Religie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Religie...

Berichtdoor Boaz » 24 dec 2012 14:31

De broek.... In het O.T staat dat een vrouw niet op een man mag lijken... Dat is het O.T.

Ik neem aan dat je verwijst naar Deut 22:5
'De kleren van een man mogen niet door een vrouw gedragen worden, en een man mag geen vrouwenkleding aantrekken, want ieder die dat doet, is voor de HEERE, uw God, een gruwel.'

Er wordt hier niet alleen over vrouwen gesproken - hoewel dat wel altijd wordt aangehaald en men daar stopt - er staat ook dat mannen geen vrouwenkleding mogen dragen.*
Geen travestie dus.
Er zijn damesmodellen van broeken, de broek is niet een kledingstuk exclusief voor mannen. Als je je baseert op alleen deze tekst dat vrouwen geen broeken zouden mogen dragen, is de onderbouwing wat magertjes..

* 'Vroeger' was rose altijd een kleur voor meisjes (hoewel dat heel vroeger ook anders is geweest). Tegenwoordig zie je heel wat mannen in rose shirts enz, ik hoor nooit iemand er over dat dat ook niet kan.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 17:51

@Boaz

Bedankt voor de tekst.

Ik probeer er in mee te gaan wat je zegt...
Ik respecteer je mening, maar ik kan me er niet in vinden in hoe je het benaderd.

Mag een vrouw dan geen blouse meer dragen, omdat mannen dat ook dragen?...
En de hoed dan? in de 16 eeuw droegen mannen een hoed.

En wat staat er over de hoed? Dat een vrouw niet mag bidden zonder hoofddeksel... En als ze thuis is dan? Mag ze dan wel bidden zonder hoofddeksel?

Wat is het doel van dat God dit heeft gezegd over kleding?

Persoonlijk geloof ik dat het doel is ten diepste dan Zijn Naam niet ontheiligd word. Hij heeft een man als man geschapen en een vrouw als vrouw. Welk mens zal zich dan vereenzelvigen als zijnde man tot vrouw, of vrouw tot zijnde man?

Dan onteer je De Schepper toch?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 dec 2012 22:30

Hoi,

Net nieuw hier dus mocht ik iets zeggen wat niet gepast is hoor ik het graag!

Ik begrijp je motivatie en xsidd, ik vind het ook storend dat zulke mensen de toegang ontzegd zouden worden.
Is gelukkig bij ons niet het geval (niet helemaal)
Jezus kwam op de aarde voor de zondaar, de afvallige, etc.
Heel toevallig voldoet een ieder aan het beeld..... dus ook die vrouw zonder hoed :) of met hoed.....
Dus ook voor haar zou er ruimte moeten zijn. Anders kan zij het toch nooit leren dat je een hoed dient te dragen?
Als dat al het geval is.

Het 16e vers is dan ook van dat bijbelgedeelte.: (1Kor.11. )

Maar als iemand op twist uit lijkt te zijn, wij hebben een dergelijke gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin.

Het lijkt mij dan ook als mensen dit gebruiken om "te twisten" of je er wel of niet in mag, we precies het gene doen wat we juist niet moeten doen.

Mijn vrouw draagt geen hoed terwijl dit wel een gewoonte is in de kerk. Gelukkig word haar de toegang niet ontzegt. Echter wat wel meespeelt is dat zij geen deel kan nemen aan het avondmaal bijvoorbeeld.
Ze kerkte altijd in een progressieve gemeente en daar was het niet noodzakelijk.
Begrijpelijk is ze daar teleurgesteld over en begint het een beetje principieel te worden ( :( komt die twist weer..)

Ik gaf al aan doe dan een hoedje op echter dat is nu nog niet het geval.
Aan de andere kant ben ik bang dat ik haar een beetje gelijk geef..... is dat vreemd?

Ik ben benieuwd naar de overige reacties op je vraag xsidd.
Kan ik er ook wat wijzer van worden ;)
Byte.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 dec 2012 00:01

@Xsidd: Hier kan ik je niet mee helpen. Ik ben niet echt bekend met dit gedeelte van de reformatorische gezindte (kerkelijk gezien). Wat de kerken betreft waar ik naartoe ga is dit geen issue.

