Hoever mag vader's lichaam zichtbaar zijn voor de kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Hoever mag vader's lichaam zichtbaar zijn voor de kinder

Berichtdoor pannenkoek » 06 dec 2012 21:55

Tja, hoever mag moeders lichaam zichtbaar zijn voor de kinderen?
Gewoon tot aan het ondergoed. Als je zwemt heb je toch ook geen lange broek aan of wel?

Wij hebben een waterbed, en slapen in shirt en onderbroek, anders is het echt te warm. Dus als ik er uit ga om bij de één of ander te kijken of dat ze wakker zijn, dan loop ik zo door het huis. En ga daarna aankleden. En dat gebeurt 's avonds voor het slapen gaan ook wel eens. De oudste 2 zijn 16 en 17, dus liggen niet meer voor 20.00 in bed.
Je hoeft je echt niet letterlijk en figuurlijk bloot te geven. Mijn man had toen hij 13 was beide handen in het gips zitten. Nou, daar zit je dan als puber die gewassen moet worden.....
Ik zou er niet te krampachtig mee om gaan. Maar hou het wel netjes.

Wat te denken van een moeder die borstvoeding geeft? Ik ging echt niet boven zitten. Visite of niet, ze kregen gewoon hun voeding. Shirt omhoog en lurken maar. Maakte mij echt niet uit.

En eh, sorry, maar waarom moet dat 'ger gem' erbij?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 06 dec 2012 22:45

ikkietje schreef:Ik ben zelf vader van een aantal kinderen, en nu vraag ik me af of het goed/geoorloofd is om als christen voor het oog van je kinderen in je ondergoed te lopen, of te slapen. Ik ken mensen van de ger gem bijvoorbeeld die dit wel doen, kan dit inderdaad gewoon..?? Wat is jouw mening? Alvast bedankt voor je reactie!!

Of in je ondergoed te lopen of te slapen? Is dit een serieuze vraag? Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde liepen we gewoon wel is bloot langs elkaar heen, bijvoorbeeld als we naar de douche waren geweest. Niemand deed daar moeilijk over, in de pubertijd was het ietsje anders maar daar groeide we weer over heen.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 dec 2012 23:02

Kvinna schreef:De bijbel zegt wel dingen over dat kinderen niet de schande (naaktheid) van hun ouders mogen zien, volgens mij, ik weet alleen zo snel niet waar dat zou staan.
...

Bedoel je die wetten uit Leviticus 18-20?
Iemand schaamte ontbloten betekent daar: seksuele omgang hebben met. Zo is mij geleerd tijdens mijn studie van Leviticus.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 dec 2012 00:20

Zo aan de reacties te zien hebben veel mensen nog steeds moeite met hun eigen lichaam en gevoelens;dan worden vader en moeder maar ten tonele gebracht;wat een zwaktebod.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 dec 2012 10:17

Lichtzwaard schreef:Zo aan de reacties te zien hebben veel mensen nog steeds moeite met hun eigen lichaam en gevoelens;dan worden vader en moeder maar ten tonele gebracht;wat een zwaktebod.

Moet jij geen sneeuwpop maken Lichtzwaard? Alle andere kinderen zijn braaf buiten aan het spelen....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 dec 2012 11:07

Lichtzwaard schreef:Zo aan de reacties te zien hebben veel mensen nog steeds moeite met hun eigen lichaam en gevoelens;dan worden vader en moeder maar ten tonele gebracht;wat een zwaktebod.

Dan lees ik iets anders. Het gaat over het Bijbelse gebod in deze.
Dat heeft met zwakte niets te maken!
Dat veel mensen heden ten dage totaal geen schaamtegevoel meer hebben, DAT is pas erg.
Maar dat ga je krijgen, als mensen de Bijbel niet meer als hun richtsnoer zien.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 07 dec 2012 11:17

Ik vind dit echt een onzinnige discussie. Laat een ieder doen waar hij zich goed bij voelt!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 07 dec 2012 11:29

cornelia77 schreef:Ik vind dit echt een onzinnige discussie. Laat een ieder doen waar hij zich goed bij voelt!

Dan kunnen we meer dingen wel sluiten.

