Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weetjes.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gempa
Kapitein
Kapitein

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor gempa » 12 mei 2012 20:52

Lalage schreef:[
Gelukkig heb je nu steeds vaker in de supermarkt ook producten uit de buurt. Hier heb je bijvoorbeeld Willem & Drees.

Wij zijn lid van een voedselcollectief dat biologische groenten, fruit, zuivel en eieren van boeren binnen 25 km van Amersfoort haalt. Lekker vers en ook nog gezellig :)

vertel mij meer!! dat wil ik ook

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 12 mei 2012 21:25

Leuk lalage! Wij hebben een groentenabbonnement. Elke week haal ik een biologisch groente en fruit pakket. Vind het ook leuk voor de variatie, at toch elke 1 a 2 weken wel dezelfde groente, en het is een kookuitdaging. De pakjes en zakjes zijn hier ook grotendeels de deur uit. Biologisch met lekkere dingen vind ik te duur dus maak tegenwoordig zelf regelmatig koekjes. Van verkade neem ik de chocola. Zit voor zover het er opstaat geen additieven in en is met rietsuiker gemaakt ipv geraffineerde suiker. Hagelslag neem ik van fairtrade want vind het van de reformwinkel toch echt te duur. Zitten ook geen E nummers in maar wel geraffineerde suiker.

J.A. ik heb nu een paar keer met (idd klaver)honing gebakken. De smaak is voorstreffelijk, proef vrijwel geen verschil tot nu toe maar mijn koekjes worden van karton! Vreselijk! Wat doe ik verkeerd?

Verder heb ik een interessante site gevonden: www.rauwemelk.net
Dat wil ik ook eens proberen. Benieuwd of onze dochter daar wel tegen kan, de dichtsbijzijnde boerderij is alleen 50 minuten rijden. Dat gaat hem dus niet worden. Lalage, is dat wat jullie hebben van het merk Proef! ? Krijg je dan ook rauwe melk?

Schelpje3, als je zo redeneert dan kan je er wel op los leven qua voedingspatroon?? Ik doe het niet om kanker e.d. te voorkomen, ik weet niet hoe mijn leven loopt en het lijkt me redelijk nutteloos om dingen te laten staan om van alles te proberen te voorkomen. Ik denk dat je dan in een kramp gaat komen en vanuit angst gaat leven. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling! Het is alleen mijn overtuiging dat de Schepper alles zo goed heeft geschapen en de mensen er zo'n zooitje van hebben gemaakt. Allerlei toevoegingen, de hele puurheid is verloren gegaan. Uit respect voor onze Schepper kies ik hiervoor en omdat mijn hele lichaam Hem toebehoort dus ook datgene waar ik mijn lichaam mee in stand houd. Je hele leven aan Hem geven is m.i. dan ook echt ALLES. :wink: En Hij weet altijd wat het beste voor ons is, dus ook de voeding zoals Hij die gegeven heeft.
ALs ik lees wat onder andere Aspartaam en MSG met ons lichaam doen dan zijn zulke middelen m.i. niet iets om een zegen over te vragen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 21:47

Zo redeneer ik niet Schipje! Maar omdat veel mensen menen dat door gezonde voeding bepaalde ziektes voorkomen kunnen worden en dat is helaas niet zo. Het komt altijd door meerdere factoren. Ik probeer zo gezond en natuurlijk mogelijk te eten, maar ga me niet in allerlei krampachtige vormen wringen om dat persé te doen.
Je mag van je lichaam geen afgodstempel maken, door er van alles in te gooien, zoals overmatig alcohol, veel sigaretten e.d. Maar ik denk dat je best met gepastheid en matigheid van een lekkere maaltijd mag genieten. En voor de goede orde: ik ben een hele matige eter!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 mei 2012 22:08

Schipje schreef:Leuk lalage! Wij hebben een groentenabbonnement. Elke week haal ik een biologisch groente en fruit pakket. Vind het ook leuk voor de variatie, at toch elke 1 a 2 weken wel dezelfde groente, en het is een kookuitdaging. De pakjes en zakjes zijn hier ook grotendeels de deur uit. Biologisch met lekkere dingen vind ik te duur dus maak tegenwoordig zelf regelmatig koekjes. Van verkade neem ik de chocola. Zit voor zover het er opstaat geen additieven in en is met rietsuiker gemaakt ipv geraffineerde suiker. Hagelslag neem ik van fairtrade want vind het van de reformwinkel toch echt te duur. Zitten ook geen E nummers in maar wel geraffineerde suiker.

