Dat er kerken en predikanten zijn die anders beweren klopt, en dat is ook schandalig.
daarover kan ik slechts spreken niet ieder die zegt Here Here!
en wee zulke predikanten... want zij leiden hierdoor mensen naar de slachtbank ipv ze zoals het evangelie leert te vermanen opdat zij zich zouden bekeren.
Nuancering vind ik een gevaarlijk woord.. tactischer in mijn verwoording, wellicht, maar het belangrijkste is dat de boodschap helder is, en vaak werkt dat beter door confronterend te zijn.
Verder geloof ik dat ik van Godswege geroepe ben en op zijn tijd en plaats mag komen te staan. En als me dat alleen doet staan is dat kennelijk Gods weg.. maar ik vertrouw dat dat zo'n vaart niet zal lopen.
Hoe ik het praktisch zal doen (ik hoor van een homosexueel stel in een gemeente waar ik predikant zou zijn??)
ik zou aangeven gesprekken met hen te wensen, mogelijk er eerst enkele oudsten op af sturen.
Eerst dus de dialoog zoeken, waarbij ons standpunt duidelijk word weergegeven, en diegene vermaand word om zich van zijn weg af te keren.
Als daar na een reeks gesprekken geen bekering van komt (dus het stoppen met die relatie en een algemene schuldbelijdenis) dan is de volgende stap het inbrengen in de gemeentelijke vergadering (van mannenbroeders) en als ze zelfs ten ovenstaande daarvan niet willen veranderen, rest nog maar 1 oplossing : ze de deur te wijzen.
Dat is dus niet iets wat je zwart-wit besluit.. ws duurt het nog wel 3 maanden tussen constantering en in de ban sturen, en ik hoop dat dat laatste zelden tot nooit nodig is, en mensen zich voor die tijd omkeren.
maar het word WEL genomen als iemand volhardend is.
Hoe vaak ik iets bewust kies te doen? nooit. tuurlijk verleid worden.. helaas te vaak.. maar elke keer als ik eens op het matje werd geroepen (wat ook bij mij wel eens gebeurde) voelde ik zelf al aan.. ze hebben gelijk.. en ik zoek gewoon smoesjes... en als je direct geconfronteerd word, kan ik niet anders dan buigen, want ik verlang ten diepste Gods wil. Sterker nog ik waardeer die tucht, want die houd je scherper dan je jezelf kunt houden.
Heb ik dan werkelijk nooit bewust voor iets fouts gekozen.. nu ik beken eenmaal toen ik heel boos was op God.. iets wat ook grote gevolgen heeft gehad.. en niet zomaar weer hersteld was.. hoewel dat strikt bezien niet iets groots was.. geestelijk was het dat wel..
Ik weet dus first hand wat de geestelijke gevolgen zijn van bewust tegen God kiezen.. en weet dus ook hoe keihard zo iemand nodig heeft hard wakker geschud te worden...
Ik snap dus wel dat je eerste reactie is meeleven, begrip, gevoel op zulke zondaren.. maar dat is NIET wat zij nodig hebben.. de mens moet eerst zijn eigen zondigheid zien... zo ook die homo's.. en daarvoor moeten ze uit hun confortzone.. dat bereik je niet met zachte woorden.. maar daar moet je indaad soms de geestelijke vlakke hand voor in hun gezicht slaan.. om hen wakker te schudden.
dus niet : persoonlijk kan ik niet goedkeuren hoe jij leeft, maar ik begrijp dat je er veel mee geworsteld hebt, en ik kan niet beoordelen hoe God naar je kijkt, ook al hoop ik dat je ooit anders kiest...
maar : waar denk JIJ bezig mee te zijn, en je noemt jezelf Christenlijk, bekeer je NU van je boze weg, anders beland je gewoon in de hel!
prettig? nee.. maar wel de onverbloemde waarheid. en alleen de Waarheid zet vrij.