Orgelmuziek in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Orgelmuziek in de kerk

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 20:59

@Pannekoek

Ach, is schreef dat alleen maar om aan te geven dat het in het OT zo belangrijk werd gevonden.
Het staat trouwens in de Bijbel ik verzin het niet.
En ik weet dat er een groot aantal mensen orgelmuziek erg waarderen en ook van genieten.
Tja ik niet...smaken verschillen, kan je niets aan doen.

Maaar euhh,... ik zou niet met mijn oren klapperen hoor van die muziek op het zendingsveld :lol:

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 21:59

s'lands wijs, s'lands eer....

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 22:07

Eigenlijk zou ik wel eens willen weten waarom mensen denken dat een "dienst" voor de Here
God er op een bepaalde manier uit moet zien. Ik bedoel daar zijn geen bijbelse voorschriften
voor. Het is een eredienst voor God.... Hij zelf heeft kennelijk geen enkele stem herin.

Als je de over de eerste Gemeente leest waren hun samenkomsten heel anders.

Het is een oprechte vraag van mij, waarom moet de dienst zo zijn zoals u het wilt zien ????

Ben benieuwd naar antwoorden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jan 2011 23:18

Tja, ik denk niemand daar een zinnig antwoord op kan geven.
Overigens zijn bij ons de diensten ook altijd hetzelfde, zingen, aankondigingen, bidden, preek,
koffie drinken.
Het is natuurlijk van belang dat er orde is en misschien ook wel struktuur.
Maar ik weet wel dat wij in een gemeentevergadering ons wel eens afgevaagd hebben
waarom we altijd hetzelfde doen.
Soms..heel soms loopt het wel eens verrassend anders, die ruimte is er wel gelukkig.

en nu slapen,doei

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 25 jan 2011 09:33

Wij hebben ook wel structuur in een dienst en vaste onderdelen: zingen, mededelingen, gebed, preek, koffiedrinken.
Maar muzikaal verschillen de diensten best wel. Soms orgel en piano met veel liederen en psalmen uit het liedboek, soms een band met weer heel andere liederen. Volgens mij gebruiken we ook de meeste liedbundels die Nederland rijk is, dus dat zorgt wel voor afwisseling.
Ik vind overigens het bidden, zingen en koffiedrinken net zo belangrijk als een preek. De preek is goed voor de opbouw van jezelf. Maar met zingen eer je God, tijdens het koffiedrinken ontmoet je de gemeente enz. Allemaal belangrijk!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 10:41

@esli

Ben het helemaal met je eens.
Maar soms lijkt het of mensen "bedient" willen worden eeen soort passief gedrag van
mijn wensen moeten vervuld worden en ik moet me er lekker bij voelen.
Ik denk dat we, als we goed in de bijbel lezen, het lichaam van Christus zijn en
daarom allemaal inbreng hebben.
En waarom ga je zondag naar dienst...is dat niet om God te eren? ik denk dat dat op de
eerste plaats moet staan.
En dan past het niet in mijn optie om ontevreden te zijn over de dominee, over de
preek, of jij een idee hebt hoe er gezongen moet worden en hoe dat moet gebeuren,
met welke instrumenten enz, enz.
Als de Geest van God aanwezig is tijdens de dienst en wij luisteren ernaar kan
het wel eens zo zijn dat het heel anders uitpakt. Ik bedoel de Heilige Geest
zal altijd God eren en verhogen dat is Zijn doel.

m.v.g.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 10:51

esli schreef:Wij hebben ook wel structuur in een dienst en vaste onderdelen: zingen, mededelingen, gebed, preek, koffiedrinken.
Maar muzikaal verschillen de diensten best wel. Soms orgel en piano met veel liederen en psalmen uit het liedboek, soms een band met weer heel andere liederen. Volgens mij gebruiken we ook de meeste liedbundels die Nederland rijk is, dus dat zorgt wel voor afwisseling.
Ik vind overigens het bidden, zingen en koffiedrinken net zo belangrijk als een preek. De preek is goed voor de opbouw van jezelf. Maar met zingen eer je God, tijdens het koffiedrinken ontmoet je de gemeente enz. Allemaal belangrijk!

