Wat is de oorsprong van belijdenis doen ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 28 jul 2003 12:16

Sabra schreef:Het is dus absoluut niet zo dat de doop in plaats van de belijdenis is gekomen. Hier zijn geen bijbelse bewijzen en of feiten voor. Mensen die dit zeggen beweren liegen dus over de bijbel.

Bovendien, kinderdoop is ook niet bijbels, nergens in de bijbel kun je vinden dat er kinderen gedoopt worden. In de bijbel wordt alleen gesproken over mensen die geloven en zich laten dopen.

leuk dat je ook weer reageert Sabra, maar je geeft duidelijk aan niet goed gelezen te hebben. De plaats van de doop en de plaats van de besnijdenis tov het genadeverbond heb ik hierboven weergegeven, maar je gaat er totaal niet op in. En komt met een kortzichtige conclusie. Verder heb ik aangegeven hoe de kinderdoop op bijbelse grond verdedigd wordt.
The one thing you can give and still keep is your word.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 28 jul 2003 13:06

Maarten schreef:
wina schreef:Allemaal heel veel dank voor de genomen moeite om het uit te leggen, maar echt bevredigd ben ik niet, helaas.
Want ik heb begrepen dat het toch een menselijke instelling is als compensatie op de kinderdoop, en dan zou ik zeggen : Waarom met die doop niet wachten tot je er zelf voor kiest, je kunt dan meteen belijden waarvoor je je wilt laten dopen. Je bent als kind toch geheiligd in de ouders ? Maar dat is een ander onderwerp.
Weet wel, dat ik 53 jaar gedacht heb zoals jullie denken.

Hoi wina, nu komen we toch op een discussie over de kinderdoop uit. Ik heb proberen uit te leggen hoe we bij de huidige belijdenis praktijk uitgekomen zijn, en dat dit mede een gevolg is van de kinderdoop. Uit je antwoord geef je er blijk van dit wel te begrijpen, maar dat je twijfelt aan de kinderdoop. Eveneens heb je vragen bij de betekenis van de doop opzich.
Ik wil kort wel wat proberen uit te leggen over het waarom van de kinderdoop. Abraham ontving van God het teken van de besnijdenis, vanwege het verbond der genade, de belofte van de komende Messias, die God aan hem had gedaan. De besnijdenis was een teken en zegel van de betekende zaak, nl. het komen van Christus in het vlees in de tijd. De besnijdenis werd gedaan op de achtste dag, niet pas nadat zij tot hun verstand waren gekomen en vrijwillig konden kiezen tot het volk Israël te behoren. Nee, juist omdat zij tot het volk behoorden moesten de jongetjes besneden worden. Juist omdat zij onder het verbond leefden werden ze dan ook besneden. Na de komst van Christus is het teken van de besnijdenis afgeschaft, het teken van de doop echter heeft dezelfde betekenis en wordt daarom vaak gezien als de vervanger van de besnijdenis.

Als ik deze redenatie volg, dan zou de baby-doop van het nieuwe verbond op de achtste dag moeten plaatsvinden; en niet op een zondag enkele maanden na de geboorte ...

Maarten schreef:Dan de tekst die jij aanhaalde. De kinderen zijn in hun ouders geheiligd, indien hun ouders gelovig zijn, en juist daarom moeten hun kinderen gedoopt worden, zij zijn immers ook in het verbond begrepen.

Heb je hier teksten voor dat de doop van het nieuwe verbond dezelfde betekenis heeft als de besnijdenis; Het oude verbond of de Joodse cultuur kennen ook andere momenten en symbolieken waarop iemands geloofskeuze wordt gevierd. Waarom is juist de besnijdenis juist vervangen door de doop?
Om een voorbeeld te geven; Johannes de doper, doopte mensen die besneden waren. Had Johannes de doper het niet goed begrepen, of begrijpt deze Johannes dat niet goed?

Maarten schreef:Petrus, riep het volk immers toe dat de belofte hen EN hun kinderen toekwam. En ook wanneer we beseffen dat het verbond der genade wat Abraham kende en het verbond van geande wat wij kunnen hetzelfde is, dan kunnen we niets anders dan zeggen dat ook de kinderen van nu die uit gelovige ouders/families geboren zijn bij het verbond behoren en daarom gedoopt behoren te zijn. De kinderdoop is het gevolg van het doortrekken van de lijn van het verbond.

