we continu onze gedachtes en keuzes bij Hem neerleggen en bij Zijn Woord. Bijvoorbeeld: moet ik nu mijn gelijk proberen te halen in de discussie met mijn vrouw, of moet ik gewoon inzien dat dat de zaken alleen maar verslechterd en dat ik eerst begrip moet tonen voor haar situatie en vervolgens rustig mijn standpunt uitleggen. Christus wil dat we ook naar onze naaste omzien, en niet eerst voor ons eigen gewin gaan. Dat kun je leren in gebed tot Hem, tot God, en bij het lezen van Zijn Woord.

En kort op je laatste vraag: natuurlijk houdt God zich bezig met ieder van ons persoonlijk: van kinds af aan heb ik het liedje geleerd van de Goede Herder, wat op een gelijkenis van Jezus gebasseerd is. God is als een Goede Herder, en Hij doet Zijn best om ieder verloren schaapje bij de kudde te krijgen. God doet niet aan massa-productie. Daarom ontvangen wij ook allen afzonderlijk Zijn Woord en het teken van de doop. God is machtig. Zou Hij dan niet met ieder persoonlijk bezig kunnen zijn? Hij weet wat van Zijn maaksel te verwachten zij
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 13 feb 2013 19:41

@Tante Pollewop

Persoonlijk zie ik juist de omgang tussen God en de mens juist wel als op dit topic thuishorend.

Het is precies de reden waarom ik tegen dat blindstaren op dogmatiek en kerkleer ben.

Groet

Terug naar “Archief”