En dan staat het leven bij ons in Alphen op z'n kop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: En dan staat het leven bij ons in Alphen op z'n kop...

Berichtdoor haring » 11 apr 2011 23:01

Geen woorden voor wat er is gebeurd, vreselijk natuurlijk. Ik ben alleen we nieuwsgierig hoe de dader tot zijn daar is gekomen. Helaas is hij dood dus van hem zullen we geen antwoorden krijgen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 23:05

De dader komt (uiteraard!) onder een vergrootglas te liggen. Hopelijk komt men er op die manier achter wat zo'n jongen tot zo'n verschrikkelijk daad heeft gedreven.

Ergens ben ik wel een beetje bang dat de recherche tijdens de huiszoeking(en) vinden dat die knul wel eens een schietspel speelde op PC of spelcomputer, iets als Counterstrike of Call of Duty of zo. En dat half (politiek) Nederland dan weer direct concludeert dat het spelen van dat soort spellen tot moord aanzet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 12 apr 2011 07:16

Riska schreef:Vanmiddag op de radio een gesprek met de directeur van de Driestar.
Hij belt een docent of hij het al gehoord heeft.
"Ja" zegt die docent, "mijn zoon is de dader".
Gelukkig is op de Driestar een gelegenheid gegeven aan de leerlingen
om iets op te schrijven en veel van hen dachten ook aan de ouders, die docent dus.
Zo hoort het ook, zoals ook gisteren, naar ik begrepen heb, in de kerkdienst.

Nog iets wat ik erg goed vind is, dat de kerk gewoon open is voor ieder die even zijn emoties kwijt wil.

Het is verbijsterend en alles wat we kunnen doen is bidden voor allen die erbij betrokken zijn...

Ws heeft ie zaterdag al gebeld of niet?
Als de dader Jansen heet, en je collega in Alphen ook moet je denk voorzichtig bellen.

Toen ik van der Vlis hoorde moest ik aan deze man denken. Ik ken maar één van der Vlis. Ik heb 25 jr geleden les van hem gehad op de Driestar. Ik heb teken examen bij hem gedaan.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2011 07:31

Hij heeft hem zaterdag inderdaad gebeld toen de dader nog niet bekend was.

Mortlach - als je de berichten volgt dan weet je dat hij suïcidaal was, al eens is opgenomen geweest en dus niet en nooit een wapenvergunning had mogen hebben.
Maar het maakt allemaal niet meer uit - er is onvoorstelbaar leed aangericht en dat is nooit meer weg te poetsen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 apr 2011 07:35

Waarom gebeurt zoiets, tsja, er zal beslist geen normale, liefdevolle opvoeding debet aan zijn,
maar ook zie ik veel meer neerslachtigheid, depressie en zelfmoordneigingen in onze gezindte, dan elders.Sommige verhalen zijn zeer triest.
We kunnen wel verbaasd zijn, maar een ongetemd mens, is erger dan een wild dier.
En als je dan verteld wordt dat je je zelf niet kunt bekeren, zoals sommige ultrarechtse kerken doen, en maar af moet wachten, en je blijft je dus door God EN de wereld afgewezen voelen, (ik noem maar een scenario), zouden de stoppen door kunnen slaan.
Maar afwijzing is denk ik wel een motief, hier.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 apr 2011 07:55

Hoe kom je daar bij? Denk je dat gewoon of heb je daar ook argumenten bij?
Het lijkt me nl. nogal vervelend voor de familie van deze jongen als er allemaal verhalen over hun opvoeding door Nederland gaan, die nergens op gebaseerd zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 09:00

boer schreef:Waarom gebeurt zoiets, tsja, er zal beslist geen normale, liefdevolle opvoeding debet aan zijn,

Dat kun je niet zomaar zeggen. Het een (liefdevolle opvoeding) heeft niets te maken met het al dan niet krijgen van een depressie. Ik spreek uit ervaring.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 apr 2011 09:10

esli schreef:Hoe kom je daar bij? Denk je dat gewoon of heb je daar ook argumenten bij?
Het lijkt me nl. nogal vervelend voor de familie van deze jongen als er allemaal verhalen over hun opvoeding door Nederland gaan, die nergens op gebaseerd zijn.

Ik weet natuurlijk niet de ins en outs van hun opvoeding, behalve dan dat dce ouders gescheiden lijken.
Maar de schuld ligt natuurlijk niet bij die jongen alleen.
de politie die niets deed, de rechter die niet strafte, en de ouders die niets zagen en zeiden....Iemand die zich door een ander geliefd voet, doet zoiets niet, denk ik.
Afwijzing, gebrek aan communicatie en negeren zijn denk ik redenen voor wat er gebeurde, maar het is maar een veronderstelling, ik ben geen psycholoog.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 09:14

boer schreef:Afwijzing, gebrek aan communicatie en negeren zijn denk ik redenen voor wat er gebeurde, maar het is maar een veronderstelling, ik ben geen psycholoog.

Gelukkig maar, of eigenlijk jammer, want als je wel psycholoog was geweest had je misschien een iets beter begrip gehad van wat depressie is en hoe dat werkt.

Zeker als de jongen niet thuis woont, is de ernst van de situatie bijzonder lang verborgen te houden voor de ouders. In mijn geval duurde het ook ongeveer 1,5 jaar, en zelfs toen konden ze niets voor me doen.