Deze redenatie klopt alleen als je kunt aantonen dat de doop het teken van het verbond is.
Het verhaal van Johannes suggereert anders.
Heb jij ergens Bijbelteksten (ik neem aan dat ook jij daar de hoogste waarde aan hecht) die jouw visie direct ondersteunen dat de symboliek van de doop dezelfde is als de symboliek van het besnijden.

In de doop wordt onze oude natuur begraven in het watergraf met de gekruisigde Here Jezus, en in het boven komen uit het watergraf wordt onze geestelijke wedergeboorte gesymboliseerd; vind je dit terug in de symboliek van de besnijdenis, of waar staat deze symboliek voor ....

Maarten schreef:Omdat de doop zelf niet zaligmaakt, en het geloof van de ouders geen eeuwige zaligheid voor de kinderen met zich meebrengt, moeten de kinderen zelf tot geloof komen en daarvan ook belijdenis afleggen alvorens zij tot de Sacramenten mogen komen.

Bedoelt Paulus dit met "geloof en laat uw dopen en gij zult behouden zijn"?
Dan heeft hij een merkwaardige manier van schrijven :wink:
Waar staat jouw tekst in de Bijbel ...

Maarten schreef:Dat is vanouds gebeurd in het afleggen van belijdenis des geloofs.

De kinder (baby-)doop is volgens mij pas in de middeleeuwen ingevoerd, vanwege de wens voor een duidelijk symbool van behoudenis in tijde van hoge kindersterfte ...

Maarten schreef:Hoewel de huidige belijdenis praktijk dus niet gegrond is op een rechtstreeks gebod vanuit de Bijbel is ze zeker wel in de lijn van de Bijbel.

Misschien kun je die lijn iets duidelijker uitleggen dan dat er twee symbolieken zijn, waarvan er 1 te maken heeft met het oude verbond en 1 met het nieuwe verbond. Je zult toch minimaal moeten laten zien dat beide een vergelijkbare functie hebben in hun verbond. Hoe zit het met Bar Mitzwa, opdragen, etc...

De baby Jezus werd door zijn aardse ouders voorgesteld in de tempel; wat is jouw verklaring hiervoor?

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 28 jul 2003 13:22

hoi John,

je stelt een ontzaglijke hoeveelheid vragen, die ik zeker niet zo uithet vuistje kan beantwoorden. Ik heb nu in ieder geval de intentie om een gegronde visie op de doop onder woorden te brengen, maar dat kan even duren,d us je zult een uitgebreider en gefundeerdere visie nog even moeten ontberen.

Groet,

Maarten

P.S. dat het mijn intentie is om dit te doen, wil niet zeggen dat het me ook daadwerkelijk binnen afzienbare tid lukt. Ik heb nog meer verplichtingen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 jul 2003 13:25

xgnoom schreef:Bij mijn weten wordt belijdenis doen ook niet als een bijbelse instelling gebracht. Dat is het m.i. ook niet. Het is meer een afspraak/gewoonte met een praktisch doel.

Daar de discussie verlegd is naar de doop, en ik er toch wel even over verder wil praten, open ik even een nieuw topic:
Betekenis van de doop.
Weest blij in de Heer !

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 28 jul 2003 13:28

wina schreef:
xgnoom schreef:Bij mijn weten wordt belijdenis doen ook niet als een bijbelse instelling gebracht. Dat is het m.i. ook niet. Het is meer een afspraak/gewoonte met een praktisch doel.

Daar de discussie verlegd is naar de doop, en ik er toch wel even over verder wil praten, open ik even een nieuw topic:
Betekenis van de doop.
Heej, wina, ik heb geprobeerd om de betekenis van de blijdenis uit te leggen, maar ik moet de kinderdoop dan als gegeven nemen, anders kan ik er ook geen weg mee. Op zich terecht dat je wat wilt weten over de belijdenis, maar de visie op doop en verbond is daar onlosmakelijk mee verbonden. Ik vraag me dus af of het zinvol is om een ieuwe topic te openen, daarmee blijft deze onafgemaakt achter.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 28 jul 2003 13:42

