Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jul 2003 20:44

De Geest helpt ons het woord van God te begrijpen. Hij helpt ons in het versterken van het geloof.

En de manier waarop de liturgie is samengesteld is een methode waarop er een "samenspel" is tussen God en de gemeente. Waarbij dus de gemeente ook antwoord op God. En hierbij kan de Geest heel goed ons helpen.

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 20:51

BJ schreef:De Geest helpt ons het woord van God te begrijpen. Hij helpt ons in het versterken van het geloof.

En de manier waarop de liturgie is samengesteld is een methode waarop er een "samenspel" is tussen God en de gemeente. Waarbij dus de gemeente ook antwoord op God. En hierbij kan de Geest heel goed ons helpen.
tja, dat is een gewoonte antwoord volgens mij, BJ. Lees maar eens over de ntische gemeentes. Dat komt omdat je in een gemeente zit waar ze niet uitgaan van een sprekende God waarschijnlijk.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jul 2003 20:58

Natuurlijk speelt in eerste instantie altijd mee de kerk waarin je bent opgegroeid. Maar later gaat je eigen gevoel daarover ook meespelen. En ik voel me hier heel prettig bij. En God spreekt zeker wel tot ons. Dat is nu het mooie van de orde van dienst die wordt gehanteerd. Wij mogen ook antwoorden op wat God door de predikant tot ons zegt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 jul 2003 21:04

BJ:
Ik denk dat het goed is dat er orde is in de diensten. Een vaste volgorde. (...) Als er zomaar allerlei initiatieven worden genomen wordt het allemaal erg rommelig. Dat kan de bedoeling niet zijn lijkt me.

Wat is rommelig? En is het verkeerd als niet alles muisstil verloopt?

Persoonlijk vind ik een zekere orde wel prettig, maar niet direct noodzakelijk. In de gemeente waar wij komen wordt over het algemeen een redelijk vast stramien gevolgd. In ieder geval zijn elke dienst ongeveer dezelfde onderdelen terug te vinden. De volgorde van die onderdelen verschilt nog wel eens. De ene keer lofprijzing en aanbidding voor de preek en de andere keer erna. Dat soort dingen. Ook zijn er geregeld themadiensten. Daar kan het dan heel anders aan toe gaan. Maar rommelig? Tja, soms krijgt de 16+ de zorgvuldig gemaakte video niet uit de laptop. Dat duurt dan even. Maar of dat nou zo erg is?

Volgens mij wordt in bijna elke kerk de dienst wel 'geleid' door een dominee, voorganger, oudste of noem maar op. Hij kan toch prima aangeven wat het volgende onderdeel is en eventueel ook hoe dit vormgegeven is (wordt er door 1 persoon gebeden of is iedereen vrij te bidden). Ook in reformatorische kerken zijn er wel dominees die een ietwat andere volgorde aanhouden. Komt de Geloofsbelijdenis pas na de preek of zo. Sommige mensen kijken elkaar dan even aan, maar ligt daar echt iemand wakker van?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 21:09

ik dacht ook altijd dat een dienst rustig moest zijn.

maar nu merk ik dat dat niet hoeft. juist als God aanwezig is hangt er een wolk van God op de een of andere manier en daar sluit je je bij aan ofniet. Dat is moeilijk uit te leggen maar zo voel ik het.
en als dat zo is, dan merk je at mensen echt worden aangeraakt en dat ze echt iets '' op hun hart'' krijgen zoals ze dat noemen. En wat ze dan gaan zeggen past heel goed in het geheel van de dienst.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jul 2003 21:14

Een dienst hoeft niet per definitie rustig te zijn. Al is het wel storend als een kind elke dienst net als de preek begint naar de WC moet. Ga dan voor de dienst. Maar als de predikant een verhaaltje voor de kinderen heeft en vraagt of deze naar voren wil komen, waarom niet. En dat is hetzelfde als hij een vraag stelt aan de gemeente (meestal de kinderen).

Ik denk dat het ook gewoon persoonlijk is. Ik voel me zelf er niet prettig bij als ik niet weet hoe de dienst verloopt. Dus een vaste volgorde wil ik graag hebben. Dat heb ik ook als iedereen dus zomaar kan beginnen met bidden. Dat spreekt mij niet aan. Maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dat juist wel heel mooi vinden.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 21 jul 2003 21:17

Vrijgemaakte kerk:

Votum en groet
zingen
lezen van de wet
zingen
gebed
zingen
schriftlezing
zingen (dit kan meerdere keren, hangt af van het aantal schriftlezingen)
preek
zingen
gebed
collecte
zingen
wegzending en zegen

Klaar!

Preek duurt meestal een half uur, soms langer. Dienst duurt gemiddeld 5 kwartier tot een uur.

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 21:19

maar ik bedoel ook niet een echte volgorde chaos. Maar ruimte voor wat er gebeuren kan.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 jul 2003 21:25

Hmm, ja ik snap het. Maar dat is wel moeilijk. Maar misschien kunnen we over deze dingen toch beter ergens anders een discussie gaan opzetten, volgens mij was die er zelfs al.

