De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 13 jan 2012 13:53

mw schreef:@Jaapo: nee, het is ook een eenzijdig verbond van God uit. Daar zijn er wel meer van in de bijbel. Goddank wel, want als ik een verbond met God moet sluiten, dan heeft het verbond maar een erg kort leven. In de eenzijdigheid ligt ook de kracht en de troost die ik uit de kinderdoop put.

@Haagwinde: inderdaad! En daarmee hebben de kinderdoop en de volwassendoop een raakvlak denk ik.

@marin: En als de kinderen geheiligd zijn in de ouders, waarom dan niet het teken en zegel daarvan ontvangen? En is opdragen op de bijbel gebasseerd?

Mw,
Jezus werd toch opgedragen door Zijn ouders? (Lucas 2:23)
Kun je me vertellen waar ik in de Bijbel kan vinden dat de doop een teken en zegel is van heiliging?
Of dat de doop het door Jezus verordineerde teken is van het (nieuwe) verbond?
(verbondsdoop)
Ik kan alleen vinden dat Lucas schrijft dat de drinkbeker het teken is van het nieuwe Verbond !

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 13 jan 2012 14:16

jaapo schreef:ik heb ook de opvatting, dat wij allen kinderen van God zijn, ook zonder dat je gedoopt ben. Een doop zonder het verbond waardeloos te noemen, gaat mij veel te ver.

Jij gelooft niet in een verkiezing en verwerping ? (even ter verduidelijking)
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 jan 2012 16:13

jaapo schreef:@mw: Ja, bij sommige kerkgenootschappen wordt zeer de nadruk gelegd op het Verbond. Maar een kind kan geen verbond sluiten en ik heb ook de opvatting, dat wij allen kinderen van God zijn, ook zonder dat je gedoopt ben. Een doop zonder het verbond waardeloos te noemen, gaat mij veel te ver.
Je wordt dus sowieso behouden, wat je ook doet in dit leven? Dan heeft het geloof geen zin namelijk en kan ik op zondag wel in het café gaan zitten, ik kom er immers toch wel?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 13 jan 2012 21:23

Interessant dat deze discussie weer opnieuw geopend is. Het onderwerp blijft een gevoelig iets waar je echt niet mee hoeft aan te komen in de reformatorische kerk; aangezien je dit soort dingen maar beter niet ter discussie kan stellen, maarrrr gelukkig hebben we Refoweb :-$

Waar ik al een beetje moeite mee heb is de vraag die gesteld wordt als opening van deze discussie: "volwassendoop of kinderdoop?" Blijkbaar gaat men er dus van uit dat 1 van twee 'niet goed' kan zijn. En om op zoek te gaan naar voorbeelden in de Bijbel waarbij baby's/kinderen gedoopt werden om bewijzen te vinden, vind ik een beetje kromme zoektocht. Waarom niet op zoek naar de essentie van wat de doop nu echt is? denk ik dan.

Persoonlijk ben ik van mening dat de doop alles te maken heeft met de reiniging van je zonden en zie het niet zozeer als een eenmalig 'sacrament' dat perse uitgevoerd moet worden als baby. De doop staat wat mij betreft los van de besnijdenis simpelweg omdat er o.a. een verschil bestaat tussen nageslacht zijn van Abraham en erfgenaam zijn. Ik denk dat dit heel vaak door elkaar wordt heen gehaald.

Quote boer: "Want rituelen behoorden nu juist tot de oude tijd, waarin ze een voorafschaduwing waren van wat Jezus zou komen te vervullen."

Rituelen, ik zeg zelf liever inzettingen zijn zeker een voorafschaduwing van wat komen gaat. Ik denk ook zeker dat de doop daarin een belangrijke plaats heeft als onderdeel van die vervulling.

Quote jaapo: "De kinderdoop is een ritueel voor de OUDERS en de GEMEENTE, een openbare handeling, die laat zien, waar je als ouders staat in het geloof. Je draagt het kind op aan God en de gemeente stemt daarmee in en belooft mede te werken aan de godsdienstige opvoeding van het kind. Zo gaat het bij ons toe, tenminste. Later volgt eventueel de openbare geloofsbelijdenis, van betekenis voor het KIND ZELF (dan al bijna volwassen of geheel volwassen)."

