De gelijkenis van de man zonder bruiloftskleed.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: De gelijkenis van de man zonder bruiloftskleed.

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 14:24

De (bruilofts)kleren verwijzen naar uiterlijke verschijning en levenswandel. Ook deze (of misschien wel juist deze) gebieden zijn vatbaar voor onreinheid (Judas 1:23), en moeten gewassen worden in het Bloed van het Lam (Openbaring 7:14) tot smetteloos en blinkend fijn linnen (o.a. Openbaring 7:9, 19:8), heilig en onberispelijk. (Fileppenzen 2:15, Kolossenzen 1:22)

´´Laten wij blij zijn en ons verheugen en Hem de heerlijkheid geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt.
En het is haar gegeven zich met smetteloos en blinkend fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen.
En hij zei tegen mij: Schrijf: Zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam. (...) En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn naam luidt: Het Woord van God.´´ (Openbaring 19)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 okt 2013 19:38

Jvslooten schreef:De (bruilofts)kleren verwijzen naar uiterlijke verschijning en levenswandel. Ook deze (of misschien wel juist deze) gebieden zijn vatbaar voor onreinheid (Judas 1:23), en moeten gewassen worden in het Bloed van het Lam (Openbaring 7:14) tot smetteloos en blinkend fijn linnen (o.a. Openbaring 7:9, 19:8), heilig en onberispelijk. (Fileppenzen 2:15, Kolossenzen 1:22)

´´Laten wij blij zijn en ons verheugen en Hem de heerlijkheid geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt.
En het is haar gegeven zich met smetteloos en blinkend fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen.
En hij zei tegen mij: Schrijf: Zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam. (...) En Hij was bekleed met een in bloed gedoopt bovenkleed, en Zijn naam luidt: Het Woord van God.´´ (Openbaring 19)

Als je Openbaring aanhaalt gaat het dan over ons? Over de gelovigen van NU? Openb 7 vers 14..
Gaan wij dus door de Grote Verdrukking als gelovigen? En wanneer wordt dan dat kleed gereinigd?

En wie worden bedoeld met "Genen verkondigen wel Christus uit twisting , niet zuiver menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen?'
Wat heeft dat met het onderwerp te maken. Is dat die man zonder kleed?

Voor wie geldt de tekst uit Kolossenzen.

"Gij die eertijds vervreemd waart en vijandenen door het verstand in de boze werken nu ook verzoend. In het lichaam Zijns vleses, door de dood heen opdat Hij u zou heiligen en onberispelijk en onbeschuldiglijk voor Zich stellen."

Is dat "voor Zich stellen" het bruiloftsmaal?

Openb. 7 vers 9, wie is die grote schare die niemand tellen kan uit alle natiën en tongen geslachten en talen staande voor de troon en voor het Lam bekleed met lange witte klederen en palmtakken waren in hun handen? Wie zijn dit?

Openbaring 19 vers 8 "Haar is gegeven dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad, want die fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen".
Wie is die "haar?"

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 okt 2013 19:57

tja Wil, dat komt er nu van als men de bedelingen door elkaar husselt, dan weet men niet wie die "grote schare" is, en ook niet wie die "vrouw" is.

wat WEL vaststaat, is dat het volstrekt niet op de Gemeente slaat, want DIE is reeds opgenomen voor dat de grote verdrukking een aanvang neemt.
Dat weet jij, en dat weet ik, maar blijkbaar weet men dat hier niet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 okt 2013 20:06

ineke-kitty schreef:Dat weet jij, en dat weet ik, maar blijkbaar weet men dat hier niet.

Misschien als je de rest van de Maranatha bijbelgroep ook een uitnodiging stuurt om lid te worden van Refoweb, dat jullie dan ooit nog de boel hier weten te bekeren.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 okt 2013 20:09

De "Maranatha bijbelgroep"

Wie zijn dat dan? Die ken ik niet, dus dan kan ik hen ook niet uitnodigen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 okt 2013 20:13

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 00:51

Maranathagroep?? Nooit van gehoord. Wel de Maranathasingers.