Groenrondballetje, helemaal mee eens!! Ik denk dat het probleem nog een beetje dieper ligt. Omdat de meeste kerken de plaatsvervangingstheologie leren (dwz dat de kerk de beloften van Israel gekregen heeft omdat de Joden Jezus verworpen hebben) en mede daardoor verschillende Joodse gebruiken overgenomen hebben, krijg je een soort jood/christen. Een beetje van het jodendom en een beetje van het NT. Persoonlijk denk ik dat dat een van de redenen is waarom de kerktheologie zo complex geworden is.
Het is moeilijk om het belijdenis doen bijbels te onderbouwen. De bijbel maakt het m.i. wat makkelijker, geloof en doop, zonder enige toevoeging.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 28 jul 2003 14:02

Maarten,

Ik zie je antwoorden tegenmoet, stuur als het lang duurt maar een pg-tje om me er op attent te maken..

Petertje,

Bedankt voor je reactie.

John

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 jul 2003 16:23

Onee. Maarten, je kan het beter op dit forum gooien of anders mij ook een pb-tje sturen.... ben nl. heel benieuwd. Naar alle goed onderbouwde samenhangende visies trouwens :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 28 jul 2003 19:43

Bij ons in de GerGem doe je ook belijdenis van de leer, dus sluit je, je zo doende ook aan bij die kerk.

En volgens mij is de belijdenis in gesteld, door Calvijn, maar dat was ook een mens dus blijft het een menselijke insteling.

Wat ik vooral mooi vind aan deze discussie, is dat in iedere kerk op een andere manier belijdenis wordt gedaan, en wordt beleeft.
Echt interessant.

Voegt niks toe aan discussie, maar wou het efe kwijt.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 28 jul 2003 20:31

xgnoom schreef:
Lalage schreef:Ik heb wel belijdenis gedaan, maar heb daarbij niet voor een kerk gekozen.

Ik sluit me bij Lalage aan: bij mijn belijdenis heb ik voor God gekozen, niet voor een kerk. Dat ik daarbij belijdend lid ben geworden van een kerk is een praktisch gevolg van deze keuze.

Toch is volgens mij belijdenis doen juist iets wat bij een kerk hoort. In ieder geval op de manier waar wij er nu over praten. Dat kan niet zonder kerk. Dus lijkt me die kerk wel degelijk belangrijk!

Natuurlijk kun je altijd en overal je geloof belijden en dat heeft weer niks met een kerk te maken.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 jul 2003 14:10

Ik denk dat het belijdenis doen is gegroeid in navolging van Petrus in Joh 21: 15-23, waar Petrus zich uitspreekt over zijn geloof tegen G.d/Yeshua omringd door getuigen.

Toch is volgens mij belijdenis doen juist iets wat bij een kerk hoort. In ieder geval op de manier waar wij er nu over praten. Dat kan niet zonder kerk. Dus lijkt me die kerk wel degelijk belangrijk

En als wij geloven dat de kerk het huis van G.d is, dan is het idd logisch dat je daar je belijdenis aflegt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

sandero
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sandero » 29 jul 2003 20:04

Zal een poging doen (weer eens) een antwoord hier te plaatsen.(heb de hele discussie ff snel gelezen)

Het is een lang antwoord geworden, maar neem alsjeblieft ff de moeite het te lezen.....(al is het alleen maar, dat ik het niet voor niks heb getypt... :lol:

Deze topic is begonnen met de vraag waar aan te tonen is dat je belijdenis moet doen om aan het avondmaal te mogen of bij een kerkgenootschap te horen. :?:

Mijns inziens is er bijbels geen enkele grond voor.

Waarom zouden mensen van de kerk(raad) het recht hebben te besluiten of je aan het avondmaal mag? Zij zouden mensen weg mogen houden van God, omdat zij zouden kunnen beslissen of je "goed gelovig" bent? Dat zou indirect betekenen, dat zij vinden dat ze zo goed gelovig zijn en daardoor het recht hebben over anderen te oordelen?? :!:

Geen mens is zonder zonde. Iedereen mag bij HEM komen. God zei tegen zijn dicipelen over de kleine kinderen: "verhinder ze niet tot mij te komen." (dan nu mijn vraag: Wat wordt er gedaan als er iemand aan het Heilig Avondmaal wordt geweigerd????) :!: :shock:

Wie zaten in de tijd van Jezus bij het laatste avondmaal? Petrus en Judas!! Zei die Jezus verloochenden/verraadden. Is er dan voor ons zondaren geen plaats aan het avondmaal? :!:

Wie van jullie van Humor houd en een frisse kijk op het geloof, moet eens een boek kopen van Adrian Plass. Wil mijn verhaal afsluiten met een citaat van hem over het Heilig Avondmaal in zijn dagboek "nooit alleen."

