5-9 september: (single)reis naar Rome

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DDD
Sergeant
Sergeant

Re: 5-7 september: (single)reis naar Rome

Berichtdoor DDD » 14 jul 2011 21:38

Wiepie schreef:ik zeker niet.

Dat bedoel ik. Ik ben overigens van de Gereformeerde Gemeenten maar kom graag in rooms-katholieke kerken. Er is vast ook wel de mogelijkheid het programma zo in te delen dat zowel de kerkliefhebbers als de anders-georienteerden het naar hun zin hebben. Maar ik zou het zelf wel leuk vinden nog even de paus te ontmoeten;-)

@mw: Ik ben zeker een man. Hoe raad je het zo;-) Ik neem aan dat er nog wel meer leuke mannen meegaan? Twee mannen op de vijf dames is toch eigenlijk wel een minimumvoorwaarde om van een gemengde groep te kunnen spreken...

Ik vind Madrid ook leuk, trouwens. Je moet wel doortypen om overal tijdig op te reageren maak ik laat de rest van het verhaal maar gewoon staan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 22:35

Wiepie schreef:daarom staat single ook tussen twee haakjes ;) Dus... wanneer laat je weten of je meegaat? :D

Mijn man zou het nog goed vinden ook hoor, die is niet zo moeilijk :D
Maar stel je voor dat een van jullie een leuke hunk is, pffft, breng me niet in verleiding :-oo

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jul 2011 22:54

[quote="DDD"]]Het is helemaal niet de moederkerk, onze moeder is Jeruzalem, de kerk '' boven'...
26 Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen. (Gal 3)

Rome is Babylon.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 14 jul 2011 23:16

Dit draadje gaat daar helemaal niet over. En dus helemaal terzijde:

Je bedoelt ongetwijfeld Galaten 4.

In figuurlijke zin kun je meerdere moeders hebben. Bovendien is de strijdende en triomferende kerk in wezen één kerk, dus de redenering gaat ook nog eens niet op.

En daarnaast: de Rooms-Katholieke Kerk is toch onbetwist de bedding waardoor het christendom
tot de reformatie heeft kunnen komen. Voor bijvoorbeeld Kopten kun je dat niet zo zeggen, maar voor protestanten wel. Je kunt dus voluit reformatorisch zijn om toch te erkennen dat de Rooms-Katholieke Kerk onze moederkerk is.

En kijk jij maar uit wat je over Rome zegt. De heilige Schrift zegt: wie mijn volk aanraakt, die raakt mijn oogappel aan. Het doet me denken aan mensen die in alle voorzichtigheid een vertaling van de bijbel afdoen als duivelswerk. Daar valt niet veel goeds van te zeggen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 jul 2011 23:34

DDD schreef:Dit draadje gaat daar helemaal niet over. En dus helemaal terzijde:

Je bedoelt ongetwijfeld Galaten 4.

In figuurlijke zin kun je meerdere moeders hebben. Bovendien is de strijdende en triomferende kerk in wezen één kerk, dus de redenering gaat ook nog eens niet op.

En daarnaast: de Rooms-Katholieke Kerk is toch onbetwist de bedding waardoor het christendom
tot de reformatie heeft kunnen komen. Voor bijvoorbeeld Kopten kun je dat niet zo zeggen, maar voor protestanten wel. Je kunt dus voluit reformatorisch zijn om toch te erkennen dat de Rooms-Katholieke Kerk onze moederkerk is.

En kijk jij maar uit wat je over Rome zegt. De heilige Schrift zegt: wie mijn volk aanraakt, die raakt mijn oogappel aan. Het doet me denken aan mensen die in alle voorzichtigheid een vertaling van de bijbel afdoen als duivelswerk. Daar valt niet veel goeds van te zeggen.

soms jammer dat je op refoweb geen antwoorden kan "plussen" ...hoe dan ook, ben er zeer mee eens,

verder wens ik iedereen heel veel plezier op de single stedentrip, naar welke stad dan ook!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2011 00:07

schelpje3 schreef:He wat leuk zeg, jammer dat ik geen single meer ben. Ik kan proberen er voor die tijd nog eentje te worden :wink:

En wanneer je terug komt staat de politie je op te wachten. Zo mevrouwtje, we hebben wat vragen omtrent de 'vermissing' van uw echtgenoot :-) Doe maar niet!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2011 00:14

Wiepie schreef:Uhm is dat zo? Ik zie het niet heel erg zitten er een kerken-tour van te maken. Mezelf te gaan vergapen aan allerlei afgodische Roomse Katholieke bouwwerken. Hoe mooi het er ook uit lijkt te zien, ik gruwel er soms van. :( maar dit is even mijn persoonlijke mening hoor. Ik was er in het begin al een klein beetje bang voor toen de naam 'Rome' viel...

Oei, als die hele schisme nog een keer dunnetjes wordt overgedaan ga ik wel een dagje naar het strand. Je zult er in Rome (in heel Italië) niet aan kunnen ontkomen. vrees ik. En je mag altijd stilletjes denken "Ach, die malle katholieken ook met hun pracht en praal."

