Proces Anders Breivik begonnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Proces Anders Breivik begonnen

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 14:42

Mortlach schreef:
Toch denk ik dat het heel bijzonder is als je toch voor zo iemand kan bidden. Alle zonden zijn toch immers gelijk. Ik lees zo vaak dat mensen van zichzelf zeggen dat ze geen haar beter zijn dan anderen... in dit geval voelen we ons misschien toch een paar haartjes beter. Voor hem is geen hoop meer, maar voor mij gelukkig nog wel... toch?

Aan de andere kant geloof ik niet dat je 'zomaar' kunt bidden voor deze kerel. Als dat je geen moeite kost, besef of erken je niet ten volle wat deze man heeft aangericht, en wéér zou aanrichten als hij ooit weer vrijkomt.

Maar goed, mij lukt het ook niet hoor... dus niets ten nadele van anderen.

Ik vind dat jij al heel veel geleerd hebt hier :D En je houdt ons ook een spiegel voor. Het is idd al snel gezegd: niks beter dan een ander, maar ondertussen. En dat is precies wat er bedoeld wordt met de vrome godsdienst.
Ik heb voor jou zeker hoop! Je zit hier niet "toevallig" Mortlach. Ik bid heel vaak voor je en we weten niet wat het gaat doen, ooit. Want ik wil net zo min als jij hoor. Al lijkt dat misschien niet zo. :wink:
Het is aan de goedertierenheid van God te danken dat wij geen doodslagers zijn geworden. Met andere ouders, andere omstandigheden, het zou zomaar gekund hebben.

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 17 apr 2012 14:48

schelpje3 schreef:En wat is er met die moordenaars gebeurd? En de Heere Jezus kon dit, maar wij dan ook?

Wat er met die mensen gebeurt is weten we niet. We weten zelfs neit wat er met de hoofdman gebeurd is de uitriep "Waarlijk, deze is Gods Zoon!" Maar hoe relavant is dat?
Daarnaast, Jezus deed veel dingen wat wij niet kunnen. Dat zal ik niet ontkennen. Dit kan echter nooit een excuus zijn om het niet te doen. Ik heb nooit gezegt dat ik geen moeite heb om voor Breivik te bidden, wij echter, moeten Jezus' voorbeedl volgen.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 15:09

Kapitein schreef:Wat er met die mensen gebeurt is weten we niet. We weten zelfs neit wat er met de hoofdman gebeurd is de uitriep "Waarlijk, deze is Gods Zoon!" Maar hoe relavant is dat?
Daarnaast, Jezus deed veel dingen wat wij niet kunnen. Dat zal ik niet ontkennen. Dit kan echter nooit een excuus zijn om het niet te doen. Ik heb nooit gezegt dat ik geen moeite heb om voor Breivik te bidden, wij echter, moeten Jezus' voorbeedl volgen.

Ik weet het. Maar ik zie zo'n jongen die in een winkelcentrum mensen neermaait wel als slachtoffer i.t.t. deze A.B. Ik weet ook niet wat ik moet bidden. Je bidt toch ook niet voor de kampleiders van een vernietigingskamp? Je hebt mensen die door een bepaalde ziekte hele verschrikkelijke dingen gaan doen, maar zo zie ik hem niet. Hij is niet ontoerekeningsvatbaar, dat zeggen de psychiaters en hij zelf ook. Hij wil ook niet zo gezien worden, hij is zelfs trots! Hij zou het zo weer gaan doen. Dus, wat wil je dan dat ik bid?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 apr 2012 15:15

bidt voor inzicht voor de man, dat hij zich gaat realiseren wat hij heeft gedaan.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 18 apr 2012 09:54

Ik heb het gisteren op tv gezien. Wat mij het meest schokte was het feit dat hij zei dat hij het deed uit zelfverdediging en dat hij het zo weer zou doen. Mensen die dit doen en vinden mogen nooit meer een stap buiten de deur zetten. Dus, levenslang opsluiten maar eigenlijk vind ik dat nog een te lichte straf. Als het blijkt dat Breivik toerekeningsvatbaar is dan vind ik eigenlijk dat hij de doodstraf moet krijgen. Mensen die bewust zo veel mensen hebben vermoord verdienen het niet meer om te worden onderhouden door de staat.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 18 apr 2012 10:02

