De Reformatorische leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: De Reformatorische leer

Berichtdoor learsi » 18 aug 2011 16:04

Optimatus schreef:Laten wij meteen meenemen waarom de Reformatorische leer de grote waaier aan gereformeerde kerkgenootschappen in Nederland niet heeft voorkomen.

De Reformatie kon dat niet voorkomen! Net zo, kon de jonge Kerk niet voorkomen,dat ze na verloop van tijd volkomen verroomste! Dat komt o.a. omdat de Kerk uit mensen bestaat. Daarnaast heeft de kerk een gemengde bevolking. Het is zo ongeveer als in de tijd dat de Heere Jezus het evangelie verkondigde, velen volgden Hem, velen waren discipel van Hem en toch lezen we dat ........."Van toen af gingen velen van Zijner discipelen terug en wandelden niet meer met Hem".......Zo zijn er velen binnen de Kerk die niet meer met Hem willen wandelen, ik denk zelfs dat er binnen de Kerk mensen zijn die in het geheel niet met Hem wandelen(niet weten wat het is om met Hem te wandelen) ja nog nooit met Hem gewandeld hebben. En al die mensen zitten bij elkaar in die ene Kerk. Vlees en Geest bij elkander. Dat levert strijd op, dat mag duidelijk zijn en dat geeft moeilijkheden binnen de Kerk en daarom is het niet te voorkomen,dat er ook verschillende geref. kerkgenootschappen zijn.

Uiteraard valt er meer over te zeggen.

h.g. Learsi

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 aug 2011 18:33

Ik ben er 1000% voor alleen de Bijbel.

Ik hoop dat 100% genoeg is, je wilt er toch niets aan toedoen ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2011 18:50

Bertiel schreef:Grappig weetje: het werk van Guido de Bres wordt in de engelstalig wereld "the Belgian confession" genoemd. Zeg misschien genoeg over de Engelsen, want Belgen bestonden toen nog geen eens...

De leeuw der Nederlanden werd in het Latijn Leo Belgicus genoemd. En de Belgae waren een Keltisch volk dat door de Romeinen was onderworpen. De term "Belgica" bestond dus al en daarom is de term "Belgian Confession" helemaal niet zo gek als je denkt.

Maar noem nu eens de essentie van de reformatorische leer. Men heeft de mond vol over hoe vreselijk de Roomse leer is (zie de desbetreffende topics), maar nu we het over de eigen leer hebben, komen we tot op heden niet veel verder dan verwijzingen naar de formulieren van enigheid. Dat vind ik jammer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 19 aug 2011 04:24

als buitenstaander wist ik vrijwel niets van de refo wereld totdat ik op dit forum belande.
over de leer kan ik dus weinig zeggen. wel kan ik een paar observaties delen.
als ik naar de vrager rubriek kijk dan lijkt het dat binnen refo de nadruk ligt hoe christen te worden en dat hoe als christen te leven ondergesneeuwd is.
vanuit de vragen merk ik ook een angst op ''om het niet goed te doen''. "mag dit?", is "dat toegestaan?'' etc. positief is het verlangen om God te behagen, maar verbazend hoe los m.n. de sexuele moraal is. ik zal mijn tieners niet snel naar deze site verwijzen. (en toch is het goed dat deze site ruimte bied voor deze vragen!)
ook vanuit de (medische) vragen lijkt het erop dat er een preutsheid/schaamte is voor het eigen lichaam. (heeft dat te maken met het refo-mensbeeld dat de mens zondig (slecht) is en geneigd tot alle kwaad?)
veel onderwerpen zijn hier theoretisch/ leerstellig van aard. De leer gaat verder dan de bijbel alleen en verder dan de formulieren. Daarom knalt het hier soms aardig. de strekkelen vernauwen de leer tot de interpretatie van een aantal 19de (?) eeuwse dominees. de rekkelijken proberen juist de bijbel te laten spreken zonder de oude ge-eigende interpretaties.

