Drugs legaliseren of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petra777
Luitenant
Luitenant

Re: drugs legaliseren of niet

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 13:24

Dus: eerst maak je drug legaal, mensen gaan dat gebruiken. En net als met alcohol raakt een gedeelte van die mensen verslaafd. Dat was niet een vooropgezet plan, maar het gebeurd. En op het moment dat ze willen stoppen, om weer iets van hun leven te maken zeg je: sorry, we helpen je niet....? i

Als je iets legaal maakt, moet je er ook voor zorgen dat je er op een fatsoenlijke manier, zonder gevaar te lopen aan kunt komen. Hier zit de coffeshop gewoon aan de weg, in een veilige buurt en veel mensen die ik naar binnen zie ga zijn zo op het eerste gezicht keurig nette mensen. Persoonlijk zie ik het probleem van af en toe een jointje niet zo.

Wat dat betreft is het aardig hypocriet om moeilijk over wiet te doen, terwijl alcohol veel gevaarlijker is.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 31 mei 2011 13:25

Ik bedoel dan natuurlijk dat ze in hun eigen soep moeten gaarkoken ipv dat je ze ervanaf probeert te helpen.

Waarom ben je zo hard? Denk je dat dit een bijbelse houding is tegenover je medemens?

In tuigbuurten wordt zowiezo wel verhandeld, hoef je niks voor te doen. Drugsgebruikers die 'brave burgers' zijn, krijgen misschien zo wel een extra impuls om te stoppen.

Je bent duidelijk niet zelf in zo'n 'tuigbuurt' opgegroeid.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 31 mei 2011 18:29

Alcohol is vanouds vrij verkrijgbaar, vroeger als klein meisje kon ik gewoon jonge jenever voor mijn vader halen en uiteraard ook een pakje shag erbij.
Toch maakt alcohol meer kapot, vooral achter de deuren van brave burgers cq kerkgangers.
er gaan veel mensen gebukt onder uitgerekte longen, copd enzovoorts, sommige van hen roken gewoon door tot ze stikken, tja een mens moet toch wat... ja binnen de refokringen.
Voor roken is binnen de gemeentes meer de ogen opengegaan, vroeger leek het wel of er een paus gekozen was, de rook kringelde uit de consistrorie...
ok maar alcohol, een groot probleem... met verstrekkende gevolgen

Ik weet van iemand die in een huis werkte voor bejaarde mensen met een psychiatrische achtergrond waar een van de bewoners zich bij tijd en wijlen zich helemaal laveloos dronk, daar werd door het personeel om gelachen terwijl een bewoner die betrapt werd met een jointje bijna geschorst werd.
Hoe krom zijn we dan bezig?

Drugs legaliseren nooit Maar ook de wet van Alcohol en tabak is hevig aan vernieuwing toe.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 31 mei 2011 18:33

citaat Is dat met alcohol op dit moment ook het geval? Volgens mij niet...

Zelfs met tabak is dit het geval.

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LandmachtGirl » 31 mei 2011 19:55

Waarom ben je zo hard? Denk je dat dit een bijbelse houding is tegenover je medemens?

Opzich is de hulp die geboden word goed, maar als mensen er weer in terugvallen is dat gewoon zonde van het geld..
Natuurlijk moet je hen helpen, maar je pikt zo de mensen eruit die echt willen stoppen.

Je bent duidelijk niet zelf in zo'n 'tuigbuurt' opgegroeid.

Op grond waarvan baseer je dat? ;)
Ik ben het namelijk wél. Daarom kijk ik er misschien 'hard' tegenaan.
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 20:03

LandmachtGirl schreef:Opzich is de hulp die geboden word goed, maar als mensen er weer in terugvallen is dat gewoon zonde van het geld..
Natuurlijk moet je hen helpen, maar je pikt zo de mensen eruit die echt willen stoppen.
.