J.A. ik heb nu een paar keer met (idd klaver)honing gebakken. De smaak is voorstreffelijk, proef vrijwel geen verschil tot nu toe maar mijn koekjes worden van karton! Vreselijk! Wat doe ik verkeerd?

Verder heb ik een interessante site gevonden: http://www.rauwemelk.net
Dat wil ik ook eens proberen. Benieuwd of onze dochter daar wel tegen kan, de dichtsbijzijnde boerderij is alleen 50 minuten rijden. Dat gaat hem dus niet worden. Lalage, is dat wat jullie hebben van het merk Proef! ? Krijg je dan ook rauwe melk?

Schelpje3, als je zo redeneert dan kan je er wel op los leven qua voedingspatroon?? Ik doe het niet om kanker e.d. te voorkomen, ik weet niet hoe mijn leven loopt en het lijkt me redelijk nutteloos om dingen te laten staan om van alles te proberen te voorkomen. Ik denk dat je dan in een kramp gaat komen en vanuit angst gaat leven. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling! Het is alleen mijn overtuiging dat de Schepper alles zo goed heeft geschapen en de mensen er zo'n zooitje van hebben gemaakt. Allerlei toevoegingen, de hele puurheid is verloren gegaan. Uit respect voor onze Schepper kies ik hiervoor en omdat mijn hele lichaam Hem toebehoort dus ook datgene waar ik mijn lichaam mee in stand houd. Je hele leven aan Hem geven is m.i. dan ook echt ALLES. :wink: En Hij weet altijd wat het beste voor ons is, dus ook de voeding zoals Hij die gegeven heeft.
ALs ik lees wat onder andere Aspartaam en MSG met ons lichaam doen dan zijn zulke middelen m.i. niet iets om een zegen over te vragen.

als we die lijn gaan vasthouden kan ik er ook nog wel een paar, laat me raden je hebt een auto, je hebt een huis met Glas, verwarming, leest het Refomatorische dagblad (worden bomen voor omgehakt .... ook bij hergebruik) gebruikt stroom... ik denk dat jij je in de middeleeuwen goed thuis zou voelen , alhoewel... ziektes als pest en tyfes.. oh wacht daar hebben we nu medicijnen voor... hoe kijk je daar tegen aan mag dat dan wel... ? op voeding letten is niks mis mee gezond leven ook niet maar zoals jij het stelt moet je ook de rest aanpassen ...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 12 mei 2012 23:35

Spons schreef:als we die lijn gaan vasthouden kan ik er ook nog wel een paar, laat me raden je hebt een auto, je hebt een huis met Glas, verwarming, leest het Refomatorische dagblad (worden bomen voor omgehakt .... ook bij hergebruik) gebruikt stroom... ik denk dat jij je in de middeleeuwen goed thuis zou voelen , alhoewel... ziektes als pest en tyfes.. oh wacht daar hebben we nu medicijnen voor... hoe kijk je daar tegen aan mag dat dan wel... ? op voeding letten is niks mis mee gezond leven ook niet maar zoals jij het stelt moet je ook de rest aanpassen ...

