vraag over make up

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: vraag over make up

Berichtdoor 1a2b3c » 14 feb 2012 13:34

boer schreef:Zoals God ons maakte, waren we inderdaad perfekt.

David heeft ps.139 gedicht, en dat was toch echt na de zondeval.
boer schreef:hadden we toen wel hormonen?

Vast wel, 'die twee zullen tot één vlees zijn' Volgens mij komen daar wel een paar hormonen bij kijken.
boer schreef:Want hormonen zijn verantoordelijk voor lust, oorlog en macht.

Kijk maar eens in het dierenrijk, daar slooft het mannetje zich uit om indruk op het vrouwtje te maken.
God heeft iets in de aard van de vrouw gelegd waardoor de gemiddelde vrouw er graag goed uit wil zien.
De man heeft ook zijn typische 'mannedingen', ook door God geschapen.
boer schreef:(Verder ben ik erg realistisch ingesteld, en hou ik van de waarheid.
En make up is geen waarheid, het is een beter voordoen dan de werkelijkheid.
Verder zijn onze lichamelijke funkties natuurlijk wonderen, door Hem gemaakt)

Nou, ik hou ook van de waarheid. Make up gebruiken is geen liegen, liegen is een ander bewust iets anders laten geloven dan de waarheid.
Als iemand groene oogschaduw opdoet (hou ik persoonlijk niet van) dan wil zij echt een ander niet laten geloven dat haar oogleden van nature groen zijn.

Je kunt ook wettisch zijn in deze dingen, en verder: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
boer schreef: Maar er is iets gebeurd,lijkt het wel, de DNA is veranderd.
We zijn gaan zweten (in het zweet des aanschijns zult gij...)
Baren ging veel meer pijn doen , en we gingen ons schamen voor ons naakt zijn.
De vrouw's begeerte zou naar haar man zijn!
Wel een paar erg ''hormonaal'' gerichte straffen voor het eten van een appeltje, toch?
Was er misschien meer aan de hand?

Hoe het biologisch voor de zondeval in elkaar zat is heus niet nodig om allemaal te weten.
We moeten ons gewoon aan de Bijbelse principes houden zonder wettisch te worden.
En matig is een Bijbels principe.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 feb 2012 15:17

meribel schreef:@1a2b3c; staat er 'plankette'? Vast statenvertaling, wat een grappig woord trouwens! Klinkt als plamuurde ( zo noemt mijn man het vaak als er echt dikke lagen op zitten bij iemand )

@Learsi : Waarom maken vrouwen zich op. De meeste vrouwen zullen zeggen 'om er verzorgd en netjes uit te zien'. Er zijn natuurlijk wel onderzoeken over geweest en daar komt bijna altijd uit dat een vrouw graag er mooi en netjes uitziet om het andere geslacht te verleiden danwel behagen. De lippen net wat roder, de ogen net wat sprekender ( die zijn aanlokkend ) de wangen net wat roder. Het is van alle tijden en zit diep in een vrouw om er zo aantrekkelijk uit te zien. veel vrouwen willen ook niet mooi uitzien in de eerste plaats voor een man, maar net wat mooier dan de buurvrouw. ( ja, concurrentie strijd, net als dat mannetjes onbewust ook met elkaar concurreren om de vrouwtjes... kijk maar eens op een feestje hoe mannen zich gedragen als er vrouwen bij komen, net even wat anders )
Ja, elke vrouw, ik ook, ontken dat als je het aan me vraagt. Want bewust ben ik absoluut niet met dat soort zaken bezit. Schijnt iets onbewust en hormonaals te zijn. Ik ben zelf niet zo heel handig met make up dus gebruik het beperkt maar ga ik naar een feestje wil ik natuurlijk ook dat mijn haar netjes zit en mijn jurkje schoon is en leuk valt.

