Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2012 15:01

kirdneh schreef:Persoonlijk ben ik zo'n refo die graag met iedereen in disscussie wil gaan, het is soms wel frustrerend om te zien er vaak personen op refoweb komen die alleen is geleerd om tegen refomensen aan te schoppen ipv te gaan zien waarom zij ergens voor staan.

Interessant om het zo te lezen vanuit refoperspectief. Ik heb hier (en elders) namelijk geregeld de indruk dat het overal tegenaan schoppen in plaats van te laten zien waar ze zelf voor staan prima binnen het reformatorische past. :)

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 02 nov 2012 08:36

Faramir schreef:Interessant om het zo te lezen vanuit refoperspectief. Ik heb hier (en elders) namelijk geregeld de indruk dat het overal tegenaan schoppen in plaats van te laten zien waar ze zelf voor staan prima binnen het reformatorische past. :)

Ik wil graag uitleggen waar ik voor sta, maar heb je een voorbeeldje van hetgeen je hier plaatst?
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 nov 2012 08:58

kirdneh schreef:Ik wil graag uitleggen waar ik voor sta, maar heb je een voorbeeldje van hetgeen je hier plaatst?

Ik heb het niet specifiek over jou, ben slecht in het onthouden van namen. Maar open maar een willekeurig onderwerp over homoseksualiteit, katholicisme, islam, sabbat, werken op zondag enz enz en je ziet denk ik wel vrij snel wat ik bedoel.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 nov 2012 13:11

Ja ja de atheistjes en andere ongelovigen hangen maar rond op Christelijke forums;op veel Katholiek /Christelijke forums hebben ze gezegd nu is het genoeg geweest met het getreiter en disrespect -------wegwezen .Dus Refoweb zou daar ook is over kunnen denken.

Veel van die atheistjes en ongelovigen zouden er graag bij willen behoren anders zouden ze het niet heel de dag over God hebben en Zijn Kerk (want God bestaat toch niet) alleen ze zitten zich zelf in de weg om God door Zijn Zoon Jezus Christus aannemen is overgave en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 04 nov 2012 10:42

*
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 04 nov 2012 18:09

Lichtzwaard schreef:Ja ja de atheistjes en andere ongelovigen hangen maar rond op Christelijke forums;op veel Katholiek /Christelijke forums hebben ze gezegd nu is het genoeg geweest met het getreiter en disrespect -------wegwezen .Dus Refoweb zou daar ook is over kunnen denken.

.

volgens mij ben jijzelf degene die laatst nog een ban had op een christelijk forum. nietszeggende oneliners, nooit ingaan op reactie's, steeds hetzelfde geschreeuw...

Misschien kan het refoweb daar ook es over nadenken.
Ook gif is geschapen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 nov 2012 12:52

Als ik zo de laatste berichten op dit forum lees dan is het vaak beter om met atheisten en niet-christenen te praten. Blijkbaar is het normaal om als christen anderen zwart te maken en karikaturen te plaatsen onder het mom van wat zijn wij bijbels bezig.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 07 nov 2012 00:40

tja ik heb mijn vragen nog niet gesteld en Lichtzwaard heeft me al veroordeeld :shock: Over het algemeen de reactie van christenen uit mijn omgeving is precies hetzelfde, ook 1 van de redenen waarom ik er geen ben. Ook de reacties van " lieve God, dankuwel dat we beter zijn dan de ongelovigen en iedereen van een andere kerk" is me welbekend. Brrrrrr....

Als ik christenen vragen ga stellen schieten ze over het algemeen meteen in een spamse. Schijnbaar heb ik hele moeilijke vragen.... Zelfs in de vragenrubriek gesteld, geen antwoord gekregen. Wel veroordelingen ja, maar daar kan ik niks mee.

Maar goed, stel ik de vraag gewoon hier (misschien kan iemand er wel wat mee :P ): Wie/Wat is God en waarom zou ik een leven willen waarin er een plaats is voor de (christelijke) god?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 nov 2012 10:08

@irmo: prima vraag, maar verkeerde locatie...
misschien kun je een topic openen in het open forum?

Ik ben trouwens geen atheist of niet-christen, maar ook geen refo.
Probeer te leren en wat moderne bijbelwetenschap en vrijzinnigheid in te brengen..... met de nadruk op probeer....

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 nov 2012 22:40

Wim2600 schreef:De reden: ik had het steeds moeilijker met "geloven", en ook wel met het nogal elitaire "wij-versus-zij"-denken dat in de jeugdwerking heerste. Ik huiver nog steeds als ik eraan terugdenk hoe één van de leidsters tijdens zo'n jeugdactiviteit voorging in gebed met de letterlijke woorden "dankuwel God, dat wij zoveel beter zijn dan de anderen". Die mentaliteit heeft me weggejaagd.

Dus dat werd letterlijk zó gezegd...!!
Dat lijkt dan wel héél sterk op het verhaal uit Lukas 18:9-14, over de zelfingenomen Farizeeër en de nederige tollenaar.
"Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet;" staat er (Romeinen 3:9). Dus als dat letterlijk zo gezegd werd, nou, dan was er aldaar wel iets gróndig mis! Dan waren ze het spoor van het bijbelse onderwijs goed kwijt.

Het is overigens wel een heel menselijke trek, om je op enigerlei wijze superieur te gaan voelen. Dat kan inderdaad met een bepaald geloof als middel, maar ook met wat anders. Bijvoorbeeld dat blanke superioriteitsgevoel, om eens wat te noemen. Arrogantie noemen we het, en volgens mij komt dat nogal geregeld voor.

Dat blanke superioriteitsgevoel zou dan trouwens een mooie reden kunnen vormen om geen blanke meer te willen zijn. :wink: Zijn er ook mensen die dat hebben? Alleen ja, je kunt dan wel je huid donkerder verven, dat helpt alleen niet zo erg. Onderhuids blijf je toch een blanke.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 09 nov 2012 22:59

Die ervaring heb ik helaas ook, Boekenlezer, dat zulke dingen letterlijk gezegd werden.

"Wat fijn, dat wij naar de hemel gaan en de rest niet"
" Gelukkig zitten er in deze kerk ware christenen, iedereen die geen lid is gaat naar de hel"
" God is boos op mensen die geen lid zijn van deze kerk"

Brrrr....enge mensen, die christenen. Als ik zo een manier van denken moet overnemen, nee dank je :roll:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 nov 2012 09:15

Dag lieve mensen,

Is het heel verwonderlijk dat Atheisten en niet gelovigen hier rond hangen?

Ik hoop dat iedereen zal inzien, dat als je niet onder God valt je onder de tegenstander valt. Wie zal die arme onwetende mensen inspireren om hier de boel komen te verstoren?

Ik laat het antwoord aan u zelf over.

Maar de Atheisten en ongelovigen zijn mensen! Dat zijn ook schepselen van de Schepper. Zullen wij dan hun vervloeken met woorden? Nee! Of wie zou een schepsel dat door de Maker geformeerd is vervloeken door de tong?

Jakobus spreekt hier duidelijk over in het Woord van God.

U weet toch dat er in Joh.3 ver 16 staat. Opdat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebbe?

Of denkt u perongeluk dat Jezus Christus alleen voor onze zonden kwam?

God vraagd aan ons, om elkaar hartelijk lief te hebben. 1 te zijn van gemoed. Volhardend in het bidden. Zeker voor elkaar! Ja wij Christenen zijn helaas nog verdeeld. Maar de Heer zal uitkomst geven!

Het ga u allen, ja ook de atheisten en ook de ongelovigen goed.

Wees gezegend allemaal!

Een hartelijke en innige groet van mij

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 nov 2012 09:32

irmo schreef:Die ervaring heb ik helaas ook, Boekenlezer, dat zulke dingen letterlijk gezegd werden.

"Wat fijn, dat wij naar de hemel gaan en de rest niet"
" Gelukkig zitten er in deze kerk ware christenen, iedereen die geen lid is gaat naar de hel"
" God is boos op mensen die geen lid zijn van deze kerk"

Brrrr....enge mensen, die christenen. Als ik zo een manier van denken moet overnemen, nee dank je :roll:

Wellicht is dat een reden waarom ik graag nogal eens een flink zware preek hoor. Die zet álle mensen neer als schuldenaar voor God, ja doodschuldig, waarvan niemand een privilege op de hemel heeft. Dan is behoud alleen nog mogelijk door een goddelijk wonder, en dus niet omdat wij zo fijn geloven en daarmee beter zijn. Er zit in dat zware iets wat ik aanvoel als meer realistisch, zonder daarmee meteen álle bijverschijnselen daarvan voor lief te nemen. De doodstaat van de mens wordt meer onderkend.
Het is ook een bijbels thema, wat je met name bij de profeten tegenkomt, dat God zal oordelen tegen alle menselijke trots en hoogmoed, ook de godsdienstige. Boven het gedeelte wat ik nu aan het behandelen ben, Jesaja 2:6-22, zie ik in een bepaalde vertaling als zo'n opschrift staan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 10 nov 2012 16:29

Wat aardig xsidd, dat je al voor mij invult wat ik hier kom doen als ik het zelf nog niet eens gezegd heb. :| Hoe weet je dat zo goed?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2012 17:58

xsidd schreef:Dag lieve mensen,

...

Een hartelijke en innige groet van mij

Wat mij nog het meeste steekt, is dat woordje 'verstoren'. Mijn aanwezigheid en mijn bijdragen verstoren blijkbaar iets. Wat dan precies?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”