Refowebkids deel 15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor jeepeecee » 11 okt 2011 19:11

Sophie77 schreef:In het formulier wat wij gebruiken wordt het als volgt geformuleerd: of gij niet belooft en voor u neemt dit kind, als het tot zijn verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen? en daar antwoord je dan 'ja' op. Ik denk dat catechisatie, school, club etc. ook bij 'te doen onderwijzen' horen, dat heb ik tenminste altijd zo opgevat en gehoord.

ik heb een beetje de discussie gevolgd, en dit is idd ook wat bij mij elke keer weer terug kwam in gedachten. Dat het wel heel belangrijk is wat er op de school verteld word uit de Bijbel. Je hebt dit beloofd! Vind ook niet dat het goed is dat je thuis weer recht moet breien wat ze op school gehoord/geleerd hebben.
Afbeelding

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Fleurtje16 » 11 okt 2011 20:16

Op een openbare school zijn ze verplicht de godsdienst van de ouders te respecteren en mogen ze de kinderen niet in de war brengen. Daar mag en kan je ze ook op aanspreken. Godsdienstonderwijs is en blijft in eerste instantie de verantwoordelijkheid van ouders.
Laatst hoorde ik van iemand die les gaf op een protestantse basisschool dat het lag aan de leerkracht of er gebeden/gelezen werd. Als de leerkracht zelf niet geloofde nou dan werd het overgeslagen. Ik denk dat het steeds moeilijker wordt om een goede schoolkeuze te maken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 okt 2011 20:30

Daar noem je wat. Als docent vind ik het werken op een openbare (middelbare) school echt heerlijk: ik kan en mag mezelf zijn, met mijn eigen geloof. Op school is inderdaad respect voor elk geloof en dat vind ik best bijzonder tot uitdrukking komen. Zo vindt iedereen het normaal, dat Jehova's Getuigen niet meedoen aan Sinterklaas- en Kerstvieringen. Maar ook vinden leerlingen het volstrekt normaal, dat de moslim het moeilijk heeft tijdens de Ramadan. En zo kan ik nog wel even door gaan. Als docent kan ik vrijuit over mijn geloof vertellen. Er is echt plek voor iedereen en dat bevalt me zo goed, dat ik niet zo snel terug zou willen naar een christelijke school.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 12 okt 2011 11:40

Mijn neefje van 7 weken is vanmorgen opgenomen in het ziekenhuis ter observatie. Zijn buikje zit waarschijnljk helemaal vol met ontlasting. Je hoeft maar met je hand over zn buikje te wrijven of hij gaat al huilen. Zo zielig!!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 12 okt 2011 12:08

He bah jans, wat zielig zeg. Krijgt hij borst of fles? Want met bv is het normaal dat ze heel weinig kunnen gaan poepen rond die leeftijd.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 okt 2011 12:28

Bah Jans, wat zielig voor je neefje! Sterkte en beterschap!

Galateia schreef:Daar noem je wat. Als docent vind ik het werken op een openbare (middelbare) school echt heerlijk: ik kan en mag mezelf zijn, met mijn eigen geloof. Op school is inderdaad respect voor elk geloof en dat vind ik best bijzonder tot uitdrukking komen. Zo vindt iedereen het normaal, dat Jehova's Getuigen niet meedoen aan Sinterklaas- en Kerstvieringen. Maar ook vinden leerlingen het volstrekt normaal, dat de moslim het moeilijk heeft tijdens de Ramadan. En zo kan ik nog wel even door gaan. Als docent kan ik vrijuit over mijn geloof vertellen. Er is echt plek voor iedereen en dat bevalt me zo goed, dat ik niet zo snel terug zou willen naar een christelijke school.

Ik vind het nogal een verschil of je lesgeeft op het gymnasium ( zoals jij) of op een lagere school. Als mijn kinderen naar het gymnasium zouden gaan of welke andere middelbare school ook, zou ik het godsdienstaspect ook minder belangrijk vinden. Ik heb zelf ook op een in naam alleen chr. de middelbare school gezeten en merkte er eigenlijk weinig van. Toch vind ik het voor het basisonderwijs wel erg belangrijk.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 12 okt 2011 12:39

ajl schreef:Ik vind het nogal een verschil of je lesgeeft op het gymnasium ( zoals jij) of op een lagere school. Als mijn kinderen naar het gymnasium zouden gaan of welke andere middelbare school ook, zou ik het godsdienstaspect ook minder belangrijk vinden. Ik heb zelf ook op een in naam alleen chr. de middelbare school gezeten en merkte er eigenlijk weinig van. Toch vind ik het voor het basisonderwijs wel erg belangrijk.

Ben ik met je eens. Juist als ze zo klein zijn hebben ze bescherming nodig.
Even vraagje aan de ouders van een gewone christelijke school. Leren kinderen daar ook veel christelijke liedjes en leren ze ook elke week een psalm? En hoe gaat het met bijbelverhaal enz?

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 12 okt 2011 13:03

Dat verschilt heel erg per school volgens mij.

Op de gereformeerde school waar ik zelf heb gezeten, leerden we elke week een psalm (ritmisch), en op vrijdag hadden we Namen en Feiten. Het A-lesje (vragen) moesten we maken en het D-lesje voor de week erna leren. Op die manier heb ik de 10 geboden, de plagen van Egypte, verschillende Bijbelteksten etc. geleerd. Op dinsdag, woensdag en donderdag werd er een verhaal verteld en ik begreep een tijdje geleden dat dit nog steeds allemaal zo gaat.

