evangelisatie onder "refo's"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 04 jul 2003 21:08

Napoleon schreef:
Cor schreef:Tja best wel schokkend, heb er eigenlijk geen woorden voor.

Kennelijk wordt er op de Veluwe alleen gepredikt dat er maar een paar mensen zijn uitverkoren, dat vind ik nogal wat.
De jongeren bij de kerk houden is daar waarschiijnlijk een groot probleem, het is triest dat mensen uit een andere streek van ons land daar moeten vertellen dat God liefde is, preken daar de predikanten eenzijdig ofzo?

Het is gewoon diep triest eigenlijk.

cor, ik geloof niet dat dit een probleem is dat alleen op de veluwe speelt. en je hoort ook jongeren die zeggen "God is liefde, dus mag ik hier best zijn", het andere uiterste. en die jongeren zitten gewoon op zondag in de kerk, het probleem is ze dus niet bij de kerk te houden.

Volgens mij heeft de houding van de kerkraad ten opzichte van jongeren er ook mee te maken, en die is er daar waarschijnlijk niet.
Misschien zijn die kerkenraadsleden al lang blij dat ze nog komen.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 04 jul 2003 21:15

De Tekenaer schreef:
Cor schreef:Tja best wel schokkend, heb er eigenlijk geen woorden voor.

Kennelijk wordt er op de Veluwe alleen gepredikt dat er maar een paar mensen zijn uitverkoren, dat vind ik nogal wat.
De jongeren bij de kerk houden is daar waarschiijnlijk een groot probleem, het is triest dat mensen uit een andere streek van ons land daar moeten vertellen dat God liefde is, preken daar de predikanten eenzijdig ofzo?

Het is gewoon diep triest eigenlijk.

Inderdaad, mensen steeds wijzen op de uitverkiezing is roeren in Gods voorzienigheid en wekt dieptrieste lijdelijkheid en onverschilligheid.
Achteraf zal blijken wie er uitverkoren is. Nu moet het Envagelie gepredikt worden en in het Evangelie de Wet.

Wij mensen mogen er niet aan komen das Gods kant van de zaak, niemand weet wie er uitverkoren is dus moet je werken aan je geloofs leven, en genade te verkrijgen, dat is onze plicht, meer wordt er niet van ons gevraagd.
In de Bijbel staat: komt tot Mij voor het te laat is, en Ik sta aan de poort en klop, dat zijn teksten die duidelijk genoeg zijn.
Naar mijn mening wordt er te veel drama gemaakt van de uitverkiezing.
Maar omdat te gebruiken als excuus in het uitgaans leven, das echt walgelijk.

Lineke
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lineke » 04 jul 2003 22:42

Kaw schreef:Grappig. Ik ben laatst voor de eerste keer naar een jongerenavond geweest en ik versprak me tegen de organisator.
Het kwam er op neer dat ik zei dat dit een evangelisatieavond was voor ger. gemmers.

Heel erg jammer dat hier nu wéér de ger.gem. bij betrokken word!

Bestaat er geen ger.gem in ned. of oud. ger. gem. (in ned.) die hier nog veel meer op tegen zijn!

En in die kerken moet er ook geëvangeliseerd worden!

Niet altijd alleen de ger. gem.!

Het zou goed zijn als er in elke kerk geëvangeliseerd werd!

Evangelisatie is belangrijk voor iedereen!

De Tekenaer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De Tekenaer » 04 jul 2003 22:55

Cor schreef:Wij mensen mogen er niet aan komen.......

Wie moet je dat nu kwalijk nemen. De kinderen, de voorganger of de voorganger van de voorganger.

Ik denk dat men door de kenmerkenprediking alleen het Evangelie voor de bekommerden gaan preken is.

En al zal het zo bestuurd zijn (zie Ik zend u een kracht der dwaling), door het achterhouden van het Evangelie aan allen, is de vrucht heden ten dage wellicht zo weinig.

Kijk naar de opwekkingstijden in de Geschiedenis, toen het Evangelie rijk werd verkondigd (bijv. in Schotland) Toen was de vrucht vele.

Persoonlijk ben ik wel eens moegepreekt onder de kenmerkenprediking. Die enkele keer dat ik in andere kerken mijn eigen verantwoording duidelijk hoor, namelijk de geloofseis in Christus, dan ben ik meer onder de indruk als van telkenmale te horen dan ik niets kan. Door het rijke Evangelie ga je dan juist voelen wat je mist. Nu moet ik stoppen anders wordt het weer kenmerkenprediking.