"Op een zondag zat ik achterin en ik zag hoe de gemeente, rij voor rij, naar voren ging, waar ze min of meer in een halve cirkel wachtten om brood en wijn te ontvagen van de voorganger en zijn assistent.Ik ken veel gemeeteleden, sommige heel persoonlijk. Ik keek naar mijn broeders en zusters, terwijl ze stonden te wachten op hun deel van het lichaam en bloed van Jezus. Ik kon wel huilen. Ik weet van de tijd waar sommigen van hen doorheen zijn gegaan en ze weten het van mij.
Ik weet dat heel wat mensen bij ons in de kerk zich helemaal niet waardig voelen om zoiets kostbaars, zulke juweeltjes van God te ontvangen.
En toch, daar gaan we, elke keer dat er communie is, als schoolkinderen die achter hun tafeltjes vandaan komen; aarzelend steken we onze handen uit in de eeuwig vernieuwde hoop dat Jezus een deel van zichzelf aan onze nederige zorgen zal toevertrouwen.
Net zoals God zijn lieve Zoon naar de aarde zond, lang geleden.

Wij zijn een gemeenschap van onzekerheid en hoop, mensen in alle soorten en maten, maar met precies gelijke rechten als aangenomen kinderen in het huis van God. Dat geloven we en dat laten we, hoe gespannen ook, zien als we die paar meter naar voren lopen in de kerk. En als we daar eenmaal zijn, doet Hij de rest.

Het is prachtig!

Gebed:

Dank U dat U er bent en naar ons lacht als wij avondmaal vieren."

Moet ik aan bovenstaand (lange) citaat nog iets toevoegen?

God is liefde, iedereen is welkom bij Hem, zonder voorwaarden en door (ons mensen) ingestelde regeltjes.

Vind het principe belijdenis/volwassendoop prachtig, maar laat het alsjeblieft geen voorwaarde zijn om dichter bij Hem te mogen komen, laat het een gevolg zijn van het dicht bij Hem leven.

-Sandero-
(.....) "ik wilde God ontmoeten, maar ze verkochten me religie..."(Bono, U2)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 29 jul 2003 20:52

sandero schreef:Zal een poging doen (weer eens) een antwoord hier te plaatsen.(heb de hele discussie ff snel gelezen)

Het is een lang antwoord geworden, maar neem alsjeblieft ff de moeite het te lezen.....(al is het alleen maar, dat ik het niet voor niks heb getypt... :lol:

Deze topic is begonnen met de vraag waar aan te tonen is dat je belijdenis moet doen om aan het avondmaal te mogen of bij een kerkgenootschap te horen. :?:

Mijns inziens is er bijbels geen enkele grond voor.

Waarom zouden mensen van de kerk(raad) het recht hebben te besluiten of je aan het avondmaal mag? Zij zouden mensen weg mogen houden van God, omdat zij zouden kunnen beslissen of je "goed gelovig" bent? Dat zou indirect betekenen, dat zij vinden dat ze zo goed gelovig zijn en daardoor het recht hebben over anderen te oordelen?? :!:

Geen mens is zonder zonde. Iedereen mag bij HEM komen. God zei tegen zijn dicipelen over de kleine kinderen: "verhinder ze niet tot mij te komen." (dan nu mijn vraag: Wat wordt er gedaan als er iemand aan het Heilig Avondmaal wordt geweigerd????) :!: :shock:

Wie zaten in de tijd van Jezus bij het laatste avondmaal? Petrus en Judas!! Zei die Jezus verloochenden/verraadden. Is er dan voor ons zondaren geen plaats aan het avondmaal? :!:

Wie van jullie van Humor houd en een frisse kijk op het geloof, moet eens een boek kopen van Adrian Plass. Wil mijn verhaal afsluiten met een citaat van hem over het Heilig Avondmaal in zijn dagboek "nooit alleen."

