Kerkgang

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Kerkgang

Berichtdoor ajl » 21 sep 2010 07:03

Een andere kerk is eigenlijk geen optie, omdat het verder een fijne, betrokken gemeente is en het is dit jaar wel mijn voornemen om naar een kring te gaan. Dat is hier echter maar 1x in de maand, dus ook niet zo vaak.

Of het erg is dat je 'tijdelijk' minder naar de kerk gaat, weet ik niet. Het voelt in ieder geval niet goed. Ik ben zo bang dat je ook later zal gaan kiezen voor het gemak. Het is nu druk met de kleintjes, maar iedereen heeft het druk en zal je over een aantal jaar geen ander 'excuus' hebben om niet te gaan.

@gravo zo had ik het nog niet bekeken, zal er eens over nadenken.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 21 sep 2010 07:45

Ik kan me wel heel erg vinden in de reactie van Gravo.

Verder denk ik dat het wel goed is om zelf na te denken wat voor jou een goede zondag is, wat vind je belangrijk? Is dat de kerkgang, tijd voor je gezin enz.

Zelf ben ik ook opgevoed met 2x naar de kerk per zondag. Nu ga ik naar een kerk waar maar 1 kerkdienst per zondag is en ik moet zeggen dat ik het veel prettiger vind. Zo blijft er ook nog tijd over voor rust en leuke dingen doen, waar je normaal geen tijd voor hebt. Ik kan me goed voorstellen dat dat helemaal zo is als je een gezin hebt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2010 16:05

Ga je met plezier naar de kerk of is het een gewoonte, of een moeten? Zo ja, waarom is dat? Zo nee, waar komt dat het schuldgevoel van een tweede dienst missen vandaan? Zou je dat kunnen omschrijven? Ik ga soms wel 2x en soms niet maar krijg daar geen schuldgevoel van, omdat 2x gaan volgens mij geen verplichting is. De vraag is dus waar dat gevoel vandaan komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 sep 2010 18:57

Ik ga over het algemeen met plezier naar de kerk en is het geen moeten. Natuurlijk heb je de ene keer meer zin dan de andere en spreekt de dienst/preek je de ene keer meer aan. Toch is het geen moeten. Eerder ging ik ook wel eens een keer niet, maar voelde ik mij niet schuldig. Nu ga ik bijna nooit 2x en dat voelt niet goed. Ik heb het gevoel dat ik wat mis en te weinig tijd aan God besteed. Door de weeks is het altijd rennen en vliegen met werk en gezin en komt het eigenlijk ook te weinig van bijbelstudie etc. Ik heb het gevoel dat ik hierdoor minder gevoed wordt in mijn geloof.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2010 23:22

Het is dus een combinatie van factoren?

Als je met plezier naar de kerk gaat, waarom sla je dan die tweede keer zo structureel over? Daar moet wel een reden voor zijn dan, want als je er plezier in hebt ga je toch graag een tweede keer?

Daarnaast is 1x in de week voeding binnen krijgen inderdaad niet zo goed. Als je door de week ook gezond eet zal het niet zo gaan knagen als je de extra maaltijd op zondag overslaat. Eet je door de week ook al niet zoveel, dan merk je dat veel meer. Misschien dat het daar inderdaad wel mee te maken heeft. Goed dat je dat constateert. En goed om na te denken hoe je dat meer invulling kan geven. Ik denk wel dat vanwege dat rennen en vliegen, je het echt in moet plannen. Bijvoorbeeld 's avonds als de kinderen slapen tijd inplannen voor in de Bijbel lezen, praten met God. "Stille tijd" moet je inplannen, anders komt het er niet van.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 sep 2010 12:44

Marnix schreef:Het is dus een combinatie van factoren?

Als je met plezier naar de kerk gaat, waarom sla je dan die tweede keer zo structureel over? Daar moet wel een reden voor zijn dan, want als je er plezier in hebt ga je toch graag een tweede keer?

Dat heb ik in mijn eerste post aangegeven :wink: . Dat houdt voornamelijk verband met de kerktijden die onze kerk hanteert. Die zijn niet zo geschikt voor gezinnen met kleine kinderen.

