Toeleidende weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

adriano313
Mineur
Mineur

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor adriano313 » 25 nov 2011 17:17

* plaatje weggehaald door moderator: te groot *

@Mod: Ik begrijp het, maar hoe krijg ik het op het forum geresized?
Ik heb al aardig wat varianten in bbcode uitgeprobeerd misschien kan je helpen, want ze werken niet?

origineel is 830x818 pix => de helft is dus 415x409 pix.

[img=415,409]http://www.sidneywilson.nl/images/illustraties/tabernakel.jpg[\img]

[img=415x409]http://www.sidneywilson.nl/images/illustraties/tabernakel.jpg[\img]

[img width=409 height=415]http://www.sidneywilson.nl/images/illustraties/tabernakel.jpg[\img]

[rimg=415,409]http://www.sidneywilson.nl/images/illustraties/tabernakel.jpg[\rimg]

[rimg=415x409]http://www.sidneywilson.nl/images/illustraties/tabernakel.jpg[\rimg]

[rimg width=409 height=415]http://www.sidneywilson.nl/images/illustraties/tabernakel.jpg[\rimg]

?

Alvast bedankt
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 nov 2011 07:33

race406 schreef: Is er een toeleidende weg, kent de verloste zondaar Christus nog niet? Is bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Is een begeerde Christus nog geen geopenbaarde Christus?

ik denk dat deze problematiek alleen kan ontstaan in een naar binnengekeerde vorm van kerkzijn waar nieuwe leden vrijwel utsluitend in de kerk opgegroeid zijn. Alle dogmatiek is bekent en ingegoten, alles wordt ook wel gelooft, maar is dat het nou?
Hoe kan een keurig meisje zich nu bekeren? ze heeft net als de rijke jongeling van jongsaf aan de wet gehouden.
Als daar dan nog bij komt dat 'geloof' door regels meetbaar gemaakt wordt is er een groot probleem, want ook ongelovigen kunnen regels naleven. zeker als er groep-sancties (sociale uitsluiting) op kunnen volgen.

Geloof is belangrijk, een halszaak :) Geloof is een noodzakelijk onderdeel van het proces der wedergeboorte (net als bekering, doop en vervulling met Heilige Geest) zonder geloof kan er geen sprake zijn van een wedergeboorte! en Wedergeboorte is de toegang tot het Koninkrijk van God. de gemeente is de afspiegeling van Gods koninkrijk op aarde. zonder wedergeboorte is lidmaatschap van een kerkelijke gemeente niet goed mogelijk.

om niet iedereen die 'ik geloof' zegt daadwerkelijk wedergeboren is probeert de kerk dat geloof te toetsen. helaas heeft men er een verkeerde toetsing voor gevonden: regeltjes en formulieren.
Regeltjes en formulieren garanderen geen geloof! de bijbelse toets voor geloof is de vrucht die eruit voortkomt. aan de vrucht herkent men de boom. Daarnaast zorgt de vervulling met de Heilige Geest ervoor dat het hart van Christus liefde overstroomt. een natuurlijk verlangen om vol passie over en met Hem te praten is het gevolg. als deze zaken ontbreken dan is er m.i. geen complete wedergeboorte. (passie bedoel ik niet als exotisch of extravagant, ik bedoel het in de trant van 'vol liefde', 'vol blijdschap', 'vol verlangen' etc. ook op een ingetogen manier kan er vol passie praten!)

nu is er een situatie gecreert dat er wel gelooft wordt naar regelgeving en formulieren, maar dat er geen vrucht zichtbaar is. naar het kerkrecht wordt dan geconcludeert dat er wel "wedergeboorte" moet zijn omdat aan de eisen ziijn voldaan. tegelijkertijd wordt er geconcludeert dat er fijtelijk nog geen "kennen van Christus" is.
in deze situatie kan je of erkennen dat de kerkrechtelijke toetsingsgrond hapert en veranderd dient te worden of er wordt een mouw aangebreid en een verklaring gevonden waarom het onmogelijke toch mogelijk is.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 28 nov 2011 08:00

