Verbod op ritueel slachten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor jaapo » 13 apr 2011 21:38

@Horeb: ik ben van boerenafkomst. Gemengd bedrijf met allerlei soorten vee. Vergeleken met de huidige veehouderij kon bij ons alles loslopen en was er voor de dieren ruimte genoeg. Natuurlijk werden er wel eens dieren verkocht voor de slacht en hoe het daar toeging weet ik niet en ik wil het eigenlijk ook niet weten. Wat ik nu onder bio-industrie versta: dieren die binnen de kortste keer vetgemest moeten worden, die daarom in zeer kleine ruimtes gehouden worden, geen vrije uitloop hebben, onnatuurlijk opgehokt zijn, zoals kippen of nertsen op een soort gazen ondergrond, kistkalveren, varkens met velen in een kleine ruimte, zonder uitloop naar buiten, enz. Daarna massaal op transport naar de slachthuizen (met soms onderweg sterfte). Zoals het vroeger ging, gaat wellicht niet meer, maar dit is wel het andere uiterste. Volgens MIJN geloof is dit onverenigbaar met wat God heeft bedoeld met de schepping en daarbij de opdracht tot goed rentmeesterschap. Ik veroordeel niemand, maar ben wel vol onbegrip over (rechtzinnige) gelovigen, die tegelijkertijd hun broodwinning in de bio-industrie hebben. Volgens MIJN geloof kan het niet samengaan. Liever een helder standpunt dan een zoveelste azijn-reactie.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 21:56

elbert schreef:
Optimatus schreef:Ik deel je mening niet. Er wordt geen inbreuk gemaakt op de godsdienstvrijheid, er wordt een eind gemaakt aan dieronvriendelijke slachtmethoden.
In Nederland misschien. Maar dan importeren de moslims en joden dat vlees toch gewoon uit het buitenland? Welk probleem is er dan opgelost? Geen enkel, behalve dat een aantal politici zich weer hebben geprofileerd ten koste van een aantal gelovigen. Symboolpolitiek.

Daar kun je dan een importverbod voor invoeren.

@ Horeb
Als je kijkt naar mijn woonplaats, dan kun je zien dat ik niet in de stad woon. Ik ben een geboren plattelander.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 apr 2011 07:30

@ Optimatus. Welk importverbod? In de meeste EU landen wordt ritueel slachten gewoon toegestaan en we hebben open grenzen binnen de EU. Geen importverbod dus. Dan heb ik het nog maar niet over het feit dat een eventueel importverbod niet te handhaven valt, want vlees is vlees.
Er wordt niets opgelost, maar symboolpolitiek bedreven. Maar goed, wie verwacht er ook dat politici problemen oplossen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2011 11:28

Nederland kan de import van dergelijk ongewenst vlees ook zelf verbieden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 14 apr 2011 14:44

jaapo schreef:@Horeb: ik ben van boerenafkomst. Gemengd bedrijf met allerlei soorten vee. Vergeleken met de huidige veehouderij kon bij ons alles loslopen en was er voor de dieren ruimte genoeg. Natuurlijk werden er wel eens dieren verkocht voor de slacht en hoe het daar toeging weet ik niet en ik wil het eigenlijk ook niet weten. Wat ik nu onder bio-industrie versta: dieren die binnen de kortste keer vetgemest moeten worden, die daarom in zeer kleine ruimtes gehouden worden, geen vrije uitloop hebben, onnatuurlijk opgehokt zijn, zoals kippen of nertsen op een soort gazen ondergrond, kistkalveren, varkens met velen in een kleine ruimte, zonder uitloop naar buiten, enz. Daarna massaal op transport naar de slachthuizen (met soms onderweg sterfte). Zoals het vroeger ging, gaat wellicht niet meer, maar dit is wel het andere uiterste. Volgens MIJN geloof is dit onverenigbaar met wat God heeft bedoeld met de schepping en daarbij de opdracht tot goed rentmeesterschap. Ik veroordeel niemand, maar ben wel vol onbegrip over (rechtzinnige) gelovigen, die tegelijkertijd hun broodwinning in de bio-industrie hebben. Volgens MIJN geloof kan het niet samengaan. Liever een helder standpunt dan een zoveelste azijn-reactie.

