Maarten:
Gewoon gaan lezen en kijken of ik er wat mee kan, dan doe je in de meeste gevallen geen recht aan de schrijver, of deze moet erg postmodern zijn.
Je hebt gelijk hoor, mijn opmerking was meer een plaagstootje. Voor een gedegen studie is het kennen van iemands achtergrond inderdaad erg belangrijk. Helaas werkt dat vaak ook andersom. Voorbeeldje. Veel mensen komen bij Kuitert niet verder dan een algehele veroordeling. Een aantal van de zaken die hij aan de orde stelt zijn echter wel degelijk legitiem. Van doordenking van dit soort bezwaren komt echter vaak weinig doordat men Kuitert met zijn bezwaren als geheel in het vrijzinnige (en dus niet relevante hokje) drukt. Ander voorbeeldje: als een schrijver uit evangelische kring schrijft dat de mens zich moet bekeren dan wordt daarop al vaak het etiketje Arminianisme of menselijk activisme geplakt. Wellicht terecht, maar het kan evengoed zijn dat de schrijver gewoon de bijbelse oproep: bekeert u weergeeft. Helaas is van gedegen studie vaak geen sprake. Door onze hokjesgeest beoordelen we mensen veel te gauw 'at face-value' zoals de engelsen dat zo mooi zeggen. Wel zo makkelijk en, als je binnen je eigen hokje blijft, lekekr makkelijk.
Maarten:
Dat brengt mij ertoe sommige boeken van Lewis goed te vinden, en andere niet.
Welke vind je goed en welke niet? En waarin zie jij arminiaanse trekjes?
Maarten:
Maar wat vind je er nu eigenlijk zelf van?
Ik heb de laatste 3 a 4 jaar geen boek meer van hem gelezen. Daarvoor verslond ik hem. Ik vond zijn boeken bijzonder leerzaam en ben niet direct 'ketterijen' tegengekomen. Wellicht dat dat echter ook komt doordat ik bij denkbeelden die afwijken van de mijne niet direct 'ketter, ketter' roep
Wel zou ik een aantal van zijn denkbeelden wat verder doorgedacht willen zien. Bijv. het punt wat in een andere discussie ter sprake kwam: het feit dat God niet aan tijd gebonden is. Dit geeft op zich hele aardige inzichten, maar de vraag is natuurlijk wat je er concreet mee kunt. Hoe verhoud zich dat b.v. tot de uitverkiezing? Daarmee verband houdend mis ik ook wel een beetje een bijbelse toetsing van zijn ideeën.
Klaas