Feit is wel dat een kerk bepaalde regels kan hebben en dat je je daar als lidmaat aan moet houden (of je spreekt je twijfels bij de kerkenraad uit). Ben je het er niet mee eens? Dan zul je wat anders moeten zoeken of hen ervan overtuigen dat ze op de verkeerde weg zitten of je simpelweg aanpassen.

En wat staat er over de hoed? Dat een vrouw niet mag bidden zonder hoofddeksel... En als ze thuis is dan? Mag ze dan wel bidden zonder hoofddeksel?

Er staat niets over een hoed.

Maar goed, ik vind een broek-rok-hoed-wat-voor-hoofbedekking-dan-ook eerlijk gezegd niet echt de moeite waard ;)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 27 dec 2012 11:33

@Jozo

Natuurlijk begrijp ik het dat er regels zijn in de kerk. Het zou wat worden als dat niet zo was...

Nogmaals ik respecteer wel, dat iemand een rok draagd, en een hoed opzet...

Van mij part zet men een hele reeks hoeden op het hoofd;)

Maar zoals ik al heb aangegeven kan het er bij mij niet in dat als iemand die dan in de kerk komt, en geen hoed heeft word afgewezen!

Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 27 dec 2012 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2012 14:35

Dat dacht ik ook, maar het is me toch overkomen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 dec 2012 10:12

@Willsophie

In wat voor kerk zit je dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2012 11:01

http://www.debelofteurk.nl , je kunt daar ook de Bijbelstudies van zondagochtend beluisteren om een beeld te krijgen van de verschillende sprekers. Geen beroepsdominees, maar gewone gelovige broeders.

Dat van die hoed overkwam me in een oud ger. gemeente op Urk, de Jachin Boaz kerk. Maar dat is logisch, het is daar verplicht.
Niet mijn kerk uiteraard.

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 28 dec 2012 14:22

Zie ook dit.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 dec 2012 16:44

@Willsophie

Bedankt:)
Ik heb net even zitten kijken, op de site. Misschien zie je me ooit eens...

@Lidia

Dit stuk wat je aangeeft gaat over een motivering om een hoed te dragen.

Daar wil ik nu juist niet aan beginnen hier, want anders verzand dat in een hele disccusie naar mijn mening. Vol vuur in die discussie gaan, en er afgemat uitkomen met nog allebei hetzelfde standpunt... nee, van mij hoeft dat niet;)

Groet

P.s Wat vind jij van het feit als er iemand uit de wereld de kerk binnenloopt en zij mag niet gaan zitten, omdat ze geen hoed op heeft terwijl ze dat niet wist, dat je een hoed moest dragen?

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 31 dec 2012 08:14

Op dat laatste: schandalig! Zo ga je niet met elkaar om. Als het de regel is in de kerk om een hoed op te doen, komt dat vanzelf. Ik neem aan dat je je aan wilt passen als je ergens vaker naar toe gaat, omdat je toch opvalt als je je anders blijft gedragen. Ben je het niet eens met het 'hoed-dragen', sta je dan wel achter wat er geleerd wordt? Vaak hangt dat toch wel samen.

Mijn mening (ik zit in de GG) is dat iedereen welkom moet zijn in de kerk. Ook al zie je dat iemand nog nooit in een/jouw kerk geweest is, dan wijs je iemand een plek, heet je diegene welkom, leg je een aantal dingen uit. Bij ons worden er rond de feestdagen (Kerst, Pasen, enz.) folders verspreid door het hele dorp, dus ik zou blij zijn als er mensen die nooit naar de kerk gaan, daar dan op af komen. Welkom in ieder geval ;-)!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 31 dec 2012 12:24

Hoi Lydia

Ik snap dat er regels zijn, maar moet die regel dan verheven worden boven het feit dat die vrouw niet in kerk kan komen, en Gods Woord niet kan horen?

Nogmaals, ik ben niet tegen de hoed op zichzelf. Ook niet tegen een rok. Nee, ik ben ertegen dat tradities, en regels van mensen zwaarder wegen dan het gebod van God. De naaste lief hebben als jezelf... Heb je de naaste lief als je haar de toegang weigert vanwege een hoed? Ik meen dat van niet.