"Op een zondag zat ik achterin en ik zag hoe de gemeente, rij voor rij, naar voren ging, waar ze min of meer in een halve cirkel wachtten om brood en wijn te ontvagen van de voorganger en zijn assistent.Ik ken veel gemeeteleden, sommige heel persoonlijk. Ik keek naar mijn broeders en zusters, terwijl ze stonden te wachten op hun deel van het lichaam en bloed van Jezus. Ik kon wel huilen. Ik weet van de tijd waar sommigen van hen doorheen zijn gegaan en ze weten het van mij.
Ik weet dat heel wat mensen bij ons in de kerk zich helemaal niet waardig voelen om zoiets kostbaars, zulke juweeltjes van God te ontvangen.
En toch, daar gaan we, elke keer dat er communie is, als schoolkinderen die achter hun tafeltjes vandaan komen; aarzelend steken we onze handen uit in de eeuwig vernieuwde hoop dat Jezus een deel van zichzelf aan onze nederige zorgen zal toevertrouwen.
Net zoals God zijn lieve Zoon naar de aarde zond, lang geleden.

Wij zijn een gemeenschap van onzekerheid en hoop, mensen in alle soorten en maten, maar met precies gelijke rechten als aangenomen kinderen in het huis van God. Dat geloven we en dat laten we, hoe gespannen ook, zien als we die paar meter naar voren lopen in de kerk. En als we daar eenmaal zijn, doet Hij de rest.

Het is prachtig!

Gebed:

Dank U dat U er bent en naar ons lacht als wij avondmaal vieren."

Moet ik aan bovenstaand (lange) citaat nog iets toevoegen?

God is liefde, iedereen is welkom bij Hem, zonder voorwaarden en daar (ons mensen) ingestelde regeltjes.

Vind het principe belijdenis/volwassendoop prachtig, maar laat het alsjeblieft geen voorwaarde zijn om dichter bij Hem te mogen komen, laat het een gevolg zijn van het dicht bij Hem leven.

-Sandero-

Sandero, prachtig weergegeven. Uit dit oogpunt stelde ik ook de vraag waar je het terug kunt vinden in de bijbel.
Want in de bijbel kom ik tot een heel andere conclusie.
Hoe kunnen ouderlingen van buiten zien wat er in je hart leeft ? Wat kan een mens soms vroom overkomen. En is het niet je eigen verantwoording tegenover God of je aan het avondmaal kan ?
Ik ken een echtpaar van heel dichtbij, die voor de dienst thuis slaande ruzie hadden, dit werd niet bijgepraat en vergeving gevraagd. De vrouw bleef daarom van het avondmaal af en zag tot verbazing haar man aan tafel gaan.
Toen zij na afloop aan hem vroeg hoe hij dat voor God kon verantwoorden, antwoordde hij : Och, in mijn hart was ik goed op je. ! ? !
Maar geen ouderling kon dit verhinderen, omdat zij het niet wisten, en de man stond zo vroom bekend.
Weest blij in de Heer !

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 29 jul 2003 22:04

Maar hoe zit het nu met de bijbelse onderbouwingen van de reacties op de oorspronkelijke vraag van Wina!!!

Er wordt veel gesproken over wat jullie (of jullie kerken) vinden, maar wat ZEGT de BIJBEL !!

Ik heb nog geen citaten uit de bijbel gezien die betrekking had tot de oorspronkelijke vraag.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 30 jul 2003 04:03

hemelburger schreef:Maar hoe zit het nu met de bijbelse onderbouwingen van de reacties op de oorspronkelijke vraag van Wina!!!

Er wordt veel gesproken over wat jullie (of jullie kerken) vinden, maar wat ZEGT de BIJBEL !!

Ik heb nog geen citaten uit de bijbel gezien die betrekking had tot de oorspronkelijke vraag.

Tja, volgens mij is het ook niet bijbels te onderbouwen. Belijdenis is iets wat door mensen ingevoerd is. Dus Wina, blijf bij je nieuwe ontdekking, dat is in ieder geval bijbels! :!:

Terug naar “Archief”