Maar zelfs mensen die echt willen vallen terug. En jij pikt ze er misschien zo uit, maar ik ken er ook waarvan ik nooit zou denken dat ze het zou lukken of dat ze echt wilden, maar ze zijn wel gestopt. Bovendien: de stap naar een afkickkliniek is al zo groot dat je aan kunt nemen dat de mensen die daar aankloppen het wel willen. Maar hoe wil je dan selecteren?

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 31 mei 2011 20:05

Ja, legaliseren.

En mensen die beweren dat soft- hardedrugs verboden moet zijn en tabak en alcohol toegestaan vind ik hypocriet óf onwetend. Tabak en alcohol behoren namelijk tot de vier meest schadelijke drugs.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 20:09

Dan kun je ook nog voor de optie: alles verbieden kiezen.

Toch meen ik ergens gelezen te hebben dat Nederland in verhouding met andere landen minder met verslavingsproblematiek te kampen heeft als andere landen, hoewel drug hier legaal verkrijgbaar is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2011 20:13

Petra777 schreef:Dan kun je ook nog voor de optie: alles verbieden kiezen.

Toch meen ik ergens gelezen te hebben dat Nederland in verhouding met andere landen minder met verslavingsproblematiek te kampen heeft als andere landen, hoewel drug hier legaal verkrijgbaar is.

Heroine, crack en crystal meth, dan heb je er samen met tabak en alcohol toch alweer 5, en je krijgt mij niet wijsgemaakt dat tabak schadelijker is dan deze 3.

Alcohol heeft als grootste voordeel dat het erg goed te doseren is, als je er zelf een beetje bijblijft uiteraard. Dat doseren zie ik met de 3 bovengenoemde stoffen nog niet gebeuren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 31 mei 2011 20:18

Het probleem ligt vooral bij buitenlandse gebruikers die in Nederland een softdrugsparadijs zien, volgens mij. Als ik in mijn omgeving kijk kunnen vooral Zuid-Europese en Amerikaanse studenten er wat van.

Inmiddels is het in Tjechië ook deels gelegaliseerd en geldt er een gedoogbeleid in de semi-gelegaliseerde hippiewijk (wees er snel bij als je het wilt zien, er zijn plannen om het te laten verdwijnen) Christiania in Kopenhagen, Denemarken. De reden dat het nog bestaat in die wijk in Kopenhagen is dat het cirquit anders oncontroleerbaar wordt voor de politie -het gaat dan de hele stad door- die buiten Christiania blijft. Cannabis is inmiddels wel verboden daar.

Wat ik vreemd vind is dat er bij veel mensen een taboe ligt op het spreken over softdrugs, terwijl drank allemaal niet uitmaakt, terwijl dat volgens mij veel meer uit de hand loopt (wat volgens mij ook in dit topic hier en daar naar voren komt).

Praktisch is misschien wel het slechtste van de kwaden om het gedoogbeleid in stand te houden; dan blijft het in ieder geval tot op zekere hoogte controleerbaar. Die wietpas van Opstelten gaat enorm veel bureaucratie kosten en we moesten toch bezuinigen? En buitenlanders/profiteurs kun je gemakkelijk weren door middel van strenge paspoortcontroles in coffeshops.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2011 20:21

Petra777 schreef:Dan kun je ook nog voor de optie: alles verbieden kiezen.

Precies, daarom werkt verbieden niet. Door een verbod wordt de 'scene' alleen maar harder. Gaan mensen zelf thuis met de scheikundedoos aan de slag en krijg je alcohol waar weet ik veel wat doorheen is gemengd.

Als je weet dat je gewoon zonder problemen een biertje kunt drinken of een jointje kunt roken, hoef je je niet lazarus te drinken/blowen op het moment dat de kans zich voordoet.

Wat mij betreft scharen we wiet en hash in het rijtje met alcohol en tabak, ware het niet dat ik wel wat problemen zie met de buitenlandse contacten.

