Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor TKF » 23 mei 2011 20:08

Bertiel: Herkenbaar; ik ken SGP'ers die bewust niet gestemd hebben bij de provinciale staten verkiezingen vanwege mogelijke gedoogsteun aan de VVD en de PVV.

Flappie: Dat is inderdaad wat mensen direct denken bij de SGP, maar ik geloof zeker dat er een kloof is tussen de SGP-politici en de achterban. De VVD is een libertaire partij en daarmee in beginsel al niet Bijbels te noemen en zou strict genomen de natuurlijke vijand van de SGP moeten zijn. Herverdeling, waar -gek genoeg- de 'linkse' partijen meer voor staan is wel Bijbels in tegenstelling tot de stellingen van eigendomsrecht die de VVD heeft en de SGP ook aanhangt. En de gelijke toegang tot het onderwijs die dit kabinet blokkeert (masteronderwijs) wordt ook gesteund door de SGP (zij het dan met een jaar uitstel). Als je dus naar de fundamenten van de partijen kijkt is er iets raars gebeurd vandaag.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 23 mei 2011 20:13

Ik vond nog een leuk plaatje wat over dit onderwerp ging

Afbeelding

:lol: :lol:

Het is wel belachelijk dat een partij zoals de vvd steun moet zoeken bij een partij die mijlen ver verwijderd is van hun idealen. Ondertussen gebeuren er de raarste dingen en de vvd zegt dat er niks aan de hand is. Nou Mark, denk je nou echt dat ik je geloof? :lol: De vvd is de spg aan het paaien voor gedoogsteun.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 23 mei 2011 20:18

TKF schreef:Bertiel: Herkenbaar; ik ken SGP'ers die bewust niet gestemd hebben bij de provinciale staten verkiezingen vanwege mogelijke gedoogsteun aan de VVD en de PVV.

niet stemmen is stemmen op je tegenpartij, als ik dit geweten had, had ik net zo lief de CU aan de derde zetel geholpen!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 23 mei 2011 20:21

Met de stem van de SGP op de VVD is die gedoogsteun er nu, weliswaar informeel.

Op NOS.nl lees ik de volgende uitslag:
( http://nos.nl/artikel/242663-uitslagen- ... ingen.html )

Zuid-Holland (stemwaarde: 641)

Partijen Statenleden Stemmen EK
VVD 12 13
PvdA 10 11
CDA 6 6
PVV 8 8
SP 5 5
D66 5 4
GroenLinks 3 3
ChristenUnie 2 2
SGP 2 1
50Plus 1 1
Partij voor de Dieren 1 1
Onafhankelijke Senaatsfractie 0 0
Koornstra 0 0

---

Bertiel: Ja, maar die mensen waren gewetensbezwaard om op een andere partij te stemmen, en stemden vanuit die overweging liever niet.
- Chuck Palahniuk

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 23 mei 2011 20:33

ik vind al die "verdachtmakingen" onzin. we leven hier op aarde in Nederland en zullen derhalve hier de zaak van Gods koninkrijk moeten voorleven.
politiek is het middel nu,want er is geen ander middel. de SGP kan derhalve deelnemen aan alle mogelijkheden om de zaak van God te dienen. zelfs als dat betekend dat je een VVD stem moet uitbrengen om uiteindelijk winst te halen met al die belangrijke kwesties als reeds eerder genoemd in dit topic.
politiek is altijd een zaak van het compromie. als je dat niet wilt spreken we over een dictateur. in dit geval kun je met een stuiver uitgeven...........een euro winnen. altijd doen dus.

als je het daar niet mee eens bent kun je beter voorstaan geen politiek te bedrijven en derhalve bepleiten ook de SGP daarmee te laten stoppen. dan schiet alleen nog getuigen over........zonder actieve politiek.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 23 mei 2011 20:48

Dat is een andere discussie. Maar het punt is dat de SGP nu dus concessies doet en daarmee haar fundamenten lijkt te verlaten. Ik vraag me af hoe bewust men zich hier van is. Het machtsdenken zou toch niet het doel moeten zijn van de SGP. Nummeriek hadden er door de SGP meer senatoren kunnen zijn die zich door de Bijbel laten leiden cq. inspireren. En ik vraag me af in hoeverre de PVV een partij is die de SGP zou moeten steunen als we kijken naar een thema als naastenliefde en tolerantie. In ieder geval heeft de SGP een fikse koerswijziging gemaakt in het post-Van der Vlies tijdperk.

