Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2011 23:34

*J* schreef:
Pasker schreef:Dat wil dus zeggen dat, zolang jij nog bezig bent met strijden tegen die "oude mens" jouw lichaam nog géén tempel is van de Heilige Geest.

Uit welk bijbelgedeelte haal jij dat als ik vragen mag? Ik lees het in 1 Korinthe 6 nl. niet terug

Ja ja...Pasker is heel vindingrijk in vreemde vragen stellen :lol:
Laatst gewijzigd door schaapje op 13 mar 2011 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 mar 2011 00:16

toch vind ik dit wel eens heel moeilijk. Ik weet het ZIJN wil, maar als ik lees in jacobus 5:
Het gelovige gebed zal de zieke reddenen
Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

toch zullen jullie ook wel bijv. jonge mensen kennen die, ondanks vele vele gebeden van bijv. gemeenteleden, aan ziekten overleden zijn.

Dan voelt het weer dat ik beter kan bidden Uw wil geschiede, maar dat is toch in tegenstrijd met bijv. de teksten van jacobus?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mar 2011 00:19

meribel schreef:toch vind ik dit wel eens heel moeilijk. Ik weet het ZIJN wil, maar als ik lees in jacobus 5:

toch zullen jullie ook wel bijv. jonge mensen kennen die, ondanks vele vele gebeden van bijv. gemeenteleden, aan ziekten overleden zijn.

Dan voelt het weer dat ik beter kan bidden Uw wil geschiede, maar dat is toch in tegenstrijd met bijv. de teksten van jacobus?

Ik ervaar het precies zo Meribel, God is niet te doorgronden.
Soms snap je er niets meer van.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2011 17:23

meribel schreef:toch vind ik dit wel eens heel moeilijk. Ik weet het ZIJN wil, maar als ik lees in jacobus 5:

Je mag bidden voor een zieke. Maar de fout die heel veel gemaakt wordt is dat als iemand niet geneest, er niet genoeg gebeden is of er niet genoeg geloof was. Mijn moeder overleed op 31-jarige leeftijd en ik verzeker je: de hemel is stukgebeden om haar genezing.
Ja, dat voelt als een conflict met wat Jacobus schrijft. Maar hij schrijft ook: "Deo Volente", wat overigens te pas en te onpas door mensen gebruikt wordt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2011 17:27

Riska schreef:

Je mag bidden voor een zieke. Maar de fout die heel veel gemaakt wordt is dat als iemand niet geneest, er niet genoeg gebeden is of er niet genoeg geloof was. Mijn moeder overleed op 31-jarige leeftijd en ik verzeker je: de hemel is stukgebeden om haar genezing.
Ja, dat voelt als een conflict met wat Jacobus schrijft. Maar hij schrijft ook: "Deo Volente", wat overigens te pas en te onpas door mensen gebruikt wordt.

Doet mij aan het lied denken:
Leer mij volgen zonder vragen, Vader wat Gij doet is goed !
Leer mij slechts het heden dragen, met een rustig kalme moed.
Ook in ziekte, ook in angst en pijn.

We bidden smorgens om bewaring van onze kinderen op de onveilige wegen. Maar hoe vaak moet je niet horen dat een kind niet thuis komt ? Dan wordt er geschud aan het boompje van je geloof.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 12 mar 2011 18:01

schaapje schreef:

Ik ervaar het precies zo Meribel, God is niet te doorgronden.
Soms snap je er niets meer van.

ik heb altijd geleerd, het is een geloofsleer geen begripsleer

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 12 mar 2011 18:08

schelpje3 schreef:
Riska schreef:

Doet mij aan het lied denken:
Leer mij volgen zonder vragen, Vader wat Gij doet is goed !
Leer mij slechts het heden dragen, met een rustig kalme moed.
Ook in ziekte, ook in angst en pijn.

We bidden smorgens om bewaring van onze kinderen op de onveilige wegen. Maar hoe vaak moet je niet horen dat een kind niet thuis komt ? Dan wordt er geschud aan het boompje van je geloof.

uit wat de toekomst brenge moge
dat heb ik altijd al het mooiste gezang gevonden

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2011 18:39

Nette schreef:uit wat de toekomst brenge moge

Jacqueline van der Waals schreef het op haar sterfbed!