Persoonlijk zou ik er geen traan om laten als tabak en alcohol werden verboden, hoewel ik graag een glaasje whiskey mag drinken. Maar als ik dat hoor hoe collega's in het weekend zo hard hebben gezopen dat de niet meer weten hoe ze zijn thuisgekomen, dan denk ik toch 'jongen, daar komt een keer een ongeluk van.'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 31 mei 2011 20:25

Mortlach schreef:Heroine, crack en crystal meth, dan heb je er samen met tabak en alcohol toch alweer 5, en je krijgt mij niet wijsgemaakt dat tabak schadelijker is dan deze 3.

Alcohol heeft als grootste voordeel dat het erg goed te doseren is, als je er zelf een beetje bijblijft uiteraard. Dat doseren zie ik met de 3 bovengenoemde stoffen nog niet gebeuren.
Ach, het is slechts de wetenschap die met deze gegevens tevoorschijn komt. De ranking van deze drugs is als volgt, gebaseerd op de totale schade* [laag naar hoog]: Paddo's, Khat, LSD, Methylfenidaat, Ketamine, Anabole steroïden, Ecstacy, Buprenorphine, Cannabis, GHB, Benzodiazepines, Amfetamine, Methadon, Metamfetamine, Cocaïne, Tabak, Alcohol, Heroïne en Crack.

Je kunt alcohol nog o-zo goed doseren, maar één glas vernietigd al 500 neuronen.

*De toxiciteit, verslavingspotentie en sociale schade vormen gezamenlijk de schadelijkheid van de stof en wordt hier gedefinieerd als de ‘Totale schade’.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 20:29

Van de eerste drie ga je inderdaad een stuk eerder naar de haaien. Daar komt nog bij dat ze vele malen
sneller tot verslaving leiden dan alcohol.

Tegelijk vind ik het ook 'erger' als vrienden van mij een jointje opsteken dan dat ze behoorlijk drinken...merk dat ik zelf alchol ook meer geaccepteerd heb als softdrug.

Ik denk dat het nog beter is als je ook het telen en vervoeren van dat spul legaal maakt.

Mortlach schreef:Persoonlijk zou ik er geen traan om laten als tabak en alcohol werden verboden, hoewel ik graag een glaasje whiskey mag drinken. Maar als ik dat hoor hoe collega's in het weekend zo hard hebben gezopen dat de niet meer weten hoe ze zijn thuisgekomen, dan denk ik toch 'jongen, daar komt een keer een ongeluk van.'

Ik zou er ook geen traan om laten, maar dan vooral omdat ik beiden niet gebruik. aan de andere kant, de Grote Drooglegging was niet bepaald een succes.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 31 mei 2011 20:46

Petra777 schreef:Van de eerste drie ga je inderdaad een stuk eerder naar de haaien. Daar komt nog bij dat ze vele malen sneller tot verslaving leiden dan alcohol.

Tegelijk vind ik het ook 'erger' als vrienden van mij een jointje opsteken dan dat ze behoorlijk drinken...merk dat ik zelf alchol ook meer geaccepteerd heb als softdrug.
Hiermee toon je wederom aan dat veel mensen zich slechts op gevoel baseren en niet op feiten.

Als je puur naar verslaving zou kijken, krijg je een geheel andere volgorde: Paddo's [0.0], LSD [0.0], Ecstasy [0.6], Anabole steroïden [0.7], Khat [0.8], Ketamine [0.8], Methylfenidaat [0.9], Cannabis [1.1], Buprenorfine [1.7], GHB [1.7], Amfetamine [1.9], Benzodiazepines [1.9], Alcohol [2.1], Cocaïne [2.1], Metamfetamine [2.2], Methadon [2.7], Tabak [2.8], Crack [2.8], Heroïne [2.9]

Als we dus zouden kijken naar deze gegevens [totale schade], dan is er geen enkele reden om alles onder tabak/alcohol te verbieden... :lol:

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 20:49

eh, genoemde drie staan toch boven alcohol?

Terug naar “Archief”