Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor ajl » 07 jun 2011 07:10

Ik denk dat het ook voor een groot deel aan de kwaliteit van de onderwijzers ligt. Mijn nichtje heeft bv de pabo gedaan, maar staat niet 'boven'de stof vanaf groep 6 en ik vind dat toch wel kwalijk. De breuken en staartdelingen vindt zij zelf te moeilijk om uit te leggen. En zolang ik onderwijzers nog hoor zeggen 'dat kost duur' of 'hun hebben gelijk', dan kan je niet verwachten dat ze de taal goed overbrengen op het kind.
Laatst gewijzigd door ajl op 07 jun 2011 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 09:03

ajl schreef:Ik denk dat het ook voor een groot deel aan de kwaliteit van de onderwijzers ligt. Mijn nichtje heeft bv de pabo gedaan, maar staat niet 'boven'de stof vanaf groep 6 en ik vind dat toch wel kwalijk. De breuken en staartdelingen vind zij zelf te moeilijk om uit te leggen. En zolang ik onderwijzers nog hoor zeggen 'dat kost duur' of 'hun hebben gelijk', dan kan je niet verwachten dat ze de taal goed overbrengen op het kind.
Dit is toch té gek voor woorden? En dat terwijl het gewoon té simpel is! Bekijk eens de video's van Khan Academy, die man legt het met zo'n gemak uit! Misschien kan dat pabo-nichtje van je er iets van opsteken - of ze moet moeite hebben met Engels...

http://www.khanacademy.org/
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jun 2011 09:14

Ik heb gelijk even mijn taalfouten ( vindt zij) verbetert 8)

Het is ook te gek voor woorden, maar als dat het niveau waarop op de Pabo lesgegeven wordt, moet je niet verwachten dat het niveau van het onderwijs stijgt. En ik vermoed dat zij de link niet kan volgen. Daarnaast vindt zij het ook geen enkel probleem om in de onderbouw les tegeven.

Ik vraag mij af of het examen afleggen in alle vakken wel effect zal hebben. Sommige vakken liggen mensen gewoon niet. Ik ben helemaal een alfa, maar de beta vakken waren een verschrikking voor mij en anderen hebben het precies andersom. Ik denk dat de vakken die je volgt van goed niveau moeten zijn en de opleidingen tot docent ook.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 07 jun 2011 09:34

Tsja.. Dat heb je met basisschooljuffen - en meesters! Die moeten alles goed kunnen. Rekenen, taal, etc. Ik heb zelf ook echt geen rekenknobbel dus dat wordt helemaal niks. :? Misschien moet je ook iets doen waar je goed in bent? :D
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 09:37

Noir schreef:Tsja.. Dat heb je met basisschooljuffen - en meesters! Die moeten alles goed kunnen. Rekenen, taal, etc. Ik heb zelf ook echt geen rekenknobbel dus dat wordt helemaal niks. :? Misschien moet je ook iets doen waar je goed in bent? :D
Jij gaat mij niet wijsmaken dat je moeite hebt met optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen? Volgens mij is dat wel zo'n beetje het hele rekenen. Zelfs komma-getallen zijn énorm simpel om zonder rekenmachine te berekenen. Tot op vele cijfers achter de komma, net zo accuraat als een rekenmachine. Maar men moet wél de juiste technieken kennen.

Ik vind sowieso dat men wiskunde zoveel mogelijk zonder rekenmachine moet geven...

Ik zou zeggen, bekijk de website eens die ik eerder gaf. Je kunt je niet voorstellen hoe simpel het eigenlijk is...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jun 2011 09:45

Noir schreef:Tsja.. Dat heb je met basisschooljuffen - en meesters! Die moeten alles goed kunnen. Rekenen, taal, etc. Ik heb zelf ook echt geen rekenknobbel dus dat wordt helemaal niks. :? Misschien moet je ook iets doen waar je goed in bent? :D

Ik vind dat dat niets met een reken- of taalknobbel te maken heeft. Ik heb ook geen rekenknobbel en geen enkele aanleg voor wiskundige vraagstukken, maar dat is echt de basis van de spelling en van het rekenen. Iedereen heeft toch de basisschool doorlopen en dan mag je toch verwachten dat je dat beheerst? Ik vind dat als je deze basis niet beheerst je ook niet toegelaten mag worden tot de Pabo of het lesgeven. dan is blijkbaar het niveau van onderwijs te hoog voor je.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 07 jun 2011 10:14

Het spijt me mensen, maar ik vind staartdelingen nog steeds een drama. :shock: Natuurlijk op- en aftelsommetjes kan ik ook nog wel. Maar de een is beter in het ene vak en de ander in het andere. Kijk, ik hou gigantisch veel van talen. Frans en Duits zouden echt mijn vakken zijn om les in te geven. Maar ja.. dat wordt niet op basisscholen gegeven.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jun 2011 10:16

Dan ga je toch op de middelbare school les geven? De toelatingseisen voor de lerenopleiding Duits en Frans zijn dezelfde als de toelatingseisen voor de Pabo?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 jun 2011 10:25

wat rekenen betreft. Eigenlijk zou iedere basisschoolleraar eens het boekje "math doesn't suck" van Danica McKellar moeten lezen (of een van haar andere boeken). Deze boeken zijn voornamelijk bedoeld om wiskunde aantrekkelijker te maken voor meisjes. Het leuke is dat ze niet alleen goede ezelsbruggetjes geeft maar ook eenvoudige methodes om de trucjes af te leiden.