De 'rechterflank' refo leer (zoal het op mij hier overkomt) kan ik niet begrijpen; het is voor mij te tegensrijdig om er iets mee te kunnen
voor alle duidelijkheid; dit is hoe het op mij overkomt: je hoort (door geboorte uit chr. ouders) bij het verbond en verder is het maar afwachten of je uitverkoren bent/wordt.

vandaar dat juist topics die hierover gaan mijn aandacht trekken.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 aug 2011 08:13

Eenzijdigheid is een reformatorisch woord (wat je overigens in de Bijbel niet tegenkomt, noch letterlijk noch inhoudelijk)
En een rechtgeaarde reformatorische zal Calvijn niet snel tegenspreken.

1a2b3c: Ik ben er 1000% voor alleen de Bijbel.
TheKeimpe schreef:Ik hoop dat 100% genoeg is, je wilt er toch niets aan toedoen ;)

Ha ha, maareh... die 1000% gaat over mijn voorkeur! :wink:

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 19 aug 2011 09:21

1a2b3c schreef:Eenzijdigheid is een reformatorisch woord (wat je overigens in de Bijbel niet tegenkomt, noch letterlijk noch inhoudelijk)

Om beide uitspraken enigszins te kunnen begrijpen :-k , zou ik je willen vragen, of je ze kort uit wilt/kunt leggen.
1...Waarom vind jij "eenzijdig" een reformatorisch woord? Heeft het er mee te maken dat je de Ref. leer eenzijdig vindt?
2...Noem eens een aantal punten waar jij bijv. zelf vindt dat Calvijn tegengesproken kan of zelfs moet worden.

b.v.d.

h.g. Learsi

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 19 aug 2011 09:38

Het begrip 'reformatorisch' is nog niet zo oud. Het is ontstaan om de eigen identiteit van de (relatief) kleinere orthodoxe protestanten te onderscheiden van de grotere kerken die voortkomen uit de Reformatie. Toch wil dat niet zeggen dat er in die grotere kerken geen wezenlijke aspecten van de Reformatie behouden zijn gebleven, die nu juist op de achtergrond zijn geraakt in de zich 'reformatorische' noemende gezindte.

het gaat mijns inziens met name om het aspect dat de Reformatie een vernieuwings-beweging is geweest in de Kerk aan het einde van de late Middeleeuwen. We kennen allemaal wel het ecclesia semper reformanda est
(de kerk moet zich voortdurend reformeren). Dat staat haaks op een conservatieve houding, die de laatste stand van zaken (inclusief bijvoorbeeld verwoordingen van het geloof die in belijdenisgeschriften worden vastgelegd) als vaststaande en gestolde waarheden beschouwt.

Met alle kritiek die men heeft op theologische vernieuwingen in de grote kerken van de Reformatie worden twee dingen vergeten:

1. Het feit dat een eigen en zelfstandig theologisch denken (tegenover kerkelijke dwang en een vastgeroeste overtuiging, gewoonte of geloofsleer) nu juist de kracht en de basis was van de reformatoren.

2. Het feit dat zich in eigen huis (de reformatorische gezindte dus) ook heel veel verschillende theologische inzichten bevinden, vaak met grote stelligheid ingebracht tegenover de heersende visie. Zo is de Nadere Reformatie onmiskenbaar een correctie / vernieuwing op de dan gangbare kerk der Hervorming. Maar ook de repeterende breuk binnen het bevindelijk gereformeerd protestantisme (dat is toch nog steeds de beste omschrijving van wat vaak met 'reformatorisch' wordt bedoeld) is ontstaan vanuit de gedachte dat een mens zich vrij en persoonlijk mag uitlaten over de omgang tussen God en mens en daar eigen ervaringen bij in mag brengen.

Samengevat, zowel het ontstaan van nieuwe, moderne theologiën ter linker zijde van het protestantse spectrum, als de grote mate van verdeeldheid aan de orthodoxe kant van datzelfde spectrum, verwijst naar een zeer belangrijk en wezenlijk aspect van de Reformatie in het algemeen, namelijk dat de mens sinds die Hervorming over kerk, geloof (en dus ook over de belijdenis dienaangaande) een persoonlijke verantwoordelijkheid heeft. Hij / zij staat zelf voor God. En spreekt zich daar ook persoonlijk over uit. Dat is het moderne aspect aan de Reformatie, dat nog altijd opgeld doet.

Ik bespeur jammer genoeg dat bij bijvoorbeeld het hanteren van de belijdenisgeschriften gesuggereerd wordt dat dit toch de definitieve en eeuwige bladen zijn waarop Gods werk in kort bestek, maar compleet staat beschreven. Alsof bij wijze van spreken Abraham en Simson ook goed overweg hadden gekund met de formuleringen die toch echt pas na het jaar 1500 ( na Chr. !!!) mogelijk konden worden.

By the way, het eindeloze gedebatteer en spuien van persoonlijke inzichten op internetfora is in die zin ook echt 'reformatorisch'. Iedereen heeft zijn eigen mening en niemand die "halt!" roept.
Het beroep op de samenbindende belijdenisgeschriften is voor een deel dan ook schijn. Op fora als deze, maar ook in alle kerken blijken er in de praktijk ook weer eindeloos veel interpretaties te zijn van die geschriften.
Die functioneren daarom vooral als symbool. Je moet ze onderschrijven voor dit of voor dat. Inderdaad je kan daar groepen en wat kleinere kerken wel omheen bouwen, maar je kan met die belijdenisgeschriften toch niet de hele breedte van het wereldwijde protestantisme vangen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 aug 2011 10:40

Zelf ben ik niet reformatorisch, maar ik heb wel veel reformatorische vrienden. In gesprekken over het geloof komen vooral deze elementen van het reformatorische geloof vaak terug:
- Ellende verlossing dankbaarheid
- Bekering moet je echt beleven, je bent niet zomaar bekeerd
- de mens heeft een zondige natuur
- uitverkiezing
- soberheid
- diep ontzag voor de heiligheid van God
- De bijbel is het geïnspireerde woord van God

Over Calvijn: Ik heb de institutie van hem gelezen en moet zeggen dat ik het niet altijd met hem eens was (en dat hij enooorm breedsprakig is). Duidelijk is te zien dat hij een kind van zijn tijd is en bepaalde toentertijd heersende meningen (begrijpelijkerwijs) zelf ook heeft, maar die we nu absoluut niet meer zo zien.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 19 aug 2011 11:21

Optimatus schreef:Maar noem nu eens de essentie van de reformatorische leer. Men heeft de mond vol over hoe vreselijk de Roomse leer is (zie de desbetreffende topics), maar nu we het over de eigen leer hebben, komen we tot op heden niet veel verder dan verwijzingen naar de formulieren van enigheid. Dat vind ik jammer.

De essentie van de Ref. leer. Eigenlijk is dat niet te doen, er speelt erg veel. Toch een poging.

Er werd in de tijd van de Reformatie iets herontdekt. En dat wat werd herontdekt, was op geen enkele wijzete rijmen met wat de kerk "leerde", anders was er geen enkele rede geweest met de toenmalige kerk te breken.
Het is dus een herontdekking. Door persoonlijk nadenken en bezig zijn met Gods Woord en het onderwijs van de Heere, Die de Geest is, te vergelijken met de stand/gang van zaken binnen de toenmalige kerk kwam men tot de conclusie, dat de kerk wel erg ver afgeweken is van haar oorsprong(het geschreven Woord) De persoonlijke weg die Luther ging is daar een voorbeeld van.
Hiermee samenhangend kan het instituut "de kerk" niet claimen dat een door pausen en concilies vastgestelde leer geloofd moet worden om de mens zalig te maken. Slechts het "geloof in Christus", gevonden in de Schrift en gewerkt door Woord en Geest maakt de mens zalig.
Van der Zwaag(in zijn boek Afwachten of Verwachten) noemt als kern van de Reformatie, de:....... "herontdekking van Gods pure Woord voor de gewone mensen in plaats van canones ,doctrines en traditie"....

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 19 aug 2011 11:33

Jozo schreef:Over Calvijn: Ik heb de institutie van hem gelezen en moet zeggen dat ik het niet altijd met hem eens was (en dat hij enooorm breedsprakig is). Duidelijk is te zien dat hij een kind van zijn tijd is en bepaalde toentertijd heersende meningen (begrijpelijkerwijs) zelf ook heeft, maar die we nu absoluut niet meer zo zien.