Nee, ik lees niet het reformatorisch dagblad. Heb je een vooroordeel?
Ik zou me met bepaalde zaken in de middeleeuwen goed thuisgevoeld hebben, ja hoor. Elke tijd heeft zijn charme's gehad. Medisch gezien is het nu de beste tijd om in te leven, zoveel bekendheid en bijna overal is wel een medicijn voor.
Wat bedoel je eigenlijk met: 'maar zoals jij het stelt?' Ben je het niet met me eens dat als je je leven aan God geeft Hij intrek neemt in ALLE gebieden van je leven? Je hoeft niet uit de wereld te gaan (auto, glas, stroom). Je moet ook nuchter zijn. Ook met voeding! Maar je moet ook je verstand gebruiken. En als er dan gifstoffen in je eten gespoten worden en je slaat daar geen acht op onder het mom van: 'ach, dan moet ik alles veranderen'....? Dat is toch geen houding? Als je ervan overtuigt bent dat je het wel mag eten en je behoud je respect voor mensen waarvan hun geweten dat niet toestaat... ik denk dat dat een Bijbelsere houding is. Zo zijn er ook zat christenen die vegetarisch zijn, het is toch respectloos om daar cynisch over te doen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 mei 2012 07:38

schelpje3 schreef:Zo redeneer ik niet Schipje! Maar omdat veel mensen menen dat door gezonde voeding bepaalde ziektes voorkomen kunnen worden en dat is helaas niet zo. Het komt altijd door meerdere factoren. Ik probeer zo gezond en natuurlijk mogelijk te eten, maar ga me niet in allerlei krampachtige vormen wringen om dat persé te doen.
Je mag van je lichaam geen afgodstempel maken, door er van alles in te gooien, zoals overmatig alcohol, veel sigaretten e.d. Maar ik denk dat je best met gepastheid en matigheid van een lekkere maaltijd mag genieten. En voor de goede orde: ik ben een hele matige eter!

Nou Kom ik weer aan met het voorbeeld van mijn schoonmoeder. Als er bij haar smaakversterker(s) door het eten zit kan ze de klok er op gelijk zetten: Migraine.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mei 2012 12:08

Schipje schreef:Verder heb ik een interessante site gevonden: http://www.rauwemelk.net

De zuivel komt van Boom en Bosch. Wij gebruiken overigens meestal sojamelk en sojayoghurt. Kaas vind ik te lekker om te laten staan, maar dat eet ik ook niet dagelijks.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mei 2012 12:10

[quote="Schipje"]Medisch gezien is het nu de beste tijd om in te leven, zoveel bekendheid en bijna overal is wel een medicijn voor.[/quote
Helaas zijn er nog ontzettend veel ziektes en aandoeningen waar geen behandeling voor is of waarvan niet eens bekend is wat het is en hoe het komt.

Spons: je hebt gelijk hoor, er zijn nog veel meer manieren om je steentje bij te dragen aan een beter milieu. Je moet ergens beginnen toch? Je kunt niet alles tegelijk en het hoeft niet allemaal meteen anders. Maar je kunt wel nadenken over hoe je leeft en hoe je door kleine veranderingen een betere wereld kunt achterlaten voor je kinderen en kleinkinderen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mei 2012 12:10

[quote="Schipje"]Medisch gezien is het nu de beste tijd om in te leven, zoveel bekendheid en bijna overal is wel een medicijn voor.[/quote
Helaas zijn er nog ontzettend veel ziektes en aandoeningen waar geen behandeling voor is of waarvan niet eens bekend is wat het is en hoe het komt.

Spons: je hebt gelijk hoor, er zijn nog veel meer manieren om je steentje bij te dragen aan een beter milieu. Je moet ergens beginnen toch? Je kunt niet alles tegelijk en het hoeft niet allemaal meteen anders. Maar je kunt wel nadenken over hoe je leeft en hoe je door kleine veranderingen een betere wereld kunt achterlaten voor je kinderen en kleinkinderen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 mei 2012 14:49

Lalage schreef:Helaas zijn er nog ontzettend veel ziektes en aandoeningen waar geen behandeling voor is of waarvan niet eens bekend is wat het is en hoe het komt.

