Moderator: Moderafo's
Targetses schreef:Wilsophie schreef dat ze weer wat geleerd had.
Nou, ik niet. Wel leer ik ervan dat er veel gezocht wordt om een soort van inlegkunde te bedrijven. Zo is het tegen het zere been om te stellen dat een bijbels getuigenis altijd door twee of meer tot stand moet komen.
Neem nu eens het volgende stuk, ook uit Markus 14;
32 En zij gingen naar een plaats, genaamd Getsemane, en Hij zeide tot zijn discipelen: Zet u hier neder, terwijl Ik bid. 33 En Hij nam Petrus en Jakobus en Johannes mede. En Hij begon zeer ontsteld en beangst te worden, 34 en Hij zeide tot hen: Mijn ziel is zeer bedroefd, tot stervens toe; blijft hier en waakt. 35 En Hij ging een weinig verder, en Hij wierp Zich ter aarde en bad, dat, indien het mogelijk ware, die ure aan Hem zou voorbijgaan, 36 en Hij zeide: Abba, Vader, alles is U mogelijk, neem deze beker van Mij weg. Doch niet wat Ik wil, maar wat Gij wilt. 37 En Hij kwam en vond hen slapende, en Hij zeide tot Petrus: Simon, slaapt gij? Waart gij niet bij machte één uur te waken? 38 Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak. 39 En wederom ging Hij heen en bad, dezelfde woorden sprekende. 40 En toen Hij terugkwam, vond Hij hen slapende, want hun ogen waren zeer bezwaard; en zij wisten niet, wat zij Hem zouden antwoorden.
Dit werpt de vraag bij me op hoe Markus weet wat de Here Jezus bad? Alleen Petrus, Jacobus en Johannes waren mee, en die sliepen tijdens het bidden.
Is dit dan ook niet een voorbeeld van het principe van "dat zal zo ongeveer wel gebeden zijn" dan dat het de zuivere waarheid moet voorstellen?
Of zijn er forumleden die dit verklaren kunnen.
Targetses schreef:Of zijn er forumleden die dit verklaren kunnen.
Het evangelie volgens Marcus is het tweede van de vier in de bijbel. Waarschijnlijk is het het oudste en is het geschreven rond 65 n.C.. Het begint met het optreden van Johannes de Doper, en eindigt met Jezus' dood en opstanding.
Marcus was zelf geen apostel maar een medewerker van Paulus, die hij begeleidde op zijn eerste zendingsreis. Gekweld door heimwee haakte hij echter af. Volgens sommigen heeft hij het evangelie op aanwijzing van Petrus geschreven.
Het laatste deel van het laatste hoofdstuk, over de verschijningen van Jezus, komt niet voor in o.a. de Codex Sinaïticus. Deze authentieke tekst werd pas twee eeuwen na de eerste druk van de Statenvertaling gevonden.
Marcus is geen Hebreeuwse naam maar waarschijnlijk afgeleid van de naam van de Romeinse oorlogsgod Mars.
Wilsophie schreef:Wie was de "jongeling van Nain? ".
Hoe heette het dochtertje van "Jairus".
Hoe vaak wordt er wel niet in de Bijbel iemand aangeduid zonder de naam te noemen.
Er was ook een zekere "Zulkeen" vertaald vanuit Ploni Almoni.
benefietdiner schreef:Hoi, Wilsophie
Ook al zijn de personen onbekend ze staan wel met een bepaald doel in de Bijbel.
Dat doel ontbreek bij die die jongeling met dat lijnwaad om het naakte lijf.
Het doel van deze jongeling gaat dus ook niet om die jongeling, want als persoon blijft hij onbekend, maar om dat lijnwaad wat bij hem aan c.q. uit ging.
Dat zou goed kunnen. In de geschiedenis zie je wel vaker dat schrijvers zichzelf een onopvallende plaats in het verhaal geven. Dat is bijv. ook met de evangelist Lukas zo (zie het gebruik van het woord "wij" vanaf Handelingen 16:10) en ook over de evangelist Johannes wordt aangenomen dat hij de discipel was die Jezus liefhad (o.a. Joh. 19:26).Targetses schreef:Over de jongeman, of jongeling, is al veel gespeculeerd. Er zijn er die menen dat het Markus zelf zou zijn.
elbert schreef:Een diepere betekenis heeft alleen prioriteit als de Bijbel dit zelf aangeeft.
Als we er over gaan speculeren, dan wordt de Bijbel al gauw een kapstok waar we zelf van alles aanhangen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten