Aanslagen in Noorwegen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Aanslagen in Noorwegen

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2011 17:28

Zo zie je maar, dat extreem-rechts en extreem-fundamentalisme één pot gruwelijk nat zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jul 2011 18:15

Riska schreef:Maar met wat net in et NOS-journaal gezegd werd ben ik ook niet echt blij: een christelijke fundamentalist...
Fundamentalist - ja, christelijk?????? Er zit niks christelijks aan...

Blijkbaar zijn ook christenen tot de gruwelijkste dingen in staat...

Het zal de komende dagen hopelijk duidelijk worden hoe deze kerel tot zijn daad is gekomen en in hoeverre het is ingegeven door politieke of religieuze ideeën.

Maar goed, dat deze man christen was zal wel worden weggewuifd als niet relevant met de argumenten die je altijd ziet. Was de man moslim geweest, dan was de reactie wel anders geweest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 23 jul 2011 18:18

zomaariemand schreef:Sloot ik hen uit dan? :-k
Mortlach schreef:Zo bedoelde ik het niet. Het was iets dat ineens in mij opkwam. Laten we hier geen discussie van maken.

Sorry, ik had ook wel wat vriendelijker kunnen reageren.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 23 jul 2011 18:27

Maar goed, dat deze man christen was zal wel worden weggewuifd als niet relevant met de argumenten die je altijd ziet. Was de man moslim geweest, dan was de reactie wel anders geweest.

No true scotsman at 500 meters closing in fast!!
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2011 19:48

Mortlach schreef:Maar goed, dat deze man christen was zal wel worden weggewuifd als niet relevant met de argumenten die je altijd ziet. Was de man moslim geweest, dan was de reactie wel anders geweest.

Dan was die nepblonde kop van Wilders niet van de TV af te slaan.

Overigens, het is altijd weer opvallend dat

1. als een "moslim" een aanslag pleegt, de islam niet deugt/de moslims niet deugen.
2. als een "christen" een aanslag pleegt, het christendom als zodanig deugt, maar de terrorist een slechte christen/krankzinnige eenling etc. is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jul 2011 19:49

@Mortlach: volgens mij staan er na iedere islamitische terreurdaad vele moslims op die betuigen hier geen deel aan te willen hebben, en nu staan er ook vele christenen op die terecht(!) zeggen dat deze daad met geen mogelijkheid christelijk is te noemen.

Wat wel een verschil is: na iedere islamitische aanslag staat er ook vele moslims op die hun blijdschap uiten, en nu heb ik nog geen christen gehoord die de aanslag toejuicht... Pas dan zou je echt een parallel kunnen trekken mijns inziens.

Maar dit is echt erg waanzinnig. Wat een ellende...

Riska

Berichtdoor Riska » 23 jul 2011 20:03

Het zal je kind, broer, zus, moeder maar zijn...
Zo verschrikkelijk...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jul 2011 20:05

TheKeimpe schreef:@Mortlach: volgens mij staan er na iedere islamitische terreurdaad vele moslims op die betuigen hier geen deel aan te willen hebben, en nu staan er ook vele christenen op die terecht(!) zeggen dat deze daad met geen mogelijkheid christelijk is te noemen.

Opti verwoordt precies wat ik bedoelde. Je kunt de zwarte schapen niet uit je geloof weren door de definities aan te passen als de nood aan de man is. Maar goed, het moet nog blijken in welke mate deze man tot zijn daden is gekomen door zijn religieuze ideeën.

Begrijp me goed, ik ben er niet op uit het christendom in een kwaad daglicht te stellen. Daar heeft niemand wat aan. Het valt me alleen op, al is het wel begrijpelijk, dat mensen zo'n persoon zo ver mogelijk van zichzelf en van hun geloof proberen af te houden. Logisch, dat zei ik al, maar blijkbaar is christen-zijn geen garantie tegen onchristelijke gedrag.

Wat wel een verschil is: na iedere islamitische aanslag staat er ook vele moslims op die hun blijdschap uiten, en nu heb ik nog geen christen gehoord die de aanslag toejuicht... Pas dan zou je echt een parallel kunnen trekken mijns inziens.

Tja, wat dat betreft hebben sommige moslims nog een lange weg te gaan. Maar het zou me verbazen als je met name in Amerika geen conservatieve christenen kunt vinden die toch niet zo heel erg rouwig zijn om de gebeurtenissen.

Maar dit is echt erg waanzinnig. Wat een ellende...

Dat is het zeker.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2011 20:13

Een christen mag conform zijn geloof niet moorden. Voor zover ik weet, een moslim ook niet. We kunnen de laatste jaren duidelijk zien wat de vruchten van extremisme zijn. Zouden de Taliban en de Europese populisten nu echt goed kunnen slapen, nu hun aanhangers dit soort daden plegen? Ik kan het me niet voorstellen, net zomin als ik me kan voorstellen hoe het is om iemand af te maken. Misschien ben ik daarvoor wel te dom. Moge het zo blijven.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 jul 2011 21:16

Waarom wordt die sicko eigenlijk een christenfundamentalist genoemd? Een politiewoordvoerder zou dat gezegd hebben. Ik kom niet verder dan dat hij zichzelf zo noemt op Facebook. Net zoals hij zich als een Orwell-lezer, een conservatief, een bodybuilder, gamer etc. afficheert.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 23 jul 2011 21:44

henkie schreef:Waarom wordt die sicko eigenlijk een christenfundamentalist genoemd? Een politiewoordvoerder zou dat gezegd hebben. Ik kom niet verder dan dat hij zichzelf zo noemt op Facebook. Net zoals hij zich als een Orwell-lezer, een conservatief, een bodybuilder, gamer etc. afficheert.

Omdat dat misschien te maken heeft met zijn motieven? Het lijkt op een daad van een gek vanuit een bepaald idealisme.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jul 2011 22:50

henkie schreef:Waarom wordt die sicko eigenlijk een christenfundamentalist genoemd? Een politiewoordvoerder zou dat gezegd hebben. Ik kom niet verder dan dat hij zichzelf zo noemt op Facebook.

Is dat niet voldoende dan?

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 24 jul 2011 08:27

Inderdaad, hij noemde zichzelf toch zo?

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jul 2011 10:02

Hij heeft een volledige bekentenis afgelegd en daarbij aangegeven dat hij wist wat hij deed, dat hij wist dat hij veel leed zou toebrengen en dat dat ook de bedoeling was.
Dat zal hij morgen ook aan de rechter vertellen.
Onbegrijpelijk... een understatement ja, maar ik weet niet hoe ik het moet omschrijven...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jul 2011 10:31

Ik las net dat er gisteravond bij het NOS journaal 2,4 miljoen kijkers waren,
i.v.m. dat afschuwelijke drama.
Ik denk aan de mensen die soortgelijks net hebben beleeft, wat zullen er weer
verschrikkelijke emoties naar boven komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”