Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 10 okt 2010 23:12

Wullimpie:
De zonde blijft dus ook een strijd in het leven van een christen.

Daarom moeten we ook strijden om IN te gaan door de enge/nauwe poort.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 okt 2010 23:26

Marnix:
Hoe kom je daar bij? Je doet hier een aanname dat iets jou heel duidelijk lijkt, maar waarom? Het offer is voor eens en voor altijd gebracht. Hij droeg dus de zonden van het verleden, heden en toekomst.

Dàt noem ik pas een aanname.
We spreken over plaatsvervangend lijden en sterven waardoor wij macht hebben gekregen om kinderen van God te worden. We spreken ook over een Strijdt om IN te gaan door de enge of nauwe poort.
En nu wil jij mij wijsmaken dat Christenen zich kinderen van God mogen noemen en toch nog steeds kunnen zondigen als of zij nog onder de Wet staan en Jezus die Wet nog niet volbracht zou hebben.
Begrijp best dat je die verantwoording als kind(zoon)van God niet wil dragen maar we hebben wèl van Zijn Geest ontvangen waardoor wij één zullen zijn met de Vader.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2010 11:34

Ja, dat wil ik.

1 Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 11 okt 2010 16:42

En in i Joh.2 vers 4 staat:
Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn.

Hoe betrouwbaar zijn dan de woorden van hen die zich niet aan Zijn geboden houden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2010 11:52

En in die zelfde Johannes-brief staat ook:

8 Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.

Beetje genuanceerd blijven posten en beide Bijbelse kanten van het verhaal noemen he, anders krijg je halve waarheden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 13 okt 2010 16:50

Marnix:
Beetje genuanceerd blijven posten en beide Bijbelse kanten van het verhaal noemen he, anders krijg je halve waarheden.

Grappig, om überhaupt zonden te kunnen doen moet men toch wel onder de Wet staan.
Sinds wanneer hebben de heidenen volgens jou dan de Wet ontvangen zo als Israël waardoor zij kunnen zondigen maar ook zich zelf kunnen of mogen rechtvaardigen?

Vraag twee: Hebben kinderen van God die het "Onze Vader" bidden volgens jou een voorspraak nodig of begrijp je het "Onze Vader" nog niet goed?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2010 10:12

Ik heb een andere tekst genoemd die je totaal negeert. Zou je daar eerst op in willen gaan?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 14 okt 2010 16:02

Ben ik op ingegaan in mijn vorige bericht, hoef je alleen nog maar te lezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2010 08:49

Ik mis je argumentatie hoe Johannes wat ik citeerde (1 Joh 1: 8 en 9 en 1 Joh 2: 1 eb 2) kan schrijven en ook het door jou geciteerde 1 Joh 2 vers 4.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 okt 2010 16:55

Hoe kan je nou toch mijn argumentatie missen terwijl je eerst schrijft dat je niet eens mijn antwoord gelezen hebt?
Misschien zal het een en ander duidelijker worden als je mij een antwoord geef op hoe heidenen die de Wet niet hebben toch zonden kunnen doen. De zonde komt toch pas tot uiting dóór de wet, of heb jij daar een andere mening over?

Bedenk dan vervolgens waarom kinderen van God , volgens jou, een voorspraak nodig hebben? Is het "Onze Vader" voor jou niet duidelijk of klamp jij je vast aan een enkele tekstregel die je niet helemaal begrijpt?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 16 okt 2010 22:47

Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Zoals Marnix zei van uit Gods Woord:
Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.

Pasker,Marnix

De misverstanden ontstaan denk ik hierin dat de mensheid het Verlossingsplan van God door de Here Jezus volledig moeten begrijpen de één denkt door de Verlossing al een "menselijke" volmaaktheid te hebben bereikt en denkt geen zonde meer te doen (Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons) want s' avonds voor het slapen vraag je om vergeving van de verkeerde dingen en heeft daardoor een “bevrijd gevoel”, want Jezus heeft het al voor mij gedaan, dat noemt de bijbel stil blijven staan in de voorhof, terwijl de Here Jezus nu dienst voor ons in het Hemels Heiligdom om Zich te reinigen een eigen volk.

Een ander vraagt dagelijks kracht in de relatie met de Here Jezus die de straf voor hem gedragen heeft en die zich door Zijn Verlossing dagelijks wil laten reinigen van het kwaad en verkeerde dingen en gewoonten door de Here Jezus, ”en dat is een wereld van verschil”.

