Heer(e); met of zonder -e?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jun 2011 10:35

Zoals eerder gezegd is er wel een onderscheid tussen HE(E)R(E) en He(e)r(e). In het ene geval staat er YHWH en in het andere geval Adonai

Bij het lezen van Jesaja 26 in de HSV kwam ik een opmerkelijk verschil tegen met de reguliere SV:
HSV schreef:4 Vertrouw op de HEERE, tot in eeuwigheid,
want de HEERE HEERE is een eeuwige rots

SV schreef:4 Vertrouwt op den HEERE tot in der eeuwigheid; want in den Heere HEERE is een eeuwige rotssteen.

Weet iemand wat er oorspronkelijk staat?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jun 2011 11:15

TheKeimpe schreef:Weet iemand wat er oorspronkelijk staat?
Er staat in elk geval geen Adonai.
Er staat JH JHWH. JH is de verkorte vorm van JHWH.
Het is maar net hoe je dat weer wilt geven. In Jes. 12:2 staat dezelfde constructie en ook daar kiest de SV voor Heere HEERE en de HSV voor HEERE HEERE.
Maar ik dacht wel dat Adonai consequent werd vertaald met Heere en JHWH met HEERE.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedlion
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Speedlion » 27 jun 2011 13:59

Ik denk dat het puur persoonlijke voorkeur is... taalkundig, zoals iemand anders al zei, is het "Heer", maar ik denk, met alle eerbied, dat God niet om die ene letter geeft...
If there's no pain and suffering in the world, what would be the difference between heaven and earth?

Atro

Berichtdoor Atro » 27 jun 2011 14:12

Speedlion schreef:Ik denk dat het puur persoonlijke voorkeur is... taalkundig, zoals iemand anders al zei, is het "Heer", maar ik denk, met alle eerbied, dat God niet om die ene letter geeft...

Het ligt eraan met welke gedachten je het met een -e of zonder -e uitspreekt :!: Maar taalkundig kan ik het beter plaatsen als het Heere is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2011 19:23

JeeWee schreef:Aardige opmerking overigens over 'Heer' in de berijmde psalmen: zodra we Heere kunnen zingen, stopen. We er gauw 'ai' tussen...
In de door veel refo's verfoeide nieuwe psalmberijming wordt het dan: Here maak mij uwe wegen....

En toch is dat "ai" zangmatig goed gekozen. Als je naar de melodie kijkt en je zingt "He(e)re, maak mij uwe wegen", dan zul je merken dat de klemtoon min of meer op "re" valt en dat klopt taalkundig niet. De klemtoon ligt namelijk op "He(e)". Ik kan het Franse origineel (het Geneefse psalter is door Franstalige gereformeerden berijmd en op muziek gezet) niet vinden, wellicht dat daar een woord staat dat wel een klemtoon op de tweede noot (waar bij ons "ai" dan wel "re" staat) heeft.

Ik heb voor ons kerkblad een serie geschreven aangaande 2000 jaar psalmen in de kerk. Bij het schrijven hiervan ben ik op heel boeiende informatie gestuit. Een beetje onderzoek naar "onze psalmen" is erg interessant (vind ik althans).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2011 10:38

Optimatus schreef:Ik heb voor ons kerkblad een serie geschreven aangaande 2000 jaar psalmen in de kerk. Bij het schrijven hiervan ben ik op heel boeiende informatie gestuit. Een beetje onderzoek naar "onze psalmen" is erg interessant (vind ik althans).
Deel je verrassende vondsten eens... Ben erg benieuwd!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 29 jun 2011 11:18

Waar gebeurd:
Een dominees vrouw uit de rechtse gereformeerde gezindte, had bij een bijeenkomst een bijbeltje om uit te zingen gepakt waar Here in stond, een van de andere die daar was ei er staat maar 1e ze bedoelde 2 e's want je hebt die andere met 3 e''s, de dominees vrouw zei nuchter: " Ja ik zie het, maar ik zing 3e's :lol:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2011 13:29

Race406 schreef:Deel je verrassende vondsten eens... Ben erg benieuwd!

Als je een PBtje met je mailadres stuurt, stuur ik je de serie (deze is nog niet klaar overigens).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2011 14:12

Het enige probleem is dat we zelf het verschil volgens mij niet weten omdat het zelfde woord anders geschreven wordt.

Ik denk bij "Heer" niet aan iets anders dan bij "Heere" en bij "Heere niet aan iets anders dan bij HEERE". (terwijl bij wat er in de grondtekst staat duidelijk aparte betekenissen hebben)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 06 jul 2011 23:50

't Is toch wat.
Al die Duitsers, reddeloos verloren voor de eeuwigheid.

...'t zal toch wat zijn, 't zal toch wat wezen...

Wat wil namelijk het geval: al die dwalende lutherse oosterburen schrijven het met één e: Herr.
't mot toch niet gekker worden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 07 jul 2011 09:30

gravo schreef:'t Is toch wat.
Al die Duitsers, reddeloos verloren voor de eeuwigheid.

...'t zal toch wat zijn, 't zal toch wat wezen...

Wat wil namelijk het geval: al die dwalende lutherse oosterburen schrijven het met één e: Herr.
't mot toch niet gekker worden.

gravo

Och Gravo en die engelse dan... helemaal zonder E

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 jul 2011 09:33

Toch is het wel frappant dat aan de naam van God in het nederlands lekker gesleuteld mag worden, maar zodra blijkt dat namen van mensen verkeerd geschreven worden dan is alle hens aan dek.

By the way: in het engels en in het duits is de Gods naam nog steeds hetzelfde als eeuwen terug, dus lijkt me geen goede vergelijking.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2011 09:53

Ik vind "lekker gesleuteld" niet zo'n subtiele manier van uitdrukken. Volgens mij is heel zorgvuldig overwogen hoe dit vertaald moet worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 jul 2011 10:04

Marnix schreef:Ik vind "lekker gesleuteld" niet zo'n subtiele manier van uitdrukken. Volgens mij is heel zorgvuldig overwogen hoe dit vertaald moet worden.

Het is ook niet subtiel bedoeld.

Zorgvuldig kan erg subjectief zijn en daar zijn we in onze taal erg goed in.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2011 14:16

Tja, ik vind dat als ze goed naar de grondtekst kijken en wat er staat goed proberen te vertalen, dat niet "lekker sleutelen". De keuze van de statenvertalers (die ze ook gewoon hebben moeten maken) is daarin niet leidend of onfeilbaar, dat de herziene statenvertalers dit niet zouden mogen herzien toch?

Terug naar “Archief”