Hoi "meribel", fijn dat je zo open reageert,
ik denk dat er veel waarheid in zit in wat je zegt.......ook denk ik dat het op een bepaalde manier met zelfvertrouwen te maken heeft, zou het kunnen zijn, dat je als vrouw meer zelfvertrouwen hebt als je er "goed verzorgd", "aantrekkelijker" uitziet?
Om het onbewuste ook wat meer bewust te maken kan geen kwaad, daarom stelde ik die vragen ook.......
En als je met je platgelegen haren zo je huis uitloopt, dan is er ook wel wat mis met je. Jezelf verzorgen is natuurlijk een goede zaak, we wassen de groentes ook eerst voor we ze in de pan doen :D

De vragen heb ik zelf gesteld, dus geef ik ook een antwoord. Ik moet het doen, met zoals ik er uit zie. Opmaken is voor mannen(de uitz. daargel.) not done. En als het dat wel wordt, dan weet ik zeker dat ik daar niet aan mee zal doen. Er zijn wel meer zaken die doodnormaal zijn, waar ik niet aan meedoe. Heb nooit een "telefooncel" op zak. En ja, een auto rijd ik weer wel.Toch zijn er grenzen.....

Wat zeg je eigenlijk als je jezelf opmaakt. Eigenlijk zeg je, dat je niet tevreden bent met jezelf, met hoe je er uitziet, en dat zeg je dan over het uiterlijk, dat je van de Schepper meegekregen hebt. Eigenlijk is het niet zo'n kies onderwerp. Er zijn mensen van wie ik het kan begrijpen dat ze zich opmaken. Echt waar. Je zult maar echt ongelukkig met je uiterlijk zijn. Daarom kan ik het wel begrijpen.

Of mijn vrouw zich opmaakt? Ja dat doet ze, dat kan ik haar wel verbieden,maar dan leef ik naast iemand die ik iets afgepakt heb wat ze juist wel wil doen.........Maar ik zeg wel tegen haar "wat zeg je nu eigenlijk als je jezelf opmaakt"? Ze doet het nog steeds, zeer matig en gelukkig maakt ze zich pas op als ze het huis uitgaat.....maar of ze daar nu echt gelukkig mee is? Ze zegt er wel wat mee :-$ .

h.g. Learsi

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 feb 2012 15:24

learsi schreef:Eigenlijk zeg je, dat je niet tevreden bent met jezelf, met hoe je er uitziet, en dat zeg je dan over het uiterlijk, dat je van de Schepper meegekregen hebt.

Hoe denk jij over een beugel als je tanden schots en scheef staan? En de krul in je haar terwijl je van jezelf stijl haar hebt?

Ik ben niet ontevreden met mezelf en toch gebruik ik make up. :wink:

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 feb 2012 15:39

learsi schreef:Eigenlijk is het niet zo'n kies onderwerp. Er zijn mensen van wie ik het kan begrijpen dat ze zich opmaken. Echt waar. Je zult maar echt ongelukkig met je uiterlijk zijn. Daarom kan ik het wel begrijpen.h.g. Learsi

Hoe mij tanden eruit zien, dat wil je niet weten. Mijn rechterbovenvoortand zit er vanaf mijn 18de niet meer in en als je mijn onderkant ziet, dan zou je me direct naar de orthodentist sturen :mrgreen:

Ik moet wel tevreden zijn met mezelf, daarom gebruik ik geen make-up [-( .

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 feb 2012 15:46

Ha, vrouwen hebben hun make-up (of niet) allemaal een beetje ijdelheid, denk ik toch, ik gebruik het zelf ook,.... ben ik nog wat mooier :-oo

Mannen hebben hun auto's daar krikken ze ook hun zelfbeeld wat mee op....denk ik :^o
Ik zag net een mooie in de autotopic :mrgreen:

Learsi ik wat voor auto rij jij, als ik vragen mag?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 feb 2012 16:46

learsi schreef:

Wat zeg je eigenlijk als je jezelf opmaakt. Eigenlijk zeg je, dat je niet tevreden bent met jezelf, met hoe je er uitziet, en dat zeg je dan over het uiterlijk, dat je van de Schepper meegekregen hebt. Eigenlijk is het niet zo'n kies onderwerp. Er zijn mensen van wie ik het kan begrijpen dat ze zich opmaken. Echt waar. Je zult maar echt ongelukkig met je uiterlijk zijn. Daarom kan ik het wel begrijpen.