En weer worden de vragen door van J. niet beantwoord.

Ik zal ze nog eens herhalen, want jij v.Slooten noemt een aantal teksten zonder enige uitleg. Daar heeft niemand wat aan.

Als je Openbaring aanhaalt gaat het dan over ons? Over de gelovigen van NU? Openb 7 vers 14..
Gaan wij dus door de Grote Verdrukking als gelovigen? En wanneer wordt dan dat kleed gereinigd?

En wie worden bedoeld met "Genen verkondigen wel Christus uit twisting , niet zuiver menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen?'
Wat heeft dat met het onderwerp te maken. Is dat die man zonder kleed?

Voor wie geldt de tekst uit Kolossenzen.

"Gij die eertijds vervreemd waart en vijandenen door het verstand in de boze werken nu ook verzoend. In het lichaam Zijns vleses, door de dood heen opdat Hij u zou heiligen en onberispelijk en onbeschuldiglijk voor Zich stellen."

Is dat "voor Zich stellen" het bruiloftsmaal?

Openb. 7 vers 9, wie is die grote schare die niemand tellen kan uit alle natiën en tongen geslachten en talen staande voor de troon en voor het Lam bekleed met lange witte klederen en palmtakken waren in hun handen? Wie zijn dit?

Openbaring 19 vers 8 "Haar is gegeven dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad, want die fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen".
Wie is die "haar?"

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 okt 2013 07:46

Wilsophie schreef:Maranathagroep?? Nooit van gehoord. Wel de Maranathasingers.

En weer worden de vragen door van J. niet beantwoord.

Die 'haar' uit Openbaring 19 is de Gemeente, die door de Zone Gods uit het ganse menselijke geslacht, tot het eeuwige leven is uitverkoren, door Zijn Geest en Woord ,in enigheid des waren geloofs , van den beginne der wereld tot aan het einde.

De rest van je vragen ga ik even geen moeite aan verspillen.. in alles maak je duidelijk dat je toch niet open staat voor wat dan ook, maar dat je alleen maar aanknopingspunten zoekt om weer tegen mij in te gaan.

Overige vind ik het vreemd dat zowel jij als Ineke-Kitty er als de kippen bij zijn OM TE DOEN ALSOF jullie nog nooit van bijbelgroep Maranatha hebben gehoord. Jullie zijn ècht niet vies van een leugentje meer of minder hè?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2013 09:24

Jvslooten, mooie uitwerking van de gelijkenis. Ik heb ook wel eens gehoord dat bij een bruiloft van de koning, de gasten een wit bruiloftkleed ontvingen om dat te dragen. Zo ontvangen de genodigden van de Bruiloft van het Lam ook een bruiloftskleed, in Christus. Hij wast ons schoon, maakt ons rein en zuiver, door Hem mogen we sneeuwwit voor Gods ogen staan, witter dan witte wol.

Er ligt denk ik een gelijkenis met het verhaal van de wijze en dwaze maagden, daar gaat het niet om een kleed maar om olie. Het gaat om genodigden die te laat komen en tot wie wordt gezegd: Ik ken u niet. Waarom ben je hier? Dat vraagt de koning aan de gast zonder bruiloftskleed. Een aansporing aan ons om onze roeping, de uitnodiging serieus te nemen altijd klaar te zijn voor de bruiloft die komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 okt 2013 10:08

Marnix schreef:Jvslooten, mooie uitwerking van de gelijkenis. Ik heb ook wel eens gehoord dat bij een bruiloft van de koning, de gasten een wit bruiloftkleed ontvingen om dat te dragen. Zo ontvangen de genodigden van de Bruiloft van het Lam ook een bruiloftskleed, in Christus. Hij wast ons schoon, maakt ons rein en zuiver, door Hem mogen we sneeuwwit voor Gods ogen staan, witter dan witte wol.
Inderdaad, net als bij het rituele joodse bad, de mikwe, moet dus niet alleen het lichaam, maar ook de kleding van onreinheid gezuiverd worden. De gasten zullen bekleed worden met het bruiloftskleed, maar de goddelozen echter zullen op de dag des HEEREN zonder kleed, naakt gesteld worden voor de Witte Troon (2 Kor. 5:3, Open. 3:18 , Open. 16:15). Alhoewel, niet helemaal naakt: ze zullen met schaamte en schande bekleed worden. (Job 8:22 , Psalm 35:26)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 10:29