Afgelopen zondag mocht ik een preek horen van Dominee Vreugdenhil uit Vlissingen, waar ik dolblij en dankbaar voor was en ben. Hij staat in de Ger.Gem. daar. Ben ik het oneens met de leer?

Ik ga er niet op in nu in deze vorm, want de leer heeft zoveel kanten.

Maar toch zal ik je zeggen waar ik achter sta qua leer van de Ger.Gem

1 De Schrift behoort te spreken, en die spreekt daar veelvuldig, en daar ben ik nu nog dankbaar voor na God.
2 De Drie Eenheid is er een duidelijk zaak. God Bestaat Uit Drie Persoonlijkheden, en ZIJ ZIJN GOD.
3 Ellende, verlossing, dankbaarheid is een leerstuk, waar ik niet meer dan amen op kan zeggen.

Ik ben echt blij om te zien, dat je zo'n open houding hebt naar andere mensen toe:)

Ik heb zelf in Ger.Gem 14 jaar gezeten, en daar veel mogen leren. Echter wat mij tegen het hoofd stoort, is het feit dat er in die kerk wel heel veel mensen elke zondag daar zaten, en hoorden dat ze de naaste lief behoorden te hebben als henzelf, maar bij de kinderen van de mensen die vooraan zaten in de kerk was het een sport, om anderen te pesten... Waaronder ik ook toen...

Snap je de tegenstrijdigheid...?

En als er iemand in scheiding ligt word er niet (in het geval wat ik ken) barmhartig, en vredelievend op getreden door de kerkenraad. Ik heb zelf toen ik dat hoorde over gepraat met een lid van de kerkenraad, maar tot mijn stomme verbazing zag ik dat nadat ik wat gewoon normaal zei, hij zo dicht op mijn neus kwam staan om me te intimideren, dat ik in mezelf er om lachen moest... Ik snap dat niet.. En diegene zit wel in de kerkenraad...

Of toen mijn opa werd begraven en er was een lid van de kerkenraad bij, stond hij zo nauwkeurig te luisteren naar de dominee, dat het van zijn gezicht afstraalde dat de dominee geen enkele fout zou maken....

Mijn ervaringen zijn helaas niet zo best op zulk soort zaken...

Is het dat niet eens tijd dat er mensen gaan wakker worden? Als de kerkenraad zo is, en die houdingen heeft... Hoe is het dan mogelijk dat ze door goed bestuur de kerk kunnen leiden? Hoe kan iemand die niet zachtmoedig is, nu een kerkenraad leiden?

Nu ja...

Wel een hoed, maar dat Paulus de opdracht geeft, laar iemand die onberispelijk is, ouderling worden.Wordt niet even hoog als de hoed geplaatst. En dat terwijl een ouderling voor zielen moet en mag zorgen? En een diaken voor de armen...

Het is in deze tijd allemaal zo uit de contekst van wat er in het Woord staat.

De éen plaatst, dit weer boven het ander, en de ander weer ,dat gebod boven dat gebod.

Ik zie overal enorm veel verwarring qua hoe het Woord bedoeld is naar mijn mening. Qua God Lief hebben boven alles, en de naaste als jezelf. Over hoe je het Woord leest. Over hoe je gered kan worden. Over het aannemen, en verwerpen.

Groet

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 12:29

Wilsophie kan het weer niet laten een reformatorische kerk in een kwaad daglicht te zetten! [-X
Ik heb in diezelfde kerk gezeten, zonder hoed. Er wordt naar je gekeken door een enkeling, met een verwijtende blik en we werden na de kerkdienst aangesproken. Maar ik mocht gewoon plaatsnemen hoor.
Maar we waren smorgens heel vroeg vertrokken, voor een dagje Urk en gingen vrij onverwachts mee naar de kerk. Mijn moeder had een hoed van tante op, zij meenden dat ik als jong grietje wel zonder zou mogen.
Ik denk dat ik 14/15 jaar was.
Ik weet dat er in veel kerken altijd hoedjes achterin op de plank liggen, die je kunt lenen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 12:32

xsidd schreef:Hoi Lydia

Ik snap dat er regels zijn, maar moet die regel dan verheven worden boven het feit dat die vrouw niet in kerk kan komen, en Gods Woord niet kan horen?