De Tekenaer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De Tekenaer » 04 jul 2003 23:09

Lineke schreef:.......Evangelisatie is belangrijk voor iedereen!

Jij bent 18 en zit waarschijnlijk nog op vraagkerk. Daar moet je veel vragen wat noodzakelijk is voor het behoud van je ziel. Ellendekennis of Verlossing. Door het benadrukken van Ellendekennis raakt de noodzaak Verlossing op de achtergrond.

joris

Berichtdoor joris » 04 jul 2003 23:30

laten we geen schuldigen zoeken en geen kerkverbanden aanwijzen. dit probleem speelt overal. Zelfs bij evangelische gemeenten.

Wat we nodig hebben is een grote bekering: terug naar de levende GOd. Weer ons druk maken om de opdracht van GOd: gaat heen en maakt discipelen. De herontdekking van het gebed in de traditionele kringen zou erg goed zijn.

JOngens, we hebben een God die een relatie met ons wil. De kerk is geen regeltjespot. GEen stenen tafel die we mee moeten torsen. God wil in jou komen wonen. Laten we toch Gods liefde gaan vertellen aan de mensen.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 05 jul 2003 00:06

Wat zou de schrijver van het genoemde artikel nu willen zeggen met:

Vanuit de vrees dat de serieuze jongeren het aanbod van genade te gemakkelijk opnemen, lijkt menig predikant de zogenaamde jongerenavonden gevaarlijker te vinden dan het discotheekbezoek

Er staat natuurlijk 'lijkt' in de zin, maar toch heb ik het idee dat hier een steek onder water zit tegen bepaalde predikanten?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 05 jul 2003 00:15

Wat me trouwens ook opvalt, is dat Veluwe en Alblasserwaard tegenover elkaar worden gezet. Nu gaat het mij niet specifiek om deze gebieden, maar:

Zou het nu zo zijn dat op bijv de Veluwe er veel meer jongeren met een reformatorische achtergrond zich op deze manier gedragen?
Of zou het zo zijn dat de refo jongeren zich in andere gebieden zover hebben aangepast dat ze sowieso niet meer opvallen tussen de anderen?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 jul 2003 00:21

Die steek had van mij ook boven water gemogen hoor. Het gaat hier niet om bepaalde kerken. Zoals Joris zei: In welke kerk je ook kijkt er is altijd wel wat mis. Ik moet hier wel denken aan 1 Korinthe 6 en 10. Met nog wat theologische kennis praat men alles goed, of in ieder geval irrelevant.

Een groot probleem is denk ik dat men te veel naar de toekomstige zaligheid kijkt. Het gaat er om of wij in de hemel komen, en de foute theologie dat wat wij doen daarvoor niet belangrijk is. Het gaat niet om de liefde tot God. De gereformeerde gemeente dominee L. Huisman zei ooit. Als je God lief krijgt, dan wil je niet meer zondigen, al ga ik verloren dan is dat verdiend, maar laat me in ieder geval God niet meer pijn doen. Dat is wat een Christen doet. (zei de huichelaar, die wel meent wat er in zijn signature staat). Kijk niet eerst naar je eigen zaligheid maar kijk naar God, kijk naar de Heere Jezus en weet wat Hij gedaan heeft. Wil je Hem iets aandoen? En kijk ook zo naar deze mensen. Misschien moet je "de hel" verkondigen. Net als Jonathan Edwards deed met "Sinners in the hand of an angry God", waarmee de Second Awakening op gang kwam in Amerika, laat alles wat je zegt in ieder geval persoonlijk zijn. Niet een preek over "men" maar over jou en mij. Niet een horrorvoorstelling, maar een ernstige waarschuwing en een heerlijk aanbod.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jul 2003 00:21

cire schreef:Wat zou de schrijver van het genoemde artikel nu willen zeggen met:

Vanuit de vrees dat de serieuze jongeren het aanbod van genade te gemakkelijk opnemen, lijkt menig predikant de zogenaamde jongerenavonden gevaarlijker te vinden dan het discotheekbezoek

Er staat natuurlijk 'lijkt' in de zin, maar toch heb ik het idee dat hier een steek onder water zit tegen bepaalde predikanten?

Ik weet niet of het een steek onder water is..
Ik hoop dat het opbouwende kritiek is. In de wat "zwaardere" kerken wordt de genade van God vaak zo gebracht dat het bijna onmogelijk is om zalig te worden.