Sjaak84 schreef:Ik heb het gisteren op tv gezien. Wat mij het meest schokte was het feit dat hij zei dat hij het deed uit zelfverdediging en dat hij het zo weer zou doen. Mensen die dit doen en vinden mogen nooit meer een stap buiten de deur zetten. Dus, levenslang opsluiten maar eigenlijk vind ik dat nog een te lichte straf. Als het blijkt dat Breivik toerekeningsvatbaar is dan vind ik eigenlijk dat hij de doodstraf moet krijgen. Mensen die bewust zo veel mensen hebben vermoord verdienen het niet meer om te worden onderhouden door de staat.
Als ze levenslang strafkamp krijgen brengen ze nog geld in het laatje voor de staat.Doodstraf is niet christelijk.
Somebody up there likes you

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 18 apr 2012 10:04

Ik ben er van overtuigd dat we voor deze man moeten bidden.
Evenals voor Bin Laden, Hitler (als deze nog geleefd zouden hebben), de leider van Noord Korea en dergelijke.

Kijk eens naar de koning Manasse uit de bijbel welke gruwelijkheden (ook met kinderen, levend verbranden, offeren enzo) deze gedaan heeft en toch bekeerd mocht worden tot God?

De zonde tegen de Heilige Geest kunnen wij niet over oordelen, dat moeten we aan God overlaten.

Wat we dan moeten bidden?
Of God de harde harten wil verbreken, of Hij Zijn koninkrijk wil uitbreiden, ook met deze personen, tot Zijn eer, en Uw wil geschiedde.

Zolang een mens hier nog op aarde is, is er voor hem/haar een mogelijkheid menselijk gezien!

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 18 apr 2012 10:12

Ewan schreef:Als ze levenslang strafkamp krijgen brengen ze nog geld in het laatje voor de staat.

Dat denk ik niet, de beveiliging en de gevangenis op zich kosten al zo veel dat de gevangene dat er nooit uit kan halen. Tenzij de veroordeelde gouden handjes heeft maar ik denk dat de kans daarop erg klein is.

Doodstraf is niet christelijk.

Ik ben geen christen. Daarnaast, de doodstraf word op een hoop overtredingen in het oude testament toegepast. Dus de vraag is of het niet christelijk is.
Laatst gewijzigd door Sjaak84 op 18 apr 2012 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2012 10:13

janneke7337 schreef:Ik ben er van overtuigd dat we voor deze man moeten bidden.
Evenals voor Bin Laden, Hitler (als deze nog geleefd zouden hebben), de leider van Noord Korea en dergelijke.

Kijk eens naar de koning Manasse uit de bijbel welke gruwelijkheden (ook met kinderen, levend verbranden, offeren enzo) deze gedaan heeft en toch bekeerd mocht worden tot God?

De zonde tegen de Heilige Geest kunnen wij niet over oordelen, dat moeten we aan God overlaten.

Wat we dan moeten bidden?
Of God de harde harten wil verbreken, of Hij Zijn koninkrijk wil uitbreiden, ook met deze personen, tot Zijn eer, en Uw wil geschiedde.

Zolang een mens hier nog op aarde is, is er voor hem/haar een mogelijkheid menselijk gezien!

En dat zit mij dus heel erg dwars. Dat de niet-gelovige slachtoffers van die bruut op een hele nare plaats terechtkomen, maar als meneer zelfs ineens spijt krijgt en Jezus vindt, er een plekje in de hemel voor hem wordt vrijgehouden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 18 apr 2012 10:21

Mortlach schreef:
En dat zit mij dus heel erg dwars. Dat de niet-gelovige slachtoffers van die bruut op een hele nare plaats terechtkomen, maar als meneer zelfs ineens spijt krijgt en Jezus vindt, er een plekje in de hemel voor hem wordt vrijgehouden...

Ik ben van mening dat we niet snel kunnen zeggen dat iemand verkeerd is terecht gekomen, we weten van personen nooit 100% wat hun leven was.
God zal oordelen en gelukkig niet een mens, met eerbied gesproken, als we nu in de hemel zouden mogen kijken wie er allemaal is zullen we verbaast staan, er zullen er zijn die wij er niet in zouden zetten en er zullen er gemist worden die wij er wel in zouden zetten.