Die 'haar' uit Openbaring 19 is de Gemeente, die door de Zone Gods uit het ganse menselijke geslacht, tot het eeuwige leven is uitverkoren, door Zijn Geest en Woord ,in enigheid des waren geloofs , van den beginne der wereld tot aan het einde.

Ik ga er zeker tegen in, want je voegt gewoon een eigen verhaal toe aan Openbaring 19 om het kloppend te maken.

Als er sprake is van de Gemeente in Openb 19 dan is dat in vers 4, de 24 ouderlingen en de vier dieren spreken over de Gemeente die God aanbidt in de hemel, niet op aarde en tegen hen zegt God: "Looft God onze God gij al Zijn dienstknechten en gij , die Hem vreest beiden klein en groot~

Dan gaat het visioen verder over de Bruiloft des Lams en een gtote schare, die roept over de Koning Die heerst, dat is niet in de hemel maar op aarde en de vrouw heeft zich bereid voor de maaltijd. Die vrouw kunnen wij niet zijn, want wij zijn Zijn Lichaam, het Lichaam van de Bruidegom.

Die vrouw is "haar" en die heeft zich getooid als een bruid. Dat is een gelovige natie Israël van 12 stammen.
die door de Zone Gods uit het ganse menselijke geslacht, tot het eeuwige leven is uitverkoren, door Zijn Geest en Woord ,in enigheid des waren geloofs , van den beginne der wereld tot aan het einde.

Dat verzin je zelf, want er staat geschreven: "haar is gegeven dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad ( weet je wat dit is lijnwaad?) dat is het lijnwaad wat de heiligen rechtvaardig heeft verklaard.
Het lijnwaad is heel belangrijk voor het begrijpen van deze tekst.
En op een forum moet je begrijpen en er tegen kunnen dat mensen het niet met je eens zijn.
En als je dat niet kunt moet je niet discussiëren. Ik vind het een brevet van onvermogen als je geen vragen wilt beantwoorden omdat je bang bent dat je er naast zit.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2013 10:33

maar de goddelozen echter zullen op de dag des HEEREN zonder kleed, naakt gesteld

Dat wordt in de winter kou lijden op de zondag de (dag des heeren). Al die goddelozen bloot over straat, brr!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 29 okt 2013 10:44

Als er in de Bijbel gesproken wordt over de "vrouw" betreft het altijd Israel, want God had hen getrouwd. Echter pleegde zij overspel [=afgoderij met de goden van andere volken] met als gevolg dat God scheidde.

Pas in de toekomst zal God weer opnieuw met de "bruid" trouwen, als Israel tot bekering zal komen.

Niet de Gemeente is de "vrouw" of "bruid" maar ISRAEL.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2013 10:49

ineke-kitty schreef:Als er in de Bijbel gesproken wordt over de "vrouw" betreft het altijd Israel, want God had hen getrouwd. Echter pleegde zij overspel [=afgoderij met de goden van andere volken] met als gevolg dat God scheidde.

Pas in de toekomst zal God weer opnieuw met de "bruid" trouwen, als Israel tot bekering zal komen.

Niet de Gemeente is de "vrouw" of "bruid" maar ISRAEL.

Maar waar is de gemeente dan en wat is haar rol?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 okt 2013 10:51

Wilsophie schreef:Dat verzin je zelf
Nee hoor, dat komt uit de Heidelbergse. En al je moeite tevergeefs, daar echt ik meer waarde aan dan aan jou forumbijdragen.

Wilsophie schreef: Ik vind het een brevet van onvermogen als je geen vragen wilt beantwoorden omdat je bang bent dat je er naast zit.

Ik ben niet bang. Ik heb alleen een bloedhekel aan verspilde moeite.

Terug naar “Archief”