Of mijn vrouw zich opmaakt? Ja dat doet ze, dat kan ik haar wel verbieden,maar dan leef ik naast iemand die ik iets afgepakt heb wat ze juist wel wil doen.........Maar ik zeg wel tegen haar "wat zeg je nu eigenlijk als je jezelf opmaakt"? Ze doet het nog steeds, zeer matig en gelukkig maakt ze zich pas op als ze het huis uitgaat.....maar of ze daar nu echt gelukkig mee is? Ze zegt er wel wat mee :-$ .

h.g. Learsi

ja, je hebt de nuance alleen verkeerd te pakken. Als je goed om je heen kijkt zie je dat ook van zichzelf heel mooie vrouwen zich opmaken.
Zeg je dan dat je niet tevreden bent over jezelf? Nee, mensen benadrukken met make-up ook vaak waar ze juist wél erg tevreden mee zijn.
Heb je mooie sprekende ogen gekregen van de Schepper? Leg je daar het accent op. Mooie volle lippen? Extra lippenstift
( tenminste als je je een beetje handig op kan maken )

Vind het verder leuk te lezen dat je vrouw zich toch opmaakt. Mijn man is op geen enkele manier op basis van religie tegen make-up maar vind het wel gewoon lelijk. Ik gebruik het toch ook als ik naar een feestje ga hoor.
Niet om te verbloemen...maar om te benadrukken!

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 14 feb 2012 21:41

Ja ik geloof dat ik het door heb, coupe.

Oke jij komt uit een grote gemeente bedankt voor het reactie.

Boer, als ik mij opmaak doe ik dat voor mijn man, niet voor de buitenwerend ook doe ik het voor mij zelf omdat ik het leuk vind om mij te versieren.
Ik heb geen minderwaardigheids complex en ik doe het niet voor de andere sexe, alleen voor mij en mijn man.

Alleen soms denk ik, het is wel leuk om verzorgd door het leven te gaan.
En verzorgd kan, zeg ik , kan ook een kleurtje om de ogen zijn,

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 14 feb 2012 21:43

1a2b3c

mag ik je vragen in wat voor religie je bent opgevoed?
Ik herken dit verhaal over jezebel erg goed.
Dat is mij ook verteld, als je niet wil zeggen geeft t niet.
groeten esther.

Ps ik heb meer mensen gesproken over make up en dit heb ik nooit gehoord dan alleen in mijn jeugd.
groet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2012 21:57

esthervanbuuren schreef:Ja ik geloof dat ik het door heb, coupe.

Oke jij komt uit een grote gemeente bedankt voor het reactie.

Boer, als ik mij opmaak doe ik dat voor mijn man, niet voor de buitenwerend ook doe ik het voor mij zelf omdat ik het leuk vind om mij te versieren.
Ik heb geen minderwaardigheids complex en ik doe het niet voor de andere sexe, alleen voor mij en mijn man.

Alleen soms denk ik, het is wel leuk om verzorgd door het leven te gaan.
En verzorgd kan, zeg ik , kan ook een kleurtje om de ogen zijn,

Als het voor je man is, lijkt me daar niets mis mee hoor.;-)

familie van me is diaken in GG. man uit de kerk belt hem op, en zegt :U weet vast wel waarover ik bel". Nou nee, zegt hij, maar zegt U het maar.
" nou ja, uw vrouw, he, haar rok is te kort en ze heeft oogschaduw op, ze is een jezebel".