Overigens moest ik glimlachen om een tweet van Ineke van Gent (GroenLinks); ze meldde dat de autovrije zondagen nu misschien nieuw leven wordt ingeblazen. :)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 23 mei 2011 20:54

TKF schreef:Dat is een andere discussie. Maar het punt is dat de SGP nu dus concessies doet en daarmee haar fundamenten lijkt te verlaten. Ik vraag me af hoe bewust men zich hier van is. Het machtsdenken zou toch niet het doel moeten zijn van de SGP. Nummeriek hadden er door de SGP meer senatoren kunnen zijn die zich door de Bijbel laten leiden cq. inspireren. En ik vraag me af in hoeverre de PVV een partij is die de SGP zou moeten steunen als we kijken naar een thema als naastenliefde en tolerantie. In ieder geval heeft de SGP een fikse koerswijziging gemaakt in het post-Van der Vlies tijdperk.

Overigens moest ik glimlachen om een tweet van Ineke van Gent (GroenLinks); ze meldde dat de autovrije zondagen nu misschien nieuw leven wordt ingeblazen. :)

ik ben het niet met u eens. de fundamenten worden niet verlaten, en ik vind dat u een eenzijdige zienswijze projecteert waarmee u tekort doet aan de inspanningen van onze enige echt christelijke partij in Nederland.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 23 mei 2011 21:09

In de tijd van politici als Kersten en Zandt, toch niet de minste SGP'ers, zou dit niet plaats gevonden hebben. De VVD als seculiere partij, voortgekomen uit het Verlichtingsdenken, zou toch juist een natuurlijke vijand moeten zijn in het parlement van de SGP. Wat mij aansprak in de SGP was de rol van principepartij. Niet uit op de macht, maar een geluid afgeven. De trend van de laatste jaren was al dat de SGP steeds meer een machtspartij is geworden, en dat vind ik jammer. De ChristenUnie was dat al, maar dat wilde ze ook. Nu geeft de SGP mijns inziens een verdoezelend beeld naar buiten, terwijl het mijns inziens (het is inderdaad mijn mening) een tweede gedoogpartner geworden is van een kabinet dat ook ondersteund wordt door een partij waar elk nadenkend christen zich mijns inziens van zou moeten distantiëren, maar dat is een ander verhaal.

De SGP doet zeer zeker veel werk in het behartigen van reformatorische belangen, maar het karakter van de partij is veranderd. Ook voorstellen die ongelijke toegang tot onderwijs bevorderen (in financieël opzicht) en bepaalde hervormingen die ik nu niet direct uit de Bijbel kan herleiden worden nu ook gesteund.

Uit zijn op de macht is niet wat de SGP, althans volgens mijn bescheiden mening, zou moeten doen. Dat is een verloochening van de geschiedenis, van het fundament van de partij.

Op http://nos.nl/video/242719-sgpsenator-h ... ekend.html hoorde ik in een filmpje dat SGP-senator Holdijk overigens onbekend is met het gedoogakkoord, hij kent de inhoud niet. Dat verbaasd mij. Als ik zijn CV bekijk op http://www.eerstekamer.nl/persoon/mr_g_holdijk_sgp dan zie ik dat hij nota bene medewerker is van de Tweede Kamer-fractie die gedebatteerd heeft over dit voorstel. Dat zegt in eerste instantie niets, maar is wel vreemd te noemen.
- Chuck Palahniuk

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 23 mei 2011 21:19

Nog iets; op de website van de SGP (http://www.sgp.nl/Home/homelijst_1_1101 ... %20SGP.wli) wordt gesteld dat men het CDA gesteund zou hebben. Echter, de VVD krijgt een stem meer, terwijl de SGP er een ontbeert in Zuid-Holland. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat een SGP'er op een CDA'er heeft gestemd en een CDA'er op een VVD'er, maar ook dan is het indirect hetzelfde effect. Los van dat het stemmen op een andere partij voor de Eerste Kamer kiezersbedrog is (vrijwel alle partijen, van links tot rechts hebben zich hier schuldig aan gemaakt!) blijft dit een vreemde verklaring van de SGP als we het vergelijken met de werkelijke verkiezingsuitslag. Ik ben benieuwd naar een reactie van de SGP hierop.