We gaan nu weer op de uiterlijkheden in.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 jul 2003 21:27

Chickie:
Dienst duurt gemiddeld 5 kwartier tot een uur.

Houden jullie de diensten achterstevoren dan? tellen julie af?

;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 21 jul 2003 21:42

Ben ook GKV-er.

Van mij mag het wal rommelig(er) zijn, dit hoeft niet ten koste van de orde te gaan.

GKV-diensten zijn in principe wel ok, wat ik mis is interactie met gemeente, uitingen van gemeenten. En stilte, stil gebed.

Verder uit de Episcopal Church (lijkt op de Anglicaanse kerk): uitgebreid de tijd nemen om mededelingen te doen over het wel en wee van de gemeente. En de vredesgroet: iedereen geeft de mensen om zich heen een hand, vergezeld van de vredesgroet.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 21 jul 2003 23:55

Mijn vroegere kerk

Kerk stroomt binnen
Een onbekende vrouw komt binnen
ze wist niet dat een hoedje en een rok de voorschriften waren
Een onrustig geroezemoes gaat door de kerk
Kijk die heeft geen hoed op, hoor je ze fluisteren

Orgel speelt, de kerkenraad komt binnen.
Orgel stopt, ouderling van dienst leest de mededelingen van de kerkenraad voor.
Intochtslied
Stil gebed, votum en groet (Waarbij iedreen, voor zover mogelijk, gaat staan)
Lied (We blijven staan tot het einde van dit lied)
Wetslezing
Lied, vader kijkt zoon aan: "wel meezingen want zo hoort het".
Gebed om de opening van Gods woord
schriftlezing
Lied
Prediking
kind maakt een beetje geluid
Moeder kijkt kind streng aan een gebaart met vinger.

Lied
zogenaamde "kerksnoep" word gedeeld
voorzichtig het snoepje uitpakken want er heerst absolute stilte

Collecten
Dankgebed, voorbeden
Lied (iedereen gaat weer staan en blijft staan)
Zegen
Een zucht van verlichting gaat door de laatste bank waar de jongeren zitten
"Eindelijk, hij heeft amen gezegd"

Ja, ik weet het, dit klinkt wellicht een beetje overdreven, maar zo ervaarde ik het wel een beetje. Het is zo onspontaan, er gaat zo weinig van uit en er zit zoveel religie in, zoveel regeltjes, ik wil een persoonlijke relatie met God. Niet dat de evangelische gemeente nu zoveel beter is, maar er is ruimte voor je. Ik heb het idee dat de reformatorische hoek een beetje in slaap aan het vallen is, hoewel er ongetwijfeld ook in de reformatorische kerk mensen zijn die het oprecht menen, met hun geloof, ik heb nu eenmaal niets op met door mensen uitgedachte regeltjes, want die regeltjes brengen mij niets dichter bij God.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jul 2003 06:10

dat was 10 jaar geleden bij ons in de kerk ook zo. Maar nu let je er al niet meer op of er iemand zonder hoedje binnenkomt. Het kan zijn dat iemand haar hoofddeksel vergeten is. Ach dat is ook geen ramp. Vind ik tenminste.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 jul 2003 07:13

Evelien schreef:

dat was 10 jaar geleden bij ons in de kerk ook zo. Maar nu let je er al niet meer op of er iemand zonder hoedje binnenkomt. Het kan zijn dat iemand haar hoofddeksel vergeten is. Ach dat is ook geen ramp. Vind ik tenminste.

Bij ons gebeurt het ook wel eens hoor, wees blij dat ze naar de kerk komen denk ik dan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jul 2003 07:42

De vredegroet is iets typisch katholieks, wat de SoW-kerk in experimentele diensten soms overneemt. Wat mij erg aanspreekt, zijn de Thomasvieringen die een paar keer per jaar 's avonds worden gehouden (we hebben normaal alleen 's ochtends een dienst) en soms de vespers die een keer per maand zijn.

Een vesper is een korte dienst met veel muziek en stilte en een korte lezing en overdenking. De cantorij zingt met begeleiding van piano, viool en tot vorig jaar blokfluit (door mij, nu kom ik zelden meer... doordat ik vaak in Enschede zit).

Een Thomasviering is een dienst van anderhalf uur. Het eerste deel is wat zingen en lezen. Daarna is er een halfuur open tijd. Daarin kun je de kerk rondzwerven of gewoon blijven zitten. Er is muziek, er worden Taizeliederen gezongen (korte liederen die vaak herhaald worden, helaas niet zo vaak als in Taize zelf :( ) Je kunt een zegen krijgen, bidden met een gebedsteam, zelf knielend bidden, gebeden opschrijven die later worden voorgelezen. Op die manier kun je jezelf openstellen voor God. Ik heb dat al vaak als heel waardevol beleefd! In het laatste halfuur van de dienst wordt het avondmaal gevierd, staande in een grote kring. Aan het eind legt iedereen zijn rechterhand op de schouder van degene die naast hem staat en zo geef je elkaar de zegen.

Wat vinden jullie nou van dit soort experimentele diensten? Goed? Of moet het woord het belangrijkste zijn ipv persoonlijk gebed?

Terug naar “Archief”