Praise en 'jeugdkerken'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 okt 2002 15:35

butterfly schreef:Ik ben nog nooit naar een Praise avond geweest. Maar ik ga een keertje in oktober. Volgens mij is er eentje op 23 oktober? Of heb ik het mis?

Dan zal ik uitgebreid verslag geven hahahaha :lol:

Meid hoe kun je nou in op 23 oktober naar een praise avond gaan..... Dat kan toch niet!!!! :wink:

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 02 okt 2002 15:39

Ja, waar ik zelf voor ga… Nou, ok, omdat ik het fantastisch vind om met zo ontzettend veel jongeren te zingen tot eer van God. Een hele zaal vol. En als we gaan bidden is het muisstil. Iedereen luistert, iedereen doet mee. Iedereen vindt het mooi. En natuurlijk doe je het ook voor jezelf: je wilt je er lekker bij voelen. Maar zou God dat niet goed vinden? Ik kan me haast niet voorstellen dat God ons daar zo ziet zingen, bidden luisteren... en het NIET goed vindt.
Vind je het echt niet de bedoeling om jezelf vrij te voelen of ook te gaan voor de goede sfeer die er hangt? Maar ik denk zelf dat daar niets verkeerds mee is...

PunkSkaty
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor PunkSkaty » 03 okt 2002 14:21

Hai, ik ben nog nooit naar een echte praise-avond geweest, maar wel naar de EO-jongerendag, en daar zingen ze ook van die praise-liederen. Ik vind het onwijs tof :D , praisen, je voelt echt dat God bij je is, en je wil hem ook eren met die liederen. Het gevaar is wel dat je naar een praise-avond gaat om de band of om de muziek, en niet voor God. Je moet God er wel mee eren, anders heeft het geen nut. Praise-avonden zijn dus helemaal OK vind ik, maar het ligt eraan hoe je zelf meedoet/er tegenaan kijkt enz. Ik vraag me trouwens af, zou het ook goed zijn als je én voor God én voor de muziek/band gaat? Of is dat een soort van Baäl en God dienen of hoe ze dat ook zeggen?.... :?:
Jij hebt het echt makkelijk, jij wordt tenminste niet gehinderd door enige kennis van zaken.

;-)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 okt 2002 18:01

Vragen waarom iemand denkt dat het niet God eren is, dat kan.
Maar mag ik ook vragen wat het dan wel is: God eren door bepaalde liederen te zingen?
Kan iemand daar eens over uitweiden?
Dat God bij je is, en dat je dat voelt, dat is als het goed is altijd zo.
(ik chargeer even)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 04 okt 2002 16:09

Ik denk dat je God op veel verschillende manieren kunt eren.
Door te bidden, door te evangeliseren, door te zingen... psalmen zingen in de kerk, maar ook praise-liederen, die ook voor God geschreven zijn en gezongen worden.
Dat God bij je is, voel je echt niet altijd... maar als je in een volle zaal telkens bv hetzelfde refrein zingt, steeds maar weer, dan raak je er steeds bewuster van. In de kerk zingt iedereen met strakke gezichten de psalmen (niks mis mee, zo ben je je ook bewust van wat je zingt) en bij praise is iedereen losser, blijer, klapt mee, enz. Een heel andere sfeer.
Maar er is wel een gevaar dat je meer voor het zingen en de band gaat, en daar moet je voor jezelf over beslissen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 04 okt 2002 16:25

-Rianne- schreef:Ik denk dat je God op veel verschillende manieren kunt eren.
Door te bidden, door te evangeliseren, door te zingen... psalmen zingen in de kerk, maar ook praise-liederen, die ook voor God geschreven zijn en gezongen worden.
Dat God bij je is, voel je echt niet altijd... maar als je in een volle zaal telkens bv hetzelfde refrein zingt, steeds maar weer, dan raak je er steeds bewuster van. In de kerk zingt iedereen met strakke gezichten de psalmen (niks mis mee, zo ben je je ook bewust van wat je zingt) en bij praise is iedereen losser, blijer, klapt mee, enz. Een heel andere sfeer.
Maar er is wel een gevaar dat je meer voor het zingen en de band gaat, en daar moet je voor jezelf over beslissen.

Dank voor je antwoord, maar je herhaalt in wezen mn vraag en geeft eigenlijk geen antwoord.

Je zegt dat je dat allemaal God eren vindt....maar mijn vraag was: waar zit m dan dat eren in.
Waar wordt God mee geeerd? Waar zou (en ik vind mn praten eigenlijk nu een beetje oneerbiedig worden) nu het meest door geprezen..wat is prijzen...hoe kan je het beste prijzen..

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 04 okt 2002 16:28

anna schreef:
butterfly schreef:Ik ben nog nooit naar een Praise avond geweest. Maar ik ga een keertje in oktober. Volgens mij is er eentje op 23 oktober? Of heb ik het mis?