Koffiedrinken is bij ons niet. Dat doet iedereen thuis, eventueel bij elkaar. Alleen bij doop- en belijdenisdiensten.
Ik zeg wel dat er uit iedere preek iets uit te halen is, ook al ligt de predikant je totaal niet. Er is altijd wel een zin, of een tekst, wat aanslaat.
Sowieso krijg je de Zegen als je naar de kerk gaat !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 11:09

Een zegen krijg je mee, inderdaad.
Maar je kan ook tot zegen zijn voor een ander, in de gesprekken met koffiedrinken.
Ik heb wel eens ervaren dat iemand mij op een heel ander spoor zette in een
gesprek over mijn persoonlijke problemen. Zo is er de mogelijkheid om elkaar te bemoedigen
want we hebben allemaal af en toe onze moeilijkheden.

We hebben ook regelmatig een uitgebreidde maaltijd samen, iedereen neemt wat mee
en dan zijn we in een heel gezellige en ontspannen sfeer samen.
Geeft je ook de gelegenheid om mensen te leren kennen waar je niet zo heel veel van af
weet.
Bijna net als de eerste Gemeente, bijna :lol: :lol: :lol:
Want die deelden alles samen, zover zijn we nog niet. :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 11:29

schaapje schreef:Een zegen krijg je mee, inderdaad.
Maar je kan ook tot zegen zijn voor een ander, in de gesprekken met koffiedrinken.
gesprek over mijn persoonlijke problemen. Zo is er de mogelijkheid om elkaar te bemoedigen

We hebben ook regelmatig een uitgebreidde maaltijd samen, iedereen neemt wat mee
Geeft je ook de gelegenheid om mensen te leren kennen waar je niet zo heel veel van af
weet.

Misschien vreemd om te horen, maar wij hebben hier helemaal geen behoefte aan. Ik vind het prettig om met andere mensen te eten, buiten ons gezin bedoel ik, maar dan hier in huis aan tafel, of desnoods in een restaurant.
Ik zou onze kinderen niet eens meekrijgen trouwens.
De kerk is m.i. voor andere dingen dan voor eten en koffiedrinken. Als ik met iemand van hart tot hart wil spreken, die bij onze gemeente hoort, maak ik een afspraak of bel hem op. Of ga er gewoon langs. DAN heb je een fijn gesprek en niet als er rennende kindjes tussendoor gaan en het is geroezemoes, lachen, enz.
Wij waren eens te gast bij een doopdienst, en bij het einde van de preek hoorde ik gerammel rechts naast me. Het was een moderne kerk en daar bleek de koffiehoek te zijn :shock: De dominee was nog bezig met de preek en 2 dames waren daar aan het rammelen met de kopjes en de koffieketel.
Want anders was de koffie niet op tijd klaar. Nou sorry hoor, dat kan echt niet !
Ik vroeg het later aan de vader van de doopouders, hij was koster nl en die zei dat het hem ook enorm stoorde en meer mensen trouwens. Ze hebben zich dat niet gerealiseerd voor de bouw van de kerk, dat dat zoveel ergernis zou geven. Ik meen dat het later veranderd is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 11:49

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Een zegen krijg je mee, inderdaad.

weet.