Het kennen aan de vrucht word zeer zeker ook in de zwaarste kerken geleerd.
Maar wat is de vrucht? Daar gaat de discussie ook over, de een zegt gelaad, gewaad, praat en daad, de ander zegt weer wat anders, en ook hieraan denkt men te kunnen oordelen helaas.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 nov 2011 08:32

janneke7337 schreef:Het kennen aan de vrucht word zeer zeker ook in de zwaarste kerken geleerd.
Maar wat is de vrucht? Daar gaat de discussie ook over, de een zegt gelaad, gewaad, praat en daad, de ander zegt weer wat anders, en ook hieraan denkt men te kunnen oordelen helaas.

kennen de zwaarste kerken de schrift dan niet????
Gal 5 schreef:13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

Welk woord is hierbij koeterwaals?
het lijkt erop dat het hieraan voorafgaande gedeelte verworpen wordt en dat er wet wordt opgelegd.
Gal 5 schreef:1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

janneke7337 schreef: gelaad, gewaad, praat en daad

dat zijn "regeltjes" zaken. volkomen irelevant als het hart er niet in is. al wat het dan uitwerkt is hypocrisie, niet echt een vrucht van de Geest :)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 dec 2011 17:11

geen toeleidende weg?
geen wedergeboorte zonder Christuskennis?........geen adventvolk in de wereld?

nooit een Godsgemis gekend in je leven,en ook nooit een Christusgemis gehad?. altijd het geloof paraat,vanaf het eerste moment van de wedergeboorte?

wat een ernst in uw leven dan. dan moet ik zeggen dat u ook nog nooit bekeerd bent. u leeft dan nog voor eigen rekening,en nooit heeft God u stilgezet in uw leven.
nee, het kan niet zonder Christus,zeker niet. maar als God een mens bekeerd gaat hij in eigen waarneming juist Christus missen. en de weg tussen de eerste werkingen van de Heilige Geest in de ziel van een mens, tot het moment dat Christus persoonlijk aan de ziel wordt toegepast, is de toeleidende weg. en dat is wel zeker de smalle weg.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 dec 2011 17:19

quote="Horeb"
maar als God een mens bekeerd gaat hij in eigen waarneming juist Christus missen. en de weg tussen de eerste werkingen van de Heilige Geest in de ziel van een mens, tot het moment dat Christus persoonlijk aan de ziel wordt toegepast, is de toeleidende weg. en dat is wel zeker de smalle weg.

Hallo Horeb, ook weer welkom terug. :)

Jij zegt als God een mens bekeerd gaat hij in eigen waarneming juist Christus missen.?
Mijn mening is dat God ons toch juist wil bekeren tot Christus onze verlosser?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 17:26

Horeb schreef:geen toeleidende weg?
geen wedergeboorte zonder Christuskennis?........geen adventvolk in de wereld?

nooit een Godsgemis gekend in je leven,en ook nooit een Christusgemis gehad?. altijd het geloof paraat,vanaf het eerste moment van de wedergeboorte?

wat een ernst in uw leven dan. dan moet ik zeggen dat u ook nog nooit bekeerd bent. u leeft dan nog voor eigen rekening,en nooit heeft God u stilgezet in uw leven.
nee, het kan niet zonder Christus,zeker niet. maar als God een mens bekeerd gaat hij in eigen waarneming juist Christus missen. en de weg tussen de eerste werkingen van de Heilige Geest in de ziel van een mens, tot het moment dat Christus persoonlijk aan de ziel wordt toegepast, is de toeleidende weg. en dat is wel zeker de smalle weg.

Heb je daar ook een Bijbelse onderbouwing voor?
Wedergeboorte en geloof zijn twee kanten van dezelfde zaak, in wie of wat geloof je dan als je wel wedergeboren bent maar toch Jezus niet kent?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 dec 2011 17:35

1a2b3c schreef:Heb je daar ook een Bijbelse onderbouwing voor?
Wedergeboorte en geloof zijn twee kanten van dezelfde zaak, in wie of wat geloof je dan als je wel wedergeboren bent maar toch Jezus niet kent?