De rest qua inplannen daar heb je gelijk in. Daar moet ik echt de tijd voor gaan nemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2010 12:55

Oke, maar je geeft zelf aan dat als je man niet gaat, je zelf toch ook makkelijk thuis blijft, terwijl je dan wel kan. Daar doelde ik op.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 04 okt 2010 10:15

Wij hebben om 9.30 uur en 16.30 uur kerk. 's Ochtends gaat mijn man altijd alleen. De kinderen gaan bij ons maar een keer naar de kerk. Als ze 's morgens moeten is het zo'n gehaast zondagochtend aangezien wij er wel 20 minuten voor in de auto zitten. 's Middags ga ik en blijft de jongste altijd thuis, mijn dochtertje van 3 gaat vaak wel mee. Er is i.v.m. de kleine gemeente geen standaard crèche voor kleintjes en 1 keer in de 2 weken is er 4+ club. Dus wij gaan 's middags ook niet met zijn allen omdat we vinden dat het dan te laat wordt met eten en op bed leggen enzo. De volgende dag moeten ze er al weer vroeg uit voor school en oppas e.d.
Eigenlijk wordt zondag best een drukke dag als je 2 x per zondag met je gezin naar de kerk gaat. Zeker als je er een stukje voor moet rijden.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 04 okt 2010 10:51

Het is denk ook waar je je voorkeur aan geeft.
Hieronder onze zondags indeling.

8.30 uit bed.
9.00 eten met een kop koffie. ( de kinderen een boterham en wij ff een eierkoek)
9.20 in de auto (iedereen gaat mee)
9.50 in de kerk(!)
10.00 begint de dienst tot 11.30
12.15 thuis.

Soep koken, eten, dutje doen, kleuren, lezen, net wat je wilt...

Voor 15.00 alvast tafeldekken
15.00 koffiedrinken
15.20 in de auto
15.50 bij de kerk
16.00 begint de dienst tot +/- 17.30
18.15 thuis
Eten, voorlezen enz enz.

Voor de dienst is er 10 min. over, en na de dienst 15 min. Mijn man zit in de kerkenraad en dat kost altijd extra tijd. De dienst kan ook voor 11.30 afgelopen zijn maar ook erna. Het is een +/-
Onze jongste is 6. Maar vanaf 3/4 weken gingen de babys mee naar de chreche. Toen was het ook nog is voeden voor die tijd. Mijn zus is graag hier, maar liever niet op een zondag.
'je zit de hele zondag in de auto bij jullie' Ach, het is maar 2 uur :lol:

Om de week hebben wij ons werk in de kippen. Dan gaat mijn man nog naar buiten van 7.00 tot 9.00 en van 12.15 tot 13.30. Het is vast wel te begrijpen dat wij extra genieten van onze vrije zondag.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 okt 2010 10:57

Onze zondag is elke week weer anders. Vorige week zondag moest mijn man in een dienst om 10 uur spelen. Deze duurde toto 11 uur. Vervolgens snel doorgereden naar 3 dorpen verder op, want daar begint de kerk om 11.30 uur en moest hij weer spelen. Vervolgens ben je pas om 13.30 thuis, want na de dienst wordt er ook nog koffie gedronken. Afgelopen zondag hadden we dan weer om 11.30 en 18.30 uur dienst. De 2de dienst was een vesperdienst. De volgende zondag speelt hij weer ergens anders en af en toe is hij een zondag vrij qua orgel spelen. Daarbij komt nog dat ik om het weekend moet werken en hij ook ongeveer 1 keer in de 2 a 3 weken naar zijn vader gaat. Geen vast ritme, gewoon lekker per zondag bekijken. Eigenlijk is het altijd wel een rustige dag. Tussen de diensten door lopen we nog een uur met de hond door het bos.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 okt 2010 13:33

pannenkoek schreef:Het is denk ook waar je je voorkeur aan geeft.

Niet alleen, het zijn ook de mogelijkheden die je hebt.