Ik denk dat je toch echt van dat idee moet afstappen, hoe 'handig' de verklaring ook voor je is.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 apr 2011 09:16

boer schreef:Waarom gebeurt zoiets, tsja, er zal beslist geen normale, liefdevolle opvoeding debet aan zijn,
maar ook zie ik veel meer neerslachtigheid, depressie en zelfmoordneigingen in onze gezindte, dan elders.Sommige verhalen zijn zeer triest.
We kunnen wel verbaasd zijn, maar een ongetemd mens, is erger dan een wild dier.
En als je dan verteld wordt dat je je zelf niet kunt bekeren, zoals sommige ultrarechtse kerken doen, en maar af moet wachten, en je blijft je dus door God EN de wereld afgewezen voelen, (ik noem maar een scenario), zouden de stoppen door kunnen slaan.
Maar afwijzing is denk ik wel een motief, hier.

Puur speculatief! NIET doen!
Van afwijzing is in het geval van Tristan totaal geen sprake. Wel van een liefdevolle thuisomgeving!
Ga nu niet de schuld bij 'ultrarechtse kerken' leggen. Ook al omdat Tristan niet uit zo'n kerk kwam!
Stop met speculeren en realiseer je wat het is voor deze ouders die hun enig kind verliezen en de rest van hun leven moeten meedragen welk spoor van verwoesting de jonegn van wie ze hielden, heeft nagelaten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 apr 2011 09:22

Mortlach schreef:Ergens ben ik wel een beetje bang dat de recherche tijdens de huiszoeking(en) vinden dat die knul wel eens een schietspel speelde op PC of spelcomputer, iets als Counterstrike of Call of Duty of zo. En dat half (politiek) Nederland dan weer direct concludeert dat het spelen van dat soort spellen tot moord aanzet.

Die angst is niet helemaal ongegrond: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... jn-oma.htm

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 09:41

henkie schreef:
Mortlach schreef:Ergens ben ik wel een beetje bang dat de recherche tijdens de huiszoeking(en) vinden dat die knul wel eens een schietspel speelde op PC of spelcomputer, iets als Counterstrike of Call of Duty of zo. En dat half (politiek) Nederland dan weer direct concludeert dat het spelen van dat soort spellen tot moord aanzet.

Die angst is niet helemaal ongegrond: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... jn-oma.htm

Ja, ik las ook net eenzelfde soort stukje op de site van de Telegraaf. Puur speculatief natuurlijk, maar ja, daar draaien ze op.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 apr 2011 09:45

Wat heb ik te doen met die ouders. Ze zijn hun zoon kwijt en dan ook nog eens op deze manier. Hoe kom je daar nou ooit overheen? Hoe kun je dan rouwen, zonder je schuldig te voelen over de rouw die je doormaakt? Want jouw zoon is verantwoordelijk voor zoveel ellende. Nee, deze mensen moeten echt door een verschrikkelijk diep dal. Ik hoop, dat ze in hun omgeving veel steun en kracht kunnen vinden.

Wat betreft die computerspellen: tja, dat was te verwachten. Wat ik zelf interessanter vind, is hoe deze jongen aan de vergunningen voor zijn wapens kwam. Er is echt iets mis gegaan, want met zijn verleden had hij deze wapens nooit mogen hebben. Mijn zus heeft zelf ook een wapenvergunning (ze is lid van een schietclub) en moet ook gewoon elk jaar de benodigde bewijzen op tafel leggen en haar wapen laten controleren. Deze jongen had gewoon nooit een wapen in zijn bezit moeten kunnen hebben. Daar is pas echt iets mis gegaan.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 11:04

Een depressie is een ZIEKTE, geen zwakte, geen schuld van verkeerde opvoeding.
Ik schrik wel van sommige "harde" commentaren, op de radio o.a.
Waarom heeft die vader niet ingegrepen en zijn zoon die wapens laten houden ? Zeker als je merkt dat je zoon depressief wordt.
Er is nog niets veranderd sinds de Middeleeuwen. Graag wordt met de vinger gewezen, naar een veroorzaker. De dader zelf is er immers niet meer.
Ik vind die games verschrikkelijk, ze komen hier echt het huis niet in, maar gelukkig houden onze kinderen er niet van. Maar het gaat mij te ver om het DE oorzaak te noemen.
Het kwaad woont in ons allemaal. Dat wij het niet doen is omdat wij er voor bewaard worden.
Als je je naaste haat, ben je al een doodslager !
Deze jongen was die zaterdag volgens mij echt niet meer voor rede vatbaar. Bewustzijnsvernauwing ?
Hij keek, maar zag niets.
Hoe zijn ouders hier mee verder moeten leven, zou ik echt niet weten. Ik vind het verschrikkelijk voor ze.
Hun leven is kapot.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 apr 2011 11:15

Galateia schreef:Wat heb ik te doen met die ouders. Ze zijn hun zoon kwijt en dan ook nog eens op deze manier. Hoe kom je daar nou ooit overheen? Hoe kun je dan rouwen, zonder je schuldig te voelen over de rouw die je doormaakt? Want jouw zoon is verantwoordelijk voor zoveel ellende. Nee, deze mensen moeten echt door een verschrikkelijk diep dal. Ik hoop, dat ze in hun omgeving veel steun en kracht kunnen vinden.

Dat kunnen ze. Ook in de familie. Daarbij kan Hans terecht bij zijn hemelse Vader!
Ik denk dat dit helemaal niet te dragen zou zijn als hij dat niet kwijt zijn kunnen bij onze God.
Wat is gebed voor hem en zijn familie ook nodig!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “Archief”