De rest van het verhaal zal ik je besparen.
Wat moet je hier nu mee, als iemand daar aanstoot aan neemt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2012 22:08

Die man zou kunnen zeggen: kom maar even langs en zeg het in ons gezicht. Meestal haakt dergelijk klaagvolk dan al snel af en hoor je er niets meer van. Overigens, ik vind het tamelijk schandalig dat er überhaupt op dergelijke wijze over de dame in kwestie gesproken wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 feb 2012 22:51

boer schreef:familie van me is diaken in GG. man uit de kerk belt hem op, en zegt :U weet vast wel waarover ik bel". Nou nee, zegt hij, maar zegt U het maar.
" nou ja, uw vrouw, he, haar rok is te kort en ze heeft oogschaduw op, ze is een jezebel".

De rest van het verhaal zal ik je besparen.
Wat moet je hier nu mee, als iemand daar aanstoot aan neemt?

Gewoon nuchter blijven! Zonder in centimeters te praten kun je heus wel weten of een rok echt te kort en uitdagend is.
En als hij op een verkeerde gedachte komt van een beetje oogschaduw, dan zou ik denken dat er met hem wat mis is.
"ze is een jezebel" ](*,) ](*,) ](*,) aanstoot geven of aanstoot nemen, da's nogal een verschil! Alsof je een Izebel wordt van wat make up.
Jubal, uit het goddeloze nageslacht van Kaïn, was de vader van allen die harpen en fluiten bespeelden Gen.4:21. ben je dan ook een Jubal als je op een fluit of harp speelt!
Ja Izebel verzorgde haar gezicht en haar, en waarschijnlijk deed ze dat om te verleiden, dát is natuurlijk fout, maar daarom is het nog niet verkeert om je haren te kammen en een kleurtje op je gezicht te gebruiken.

Aanstoot of ergernis geven betekent niet "irriteren", maar dat je geen struikelblok mag zijn voor een ander die door jouw gedrag dan voor eeuwig verloren gaat.
In zo'n geval moet je wel eens iets doen of laten wat op zichzelf wel geoorloofd is vanwege je zwakke broeder/zuster.
Maar je maakt mij niet wijs dat iemand van een paar gekleurde oogleden zo ten val komt dat hij daardoor verloren gaat.

esthervanbuuren schreef:1a2b3c

mag ik je vragen in wat voor religie je bent opgevoed?
Ik herken dit verhaal over jezebel erg goed.
Dat is mij ook verteld, als je niet wil zeggen geeft t niet.
groeten esther.

Ps ik heb meer mensen gesproken over make up en dit heb ik nooit gehoord dan alleen in mijn jeugd.
groet.

Da's geen geheim hoor :wink: Herv. ger.bond, maar ging regelmatig naar een Ger Gem, verder thuisluisteren van (ultra) rechts geörienteerde dominees. En nu C.G.K.

Groetjes!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 feb 2012 22:57

schaapje schreef:@boer jij hebt wel hele nare ervaringen opgedaan zeg. :(
Ik geloof dat dit niet de eerste keer is dat je iets dergelijks post.

Dat zou ik me dan moeten herinneren, het is nog maar een week of 2 oud.

De dame in kwestie heeft een gladde rug en lacht er maar om.Anders had ze net als de rest van dr schoonzusters al in een opvangtehuis of psychiatrische hulpinstelling gezeten. Schaapje, dit is maar 1 van de vele voorvallen, die wellicht hebben bijgedragen aan waarom ik nog wel eens als een stier op een rode lap reageer op alles wat me nog herinnert aan mijn jeugd te midden van dergelijke mensen.
En het is met de jaren nog veel erger geworden, lijkt het.
Uiterlijk is zo buitenproportioneel belangrijk geworden vergeleken met het hart, maar ja dat kun je niet zelf bekeren, he?
Laten we dan ons best maar doen op de buitenkant?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 feb 2012 12:00

@boer, ik ben het heel erg eens met schaapje dat ik ook lees dat er diepe gevoelens van verdriet of wrok schuilgaan als jij terugdenkt aan je opvoeding.
Ongetwijfeld hebben je ouders fouten gemaakt, en maken nog velen mensen fouten door onnodige wetten en regels te stellen maar waren de intenties van je ouders verkeerd? Zat er helemaal geen liefde bij? En ook al zat er geen liefde bij, heb jij het ze kunnen vergeven? Of als je weer hoort over iemand die opgebeld wordt door een diaken over teveel make-up op, wat voor gevoelens schieten er dan door je heen?