Wij zitten op zondag al om 7.00 uur ( en regelmatig eerder) aan het ontbijt en kunnen pas rond 11.00 uur naar de kerk. Dienst duurt van 11.15-12.45 uur ( om 13.00 thuis) Onze dochter moet rond 11.30/12.00 uur toch echt wel eten en een fles, anders zitten er wel hele lange tussenpozen tussen de voedingen. Brood en de fles geven wij toch wel enigszins verspreid, omdat zij snel vol zit en anders te weinig drinkt op een dag. Mijn zoon eet dan ook gelijk mee. Ze gaan slapen rond 12.30 uur tot 15.00 uur. Daarbij is het ook niet handig om pas om 13.00 met de kids te eten en vervolgens om 17.00 uur weer, dan hebben ze het eten en het slaapje net achter de rug.

Na het middagslaapje proberen wij toch nog een uurtje te fietsen of te wandelen met ze, door de weeks kan dat ook vaak niet en s'morgens voor kerktijd ook niet, omdat Cato om 9.00 uur haar ochtendslaap nog heeft.

Eten om 17.00 uur en daarna in bad en naar bed, ze liggen er rond 18.30 uur in. Aangezien de kerk om 18.00 uur begint is het altijd rennen om dat de halen. Vaak lukt het gewoon niet.

@ pannenkoek. Jouw man heeft een bedrijf aan huis en moet regelmatig voeren. Aan de andere kan is daardoor je man wel continue in en rondom het huis aan het werk. Jullie kunnen daardoor wel vaak samen eten enzo. Mijn manprobeert door de weeks 1x mee te eten, maar dat lukt niet altijd. Momenteel leidt hij mede een jeugdclub van de kerk dus ook de zaterdagavond samen eten schiet er daardoor wel eens bij in. De zondag is daardoor wel de enige dag die wij samen kunnen doorbrengen ( of hij moet piketdienst hebben van zijn werk en dan lukt het ook wel eens op zondag niet, maar dat komt gelukkig niet zo heel vaak voor)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 04 okt 2010 14:04

ajl schreef:
pannenkoek schreef:Het is denk ook waar je je voorkeur aan geeft.

Wij zitten op zondag al om 7.00 uur ( en regelmatig eerder) aan het ontbijt

@ pannenkoek. Jouw man heeft een bedrijf aan huis en moet regelmatig voeren. Aan de andere kan is daardoor je man wel continue in en rondom het huis aan het werk. Jullie kunnen daardoor wel vaak samen eten enzo. Mijn manprobeert door de weeks 1x mee te eten, maar dat lukt niet altijd. Momenteel leidt hij mede een jeugdclub van de kerk dus ook de zaterdagavond samen eten schiet er daardoor wel eens bij in. De zondag is daardoor wel de enige dag die wij samen kunnen doorbrengen ( of hij moet piketdienst hebben van zijn werk en dan lukt het ook wel eens op zondag niet, maar dat komt gelukkig niet zo heel vaak voor)

45000 snaveltjes open? Nee hoor. Voeren hoeft hij niet. Leve de computer!

Wij krijgen wel eens commentaar dat hij 's avond veel weg is. Afgelopen winter seizoen vaak 3/4 keer per wk, soms elke avond. Is niet altijd goed. Geef ik toe. Maar idd, hij drinkt 2 keer binnen koffie, en tussen de middag eten we samen. Een eigen bedrijf aan huis heeft ook zijn voor- en nadelen.

Is er een reden dat je om 7.00 al eet, of zijn de kinders zo vroeg wakker?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 okt 2010 14:38

Inderdaad, vanaf 6.00 uur is het bij ons dag :lol: In de zomer vaak nog eerder, maar ze mogen er pas om 6.00 uur uit. Afgelopen zondag hebben wij voor het eerst uitgeslapen, het was 7.25 uur toen ze wakker werden. Wij waren helemaal van slag.

sem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sem » 04 okt 2010 21:11

Wat een tijden hebben jullie, sta er versteld van.
Ik heb geen kinderen.
Wij hebben zondag maar 1 keer dienst.
Van 10 tot 12 a 12:30 uur.

En dan hebben we maandag avond bijbelstudie en vrijdag avond bidstond.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 okt 2010 06:22

1 keer in de maand een kringavond? Dat zou niet mijn kerk worden... Bij ons zijn er zoveel activiteiten: elke maand wel een wandeling, een hele stapel themakringen, kringen voor tieners/twintigers/dertigers. Dat is wat mij trekt in de kerk.

Terug naar “Archief”