Dat klopt helemaal, maar is het dan niet eerder een BELOFTE die je aflegt met je kind in de gemeente i.p.v. een doop? Het gaat de betekenis van de doop geheel voorbij.

Quote mw: "hij en zijn gehele huis werden gedoopt." Dat is inderdaad ook zo'n bekend argument, maar nooit is bekend geworden of er ook daadwerkelijk baby's kinderen bij betrokken waren. En wat versta je dan onder 'huis'?

Quote boer: "Bovendien betekent dopen onderdompelen, niet besprenkelen, maar aangezien babies niet onderwater kunnen, hebben we dat gebruik ook maar aangepast, lijkt het."

Dat is de Griekse vertaling, de Hebreewse vertaling spreekt over de "mikveh" en dat betekent "stromend water" Onderdompelen is in die zin de meest praktische oplossing om te dopen, maar niet de expliciete regel hoe de doop uitgevoerd moet worden.

Quote Luke: "Waarom zou het voor een kind uit moeten maken of de ouders gelovig zijn of niet? Denk je niet dat een kind van 3 maanden van moslim-ouders niet naar de hemel gaat als het sterft?
Er staat ook dat de ongelovige vrouw door haar gelovige man is geheiligd. Betekent dit dan ook dat zij naar de hemel gaat als ze niet gelooft en sterft?

Dat zijn goede vragen. Ik denk dat de opvatting dat het kind behouden kan worden door de ouders alles te maken heeft met gedachtegoed uit de Katholieke kerk: waarin men dacht/denkt dat wanneer een baby vroeg sterft en deze 'gedoopt' is toch behouden is omdat hij gedoopt is. Ik kan het zelf niet uit de Bijbel halen.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 13 jan 2012 23:04

Wiepie schreef:De doop staat wat mij betreft los van de besnijdenis simpelweg omdat er o.a. een verschil bestaat tussen nageslacht zijn van Abraham en erfgenaam zijn. Ik denk dat dit heel vaak door elkaar wordt heen gehaald.

het was niet alleen voor Abraham en zijn nageslacht, maar ook een ieder die in zijn huis geboren was, al was het een vreemdeling die niet van "zijn zaad" was zoals de SV het zegt! De besnijdenis hoort niet zozeer bij het Joodse geslacht maar bij de Joodse religie ten tijde van het verbond voor de komst van Christus
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jan 2012 06:23

In Col 2:11 staat duidelijk beschreven, dat de lichamelijke besnijdenis van het mannelijk lid bij de joden nu de geestelijke besnijdenis is van het hart, "het uittrekken van het lichaam der zonden des vleses'.
Het geloof maakt ons geestelijk zaad van Abraham.
Maar alleen door aan te nemen dat Jezus deze Erfenis aan ons heeft willen geven, door Zijn lijden, doordat Hij de straf heeft gedragen voor de zonden.
Zoals het mes ging in het zondige vlees (welke op die plaats ook meer lijkt dan het is), moet nu ons ego ook een kopje kleiner, want ook het menselijk zuurdesem der gelijkenissen wijst altijd op het groter (willen) zijn dan een nietig mens.
Zijn we niet allemaal van nature liever een brullende leeuw dan een volgzaam schaap?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 14 jan 2012 12:04