ik misgun niemand zijn standpunt,ook jou niet. ik vind dat je veeeeeeeel te ver gaat met je opmerking. je vergelijkt dierlijke omstandigheden met menselijke normen. een boer heeft nut bij vee wat groeit. als een dier een slecht welzijn heeft is dat het eerste wat stopt. nooit eerder heeft het vee een betere huisvesting gehad als nu. een dier leeft alleen voor welbevinden en eten. verder zijn alle criteria bedenksels van milieu idioten die natuur,flora en fauna totaal verkeerd beoordelen omdat ze er zelf totaal van bevreemd zijn. helaas loopt nederland vol van dat soort malloten.
varkens en kippen hebben het dus prima naar hun zin in flats van enkele duizenden. geen enkel probleem. alleen uit het oogpunt van ziektemagement niet wenselijk.
de boer zal echter wel moeten,want de man kan nauwelijks bestaan omdat hij niets krijgt betaald voor zijn vlees............dus nog maar een verdieping erbovenop.
nertsen noemde je ook. nertsen leven van nature in groepen. je bent pas echt wreed wanneer je die dieren loslaat in de natuur zoals die milieu bewegingen doen. ze sterven van eenzaamheid en honger......wat humaan!!!
gezien je achtergrond had ik je verstandiger geacht Jaapo. een christen kan prima een veehouder zijn. ook als hij een megastal heeft. hij zal daar minder over te verantwoorden hebben als jij over je mening omtrent hem. zo denk ik daarover

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2011 21:20

schelpje3 schreef:Mortlach heeft gelijk, er zijn juweliers die gaatjes bij jonge baby's in de oortjes prikken. Maar die ouders zijn wat mij betreft ziekelijk :-&
Ik hoorde iemand op radio of tv, ik weet het niet eens meer, die zei: wat hypocriet, al die commentaren. Het zijn mensen die ganzenlever peuzelen, waar de ganzen met een trechter in hun hals, iedere keer mishandeld worden. Die kreeft eten, die levend (!) in een pan kokend water gegooid worden, omdat dit lekkerder zou zijn.
Tja...

Het onderscheid lijkt me vrij duidelijk: mens vs dier en alleen in het laatste geval gaat er iets dood. Ik heb met Kerst geloof ik wel ganzenlever op. Best lekker maar ik denk niet dat ik het nog eens neem, vanwege de productiemethode die me erg tegenstaat.

O wacht, je had het alweer over ritueel slachten, tja, dan is het onderscheid inderdaad wat meer arbitrair.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 16 apr 2011 21:48

Horeb schreef:nertsen noemde je ook. nertsen leven van nature in groepen. je bent pas echt wreed wanneer je die dieren loslaat in de natuur zoals die milieu bewegingen doen. ze sterven van eenzaamheid en honger......wat humaan!!!
gezien je achtergrond had ik je verstandiger geacht Jaapo.....

over nertsen:
Ze zijn alleen 's nachts actief en leven solitair. Overdag slapen ze in een holle boom of een hol in de oever. http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_nerts

dus niet. [-X

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 apr 2011 21:53

Jorden schreef:dus niet. [-X

Heel vervelend, maar bij zo'n beetje alle bevrijdingsacties was het 1 groot slachtfeest onder de nertsen (oa door verkeer) en plaatselijk vee van boeren (zoals kippen enz).

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 apr 2011 14:53

Wat een kromme redenaties! Als ik stel, dat het houden van nertsen, een kwalijk onderdeel van de bio-industrie, in mijn opinie, verband houdende met mijn geloof, verwerpelijk is, wordt aangevoerd, dat het loslaten van nertsen ook heel slecht is, omdat velen omkwamen in het verkeer en er ook nog hier en daar kippen sneuvelden. Wat is dit voor een discussie? Als echt iedereen, een zeker zij van gelovigen huize, tegen de bio-industrie zou zijn, zouden die fokkerijen er niet zijn, en zouden er ook geen loslaat-acties zijn. Op zichzelf is dat loslaten natuurlijk ook verkeerd, maar het zijn geen argumenten die er verder toe doen. Teleurstellend, die zijpaden-commentaartjes, vol met ontwijkgedrag.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 18 apr 2011 11:54

jaapo schreef:Wat een kromme redenaties! Als ik stel, dat het houden van nertsen, een kwalijk onderdeel van de bio-industrie, in mijn opinie, verband houdende met mijn geloof, verwerpelijk is, wordt aangevoerd, dat het loslaten van nertsen ook heel slecht is, omdat velen omkwamen in het verkeer en er ook nog hier en daar kippen sneuvelden. Wat is dit voor een discussie? Als echt iedereen, een zeker zij van gelovigen huize, tegen de bio-industrie zou zijn, zouden die fokkerijen er niet zijn, en zouden er ook geen loslaat-acties zijn. Op zichzelf is dat loslaten natuurlijk ook verkeerd, maar het zijn geen argumenten die er verder toe doen. Teleurstellend, die zijpaden-commentaartjes, vol met ontwijkgedrag.