Zou je nog uit kunnen leggen met 1 of 2 voorbeelden wat je bedoelt met:......"maar die we nu absoluut niet meer zo zien"......

b.v.d. h.g. Learsi

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 aug 2011 14:01

Een paar voorbeeldjes uit Calvijns leven om te laten zien dat hij een kind van zijn tijd is:
- Calvijn wilde dat de bijbel de levens van de burgers in geneve zou beheersen. Hij probeerde wijzigingen door te voeren in het bestuur van de stad. Hij eiste bijvoorbeeld dat alle inwoners van Geneve zijn catechismus en geloofsbelijdenis ondertekenden. Omdat de stadsbestuur hier niet in meeging en hem het recht van afsnijding (mensen in de ban doen) ontnam, onthield Calvijn in reactie daarop alle inwoners van Geneve het avondmaal.
- Calvijn heeft een grote rol gespeeld bij de dood van Servet. Door de goedkeuring van Calvijn (en veel andere reformatoren) is hij tot ketter verklaard en veroordeeld tot de brandstapel.
- Hij stelde een kerkelijke rechtbank in die mocht straffen. Straffen varieerden van het verplicht bijwonen van openbare diensten tot zweepslagen en marteling. Deze kerkelijke rechtbank verdedigt Calvijn in zijn institutie.
- Calvijn ziet het lichaam als een kerker waarvan we bevrijd worden bij onze dood.

Het lijkt me duidelijk dat deze praktijken niet in de tegenwoordige tijd plaatsvinden (hooguit op de laatste gedachte van de kerker na)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 aug 2011 14:40

Jozo schreef:Een paar voorbeeldjes uit Calvijns leven om te laten zien dat hij een kind van zijn tijd is:
- Calvijn wilde dat de bijbel de levens van de burgers in geneve zou beheersen. Hij probeerde wijzigingen door te voeren in het bestuur van de stad. Hij eiste bijvoorbeeld dat alle inwoners van Geneve zijn catechismus en geloofsbelijdenis ondertekenden. Omdat de stadsbestuur hier niet in meeging en hem het recht van afsnijding (mensen in de ban doen) ontnam, onthield Calvijn in reactie daarop alle inwoners van Geneve het avondmaal.
Ik neem aan dat je dit stukje van Wikipedia hebt geplukt? Daar staat het in elk geval verkeerd. Calvijn en Farel wilden dat elk kerklid (!) de catechismus en geloofsbelijdenis zou onderschrijven. Dat lijkt me niet meer dan logisch binnen een kerkverband. Dat is nu nl. nog zo.
Aangezien de overheid in Geneve maar 1 kerk toestond, betekende dit inderdaad wel dat voor iedere christelijke burger van Geneve gevraagd werd dat hij/zij dit zou erkennen.
Wat nu niet meer zo is, is dat de overheid zich met deze kerkelijke zaken bemoeit, zoals toen. Dat is het verschilpunt met vandaag. Het andere niet.

Jozo schreef:- Calvijn heeft een grote rol gespeeld bij de dood van Servet. Door de goedkeuring van Calvijn (en veel andere reformatoren) is hij tot ketter verklaard en veroordeeld tot de brandstapel.
Het is waar dat hij ermee instemde, maar het uiteindelijke proces, de veroordeling en de executie is uitgevoerd door de burgelijke overheid, niet de kerkelijke.