Ook ik heb het idee dat je het niet heb kunnen loslaten.
Misschien helemaal verkeerd geïnterpreteerd van enkel forumberichten hoor, maar ik sluit me wel aan bij Schaapje dat het aan ons is om het geen wortel te laten schieten en toch in liefde naar elkaar te blijven kijken. Ook naar een diaken die roklengtes opmeet tijdens de kerkdienst!

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 15 feb 2012 14:35

Even los gezien van de quote dat het lichaam als een soort van afvalbak fungeert, ben ik het eens met boer. Ik denk ook dat er na de zondeval heel wat veranderd is met onze (hormonale) vleselijke begeerten zowel bij mannen als bij vrouwen.
Als je heel eerlijk de vraag stelt waarom je make-up gebruikt is dat toch echt wel om er mooier uit te zien, om te kunnen concurreren met andere vrouwen, om in de smaak te vallen bij het andere geslacht. Het is simpelweg een smoes om te zeggen dat make-up nodig is om er verzorgd bij te lopen. Verzorgd versta ik onder schoon; geen schilfers in je haar, nagels bijgeknipt, geen zweetlucht, en dergelijke. En om dat te bereiken, daar heb je toch geen make-up voor nodig? Make-up reinigt niet, integendeel!
En dan even over het juist willen benadrukken van dingen in je gezicht omdat je zo blij bent dat je ze van de Schepper gehad hebt: Het klinkt natuurlijk heel mooi en we mogen inderdaad blij zijn dat we zo'n mooi en fantastisch intelligent gemaakt lichaam gemaakt hebben, maar gebruik je diezelfde lippen dan ook om tegen anderen te zeggen hoe blij je bent dat God je geschapen heeft zoals je er nu uitziet? Want daar hoef je geen lippen voor op te maken? Of dat dan weer niet?
Bovendien: onderschat de kracht van rode opgemaakte lippen niet; als je het mannelijk geslacht een beetje kent dan weet je dat zij veel eerder zullen denken: "zo wat een mooie lippen, die zou ik best eens willen zoenen!" (begeren), dan "zo die heeft mooie lippen, die wil vast laten zien hoe blij zij is met de lippen die ze van God gekregen heeft!". Die snappen dat onderscheid echt niet en je zet ze zoals boer aangeeft op het verkeerde been.

En even heel eerlijk: als vrouw zijnde is het wel heel heel erg moeilijk om niet aan make-up mee te doen. De maatschappij is erg en steeds erger op de buitenkant gericht. Andere vrouwen krijgen dingen vaak sneller voor elkaar doordat ze zich opmaken of dit nu gaat om een baan of om mensen voor zich te winnen: het is de realiteit. En je wil met hen concurreren anders zou je buiten de boot vallen toch?

Tot zover mijn kritisch input, nu even een plu opzoeken ;)

En oja, topic starter: Ik ben geen GerGem-er, zelfs niet reformatorisch, maar misschien heb je iets aan deze bijdrage :)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 feb 2012 15:22

Beste Wiepie, ik denk dat iedereen haar eigen motieven het beste kent. Ik herken me grotendeels niet in jouw beschrijving.
Natuurlijk gebruikt niemand het om er lelijker van te worden, maar de rest .....

Wat Meribel zegt: benadrukken wat mooi is, maar ook eventuele schoonheidsfoutjes camoufleren. Ik voel me maar 'half aangekleed' zonder make up.

Terug naar “Archief”