ik wil dat niet geloven. bioindustrie bestaat niet maar is een verzinsel van mensen die geen verstand hebben van natuur en natuurlijke zaken. veelal nare mensen die andere hun wil proberen op te leggen en daar zelf niet voor wensen te betalen.
ik weet niet of christenen zo kunnen zijn. als je een waar christen wordt gaan dit soort nare karaktertrekjes er volgens mij als eerste uit

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2011 11:58

Horeb schreef:veelal nare mensen die andere hun wil proberen op te leggen en daar zelf niet voor wensen te betalen.
ik weet niet of christenen zo kunnen zijn. als je een waar christen wordt gaan dit soort nare karaktertrekjes er volgens mij als eerste uit

hmm... wat een idealistisch beeld van 'de ware christen'...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 18 apr 2011 16:01

Citaat: Bio-industrie bestaat niet en is een verzinsel van nare mensen.......... Ja, dan houdt het op. Ik kan wel welles-nietes gaan doen, maar ik kan mijn tijd beter gebruiken. De schrijver kan zijn tijd ook beter gebruiken door, i.p.v. achter de pc wat nonsens uit te kramen, eens even een flinke fietstocht te maken door een streek met veel agrarische bedrijven en dan bij een stuk of vijf, zes eens vragen, of je binnen mag kijken. En doe dat maar in een streek, waar veel gelovigen wonen, dan heb je dat andere punt ook opgelost. Kom je ze in het ene dorp niet tegen, dan de volgende dag naar een ander dorp. Er zijn honderden bedrijven in heel Nederland, dus het moet lukken.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 18 apr 2011 22:30

Ik heb net 2/3e van dit topic weggeknipt. Het gaat hier over ritueel slachten en niet over de besnijdenis.

Hier de afsplitsing van deze berichten.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 20 apr 2011 11:48

jaapo schreef:Citaat: Bio-industrie bestaat niet en is een verzinsel van nare mensen.......... Ja, dan houdt het op. Ik kan wel welles-nietes gaan doen, maar ik kan mijn tijd beter gebruiken. De schrijver kan zijn tijd ook beter gebruiken door, i.p.v. achter de pc wat nonsens uit te kramen, eens even een flinke fietstocht te maken door een streek met veel agrarische bedrijven en dan bij een stuk of vijf, zes eens vragen, of je binnen mag kijken. En doe dat maar in een streek, waar veel gelovigen wonen, dan heb je dat andere punt ook opgelost. Kom je ze in het ene dorp niet tegen, dan de volgende dag naar een ander dorp. Er zijn honderden bedrijven in heel Nederland, dus het moet lukken.

:lol: :lol: :lol: ik heb agrarische bedrijven..........

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 20 apr 2011 14:30

Zo? Horeb heeft zelf agrarische bedrijven. Dan is het misschien begrijpelijker, dat hij het bestaan van bio-industrie ontkent. Dan is het ook duidelijk, dat hij, wat ik onder bio-industrie versta, gewoon een agrarisch bedrijf noemt, waarbij je, als je gelovig bent, geen enkele twijfel behoeft te hebben over het goed omgaan met de Schepping en het uitoefenen van goed rentmeesterschap over de aarde. Nou, dan zijn we er verder klaar mee. Rest mij alleen nog te constateren, dat wij, hoewel waarschijnlijk beide van protestantse huize, mijlenver uit elkaar liggen, wat geloof en geloofsbeleving betreft. U hebt uw geloof en ik het mijne en het is gescheiden door een blijkbaar onoverbrugbare kloof, want het is kennelijk onmogelijk om ook maar een beetje begrip op te brengen voor een ander standpunt of een beetje respect voor een andere opvatting. Anders zou u wel anders reageren dan tot nu toe in dit en andere topics is gedaan. Punt erachter. Adieu!

Terug naar “Archief”