Jozo schreef:- Hij stelde een kerkelijke rechtbank in die mocht straffen. Straffen varieerden van het verplicht bijwonen van openbare diensten tot zweepslagen en marteling. Deze kerkelijke rechtbank verdedigt Calvijn in zijn institutie.
De consistorie bestaat nu nog en heet de kerkenraad. Overigens gaat wikipedia ook hier de mist in. Als je de voetnoot leest waarin de consistorie wordt beschreven, dan vind je het volgende:
kerkrecht.nl schreef:Calvijn was van oordeel, dat de tucht in de kerk moest berusten in de handen van het consistorie en niet in die van den raad der stad Genève. Het consistorie zou bestaan uit een raad van predikanten en ouderlingen. Over de bevoegdheid van het consistorie inzake de tucht ontstond echter moeilijkheid. De raad der stad wilde oorspronkelijk aan den kerkeraad slechts vermaning en terechtwijzing toestaan, en zichzelven voorbehouden het recht van beslissing of de excommunicatie. Op dit punt wilde echter Calvijn niets toegeven. De tucht behoorde tot en met de excommunicatie te blijven bij den kerkeraad. En toen hij de tegenspraak van den raad beantwoordde met de verklaring, dat de kerkelijke tucht slechts het geestelijke zwaard van het Woord Gods mocht handhaven en de rechtspraak van de wereldlijke overheid niet aantastte, gaf de overheid toe.
Kortom: Calvijn wilde helemaal niet dat de predikanten en ouderlingen met de zweep rondliepen om mensen lijfstraffen te geven en om ze te martelen. Dat deden ze dan ook niet. Waar het hier dus om gaat is dat het stadsbestuur het recht opeiste om te beslissen of iemand ge-excommuniceerd kon worden. Op dit punt gaf Calvijn terecht niet toe, dat is een zaak van de kerk.

Zo zie je maar weer dat er ook op Wikipedia allerhande onzin staat.

Als je Calvijn als kind van zijn tijd wil zien, dan moet je je wel eerst goed verdiepen in de omstandigheden van die tijd. Die omstandigheden waren dat de staat zich toen actief bemoeide met de interne aangelegenheden van de kerk. Daar verzette Calvijn zich tegen.
Jozo schreef:- Calvijn ziet het lichaam als een kerker waarvan we bevrijd worden bij onze dood.
Dit komt uit Institutie 3.9.4. Daar staat het volgende: „Als de verlossing uit het lichaam betekent dat je in een volkomen vrijheid wordt gesteld, wat is dan het lichaam anders dan een kerker?”.
Als je deze zin zo los van de context leest, dan zou je kunnen denken dat Calvijn het hier over ons geschapen lichaam heeft dat een kerker zou zijn, net als bijv. Plato dat doet. Maar dat is niet zo. Calvijn vergelijkt hier het leven straks bij God met het leven hier in de zonde. Als je het zo bekijkt, dan is ons lichaam een kerker (van de zonde), maar dat is slechts vergelijkenderwijs. Daarbij haalt hij o.a. 2 Kor. 5:6 en Rom. 7:24 aan ("ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?"). Maar Calvijn zegt niet dat het geschapen lichaam op zichzelf een kerker is, dat is het alleen door de zonde. Op andere plekken verdedigt hij juist met kracht de opstanding van het lichaam en dat zou vreemd zijn als hij het lichaam slechts als kerker ziet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 aug 2011 23:17

@ Elbert

Ik heb het inderdaad deels van wikipedia. Zo zie je maar weer eens dat je niet te snel al moet geloven :oops:

Calvijn en Farel wilden dat elk kerklid (!) de catechismus en geloofsbelijdenis zou onderschrijven

Dat verandert de zaak aanzienlijk

Wat nu niet meer zo is, is dat de overheid zich met deze kerkelijke zaken bemoeit, zoals toen. Dat is het verschilpunt met vandaag. Het andere niet.

Mee eens

Het is waar dat hij ermee instemde, maar het uiteindelijke proces, de veroordeling en de executie is uitgevoerd door de burgelijke overheid, niet de kerkelijke.

Ook mee eens. Maar het neemt niet weg dat ze daarmee instemden, iets wat nu vrijwel ondenkbaar zou zijn.
Kortom: Calvijn wilde helemaal niet dat de predikanten en ouderlingen met de zweep rondliepen om mensen lijfstraffen te geven en om ze te martelen. Dat deden ze dan ook niet. Waar het hier dus om gaat is dat het stadsbestuur het recht opeiste om te beslissen of iemand ge-excommuniceerd kon worden. Op dit punt gaf Calvijn terecht niet toe, dat is een zaak van de kerk.