Maar de kerken die er een kinderdoop op na houden, zullen waarschijnlijk zeggen: Ja, maar hoor eens even: Toen God een verbond had gesloten met Abram, diende als teken van dat verbond de besnijdenis.
Al wat mannelijk was van zijn nageslacht, moest op de leeftijd van acht dagen besneden worden.
Dat behoeft in de christelijke kerk niet te worden gedaan, en daarom is daarvoor in de plaats de kinderdoop ingesteld.
Bij voorbaat kan ik u dan al zeggen dat deze gedachte niet in de Bijbel voorkomt.
Wat hield de besnijdenis eigenlijk in?
God zou Abram zeer talrijk maken; Abram zou de vader worden van een menigte volken; daarom gaf God hem ook de naam Abraham, hetgeen dan ook betekend: vader van vele volkeren.
En God zou Abraham en zijn nageslacht tot een God zijn, en God zou hun het land Kanaän doen beërven.
En als teken van dit verbond met Abraham diende de besnijdenis. (Gen.17:1-12).
God zou Abrahams nageslacht dus ook als Zijn volk gaan aannemen; niet op grond van de besnijdenis, maar op grond van Zijn belofte aan Abraham, omdat Abraham God in alles getrouw was geweest. (Gen.26:1-5).
Vanaf het moment dus dat God Zijn verbond had gesloten met Abraham, Was zijn nageslacht hoewel, toen nog niet geboren, toen dus reeds bestemd om Gods uitverkoren volk te zijn.
De besnijdenis kon daar dan ook niets meer aan veranderen.
De besnijdenis was er dan ook niet op gericht dat zij Gods volk zouden worden, maar juist daarop dat zij Gods volk reeds waren, en de besnijdenis diende daarbij dan ook als belofteteken.
Maar het zou aan de levenswandel van het volk Israël zelf liggen of zij Gods volk ook zouden blijven. (Ex.19:5; Deut.7:11-l2 8:19-20; 28: 1,9).

Hoe geheel anders is het gesteld met de doop.
De bekeerlingen laten zich niet dopen omdat zij Gods volk reeds zijn, maar juist omdat zij het niet zijn, naar het door de doop juist zullen worden.
Het betreft hier dus door de doop een toetreding tot Zijn verbond. (Titus 3:4-7; Rom.2:25-29; 1 Cor.12:12,13,27).
U ziet dus wel dat er tussen het verbond van de besnijdenis (oftewel het verbond van de belofte) en het verbond van de doop (oftewel het verbond van de wedergeboorte), verschil bestaat.
De besnijdenis heeft dan ook totaal niets te maken met de doop, en de doop niets met de besnijdenis. De besnijdenis en de doop zijn twee geheel verschillende verbonden, met elk hun eigen karakter.
Dat alleen maar de kinderen van het mannelijk geslacht besneden moesten worden; de meisjes dus niet, hoewel zij toch deel hadden aan datzelfde verbond. En indien men de kinderdoop heeft afgeleid van de besnijdenis, op grond waarvan zouden er dan meisjes gedoopt worden?
Zo ziet u dus dat ook de kinderdoop niet door God is ingesteld, maar door mensen, en wel op grond van eigen zienswijzen. Het ziet er misschien wel allemaal erg acceptabel en vertederend uit, maar het is en blijft een menselijke instelling.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 14 jan 2012 19:24

Even een kleine reactie: Ik ben van gereformeerde huize al heb ik wel een evangelische richting gekozen voor een tijd. Heb alle 2 de dopen zien gebeuren, en onderzocht.

Een paar tegenwerpingen tegen de kinderdoop die worden gemaakt:

Geen geloofsdoop - Wel een geloofsdoop omdat de ouders (als het goed is) het niet uit gewoonte of bijgelovigheid doen, maar een teken en zegel aan het kind willen laten bevestigen dat God Zijn Zoon heeft gegeven waardoor zondaren zalig kunnen worden.

Kind kan geen verbond maken - in de besnijdenis hadden kinderen ook geen keuze, maar lagen wel onder het verbond.

Jullie (gereformeerden) accepteren geen volwassendoop - onjuist, als iemand op latere leeftijd tot geloof komt kan hij zich laten 'dopen'/besprenkelen als teken van de doop. Als iemand bij een evangelische gemeente of roomse kerk is gedoopt hoeft hij bij ons niet overgedoopt te worden maar kan hij gewoon ingeschreven worden als dooplid.

Er is maar één doop - juist, en aangezien de volwassen doop en de kinderdoop allebij het opstaan van Christus tot een nieuw leven symboliseren (zie Petrus) is er m.i. geen reden om over te dopen. Zie ook naar ik meen Jakobus 1 doop, 1 geloof, 1 hoop etc.

Sommigen evangelischen gaan nog zo ver dat ze menen dat Jezus spreekt over kinderdopers als hij zegt: velen menen in te gaan en zullen niet kunnen. Dit vind ik erg ver voeren omdat de mens alleen uit het geloof zalig wordt en niet uit de werken. De doop is dus niet zaligmakend maar wel van grote betekenis!