Misschien vreemd om te horen, maar wij hebben hier helemaal geen behoefte aan. Ik vind het prettig om met andere mensen te eten, buiten ons gezin bedoel ik, maar dan hier in huis aan tafel, of desnoods in een restaurant.
Ik zou onze kinderen niet eens meekrijgen trouwens.
De kerk is m.i. voor andere dingen dan voor eten en koffiedrinken. Als ik met iemand van hart tot hart wil spreken, die bij onze gemeente hoort, maak ik een afspraak of bel hem op. Of ga er gewoon langs. DAN heb je een fijn gesprek en niet als er rennende kindjes tussendoor gaan en het is geroezemoes, lachen, enz.
Wij waren eens te gast bij een doopdienst, en bij het einde van de preek hoorde ik gerammel rechts naast me. Het was een moderne kerk en daar bleek de koffiehoek te zijn :shock: De dominee was nog bezig met de preek en 2 dames waren daar aan het rammelen met de kopjes en de koffieketel.
Want anders was de koffie niet op tijd klaar. Nou sorry hoor, dat kan echt niet !
Ik vroeg het later aan de vader van de doopouders, hij was koster nl en die zei dat het hem ook enorm stoorde en meer mensen trouwens. Ze hebben zich dat niet gerealiseerd voor de bouw van de kerk, dat dat zoveel ergernis zou geven. Ik meen dat het later veranderd is.

Hallo schelpje,

Dat is jouw idee en dat mag je natuurlijk zo vinden, maar ik vraag me toch af als het zo geweldig
is de diensten waar je gaat. Hoe komt het dan dat je nog steeds geen zekerheid hebt in je geloof.
Dit heb je op verschillende topics beweerd. En je bent niet de enige.

En zou God alleen aanwezig zijn als het heel vroom en stil is? Denk het niet, denk maar eens
aan de Here Jezus waar God toch IN aanwezig was, Hij was voortdurend bij mensen die
lawaai maaktten, Hij was zelfs aanwezig op een Bruiloft waar wijn gedronken werd en gefeest.
Bij ons is het alleen stil als we bidden.

m.v.g.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 13:15

Ja maar je mag toch niet de aanwezigheid van de Heere Jezus op een bruiloft vergelijken met een eredienst :?:
En zou het dan aan de kerk liggen dat ik een ander geestelijk leven heb dan jij ?
Wie zegt dat het van mij verkeerd en van jou juist is ?
Jij voelt je goed bij wat je nu hebt, het past bij je, dat zou niet bij mij passen en zou ik er beslist niet rijker van worden.
Ik ben opgevoed in de soberheid van de rechts reformatorische kerken en voel me daar prima in. Nog steeds.
Over het al dan niet twijfelen of toeeigenen is m.i. een heel ander verhaal.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 14:06

schelpje3 schreef:Ja maar je mag toch niet de aanwezigheid van de Heere Jezus op een bruiloft vergelijken met een eredienst :?:
En zou het dan aan de kerk liggen dat ik een ander geestelijk leven heb dan jij ?
Jij voelt je goed bij wat je nu hebt, het past bij je, dat zou niet bij mij passen en zou ik er beslist niet rijker van worden.
Ik ben opgevoed in de soberheid van de rechts reformatorische kerken en voel me daar prima in. Nog steeds.

Daar zit hem juist de kneep mij hoor je niet zeggen dat iets verkeerd is, dat doe jij juist,
ik heb je vaak zien schrijven; dat kan toch, dat hoort niet zo, b.v. soorten muziek of zojuist
het rammelen van kopjes (wat mij ook storend lijkt)
Ik kan heel goed begrijpen dat als je opgevoed bent in een soberheid en RR kerken
dat je daar thuis voelt. Ik zou me erg ellendig voelen maar ik heb ook geen enkele
opvoeding in die richting (goddeloos)
Wat anders is het zien dat het zo MOET en er niet voor open staan dat het anders KAN.

Wat ik echt stuitend vind dat je op de vorige pagina schreef o.a. Jezus alleen is niet genoeg.
Ik zou je willen vragen ..wat wil jij dan nog meer, Hoe volledig is het evangelie, hoe kostbaar
het Bloed van de Heer, en dat is voor jou niet genoeg?
En ik heb de indruk dat het komt door de eenzijdig prediking die je op zondag hoort.
Het is; of je luistert niet goed, of de prediking is niet volledig.
Ik ben me er echt van bewust dat we allemaal verschillende personen zijn, en dat een
ieder op een andere manier met zijn/haar God een relatie zal hebben.
Maar de grondslag is, en moet,... waar we in geloven hetzelfde Geestlijke leven zijn.

m.v.g.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 14:23

@schelpje

die uitspraken over Jezus deed je op de topic ...welke kerk gaan we.