DIT is nu een voorbeeld van de reden waarom ik hier niet meer wil posten.
Alleen de vraag al.
Ik ben al weer weg :cry:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 dec 2011 18:14

quote="schelpje3"
DIT is nu een voorbeeld van de reden waarom ik hier niet meer wil posten.
Alleen de vraag al.
Ik ben al weer weg :
cry:

Dat is wel jammer, want het is een hele legitieme vraag, wedergeboorte is iets wat God alleen aan een mens kan doen, het is het ontvangen van de Heilige Geest of de Geest van Christus.

Toen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 19:29

Wilde hier eerst niet op reageren, maar ben wel 'blij' met de twee soorten geluiden die hier klinken. Enerzijds een continu beroep op de Bijbel en anderzijds een toeleidende weg. Ter voorbereiding wil ik deze tekst even noemen:
Hand 4,31
En als zij gebeden hadden, werd de plaats, in welke zij vergaderd waren, bewogen. En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en spraken het Woord Gods met vrijmoedigheid.

En psalm 25:2 (berijmd 1773)
HEER, ai, maak mij Uwe wegen,
Door Uw woord en Geest bekend;
Leer mij, hoe die zijn gelegen,
En waarheen G' Uw treden wendt,
Leid mij in Uw waarheid, leer
IJv'rig mij Uw wet betrachten;
Want Gij zijt mijn heil, o HEER,
'k Blijf U al den dag verwachten.

Woord En Geest, dat moet gekend worden, het woord is uit het gehoor, en de Geest moet geschonken worden en dat zijn de bevindelijke gangen van Gods volk. Anders blijft het echt bij een verstandelijk aannemen van de waarheid. Ongetwijfeld zullen er weer weerleggingen komen, maar toch geloof ik vast dat dit de waarheid is, omdat geen mens dat kan verzinnen maar het door God geopenbaard moet worden in ons leven.

Om even nog in te gaan om de toeleidende weg:
1. De term vind ik redelijk ongelukkig, er kunnen er op die weg zijn die er toch nooit zullen komen omdat conscientie-overtuigingen erg ver kunnen gaan.
2. Het kan leiden tot een rusten in de kenmerken van het geloof.

Conclusie: Het is nodig om IN Christus geborgen te zijn!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 dec 2011 20:00

4 HERE, maak mij uw wegen bekend,
leer mij uw paden,
5 leid mij in uw waarheid en leer mij,
want Gij zijt de God mijns heils,
U verwacht ik de ganse dag.
6 Gedenk uw barmhartigheid, HERE,
en uw gunstbewijzen,
want die zijn van eeuwigheid;
7 gedenk niet de zonden van mijn jeugd, noch mijn overtredingen,
gedenk mijner naar uw goedertierenheid,
om uwer goedheid wil, HERE.
8 Goed en waarachtig is de HERE;
daarom onderwijst Hij de zondaars aangaande de weg

Psalm 25
God onderwijst de zondaar aangaande weg die hij gaan moet.
Maar ik denk niet dat de "toeleidende weg" bij een ieder hetzelfde is, het einddoel is wel hetzelfde
Jezus Christus is de Weg, en de Waarheid waartoe wij geleidt worden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 22:33

Toen schreef:Om even nog in te gaan om de toeleidende weg:
1. De term vind ik redelijk ongelukkig, er kunnen er op die weg zijn die er toch nooit zullen komen omdat conscientie-overtuigingen erg ver kunnen gaan.

Ik snap niet wat je met punt 2 bedoeld. Hoe kun je nu op weg naar Jezus kenmerken van geloof hebben? Dat is zoiets als: eerst de appels en dan de boom, ik vat het niet!