Daarbij komt nog dat bijna de meeste mensen (uit evangelische hoek) die ik ontmoet heb bijna gelijk over volwassendoop beginnen. Dit heeft mij altijd tegen de borst gestuit omdat gereformeerden hun doop wel erkennen maar zij onze doop niet. Het komt bij mij over als een obsessie;)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jan 2012 21:23

Toen schreef:Even een kleine reactie: Ik ben van gereformeerde huize al heb ik wel een evangelische richting gekozen voor een tijd. Heb alle 2 de dopen zien gebeuren, en onderzocht.

Een paar tegenwerpingen tegen de kinderdoop die worden gemaakt:

Geen geloofsdoop - Wel een geloofsdoop omdat de ouders (als het goed is) het niet uit gewoonte of bijgelovigheid doen, maar een teken en zegel aan het kind willen laten bevestigen dat God Zijn Zoon heeft gegeven waardoor zondaren zalig kunnen worden.

Kind kan geen verbond maken - in de besnijdenis hadden kinderen ook geen keuze, maar lagen wel onder het verbond.

Jullie (gereformeerden) accepteren geen volwassendoop - onjuist, als iemand op latere leeftijd tot geloof komt kan hij zich laten 'dopen'/besprenkelen als teken van de doop. Als iemand bij een evangelische gemeente of roomse kerk is gedoopt hoeft hij bij ons niet overgedoopt te worden maar kan hij gewoon ingeschreven worden als dooplid.

Er is maar één doop - juist, en aangezien de volwassen doop en de kinderdoop allebij het opstaan van Christus tot een nieuw leven symboliseren (zie Petrus) is er m.i. geen reden om over te dopen. Zie ook naar ik meen Jakobus 1 doop, 1 geloof, 1 hoop etc.

Sommigen evangelischen gaan nog zo ver dat ze menen dat Jezus spreekt over kinderdopers als hij zegt: velen menen in te gaan en zullen niet kunnen. Dit vind ik erg ver voeren omdat de mens alleen uit het geloof zalig wordt en niet uit de werken. De doop is dus niet zaligmakend maar wel van grote betekenis!

Daarbij komt nog dat bijna de meeste mensen (uit evangelische hoek) die ik ontmoet heb bijna gelijk over volwassendoop beginnen. Dit heeft mij altijd tegen de borst gestuit omdat gereformeerden hun doop wel erkennen maar zij onze doop niet. Het komt bij mij over als een obsessie;)

Het feit dat een rooms doopsel wordt geaccepteerd zegt genoeg.
iemand die zich laat overdopen, ziet dat niet als overdopen, want hij erkent de besprenkeling niet als doop.
Dopen is onderdompelen, iets wat de bekeerde, wedergeboren christen doet, wanneer hij getuigt van zijn belijdenis.
Lees hier het relaas van hoe sommige kerken omgaan met deze pijnlijke situaties:

Zo ihttp://home.hccnet.nl/j.l.geluk/De_Doop.htmls het in de bijbel ook.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2012 21:38

@boer

Jij schrijft; het feit dat een rooms doopsel wordt geaccepteerd zegt genoeg?
Wat wil je daar dan mee zeggen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jan 2012 21:55

schaapje schreef:@boer

Jij schrijft; het feit dat een rooms doopsel wordt geaccepteerd zegt genoeg?
Wat wil je daar dan mee zeggen?

HET DOOPSEL heeft een andere betekenis dan de protestantse ''doop"'.
Bij de roomsen wordt bij het doopsel de erfzonde afgewassen.
Maar goed, wie kijkt er nog naar de betekenis?
Een dure doopJURK (ook voor jongetjes, dat dan weer wel) omgeven door hoge hoeden van soms wel 200 euro, en dure maatpakkken, om te gedenken dat de gedoopte zijn oude mens met Hem kruisigt (Rom 6:3-6)
Ik kan er echt niet bij.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2012 22:20

quote="boer"
HET DOOPSEL heeft een andere betekenis dan de protestantse ''doop"'.
Bij de roomsen wordt bij het doopsel de erfzonde afgewassen.
Maar goed, wie kijkt er nog naar de betekenis
?
Ik denk dat de betekenis van de doop anders wordt gezien, maar meestal
worden deze kinderen met een oprecht hart gedoopt en wordt er vanuit het
geloof veel waarde aangehecht.

