Jantjes schreef:Ouderlingen, dubbele eer waardig geacht worden.
Deze passage las ik mee met de predikant in het ‘Formulier om ouderlingen en diakenen te bevestigen’ terwijl er een ouderling bevestigd werd.
De predikant liet tijdens de bevestiging doorschemeren dat die ‘dubbele eer’ uit het formulier in hield dat wij voor de ouderlingen toch wel eerbiedwaardig, respectabel of hoogachting moeten tonen.
Thuis gekomen zocht ik de bijpassende Bijbeltekst op om te zien wat die ‘dubbele eer waardig geacht worden’ precies inhield.
Tot mijn verbazing las ik in verschillende Bijbel vertalingen dat het helemaal niet de inhoud heeft die de predikant er aan gaf http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+ ... 38&idp3=36
Het heeft dus helemaal niets met eer eerbiedwaardig respectabel of hoogachting te maken maar met een dubbele beloning.
De kantekening van de Statenvertaling zegt dat het een taalgebruik van de Hebreën was. Onder ‘eer’ wordt hun onderhoud verstaan, gelijk de opvolgende verzen van 1 Timoteus 5:17 ook uitwijzen b.v ‘de arbeider is zijn loon waardig’. Het gaat niet om eer maar om beloning.
Volgens mij is ouderling zijn in de meest christelijke kerken een vrijwilligers baantje en krijgen ze er geen enen euri voor, laat staan een dubbele![]()
De predikant en ik verstonden het dus verkeerd.
Dat formulier mag wel eens wat aangepast en wat duidelijker worden![]()
Of…. Mijn vraag aan jullie is verstonden jullie het gelijk goed?
Of... is het formulier verkeerd / onjuist ?
.
Na mijn wedergeboorte begreep ik deze text meteen, daarvoor niet.
Leiding van de Heilige Geest is wat we nodig hebben bij het lezen van het woord, wedergeboorte laat veel zien, wat men eerst niet zag.
Ik hoop en bid dat er steeds meer predikanten onder leiding van de Heilige Geest het woord zullen preken i.p.v uit het "vlees"
bah! Dat leid tot de meest vreselijke uitspraken en praktijken.
Helaas!