En daardoor droeg Hij onze zonden, in Openbaring wordt de Here Jezus aangeduid als het Lam “als geslacht” dat ziet Johannes, dus Hij draagt ook nog steeds onze zonde.
God de Vader ziet door het offer en het leven van Zijn Zoon niet ons aan maar Zijn Zoon.
Zijn kinderen zijn dus volmaakt in Hem en door Hem.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 okt 2010 16:52

Marin:
De misverstanden ontstaan denk ik hierin dat de mensheid het Verlossingsplan van God door de Here Jezus volledig moeten begrijpen de één denkt door de Verlossing al een "menselijke" volmaaktheid te hebben bereikt en denkt geen zonde meer te doen , , ,

Door de uitstorting van de Heilige Geest (het verlossingsplan van God) zijn we natuurlijk geestelijk heel goed in staat om de Wil van God te doen door over het lichaam der zonde te heersen.
De zonde is immers veroordeeld in het vlees.
Er kan een probleem onstaan wanneer we geestelijk kunnen genieten van vleselijke lusten.
Maar is dat niet onze strijd om in te gaan?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2010 12:57

Pasker schreef:Hoe kan je nou toch mijn argumentatie missen terwijl je eerst schrijft dat je niet eens mijn antwoord gelezen hebt?
Misschien zal het een en ander duidelijker worden als je mij een antwoord geef op hoe heidenen die de Wet niet hebben toch zonden kunnen doen. De zonde komt toch pas tot uiting dóór de wet, of heb jij daar een andere mening over?

Bedenk dan vervolgens waarom kinderen van God , volgens jou, een voorspraak nodig hebben? Is het "Onze Vader" voor jou niet duidelijk of klamp jij je vast aan een enkele tekstregel die je niet helemaal begrijpt?

Wet leert zonde kennen en door de wet wordt de zonde veroordeeld. Maar als mensen de wet niet kennen kunnen ze daarmee nog wel zondigen. Ze zullen zich er hoogstens zelf niet van bewust zijn. Dat laatste valt in de praktijk trouwens wel mee, de wet zit in het bewustzijn van mensen en daarom zijn de geboden (zoals niet doodslaan, niet stelen enz) ook buiten het christendom om redelijk geaccepteerd.

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 okt 2010 09:35

De betekenis van de wet.
Romeinen 3 : 20. „Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem, want door de wet is de kennis der zonde.

Galaten 3 : 24. De rol die de wet in het proces der bekering speelt is, dat de wet onze tuchtmeesterr is tot Christus. Door de kennis van de wet wordt de mens zich bewust van zijn zondigheid en ontstaat in hem de behoefte naar Christus. De wet drijft de mens die zijn zonde erkent in de armen van Christus, die alleen verlossen kan.

Romeinen 10: 4. „Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid van een ieder die gelooft ..." Dit wil zeggen het doel van de wet is de zondaar tot Christus te leiden, om van Hem vergiffenis van schuld te ontvangen.

Het Evangelie der zaligheid.
Romeinen 1 : 16. „Het Evangelie is de kracht Gods tot zaligheid voor een iegelijk die gelooft.
Wat dus de wet niet kan, doet het Evangelie door het geloof. 1 Kor. 1 : 23-24. Jezus Christus is de kracht en de wijsheid Gods in het Evangelie voor allen die Hem aannemen. Hij is het grote middelpunt in het evangelie, Hij is in feite het Evangelie zelf.

Tussen Christus en de wet bestaat geen tegenstrijdigheid of vijandschap. De wet stond geschreven in Zijn hart.
God maakt door middel van het Evangelie een nieuw verbond met de mens, dat daarin bestaat, dat Zijn wet nu ook, evenals bij Christus zelf, geschreven wordt in het hart.
Door Christus wordt de gelovige de rechtvaardigheid die uit God is, door het geloof geschonken. Deze rechtvaardigheid Gods, die geopenbaard wordt zonder de wet, geeft getuigenis van de wet.
Dat wil zeggen, hoewel deze rechtvaardigheid de berouwvolle en gelovige zondaar uit genade geschonken wordt, komt deze niet door de wet, maar door het Evangelie, maar heeft getuigenis van de wet, d.w.z. is in overeenstemming met de wet.
Romeinen 3 : 31. In deze zin geldt het woord dat de gelovige de wet bevestigt.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 okt 2010 12:46

Marin schrijft:
Tussen Christus en de wet bestaat geen tegenstrijdigheid of vijandschap. De wet stond geschreven in Zijn hart.

Precies zo is het met Christenen die hebben immers ook de Geest van Christus.

Wat Marnix ook al schreef
:14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
Hieraan kunnen we Christus en Christenen herkennen.

Terug naar “Archief”