Een dure doopJURK (ook voor jongetjes, dat dan weer wel) omgeven door hoge hoeden van soms wel 200 euro, en dure maatpakkken, om te gedenken dat de gedoopte zijn oude mens met Hem kruisigt (Rom 6:3-6)
Ik kan er echt niet bij.

Tja ...ik weet niet wat dit met het onderwerp te maken heeft.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jan 2012 07:00

Weet ik, schaapje.
Het probleem is echter dat het ''zich laten dopen'' een wederkerend werkwoord is. Het is niet iets wat je voor een ander kunt doen.
Van alle babies die gedoopt worden, worden er niet meer behouden door deze doop, wel doordat zij door hun christelijke opvoeding het voorrecht hebben het Woord te horen.Maar de bekering hangt er niet van af.
Iemand die zich laat dopen op zijn bekering neemt zijn kruis op en zijn oude mens sterft, hij wordt opnieuw geboren, geestelijk.
De betekenis van een dergelijke ''doop'' vind ik moeilijk rijmbaar met feestelijk, prachtig aangeklede mensen, de gedoopte vernedert zich hier en veroordeelt zichzelf, zoals God Zijn Zoon veroordeelde aan het kruis, dat zag er verschrikkelijk uit.

De doop is in de bijbel de openbare belijdenis van mensen die voor Jezus kiezen, omdat zij geloven in Hem en Hem aannemen.
Wat nemen wij aan?
De leer? Wat Nicea ons leert? Onze gemeente?(''die bij leespreken bezocht wordt, ondanks dat er een predikant is 10 km verderop, maar je hebt nu eenmaal jouw gemeente trouw te zijn'')
Op het andere forum las ik iemand die zei, als we de oorlog tegen Spanje hadden verloren, waren we allemaal rooms geweest.
En zo is het, bij een geloof dat we er in gestampt krijgen, ipv een geloof dat een mens krijgt door overtuiging.
Het enige waarvan de meesten overtuigd zijn, is hun eigen gelijk, waarbij we elkaar graag de oren wassen, ipv de voeten.
Aan de vruchten herkent men den boom.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jan 2012 08:45

quote="boer"Weet ik, schaapje.
Het probleem is echter dat het ''zich laten dopen'' een wederkerend werkwoord is. Het is niet iets wat je voor een ander kunt doen.
Van alle babies die gedoopt worden, worden er niet meer behouden door deze doop, wel doordat zij door hun christelijke opvoeding het voorrecht hebben het Woord te horen.Maar de bekering hangt er niet van af.

Dat ben ik met je eens boer, maar als je goed leest op het forum, zijn er nog heel wat waarvan je kan zeggen dat er een echt geloof en een bekering is gekomen in die levens.

Iemand die zich laat dopen op zijn bekering neemt zijn kruis op en zijn oude mens sterft, hij wordt opnieuw geboren, geestelijk.

En ik ben er van overtuigd dat ook mensen die als kind gedoopt zijn dat kruis opnemen en door God opnieuw geboren worden, juist om de oprechtheid in hun hart weten een zondaar voor God te zijn.

Aan de vruchten herkent men den boom.

Als ik lees op dit forum herken ik bij vele die vruchten wel....jij niet dan?
Laat het oordelen maar aan God over, Hij kent alle harten en is zoveel groter en liefdevolle dan wij ons kunnen voorstellen.
gr.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jan 2012 09:41

Ik ben het geheel met je eens, maar als jouw verdraagzaamheid richting kinderdoop nu ook eens andersom werkte, waren we al een heel stuk verder.
Zo heb je wellicht gemerkt dat er fora zijn waar je al bij het noemen van geloofsdoop een permanente ban krijgt en de mond gesnoerd wordt, een soort moderne versie van de brandstapels van Calvijn voor ''wederdopers'', kruidenvrouwtjes en anderen die b.v. over God's Drieeenheid enigszins anders dachten.
Die onverdraagzaamheid vindt ik niet getuigen van het hebben van de Geest (evenmin als alle onderlinge twisten en scheuringen)
Een christen heerst nl niet, maar dient, en vermaant liefdevol en geduldig.

Terug naar “Archief”