Overigens ben ik hier niet de SGP aan het bashen, constructieve kritiek moet mogelijk zijn, net zoals de SGP dat doet ten opzichte van het Kabinet. Maar ik vind het jammer dat de SGP steeds meer machtspolitieke kenmerken vertoont, terwijl dit niet in de SGP zou moeten zitten, zijnde een principe-partij, de laatste die we nog hadden (de CU heeft immers regeringsverantwoordelijkheid genomen met de daar bij behorende concessies!).

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 mei 2011 21:29

Mijns inziens doet de SGP nu precies wat men de CU afgelopen kabinetsperiode juist verweten heeft. De enige sympathie die ik nog voor de SGP had, is hiermee wel weg.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mei 2011 07:31

@ Horeb, misschien heb je een wat beschränkte opvatting van wat christelijk is.

Flappie schreef:Ach laten we niet overdrijven, de SGP is een stabiele club die geen gekke dingen gaan doen noch gekke dingen voor elkaar gaan krijgen. Het is veel verheugelijker dat die irritante PvdA'ers ver van de macht zitten en hun tomeloze naiviteit en betweterigheid nu niet kunnen botvieren 8)

Nee, nu hebben we een fijne constructie. Een minderheidscoalitie van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie en het Christen-Democratisch Appèl wordt nu in het zadel gehouden door een intern niet-democratische, tevens links-nationalistische partij en een evenmin intern-democratische (want vrouwen uitsluitende) rechts-fundamentalistische partij en anders springt die glibberige Jan Nagel nog wel even bij.

Ik dacht dat België een ondoorzichtige puinhoop was, maar de Belgische toestanden zijn toch veel meer een Groot-Nederlandse Chaos.

En de SGP? Zou die ooit nog zonder schroom

"Welzalig hij, die in der bozen raad,
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat, (VVD)
Noch nederzit, daar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten; (PVV)
Maar 's HEEREN wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht."

kunnen zingen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

henkie
Beheerder

Re: De SGP en steun voor het libertarisme

Berichtdoor henkie » 24 mei 2011 08:44

Wat een geweldige dag! Een heerlijk rechts kabinet met grote christelijke invloed. Daar kan je alleen van dromen.

De zure koppies ten spijt, kan ik niet anders dan constateren dat deze coalitie programmatisch het dichtst bij de SGP ligt. Noem mij een andere partij waar men meer mee heeft...
Sinds jaar en dag geven ze al gedoogsteun aan de regering dus ook daar niets opzienbarends. Geen historische verandering in koers dus maar een unieke positie in machtsverhoudingen.

Ben benieuwd waar ze allemaal gaan cashen. De koopzondagen en de godslastering zijn al binnen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 mei 2011 08:54

Vooraf: zetels CU iets van 2,66 en van de SGP 1,46 = met slim stemmen: CU 3 en SGP 1
In heel veel gemeentes/prov werken beide partijen samen voor een orthodox christelijk geluid, maar
gister is er moedwillig een ortodoxe zetel afgestaan aan een liberale coaltie.

M.i. onbegrijpelijk (al vond ik het al onbegrijpelijk dat een redelijk sympathieke partij als de CU samenwerkt met de SGP)
Ik vind het een schande voor de christelijke politiek en een dolksteek in de rug van de CU.

@godsdienstlaster + koopzondag: en voor hoelang blijft dit??? Zodra de VVD de kans krijgt en de SGP niet meer nodig heeft
is het: zeg maar dag met je binnengehaalde punten. Het zijn ook echt punten waar NL wat aan heeft!