Op de school waar onze kids op zitten (een christelijke school), leren ze ook op/voor maandag een psalm (niet-ritmisch). Via de methode 'Hoor het Woord' wordt nog wel het e.e.a. uit het hoofd geleerd, maar niet echt heel veel. Vertellen gebeurt de ene week 2x en de andere week 3x en er wordt altijd 1 dag in de week een verwerkingsles gegeven: tekenen, knutselen, een lied leren etc.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 12 okt 2011 13:18

Ik vind het christelijk aspect ook zeker wel belangrijk, maar zie niet in waarom dat persé een reformatorische school moet zijn. Wij hebben hier niet zoveel keus wat christelijk betreft. In de plaats waar wij oorspronkelijk vandaan komen zijn 3 reformatorische scholen en ook nog 2 christelijke scholen, keus genoeg dus. Hier zit in de directe omgeving geen christelijke school. Na wat speurwerk hebben we aan de andere kant van de stad een reformatorische school gevonden, in een plaats verderop een christelijke school op reformatorische grondslag en iets dichterbij een evangelische basisschool. Toch nog aardig wat keus dus :mrgreen: . Op de school waar ik zelf vroeger op zat werden geen onkerkelijken toegelaten en alleen kinderen/mensen die de bijbel en de 3 formulieren van eenheid (zeg ik het zo goed?) onderschreven. Op de reformatorische school hier in de omgeving wordt wel iedereen toegelaten, maar zijn alle leerkrachten christen. Dat vind ik toch wel wat prettiger als zo'n hele beschermde school waar alleen reformatorische kinderen op zitten. Ik vraag me inderdaad ook af, net als Schipje, hoe dat op een 'gewone' christelijke school gaat met leren van versjes en liedjes etc.
In elk geval moet iedereen doen waar hij zich goed bij voelt natuurlijk! Het verbaasde me alleen dat mensen zich daar zo mee bemoeien (de persoon waar ik het eerder over had). Het is mijns inziens een zaak voor de ouders en de ouders moeten hun opvoeding etc. kunnen verantwoorden aan God. Daar hoeft een kerkenraad, familie- of gemeentelid niet over te oordelen. Maar dat is mijn mening hoor! Zou er in elk geval niet blij van worden als ik daarvoor op het matje geroepen werd...

@Jans: wat zielig zeg! Hebben ze een idee waar het vandaan kan komen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 okt 2011 14:04

Schipje schreef:Ben ik met je eens. Juist als ze zo klein zijn hebben ze bescherming nodig.
Even vraagje aan de ouders van een gewone christelijke school. Leren kinderen daar ook veel christelijke liedjes en leren ze ook elke week een psalm? En hoe gaat het met bijbelverhaal enz?

Hoe het op de toekomstige school van H zal gaan weet ik nog niet, maar de directeur van de school is ouderling bij ons in de kerk en de vrouw van onze ds geeft er ook les, dus ik verwacht dat dat wel goed zal komen :mrgreen: Wat ik begreep van het intakegesprek komen die aspecten wel uitgebreid aan de orde. Ongeveer de helft van de ouders is kerkelijk meelevend en men probeert als school zijnde het chr. geloof echt uit te dragen.

Ik heb zelf op een gewone chr school gezeten en leerde ook gewoon elke week een psalmversje en ook het bijbelverhaal en kerkgeschiedenis kwam uitgebreid aan de orde.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 okt 2011 16:43

Onee, voor mij liever niet reformatorisch, ik vind dat juist wel heel éénzijdig. Maarja, als je weinig keus hebt, dan is het niet anders, en neem ik het maar voor lief. Al is de school waar Jurian heen gaat wel protestants op reformatorische grondslag. En dat is toch anders dan een echte reformatorische school.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 okt 2011 18:00

jans1 schreef:Mijn neefje van 7 weken is vanmorgen opgenomen in het ziekenhuis ter observatie. Zijn buikje zit waarschijnljk helemaal vol met ontlasting. Je hoeft maar met je hand over zn buikje te wrijven of hij gaat al huilen. Zo zielig!!

Ah, wat zielig, Jans!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 12 okt 2011 21:01

Schipje schreef:He bah jans, wat zielig zeg. Krijgt hij borst of fles? Want met bv is het normaal dat ze heel weinig kunnen gaan poepen rond die leeftijd.

LeChat schreef:Ah, wat zielig, Jans!

Hij krijgt de fles. Ben vanavond even naar het ziekenhuis geweest. Had em op schoot en het ene moment is ie heel rustig en volgende moment zet ie het op een krijsen...
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 okt 2011 09:39

Even een vraagje, hier slaapt de kleine maar huilt in z'n slaap. Want als ik ga kijken dan slaapt hij. Wat kan dit zijn? Hij is wel vrij onrustig merk ik. :?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 okt 2011 10:25

Ik herken dat wel. Bij mijn kids ging dat over als ze wat ouder waren ( rond de 3 mnd), maar wat ik van anderen hoor is dat inbakeren kan helpen om die onrust kwijt te raken.

Terug naar “Archief”