Je moet wel de bijbel dan geloven natuurlijk waarin staat als een mens zich bekeerd hij dan bij God mag zijn, en daar heeft ieder mens zijn eigen verantwoording in.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2012 11:14

schelpje3 schreef:Ik vind dat jij al heel veel geleerd hebt hier :D En je houdt ons ook een spiegel voor. Het is idd al snel gezegd: niks beter dan een ander, maar ondertussen. En dat is precies wat er bedoeld wordt met de vrome godsdienst.
Ik heb voor jou zeker hoop! Je zit hier niet "toevallig" Mortlach. Ik bid heel vaak voor je en we weten niet wat het gaat doen, ooit. Want ik wil net zo min als jij hoor. Al lijkt dat misschien niet zo. :wink:

Er zal wel een Godswonder voor nodig zijn, maar ik houd je op de hoogte hoor. Al denk ik wel dat ik al een paar keer heb gezondigd tegen de Heilige Geest, dus ja, dat zou dan wel weer een probleem zijn...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 apr 2012 12:03

Mortlach schreef:
Er zal wel een Godswonder voor nodig zijn, maar ik houd je op de hoogte hoor. Al denk ik wel dat ik al een paar keer heb gezondigd tegen de Heilige Geest, dus ja, dat zou dan wel weer een probleem zijn...

Er is voor mij net zo'n Godswonder nodig Mortlach. Voor alle forummers trouwens! Daarin hebben zij echt geen voorsprong!

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 18 apr 2012 12:21

Sjaak84 schreef:
Dat denk ik niet, de beveiliging en de gevangenis op zich kosten al zo veel dat de gevangene dat er nooit uit kan halen. Tenzij de veroordeelde gouden handjes heeft maar ik denk dat de kans daarop erg klein is.

bezuinigen dan maar., geen halaal maaltijden meer, kompas naar het oosten van het plafond af, verwarming uit, geen sportschool meer, en bezoek verminderen.
Zolang de ''rechten van de mens'' meer aandacht krijgen dan de rechten van de slachtoffers , valt er nog genoeg te bezuinigen.
En er vallen nog genoeg dijken op te hogen.
Somebody up there likes you

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2012 12:32

Ewan schreef:bezuinigen dan maar., geen halaal maaltijden meer, kompas naar het oosten van het plafond af, verwarming uit, geen sportschool meer, en bezoek verminderen.
Zolang de ''rechten van de mens'' meer aandacht krijgen dan de rechten van de slachtoffers , valt er nog genoeg te bezuinigen.

Het is altijd makkelijk roepen dat er maar op gevangenissen bezuinigd moet worden. Met als gevolg? Gevangenen die totaal 'ontmenselijken' maar die na 5, 10 of 20 jaar toch echt weer buitengezet worden en waarvan we dan verwachten dat ze weer vrolijk meedraaien in de maatschappij.

Daarbij, een zieke gevangene (die bijvoorbeeld langzaam uithongert omdat hij niets kan eten of onderkoeld is geraakt) kost ongetwijfeld vele malen meer dan een gezonde.

Gevangenen zijn geen beesten, over het algemeen. En die paar die het wel zijn, zelfs die moeten we niet dusdanig behandelen. Niet per se voor hen, maar voor onszelf.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 apr 2012 16:27

Ewan schreef:bezuinigen dan maar., geen halaal maaltijden meer, kompas naar het oosten van het plafond af, verwarming uit, geen sportschool meer, en bezoek verminderen.

en meerdere in een hokje? Uurtje per dag luchten verder niet? Eten zo smakeloos mogelijk?

Zelf denk ik dat vrijheidsberoving de straf is, daar hoeft geen extra straf bij. Anders kan je ze net zo goed martelen als je een andere straf wil dan vrijheidsberoving.

Daarnaast, als je een gevangene slecht behandeld is de kans niet groter dat hij er beter uit komt.
Nog een doel van een gemiddelde gevangenisstraf; mensen leren ervan en als ze er uitkomen doen ze het niet meer.

Ik weet in de meeste gevallen is dat niet zo, maar als je er wat aan kan doen om dat wel te bewerkstelligen ( dus opleidingen bieden en dergelijke ) dan doen!

maar goed, dat is mijn mening maar.

Terug naar “Archief”