= "Maaarten"
Toch vind Paulus het nodig, wanneer hij in de Romeinenbrief het heil uitlegt de eerste paar hoofdstukken alle lezers duidelijk te maken dat ze allemaal naar de wet, door hun zondige natuur, veroordeelt, verdoemd, onder het oordeel en de toorn van God staan. Pas na een hoofdstuk of drie begint Paulus: 'Maar nu is er gerechtigheid Gods buiten de wet openbaar geworden.:
Wat zou het fijn zijn als alle gelovigen zouden beseffen dat de wet hun veroordeelt. en dat er geen oordeel of toorn meer is voor hen die buiten de wet om, door genade behouden zijn geworden.
Dat citeer je immers oom.
Zondekennis die je (uiteindelijk) niet naar de Heere leidt, die is niet van de Heilige Geest, maar eerder van de satan, de aanklager. Wanneer de Geest overtuigt van zonde, van de verloren staat waar we allemaal zonder God in zijn, dan zal Hij je (op den duur) ook overtuigen van de gerechtigheid, die wij door het geloof in Jezus Christus ons kunnen toeëigenen, waardoor wij rein en zonder schaamte voor onze God kunnen staan.
Kennis van zonde doet dus de satan, maar ook de wet , die de zonde zelfs doet toenemen.
Nee je maakt het een beetje onduidelijk, eerst wil je God ontmoeten, je bent je bewust dat je verlossing nodig hebt en je zegt dat tegen de Heer en op dat moment overtuigt de Heilige Geest je hiervan en dan maak je een keuze en daarmee eigenen we ons niets toe, sterker nog, we geven onszelf prijs, we leveren ons zelf over.
Het is aanmatigend om Romeinen 3 wat je zelf gebruikt als mens in hopeloze staat, die redding zoekt en krijgt beloont met een soort van gerechtigheid die wij ons toe kunnen eigenen.
DAt is echt onzinnig.
Wij hebben nergens recht op.
Alles is genade.
Ik ben het met je eens dat je niet zalig wordt van zondekennis, maar het is wel een stap waardoor de Heere aan je duidelijk wil maken hoe groot Zijn genade is, door je te laten inzien hoe groot en veel de zonde is waarvan Hij je door het bloed van de Heere Jezus wil vergeven. En daarvan wordt je nu juist wel zalig!
God mag dus blij zijn dat Hij Zijn genade kwijt kan?
En de grootte van onze zonden heeft toch niets te maken met de mate van Zijn gave of gaven?
Waardoor word je nu precies zalig dan?
En dat is dan ook wat we vieren op dat vrolijk Paasfeest, dat de Heere de zonde heeft gedragen, maar om te snappen wat dat betekent, moet je ook snappen hoe zondig en verloren jij, en iedereen, zonder dat offer is.
Jammer dat jij dat viert want het dragen van de zonde van de hele wereld was geen feest.
Het was een diepe vernedering... en met Pasen vier ik niet dat ik moet snappen hoe zondig en verloren ik ben.
Als ik het zo zou zeggen als jij formuleert dan moet God eigenlijk trots op mij zijn, omdat ik eindelijk snap hoe zondig en verloren ik was?
Ik zal je vertellen beste Maarten, dat mijn zonden en mijn persoontje in de dood zijn gebracht, ze tellen niet meer voor God want Eén is gestorven en dus zijn allen gestorven. Ik was dood, maar ik kan weer zien!! En dat vier ik met Pasen
( Amazing Grace!!)
Mineur......"Hij heeft niets gezegd, totdat de hel
geheel over Hem was leeggegoten
toen heeft Hij gezucht: "Het is volbracht"
en heeft toen de ogen gesloten
maar op dat moment , steeg er voor mij
uit Zijn hart nog een bede naar boven" Majeur!