Ben het overigens met je eens dat we nooit moeten rusten in kenmerken maar in Jezus.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 08 dec 2011 23:52

schelpje3 schreef:DIT is nu een voorbeeld van de reden waarom ik hier niet meer wil posten.
Alleen de vraag al.
Ik ben al weer weg :cry:

Dat is nu wat wij een forum noemen ;-) Je discussieert, geeft je mening en bevraagt de ander. Dat laatste kan inderdaad erg lastig zijn, vooral als je mening niet zo goed onderbouwd is ;-)

Toen schreef:en de weg tussen de eerste werkingen van de Heilige Geest in de ziel van een mens, tot het moment dat Christus persoonlijk aan de ziel wordt toegepast, is de toeleidende weg. en dat is wel zeker de smalle weg.

Ik zal er niet de vloer mee aanvegen want dat hebben ds. van der Sluijs en ds. Harinck al gedaan, maar ik vraag me bijvoorbeeld af hoe dat dan in het leven van Saul is gegaan. De Geest werd vaardig over hem, staat er diverse keren maar het liep niet best met hem af.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2011 10:37

henkie: niet alles is geoorloofd !
Ook de wijze van discussieren brengt ons eerder AF van het geloof dan er naar toe !
Ik heb het een hele tijd geprobeerd en ik merk dat ik verhinderd werd in mijn gebeden.
Want zo dienen wij niet om te gaan met de Bijbel.
En wat dat onderbouwen betreft, heeft ook erg weinig zin heb ik gemerkt.
Want ieder trekt teksten uit het verband om zo hun eigen gelijk aan te tonen.
Het spijt me erg, maar ik kon hier niet meer aan mee doen.
De "linkerkant" overheerst hier ontzettend, rechts wordt niet begrepen.
En er mogen af en toe dingen (heel lang) blijven staan, die m.i. verre van RW waardig zijn !
Maar dat is off topic, dat is al eerder gezegd in het daartoe bestemde forum.
Je opmerking, als moderator !, dat ik vooral moet onderbouwen, komt bij mij over, dat het dus mijn eigen schuld is dat ik overruled word.
Dat zij dan maar zo.
Op deze manier zul je eerst theologie moeten gaan studeren, wil je je uit een discussie kunnen redden. :?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 09 dec 2011 11:18

@ Schelpje, ik begrijp jou zeer zeker wel.
We moeten echter ook op het gevaar letten dat we niet een bepaalde dogmatiek, kerkleer of predikant blind napraten.
Al deze zaken moeten we onderzoeken en tegen het licht van de bijbel houden en hier een gedegen bijbelse argumentatie bij hebben.
We kunnen niet iets beweren zonder dat dit duidelijk uit de bijbel blijkt, en je hebt gelijk, argumenteren met 1 of een halve tekst is ook verkeerd, dat is uit het verband rukken.

Wij allen moeten staan voor een bijbelse leer, en dit goed kunnen beargumenteren in de lijn der bijbel.

henkie schreef:[

Ik zal er niet de vloer mee aanvegen want dat hebben ds. van der Sluijs en ds. Harinck al gedaan, maar ik vraag me bijvoorbeeld af hoe dat dan in het leven van Saul is gegaan. De Geest werd vaardig over hem, staat er diverse keren maar het liep niet best met hem af.

Er zijn algemene werkingen des geestes en zaligmakende werkingen des geestes, dit lezen we inderdaad over Saul, Bileam en anderen in de bijbel.
De zaligmakende werkingen des geestes staan ook in de bijbel, God werkt beiden, het willen en het werken, er is niemand die goed doet, ook niet een, en dergelijke.

Toen schreef:
Om even nog in te gaan om de toeleidende weg:

Hier ben ik het helemaal mee eens, punt 1 kan inderdaad zeer ver gaan, zo ver dat een ieder mens geloofd dat hij of zij bekeerd is en achteraf blijkt dat deze eindigd in de gruwelijkse zonden.
Punt 2 is ook heel gevaarlijk, iemand moet wel eens huilen over de zonde, heeft wel eens last hiervan, overtuigingen, net kerkmens en dergelijke, maar niet genoeg.

In Christus alleen is er rust te vinden, daarbuiten niet!
Laatst gewijzigd door janneke7337 op 09 dec 2011 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”