@henkie: ik dacht dat voor de SGP de Bijbel het belangrijkste verkiezingsprogramma was. Dan kom je toch niet uit bij de VVD lijkt mij

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mei 2011 09:14

henkie schreef:Wat een geweldige dag! Een heerlijk rechts kabinet met grote christelijke invloed. Daar kan je alleen van dromen.

De zure koppies ten spijt, kan ik niet anders dan constateren dat deze coalitie programmatisch het dichtst bij de SGP ligt. Noem mij een andere partij waar men meer mee heeft...
Sinds jaar en dag geven ze al gedoogsteun aan de regering dus ook daar niets opzienbarends. Geen historische verandering in koers dus maar een unieke positie in machtsverhoudingen.

Ben benieuwd waar ze allemaal gaan cashen. De koopzondagen en de godslastering zijn al binnen.

Alles goed en wel, maar herinnert de SGP zich nog de kabinetsformatie van 2003? Toen hadden CDA, VVD, CU en SGP kunnen REGEREN. Let wel: de SGP had een MINISTER kunnen leveren. De VVD blokkeerde dit echter, onder andere vanwege het vrouwenstandpunt van de SGP en uiteindelijk mochten de krullenbollen van D66 alsnog opdraven. De VVD draait gelijk een lier aan een tjalk uit Diever en verkoopt het liberalisme aan de fundamentalisten van de SGP, maar de invloed van de SGP zal uitsluitend op wat principiële punten van de SGP gelden (koopzondagen etc.).

Bij een eerstvolgende coalitie zullen deze punten bij het GFT-afval worden gezet. Dit kabinet blijft drijven zolang Wilders het gedoogt en gelet op de langzaam verzurende verhoudingen zal het de rit niet uitzitten. En als je bedenkt dat de PVV net zo hard op orthodoxe christenen kotst als op moslims en verder zich als de homopartij van Nederland profileert (want die nare moslims/orthodoxe christenen zijn zo homo-onvriendelijk), dan verbindt de SGP zich eigenlijk met twee van haar ideologische doodsvijanden, te weten de VVD en de PVV. Er is door alle partijen een Pyrrhusoverwinning behaald. Hoe blij zal de SGP zijn, als de seculiere meerderheid besluit, dat reformatorische scholen homoseksuele leraren niet meer mogen ontslaan als hun geaardheid uitlekt?

Het lijkt er op dat van de regeringspartijen alleen het CDA enigszins garen spint bij dit geklungel, omdat de schijnwerpers nu eens niet op het interne gekrakeel binnen deze club gericht zijn.

Welkom bij Circus Binnenhof met als topattractie de koorddansers Mark en Max.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 24 mei 2011 09:54

henkie schreef:Wat een geweldige dag! Een heerlijk rechts kabinet met grote christelijke invloed. Daar kan je alleen van dromen.

Hoort het bij de SGP zo'n positie te hebben? Behoort de SGP van Kersten en Zandt een machtspositie te hebben in plaats van een principepositie? De SGP steunt nu ook een partij die de basis van de Bijbel - naastenliefde - compleet vertrapt en mensen mee laat voeren met sentimenten. Het radicalisme is ook onder SGP'ers gestegen en dat zou niet zo moeten zijn als je naar de geschiedenis van de SGP kijkt. Gelijke toegang tot onderwijs kunnen we tegenwoordig bij de SGP ook vergeten. Ik kan niet anders concluderen dat de SGP is veranderd.

Verder lijkt er een flinke ruzie tussen CU en SGP te bestaan; de SGP weigerde de CU te steunen vanwege de 'uitzonderlijke politieke situatie' terwijl de CU een grotere rest had dan de SGP voor een eerstvolgende zetel. De SGP impliceert wel dat de CU hen had moeten steunen, maar dat is tegen de afspraken in. Dit impliceert hebzucht en dat siert de SGP bepaald niet.

De SGP heeft bewezen nu een ordinaire machtspartij te zijn geworden, net als alle andere partijen in het parlement en is hiermee mijns inziens haar unieke getuigenis-positie kwijt.

Terug naar “Archief”