Een hele dag alleen maar kerken bekijken hoeft voor mij ook weer niet, maar als we er toevallig eentje passeren, wil ik best naar binnen stappen hoor.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2011 00:15

boer schreef:Rome is Babylon.

En ik al die tijd maar denken dat Babylon een rijk was in het Midden-Oosten van ver voor de jaartelling...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jul 2011 10:11

Rome is Babylon.

En ik al die tijd maar denken dat Babylon een rijk was in het Midden-Oosten van ver voor de jaartelling...[/quote]
Zoals de afgodsdienaars daar destijds inderdaad hun ding deden en o.a.de toren van Babel bouwden, om letterlijk boven God uit te stijgen, heeft Rome ditzelfde nog eens gedaan door zich middels een paus en met rituelen uit die babylonische afgodentijd (25 dec, sacramenten, de mijter, aflaten, doden uit Zijn Naam etc etc)het ware geloof te vergiftigen, en op een troon te gaan zitten als plaatsvervanger/bekleder van Christus, zich heilige Vader laten noemen.
ALs je je eens goed, niet selectief verdiept in de geschiedenis, zul je het zien.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 15 jul 2011 10:20

Wat een onzin. Is het niet beter om daarvoor een apart draadje te openen?

En misschien moet je het nieuwste boek van de paus eens lezen. Er stond een goede en positieve recensie in het Reformatorisch Dagblad.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2011 10:24

That's it! Boer krijgt geen ansichtkaartje! [-(

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jul 2011 10:47

DDD schreef:Wat een onzin. Is het niet beter om daarvoor een apart draadje te openen?

En misschien moet je het nieuwste boek van de paus eens lezen. Er stond een goede en positieve recensie in het Reformatorisch Dagblad.

Alsof dat een graadmeter is.

Alhoewel niet eerder formeel verordend dan op het Concilie van Florence in 1439, spreekt later het
Concilie van Trente de banvloek (anathema) uit over al wie het niet eens is met Rome’s visie dat
Christus Zelf deze zeven sacramenten instelde!
12
(Het idee achter de sacramenten is dat het vergoten bloed van Christus, bij Zijn dood aan het kruis, geen waarde bezit tenzij het op een of andere manier “sacramenteel” wordt toegediend en toegepast door katholieke priesters).
Alhoewel katholieken geloven dat alle eerste vijf sacramenten onmisbaar zijn voor de verlossing
(want zonder één van deze wordt er een doodzonde begaan), wordt de doop toch als de belangrijkste beschouwd. De katholiek gelooft dat een persoon in het geestelijke leven van de Kerk binnentreedt door de doop. Dit wil zeggen: doop der wedergeboorte - dat een persoon kan gered worden
door de doop (eigenlijk ‘op weg zijn naar de verlossing’, want katholieken weten nooit precies
wanneer zij gered zijn). Zij passen de kinderdoop toe omdat zij geloven dat de doop de erfzonde
wegneemt (vergelijk echter Johannes 3:18)

Deze RK doop wordt door ons volledig geaccepteerd als toegangskaartje tot een protestante gemeente.
Toch?

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 15 jul 2011 10:59

off topique-smile
Uhm... het is dan wel een interessant onderwerp om over te discusseren (ik zal zeggen dat het me zelfs lange tijd heeft beziggehouden), maar niet om die hier te plaatsen lijkt mij.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 jul 2011 11:02

O, jongens, ROME! Wauw. Ik begrijp dat het gewoon een gezellig tripje is en daar is Rome uitermate geschikt voor, maar kijk uit. Rome is zo onwijs mooi, romantisch en fantastisch... daar kan zomaar iets opbloeien :wink:

En er is heel veel moois te zien. Sla die kerken zeker niet over.

O, Rome... Rome... Rome... ik heb nu al zo vaak een excursie naar Rome begeleid, maar elke keer weer ontdek ik mooie plekjes, restaurantjes met het lekkerste eten, etc. etc.

Zucht. Rome.

Veel plezier :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 15 jul 2011 11:08

Galateia schreef:O, jongens, ROME! Wauw. Ik begrijp dat het gewoon een gezellig tripje is en daar is Rome uitermate geschikt voor, maar kijk uit. Rome is zo onwijs mooi, romantisch en fantastisch... daar kan zomaar iets opbloeien :wink:

En er is heel veel moois te zien. Sla die kerken zeker niet over.

O, Rome... Rome... Rome... ik heb nu al zo vaak een excursie naar Rome begeleid, maar elke keer weer ontdek ik mooie plekjes, restaurantjes met het lekkerste eten, etc. etc.

Zucht. Rome.

Veel plezier :mrgreen:

Oke, dus je zou een prima gids zijn? :D Das mooi... :mrgreen: en waarom sla je deze ultieme mogelijkheid over om deze mooi/geweldig/romantische stad wederom te bezoeken? #-o

Terug naar “Archief”