Groetjes en vrede hè

:)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 14:46

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:Ja maar je mag toch niet de aanwezigheid van de Heere Jezus op een bruiloft vergelijken met een eredienst :?:

Daar zit hem juist de kneep mij hoor je niet zeggen dat iets verkeerd is, dat doe jij juist,
ik heb je vaak zien schrijven; dat kan toch, dat hoort niet zo, b.v. soorten muziek of zojuist
het rammelen van kopjes (wat mij ook storend lijkt)
Ik kan heel goed begrijpen dat als je opgevoed bent in een soberheid en RR kerken
dat je daar thuis voelt. Ik zou me erg ellendig voelen maar ik heb ook geen enkele
opvoeding in die richting (goddeloos)
Wat anders is het zien dat het zo MOET en er niet voor open staan dat het anders KAN.

Wat ik echt stuitend vind dat je op de vorige pagina schreef o.a. Jezus alleen is niet genoeg.
Ik zou je willen vragen ..wat wil jij dan nog meer, Hoe volledig is het evangelie, hoe kostbaar
het Bloed van de Heer, en dat is voor jou niet genoeg?
En ik heb de indruk dat het komt door de eenzijdig prediking die je op zondag hoort.
Het is; of je luistert niet goed, of de prediking is niet volledig.
Ik ben me er echt van bewust dat we allemaal verschillende personen zijn, en dat een
ieder op een andere manier met zijn/haar God een relatie zal hebben.
Maar de grondslag is, en moet,... waar we in geloven hetzelfde Geestlijke leven zijn.

m.v.g.

Jezus alleen is niet genoeg ! Want wij dienen vervuld te worden door de Heilige Geest. En als er ENKEL wordt gepreekt over een gekruisigde Jezus, kunnen wij daar niets mee. Wij willen dat van nature niet. De drie-eenheid moet niet verloochend worden, Vader - Zoon - Helige Geest. Dat begrijp je toch wel ?
En maak je over mijn luisteren maar geen zorgen, ik luister heel oplettend ! Soms zelfs de volgende dag nog na, want dan zoek ik de kerkdienst op internet op en luister wederom, of ik het goed gehoord en begrepen heb.
En er is niets mis met een sobere kerkdienst. Al het gedoe eromheen werkt alleen maar afleidend. Zowel het letterlijke gerammel van kopjes als allerlei zinloze toevoegingen.
Ik hoor een enkele keer een dienst op radio 5. Soms schrik ik daar gewoon van.
Preek heet verkondiging, kerkdienst heet leerdienst, waarom ?
Dominee noemt alleen Eeuwige, treurig, maar daar zal ik dan wel weer alleen in staan. maar dat geeft niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2011 14:54

Ik geloof dat er nu een splitsing gemaakt kan worden naar een nieuw topic: hoe moet de prediking zijn: Christocentrisch? Trinitarisch? Antropocentrisch?

Schelpje, ik vraag me af of je visie op de eredienst niet "egoïstisch" is? Sorry voor het nare woord, maar het gaat in de eredienst NIET om het Woord alleen, hoewel dat wel de centrale plaats dient te hebben. Maar gebed, collecte en muziek hebben ook hun functie! Als je alleen voor het Woord komt, kun je net zo goed thuis een preek luisteren, toch? Maar het is juist het SAMEN Gods Naam verheerlijken (zingen), SAMEN elkaar ondersteunen (collecte), SAMEN naderen voor Gods aangezicht (gebed), en het SAMEN luisteren naar wat "de Geest tot de gemeente zegt" (preek).

Terug naar “Archief”