Danica McKellar is trouwens een actrice, die tussendoor een master in wiskunde haalde aan UCLA (en een goed wetenschappelijk artikel heeft geschreven in een vakblad).

Verder is er het een en ander mis met de motivatie van studenten hier. Begin dit jaar liep ik een tijdje rond op MIT. Daar hoor je uitspraken als "study, friends and sleep, choose two", en "als je minder dan 60 uur per week aan je studie besteedt, dan heb je te weinig vakken gekozen". Misschien is dit ook niet helemaal gezond, maar de studenten die ik daar tegenkwam zijn extreem leergierig. Iets wat je in Nederland en Zweden eigenlijk alleen bij de beste studenten ziet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 07 jun 2011 10:38

ajl schreef:Dan ga je toch op de middelbare school les geven? De toelatingseisen voor de lerenopleiding Duits en Frans zijn dezelfde als de toelatingseisen voor de Pabo?

Ach ja.. misschien wordt dat ooit nog wel mijn job!! Het probleem tegenwoordig is (vind ik) dat jeugd zo'n grote mond heeft. Maar dat is nog wel te verwachten. Maar dan die ouders die je na schooltijd opbellen van: 'U heeft mijn kind straf gegeven, maar mijn kind doet zoiets niet'.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 10:39

Noir schreef:Ach ja.. misschien wordt dat ooit nog wel mijn job!! Het probleem tegenwoordig is (vind ik) dat jeugd zo'n grote mond heeft. Maar dat is nog wel te verwachten. Maar dan die ouders die je na schooltijd opbellen van: 'U heeft mijn kind straf gegeven, maar mijn kind doet zoiets niet'.
Gebeurd dit daadwerkelijk? :shock:

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 07 jun 2011 10:45

@Flavius: ja dit gebeurd echt. Drama toch? :-& Net of alle kinderen lieverdjes zijn... #-o

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2011 10:48

Flavius schreef:Dit is toch té gek voor woorden? En dat terwijl het gewoon té simpel is! Bekijk eens de video's van Khan Academy, die man legt het met zo'n gemak uit! Misschien kan dat pabo-nichtje van je er iets van opsteken - of ze moet moeite hebben met Engels...

http://www.khanacademy.org/

Het grootste probleem is dat het voor mensen die het gemakkelijk vinden soms moeilijk voor te stellen is dat er mensen zijn die er echt moeite mee hebben.

Probeer voor de grap eens een staartdeling in een 8- of 12-tallig stelsel, dan krijg je waarschijnlijk een beter idee van de problemen waar men tegenaan loopt.

Voor de grap: 126 gedeeld (staart) door 5 in een 8-tallig stelsel. Ik ben benieuwd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 11:15

Mortlach schreef:Het grootste probleem is dat het voor mensen die het gemakkelijk vinden soms moeilijk voor te stellen is dat er mensen zijn die er echt moeite mee hebben.

Probeer voor de grap eens een staartdeling in een 8- of 12-tallig stelsel, dan krijg je waarschijnlijk een beter idee van de problemen waar men tegenaan loopt.

Voor de grap: 126 gedeeld (staart) door 5 in een 8-tallig stelsel. Ik ben benieuwd.
Ik ben dan ook sterk van mening dat een goede uitleg énorm veel helpt. Als je die video's bekijkt op Khan Academy, dan zul je ervaren hoe makkelijk het kan zijn. Mijn leraren hebben het in ieder geval nog nooit zo goed [en snel] uit kunnen leggen. :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2011 11:16

Flavius schreef:Ik ben dan ook sterk van mening dat een goede uitleg énorm veel helpt. Als je die video's bekijkt op Khan Academy, dan zul je ervaren hoe makkelijk het kan zijn. Mijn leraren hebben het in ieder geval nog nooit zo goed [en snel] uit kunnen leggen. :mrgreen:

Natuurlijk, het is een combinatie van enige aanleg en goede uitleg. Het een kan het ander nog wel compenseren, maar als iemand die al rekenzwak is, rekenen probeert uit te leggen aan een andere rekenzwakke... tja, dan wordt het wel lastig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”