Zo zie je maar weer dat je niet alles te snel moet geloven. Excuses voor mijn kort door de bocht redenering :-&

Als je Calvijn als kind van zijn tijd wil zien, dan moet je je wel eerst goed verdiepen in de omstandigheden van die tijd. Die omstandigheden waren dat de staat zich toen actief bemoeide met de interne aangelegenheden van de kerk. Daar verzette Calvijn zich tegen.

Een tijd terug heb ik dat daadwerkelijk gedaan. Maar dan vooral aan de hand van de institutie. Jammer dat ik het nu niet paraat had.

Als je deze zin zo los van de context leest, dan zou je kunnen denken dat Calvijn het hier over ons geschapen lichaam heeft dat een kerker zou zijn, net als bijv. Plato dat doet. Maar dat is niet zo. Calvijn vergelijkt hier het leven straks bij God met het leven hier in de zonde. Als je het zo bekijkt, dan is ons lichaam een kerker (van de zonde), maar dat is slechts vergelijkenderwijs. Daarbij haalt hij o.a. 2 Kor. 5:6 en Rom. 7:24 aan ("ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?"). Maar Calvijn zegt niet dat het geschapen lichaam op zichzelf een kerker is, dat is het alleen door de zonde. Op andere plekken verdedigt hij juist met kracht de opstanding van het lichaam en dat zou vreemd zijn als hij het lichaam slechts als kerker ziet.

Dit had ik niet van wiki maar het was een van de dingen die mijzelf opviel toen ik de institutie las. Je uitleg maakt het een stuk duidelijker voor me, want ik heb Calvijn toen wel verkeerd begrepen.

Nogmaals excuus voor mijn onzinnige post :oops:

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 aug 2011 11:28

1a2b3cEenzijdigheid is een reformatorisch woord (wat je overigens in de Bijbel niet tegenkomt, noch letterlijk noch inhoudelijk)
learsi schreef:Om beide uitspraken enigszins te kunnen begrijpen :-k , zou ik je willen vragen, of je ze kort uit wilt/kunt leggen.
1...Waarom vind jij "eenzijdig" een reformatorisch woord? Heeft het er mee te maken dat je de Ref. leer eenzijdig vindt?
2...Noem eens een aantal punten waar jij bijv. zelf vindt dat Calvijn tegengesproken kan of zelfs moet worden.

b.v.d.

h.g. Learsi

1. Het moet je gegeven worden, een mens kan niets en hij wil niets, God moet het doen, het is een eenzijdig Godswerk e.d. Vind je m.n. in de rechterflank van de Reformatorische gezindte.
Als je de andere kant ook serieus neemt wordt je door hen al snel voor een remonstrant versleten.
Er is veel verschil tussen degenen die zich reformatorisch noemen, bij de één zal je die eenzijdigheid niet of nauwelijks tegen komen bij de ander weer extreem zoals bij het hypercalvinisme.

2. Vervangingsleer, te veel vergeestelijken, kinderdoop, en de leer van de verwerping (al weet ik niet helemáál zeker of Calvijn dit laatste ook leerde) .....

(het is niet m'n bedoeling om de discussie over de doop, uitverkiezing - verwerping e.d. weer te beginnen, maar die horen nu eenmaal bij de ref.leer)

Groet!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 aug 2011 12:40

1a2b3c schreef: Het moet je gegeven worden, een mens kan niets en hij wil niets, God moet het doen, het is een eenzijdig Godswerk e.d. Vind je m.n. in de rechterflank van de Reformatorische gezindte.
Als je de andere kant ook serieus neemt wordt je door hen al snel voor een remonstrant versleten.
Er is veel verschil tussen degenen die zich reformatorisch noemen, bij de één zal je die eenzijdigheid niet of nauwelijks tegen komen bij de ander weer extreem zoals bij het hypercalvinisme.

2. Vervangingsleer, te veel vergeestelijken, kinderdoop, en de leer van de verwerping (al weet ik niet helemáál zeker of Calvijn dit laatste ook leerde) .....

(het is niet m'n bedoeling om de discussie over de doop, uitverkiezing - verwerping e.d. weer te beginnen, maar die horen nu eenmaal bij de ref.leer)

Groet!

Bedankt voor je reactie!

h.g. Learsi

Terug naar “Archief”