Ik hoop dat ze aan willen geven dat je niet eerst een bepaalde ellende kennis nodig hebt om zalig te worden, of dat je je eerst moet opknappen voordat je bij hem mag komen. Nee zo is het niet, gelukkig niet: Gelooft alleen en je zult zalig worden!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 jul 2003 00:23

In de alblasserwaard heb je hotel Gorcum. De veemarkt, waar men weliswaar geen muziek draait, maar wel dronken raakt en de buurt onderkotst. (Dit is in ieder geval wel gebeurt, en hiermee hebben een stel jongeren een hele groep een slechte naam bezorgd.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

De Tekenaer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor De Tekenaer » 05 jul 2003 00:40

hijwel schreef:Ik hoop dat ze aan willen geven dat je niet eerst een bepaalde ellende kennis nodig hebt om zalig te worden, of dat je je eerst moet opknappen voordat je bij hem mag komen. Nee zo is het niet, gelukkig niet: Gelooft alleen en je zult zalig worden!

Zalig worden is : Ik ellendig mens, Wie zal mij verlossen. Ik dank.....
Bij Hem komen kun je zoals je bent. Christus heeft onze ellendekennis niet nodig. Maar als men welgetroost zaliglijk zal sterven heeft men een dagelijkse kennis van Ellende, Verlossing en Dankbaarheid.

joris

Berichtdoor joris » 05 jul 2003 11:03

ik merk zelf dat hoe liever ik bij God ben, hoe zondiger ik mij voel. De wet leert zonde kennen staat in de bijbel. En dat geld zeker weten in nog hevigere mate voor de wet die in je hart geschreven staat. Oei, wat sla ik vaak Gods advies in de wind, oei, wat ga ik vaak gewoon door met zondigen terwijl God op dat moment tgen mij zegt: doe dat niet!
En oei, wat is het moeiljk om soms de tv uit te drukkken en bewust een praisecd op te zetten om foute gedachten en verkeerde sferen te laten overstromen door Gods liefde.

een disco minder erg dan een jongerenavond. ik heb dat gevoel ook vaak. Ikken jongerenavond niet van binnen,m aar vanuit mijn oude kerkgenootschap hadden we ook van die standaart kerk-dingen die niet anders dan goed konden zijn omdat er toch een G voor stond.
In de disco leren ze in ieder geval geen foute theologie. de duivel is daar actief, maar dat is tenminste duidelijk. Op zo''n gemengde theologische avond kan er van allerlei stiekums naar binnen sneeken bij die arme jongeren. Zo''n idee krijg ik vaak ook!

maar, in de angst is geen plaats voor liefde!!!
in de liefde is geen plaats voor angst!!!! 1 johannes staat daar vol van!

Laten we ons overgeveen aan de Adem van Gods en ons laten voortstuwen door zijn LEvenstroom! VOl liefde aanpakken en aanpsreken wie God ons op de weg brengt: HEer, waarom kom ik deze persoon tegen? Heer, waarom heeft die trein vertraging, wat kan ik dit half uur voor u doen op dit perron?Heer, een disco vol verdwaalde kinderen van U, wat mag ik tegen ze zeggen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 jul 2003 16:36

Hier even een reactie op het artikel dat ik gelezen heb in de CVKoers.

In kort mijn woorden over de manier waarop de kerkgaande jongeren reageerden en wat ze vertelden:

- triest.
- zo leeg.
- heel hard.
- verschrikkelijk.
- verdrietig (dat ze zo in de ban zijn van het drinken en het dansen)

Ik heb zoveel medelijden met die jongeren. Ik kan het gewoon niet geloven dat (christelijke) jongeren zo leven.

Dit was even een van mijn reactie's. Ik hoop er nog wel wat te geven.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 05 jul 2003 16:37

joris schreef:ik merk zelf dat hoe liever ik bij God ben, hoe zondiger ik mij voel.

Dan zeg ik: ik ben blij dat Christus daar dan tussenin staat. De last van de zonde hoef je dan toch niet meer te voelen?

Verder vertaal ik de gedachte 'liever de disco dan de jongerenavond' dat je uit angst voor foute leer beter maar helemaal niet meer aan bijbelstudie en theologie kunt doen. Oftewel: niet nadenken, want je loopt risico's.

Maar wie denkt er dan nog na?
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Terug naar “Archief”