Ja natuurlijk. Maar in vergelijking met de vorige eeuwen zijn we nu toch wat beter af. Toen ik moest bevallen was ik heeeeeel erg blij dat ik niet 100 jaar geleden geboren was! De kans dat je overlijd zijn toch stukken kleiner.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 13 mei 2012 15:22

Ben gelukkig niet de enige wie op al deze dingen let.
Ik heb een aantal tips voor jullie. Eerste een boekje wat veel E nummers verklaard. Ten tweede wat ik gebruik voor vitamine's.

http://www.bouillonmagazine.nl/e-gids.php

en deze.

http://www.lenkei.nl/

Sinds ik deze vitamine's gebruik heb ik geen last meer van migraine.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 mei 2012 21:41

Schipje schreef:
Wat bedoel je eigenlijk met: 'maar zoals jij het stelt?' Ben je het niet met me eens dat als je je leven aan God geeft Hij intrek neemt in ALLE gebieden van je leven? Je hoeft niet uit de wereld te gaan (auto, glas, stroom). Je moet ook nuchter zijn. Ook met voeding! Maar je moet ook je verstand gebruiken. En als er dan gifstoffen in je eten gespoten worden en je slaat daar geen acht op onder het mom van: 'ach, dan moet ik alles veranderen'....? Dat is toch geen houding? Als je ervan overtuigt bent dat je het wel mag eten en je behoud je respect voor mensen waarvan hun geweten dat niet toestaat... ik denk dat dat een Bijbelsere houding is. Zo zijn er ook zat christenen die vegetarisch zijn, het is toch respectloos om daar cynisch over te doen?

ik snap je best.
Ik had laatste een gesprek met een christen, zij probeert juist bijna alles fairtrade te kopen. Staat natuurlijk ook vaak in de bijbel ( maar als het er niet in had gestaan ook logisch ) dat God onrecht haat!
Zij kon er juist niet met haar hoofd bij dat mensen producten kopen die je ook fairtrade kan kopen.

maar goed even wat anders. Zelf ben ik een heel slechte kok en nog wel kokend met e-nummers. Ben al blij als het te eten op tafel komt..maar met dat zonder pakjes en zakjes koken; doet me denken aan een handig kookboek met ook een handige website;
www.kokenmetkarin.nl

zij kookt ook zonder pakjes en zakjes, en heeft lekkere recepten voor bijv. zelfgemaakte pesto en tomatensaus.

misschien voor de professional koks hier peanuts, maar goed..ik vind het handig wie weet heeft iemand er wat aan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 mei 2012 07:34

meribel schreef:ik snap je best
Ik had laatste een gesprek met een christen, zij probeert juist bijna alles fairtrade te kopen. Staat natuurlijk ook vaak in de bijbel ( maar als het er niet in had gestaan ook logisch ) dat God onrecht haat!
Zij kon er juist niet met haar hoofd bij dat mensen producten kopen die je ook fairtrade kan kopen.

maar goed even wat anders. Zelf ben ik een heel slechte kok en nog wel kokend met e-nummers. Ben al blij als het te eten op tafel komt..maar met dat zonder pakjes en zakjes koken; doet me denken aan een handig kookboek met ook een handige website;
http://www.kokenmetkarin.nl

zij kookt ook zonder pakjes en zakjes, en heeft lekkere recepten voor bijv. zelfgemaakte pesto en tomatensaus.

misschien voor de professional koks hier peanuts, maar goed..ik vind het handig wie weet heeft iemand er wat aan.

Ik ben ook geen kookprinses, verre van dat. Je staat er dus niet alleen voor. :wink:

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 14 mei 2012 13:14

Jozo;
wat zit er in pindakaas voor slechts? in de gewone pindakaas van de Lidl zitten alleen pinda's, plantaardige olie en vetten en zout! niets mis mee lijkt mij!

maar als je even op google kijkt op, dan kom je wel wat anders tegen, van allergische reactie's tot sterfgevallen toe!

het verbaasd mij iedere keer weer dat mensen alle overheidsinstellingen zomaar klakkeloos geloven, zonder eerst te onderzoeken of het allemaal wel waarheid is, wat er voorgeschreven wordt enzo... :-&

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 mei 2012 13:42

@ schipje Jij gebruikt nu klaverhoning om te bakken? Waarom geen rietsuiker? Waar haal jij de klaverhoning en in welke dosering gebruik je dat?

Terug naar “Archief”