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 12 mar 2011 20:16

Riska schreef:
Nette schreef:uit wat de toekomst brenge moge

Jacqueline van der Waals schreef het op haar sterfbed!

oke nooit geweten

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 mar 2011 12:34

God kan ook een andere bedoeling hebben met de ziekte en het overlijden van een jong iemand. Mijn neef is overleden op zijn 27e. Ook voor hem is de hemel kapot gebeden voor genezing, maar aan de andere kant heeft hij op zijn sterfbed mogen getuigen. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat God deze ziekte voor hem gebruikt heeft om tot geloof te komen. Wellicht was het voor mijn neef op latere leeftijd niet meer mogelijk geweest om tot Hem terug te gaan. Dat neemt natuurlijk het verdriet niet weg.

Wat ik met bovenstaande wil zeggen is dat wij bidden voor genezing, hulp in moeilijke tijden, maar wij denken dat wij weten wat wij nodig hebben. God kan ons ook op een andere wijze helpen.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mar 2011 13:44

Ik kan er niks zinnigs in zien dat iemand zo jong sterft.
In mijn geval liet mijn moeder drie jonge kinderen achter. Ja, ze was diepgelovig naar ik begrepen heb. Maar haar dood heeft zoveel beschadigd binnen het gezin dat ik er helemaal niks van snap en geen enkele uitspraak zou durven doen over het hoe en het waarom van een sterven van zo jonge mensen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 mar 2011 14:38

ajl schreef:Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat God deze ziekte voor hem gebruikt heeft om tot geloof te komen

Riska schreef:Ik kan er niks zinnigs in zien dat iemand zo jong sterft.

'Het is niet objectief en vooraf te bepalen dat een bepaald lijden zin zal hebben. Dat is slechts subjectief en achteraf te bepalen en dan nog alleen door de personen die het lijden overkomt.'
Uit: 'Waar komt het kwaad vandaan' door dr. A.H. van Veluw.
Ik denk wel dat het een wijs woord is. Een ander kan daar niet over oordelen.
Een kennisje van mij gelooft niet in de 'bedoelingenleer'.
Ik wel, maar misschien is dat ook een wanhopige(?) houding om het lijden van deze wereld te duiden en aan te kunnen. :(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 mar 2011 15:50

Cathy schreef:
ajl schreef:Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat God deze ziekte voor hem gebruikt heeft om tot geloof te komen

Riska schreef:Ik kan er niks zinnigs in zien dat iemand zo jong sterft.

'Het is niet objectief en vooraf te bepalen dat een bepaald lijden zin zal hebben. Dat is slechts subjectief en achteraf te bepalen en dan nog alleen door de personen die het lijden overkomt.'
Uit: 'Waar komt het kwaad vandaan' door dr. A.H. van Veluw.
Ik denk wel dat het een wijs woord is. Een ander kan daar niet over oordelen.
Een kennisje van mij gelooft niet in de 'bedoelingenleer'.
Ik wel, maar misschien is dat ook een wanhopige(?) houding om het lijden van deze wereld te duiden en aan te kunnen. :(

God heeft gezegd ik zal alle tranen van hun ogen wissen, wat een belofte...dat betekent
dat de Here God weet van al het verdriet.

Ik moet ook steeds denken aan de tekst: God doet alle dingen medewerken ten goede
voor hun die God liefhebben.

Dit neemt niet weg dat als er leed is, het heel moeilijk kan zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 mar 2011 17:46

schaapje schreef:Ik moet ook steeds denken aan de tekst: God doet alle dingen medewerken ten goede
Het is niet bedoeld als oneerbiedigheid, integendeel. Maar als ik die tekst te horen krijg als ik mijn verhaal heb gedaan, dan denk ik: "nou, van mij mag God niet van me houden - dan was het wellicht allemaal beter gegaan". Nogmaals, ik bedoel dit niet spottend. Meer uit een zekere wanhoop, een diep verdriet, dat alle dagen van mijn leven heeft gekleurd...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 mar 2011 20:37

Riska schreef:
schaapje schreef:Ik moet ook steeds denken aan de tekst: God doet alle dingen medewerken ten goede
Het is niet bedoeld als oneerbiedigheid, integendeel. Maar als ik die tekst te horen krijg als ik mijn verhaal heb gedaan, dan denk ik: "nou, van mij mag God niet van me houden - dan was het wellicht allemaal beter gegaan". Nogmaals, ik bedoel dit niet spottend. Meer uit een zekere wanhoop, een diep verdriet, dat alle dagen van mijn leven heeft gekleurd...

Hay Riska,

Soms is een tekst ook een "dooddoener" en dat bedoel ik ook niet oneerbiedig, het kan
soms zo erg zijn wat een mens moet mee maken. Maar ik heb veel respect voor je dat
je God trouw gebleven bent, en ook dat Hij je heeft vasgehouden.

Voor jou geldt; dat God je de tranen van je ogen zal afwassen.

God zegen je Riska

Terug naar “Archief”