Ik stoor mij eraan dat er weer 'ger. gem.' bij staat. Dat wil ik wel eens weten vd vragensteller. Had toch ook zonder gekund??
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 dec 2012 11:52

cornelia77 schreef:Ik vind dit echt een onzinnige discussie. Laat een ieder doen waar hij zich goed bij voelt!

:jaknikken: :jaknikken: :jaknikken: =D> =D> =D>

Inderdaad totaal onzinnig en nog kinderachtig ook.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 dec 2012 14:43

Lichtzwaard schreef:
Inderdaad totaal onzinnig en nog kinderachtig ook.

En dat zeg jij? :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2012 15:00

schelpje3 schreef:Dat veel mensen heden ten dage totaal geen schaamtegevoel meer hebben, DAT is pas erg.
Maar dat ga je krijgen, als mensen de Bijbel niet meer als hun richtsnoer zien.

Nou, poe, inderdaad. En dat dat dan allerlei (seksueel) dysfunctionele huwelijksrelaties tot gevolg heeft, dat nemen we dan maar voor lief. De refoweb-vragenrubriek staat er vol mee...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 dec 2012 17:08

Dan is naturisme volgens sommigen ook verboden, volgens de bijbel? In naturistische gezinnen (en daar zijn verscheidene christenen bij) is dit helemaal geen punt. En de kinderen hebben er op latere leeftijd een nuchter soort onbevangenheid door, terwijl in de andersdenkenden op dit punt veel gefrustreerdheid en onmacht in relaties voorkomt. En inderdaad, in de puberteit gaat het vanzelf (tijdelijk) voorbij. En juist het onbevangen naturisme heeft met seksualiteit heel weinig te maken. Op dit punt groeien de kinderen juist heel wat gezonder op. De bijbel gaat over een andere cultuur, hoewel op meerdere plaatsen de bijbel over seksualiteit vrij open is. (Hier en daar is door puriteinse vertalers het een en ander afgezwakt). Trouwens, naturisme is iets geheel anders dan nudisme, waar wel soms vreemde trekjes in zitten, maar dat is een geheel andere discussie. Ik vind de vraag dus nogal verbazingwekkend, maar lach het niet weg. Er zijn nog altijd gelovigen voor wie dit serieus is.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 dec 2012 15:09

Niet volgens sommige, als het goed is voor alle christenen! Na de zondeval zagen Adam en Eva dat zij beiden naakt waren, en zij schaamden zich! Man en vrouw!
Toen moesten zij hun naaktheid bedekken, terwijl er toen geen andere mensen om hen stonden.
Nudisme moet dus op grond van de Bijbel afgewezen worden!
Het is net als het naturisme, een levenswijze.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2012 17:18

schelpje3 schreef:Niet volgens sommige, als het goed is voor alle christenen! Na de zondeval zagen Adam en Eva dat zij beiden naakt waren, en zij schaamden zich! Man en vrouw!
Toen moesten zij hun naaktheid bedekken, terwijl er toen geen andere mensen om hen stonden.
Nudisme moet dus op grond van de Bijbel afgewezen worden!
Het is net als het naturisme, een levenswijze.

Sorry, maar waar lees jij dat Adam en Eva hierin normatief zijn. Omdat Adam en Eva zich schaamden, MOETEN wij ons ook schamen? Waar lees je dat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 dec 2012 20:09

sis schreef:Dit doet me denken aan een verhaal van een kleuter dat ik hoorde op het werk.

"gisteren ging ik nog even naar beneden naar de wc en toen zag ik papa en mama. Ze waren helemaal in hun niksje." (incl. beschrijving wat 'niksje' is. die laat ik hier maar even achterwege)

Tsja, dat wil je natuurlijk niet laten gebeuren. Maar verder lijkt me dat een kind best z'n ouders in ondergoed mag zien.
Het groeit er toch ook wel een beetje in? kbedoel als baby neem je ze mee als je zelf gaat douchen. Als peuter zitten zin in het badje terwijl je zelf doucht. En op een gegeven moment stopt dat!

'k Zou me er niet teveel zorgen over maken!

Dan lijkt het mij dat die kleuter zijn ouders niet ( vaak) naakt ziet en het daarom vreemd vind. Ik denk dat als je je kind leert dat naakt niet raar is, dat het kind daar dan ook geen grapjes over zal maken. En rond de pubertijd trekken ze zich toch wel terug.
Laatst gewijzigd door ajl op 09 dec 2012 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”