Dan zal ik uitgebreid verslag geven hahahaha :lol:

Meid hoe kun je nou in op 23 oktober naar een praise avond gaan..... Dat kan toch niet!!!! :wink:

huh waarom niet :wink:

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 04 okt 2002 16:35

Ik denk dat je dat doet door de teksten die je zingt.
Maar dat lijkt me net zo als psalmen zingen, ook al zijn daarvan de teksten niet helemaal hetzelfde.
Ik zie de psalmen als oud en de praise-liederen als modern. Vroeger werden er psalmen gemaakt tot eer van God, nu worden er andere liederen gemaakt. Dat lijkt mij beide goed.
Over hoe je God kan prijzen: weer op verschillende manieren toch?? Dat kan je alleen doen in de gebed, dat kan je ook doen door middel van zingen.
Maar misschien begrijp ik nog steeds niet precies wat je bedoelt en heb ik weer geen antwoord gegeven...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 04 okt 2002 18:57

Je doet in ieder geval je best Rianne, waarvoor mijn dank.
Toch ben ik nog niet tevreden.

Wat is het element in het zingen wat God de eer zou geven? Het zingen zelf? De tekst? Het gevoel? Het bezig zijn met? Dat we tijd voor hem vrij maken?

Dan komen ook de volgende vragen bij me op.
Zie je werkelijk geen groter verschil tussen psalmen en praise dan het verschil modern - oud? Zijn er niet meer wezenlijke verschillen te ontdekken?

De psalmen zijn gemaakt tot Gods eer. Dus in het maken wordt Hij geeerd. Is dan ook automatisch het zingen op zich van deze psalmen Hem eren? Zijn we daartoe (altijd) in staat? Of kunnen we ook tot Zijn oneer zingen. Komt de vraaag weer: wat is dan het element wat het tot eren maakt?

Je kan god eren in het bidden. Maar wat is dan het element van het bidden wat Hem doet prijzen? Zo ook voor zingen.

Wat maakt iets tot eren, waardoor je iets wel verkiest te doen, en waardoor je iets anders niets verkiest te doen.

Ik stel allemaal lastige vragen, ben ik me geheel van bewust.
Je hoeft ze ook niet perse te beantwoorden, maar ik zou dat wel leuk vinden.
Waar ik op aandring is eigenlijk inzicht te krijgen in het gemak waarmee soms puur menselijke handelingen verheven worden tot het eren en prijzen van God. Ik wil graag weten welk element daar dan voor zorgt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 okt 2002 22:18

Hoi Night,

Je vroeg: Waar ik op aandring is eigenlijk inzicht te krijgen in het gemak waarmee soms puur menselijke handelingen verheven worden tot het eren en prijzen van God. Ik wil graag weten welk element daar dan voor zorgt.

Dat verschil zit 'm volgens mij in je hart. Als je iets echt voor God doet is dat tot eer van God. Dat kan expliciet zijn (daar ga ik weer;-) ) doordat je b.v. Gods grote daden bezingt, maar ook impliciet, als je iets doet 'onder dankzegging'. In beide gevallen gaat het om de 'gesteldheid van je hart'.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 08 okt 2002 20:48

Hallo allemaal,

Mag ik even inhaken op jou antwoord Night. Jij vraagt of er meer wezelijke verschillen zijn te ontdekken tussen de psalmen en de moderen liederen behalve oud-modern.

Nou er is nog 1 wezelijk verschil. De moderne liederen zijn bijna een precieze vertaling van de bijbel, wat het vaak makkelijker maakt om het te begrijpen. Psalmen zijn doorgaans met oude woorden geschreven en moeilijk te begrijpen.

Over Hem eren wil ik het volgende kwijt. Het element dat wat het tot eren maakt is dat je zingt vanuit je hart. Wanneer je dat doet via een psalm of via een modern lied dan maakt het volgens mij niet uit hoe je Hem eert, zolang het maar uit je hart komt en oprecht is.

Voor bidden is er ook een heel belangrijk element. Ik denk dat je Hem kunt eren als je ervan overtuigd bent dat Hij voor je zonden gestorven is. Wanneer je je schuldbesef kunt tonen aan Hem, dan zie je ook in hoe groot Hij is en dat hij je schulden vergeeft. Je kunt Hem daarvoor danken en dat vind ik ook een vorm van prijzen.

Maar je hebt ook gelijk in het menselijk gemak waarmee we Hem soms eren, ik kan ook wel voor mijzelf zeggen dat ik anders tegen liederen aan kijk, nu ik een bewust keuze gemaakt heb. Vroeger zong ik zegmaar mee en nu denk ik na over wat er staat.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 18 feb 2003 15:59

Op de school waar ik p heb gezeten werd er op n gegeven moment een worship georganisweerd. ik zag god echt bezig om me heen. was echt goed. Zou ik wel weer eens mee willen maken
just below my skin I'm screaming

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 18 feb 2003 16:14

bij mij in de buurt waar ik woont word de eerste vrijdag van de maand een praiseavond gehouden
ik ga er met me vriendin iederen keer naar toe
lekker zingen de heer aan bidden

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 18 feb 2003 16:31

Ben zelf nog niet veel naar een praise-avond o.i.d. geweest... We hebben thuis echter wel kweenie hoeveel CD's staan. Vind het zelf geweldige muziek, hoewel een psalm of gezang mij net zo kan aanspreken... Het allermooiste vind ik om bij voorbeeld op een EO jongerendag te zien hoe mensen vol met enthousiasme (wat natuurlijk niet in alle kerken kan) God loven en prijzen. En volgens mij doet het God ook alleen maar goed om dit soort dingen te zien... Mensen die Hem met hun hele hart loven en prijzen... Iets mooiers is er toch niet???

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 feb 2003 17:06

Word er tijdens die avonden ook verteld dat je wedergeboren moet zijn, of word er van uit gegaan dat iedereen al kind van God is?

Terug naar “Archief”