Nogmaals, ik ben niet tegen de hoed op zichzelf. Ook niet tegen een rok. Nee, ik ben ertegen dat tradities, en regels van mensen zwaarder wegen dan het gebod van God. De naaste lief hebben als jezelf... Heb je de naaste lief als je haar de toegang weigert vanwege een hoed? Ik meen dat van niet.

Afgelopen zondag mocht ik een preek horen van Dominee Vreugdenhil uit Vlissingen, waar ik dolblij en dankbaar voor was en ben. Hij staat in de Ger.Gem. daar. Ben ik het oneens met de leer?

Ik ga er niet op in nu in deze vorm, want de leer heeft zoveel kanten.

Maar toch zal ik je zeggen waar ik achter sta qua leer van de Ger.Gem

1 De Schrift behoort te spreken, en die spreekt daar veelvuldig, en daar ben ik nu nog dankbaar voor na God.
2 De Drie Eenheid is er een duidelijk zaak. God Bestaat Uit Drie Persoonlijkheden, en ZIJ ZIJN GOD.
3 Ellende, verlossing, dankbaarheid is een leerstuk, waar ik niet meer dan amen op kan zeggen.

Ik ben echt blij om te zien, dat je zo'n open houding hebt naar andere mensen toe:)

Ik heb zelf in Ger.Gem 14 jaar gezeten, en daar veel mogen leren. Echter wat mij tegen het hoofd stoort, is het feit dat er in die kerk wel heel veel mensen elke zondag daar zaten, en hoorden dat ze de naaste lief behoorden te hebben als henzelf, maar bij de kinderen van de mensen die vooraan zaten in de kerk was het een sport, om anderen te pesten... Waaronder ik ook toen...

Snap je de tegenstrijdigheid...?

En als er iemand in scheiding ligt word er niet (in het geval wat ik ken) barmhartig, en vredelievend op getreden door de kerkenraad. Ik heb zelf toen ik dat hoorde over gepraat met een lid van de kerkenraad, maar tot mijn stomme verbazing zag ik dat nadat ik wat gewoon normaal zei, hij zo dicht op mijn neus kwam staan om me te intimideren, dat ik in mezelf er om lachen moest... Ik snap dat niet.. En diegene zit wel in de kerkenraad...

Of toen mijn opa werd begraven en er was een lid van de kerkenraad bij, stond hij zo nauwkeurig te luisteren naar de dominee, dat het van zijn gezicht afstraalde dat de dominee geen enkele fout zou maken....

Mijn ervaringen zijn helaas niet zo best op zulk soort zaken...

Is het dat niet eens tijd dat er mensen gaan wakker worden? Als de kerkenraad zo is, en die houdingen heeft... Hoe is het dan mogelijk dat ze door goed bestuur de kerk kunnen leiden? Hoe kan iemand die niet zachtmoedig is, nu een kerkenraad leiden?

Nu ja...

Wel een hoed, maar dat Paulus de opdracht geeft, laar iemand die onberispelijk is, ouderling worden.Wordt niet even hoog als de hoed geplaatst. En dat terwijl een ouderling voor zielen moet en mag zorgen? En een diaken voor de armen...

Het is in deze tijd allemaal zo uit de contekst van wat er in het Woord staat.

De éen plaatst, dit weer boven het ander, en de ander weer ,dat gebod boven dat gebod.

Ik zie overal enorm veel verwarring qua hoe het Woord bedoeld is naar mijn mening. Qua God Lief hebben boven alles, en de naaste als jezelf. Over hoe je het Woord leest. Over hoe je gered kan worden. Over het aannemen, en verwerpen.

Groet

Maak er niet zo'n groot punt van. Als je in het buitenland een roomse kerk bezoekt, moet je ook bedekte armen en een hoofddoekje/sluier op. Jij niet, maar alle vrouwen wel. Jij mag echter niet in een korte broek en mouwloos shirt binnen, dan doe je dat toch ook omdat je dat respecteert?
In een moskee idem. Velen vielen over de koningen en Maxima heen, omdat zij de gebruiken van dat land respecteerden. Dan moet je niet gaan.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 31 dec 2012 12:35

@Schelpje3

Jij ook een gezegend en voorspoedig 2013:)

Hartelijke groet

Terug naar “Archief”