Wie is mijn naaste?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Wie is mijn naaste?

Berichtdoor Pasker » 23 sep 2010 16:40

Cathy:
Uit onbaatzuchtigheid...de hoogste vorm van liefhebben misschien?

God heeft lief die Hem liefhebben. Waarom zou ik God willen overtreffen?

Gerechtvaardigd word je toch 'slechts' door geloof?

Is dat zo? Is het niet zo dat we door onze werken worden gerechtvaardigd?
Want wat heb je aan een geloof zònder werken?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 sep 2010 18:45

Dat is geen kwestie van God overtreffen, maar gelijk worden aan Hem.
Hier ten dele, en straks in de hemel volledig.

God is liefde, en Hij vraagt van ons om ook liefde te zijn, wat zich uit naar je naaste.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2010 21:46

Precies, als je bang bent om Hem te overtreffen: Maak je daarover maar geen zorgen.

Maar misschien zegt het woord navolging je wat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 23 sep 2010 23:28

Marnix:

Zeker zegt mij dat wat, dat is volgens mij dat we net als Jezus de schuld van onze naaste vergeven door de schuld van onze naaste op ons te nemen.
Vergeven met woord en daad zo als Jezus onze schuld droeg.
Heb jij daar ook ondervinding mee?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 sep 2010 09:39

Pasker schreef:
Cathy schreef:Uit onbaatzuchtigheid...de hoogste vorm van liefhebben misschien?

God heeft lief die Hem liefhebben. Waarom zou ik God willen overtreffen?

dat is idd niet aan de orde; gelijkvormig worden wel. (Rom 8:29)

Gerechtvaardigd word je toch 'slechts' door geloof?

Is dat zo?

Ja, dat is zo.
Is het niet zo dat we door onze werken worden gerechtvaardigd?
Want wat heb je aan een geloof zònder werken?

Bij gelovigen volgen de werken vanzelf.
Lees Hebreeen 11 eens..
Door het geloof maakten die mensen de juiste keuzes.
Als mensen op hun sterfbed tot geloof komen na een leven zonder werken uit het geloof dan is het geloof voldoende.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 sep 2010 16:20

Cathy:
Bij gelovigen volgen de werken vanzelf.
Lees Hebreeen 11 eens..
Door het geloof maakten die mensen de juiste keuzes.

Zij maakten misschien wel de juiste keuzes maar zij zijn toch allen in dat geloof gestorven zonder het beloofde verkregen te hebben, vers 39.

Misschien kunnen we toch beter ons geloof tonen dóór onze werken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2010 18:30

Pasker schreef:Marnix:

Zeker zegt mij dat wat, dat is volgens mij dat we net als Jezus de schuld van onze naaste vergeven door de schuld van onze naaste op ons te nemen.
Vergeven met woord en daad zo als Jezus onze schuld droeg.
Heb jij daar ook ondervinding mee?

Nee. Want volgens mij is dat niet zo :) Ons kruis opnemen en Hem volgen, dat klopt wel. Maar Hij droeg de zonden van de mensheid, dus wij hoeven geen zonden van anderen te dragen, die zijn allemaal al door Hem gedragen. Een naaste zijn voor de ander zoals God van ons vraagt, houdt echter wat anders in dan zijn zonden dragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 sep 2010 23:46

Marnix:
Maar Hij droeg de zonden van de mensheid, dus wij hoeven geen zonden van anderen te dragen, die zijn allemaal al door Hem gedragen.

Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Uit deze woorden blijkt duidelijk dat onze zonden pas vergeven worden gelijkerwijs wij onze naaste vergeven hebben. Lees ook:
SV: Galaten 6:2 Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2010 10:26

En zo kunnen wij mensen vergeven omdat Hij ons heeft vergeven en onze zonden droeg. Vergeven is echter niet dat wij betalen voor de zonden van anderen en zo hun zonden dragen, dat deed Jezus. Vergeven is de schuld van de ander kwijtschelden. En dat kunnen we in het licht van Christus die ons alles vergaf.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 27 sep 2010 16:56

Marnix:
Vergeven is echter niet dat wij betalen voor de zonden van anderen en zo hun zonden dragen, dat deed Jezus. Vergeven is de schuld van de ander kwijtschelden

Stel dat iemand duizend euro van jou leent en hij kan die niet terug betalen, wil jij hem dan die 1000 euro kwijtschelden?
Stel dat iemand met een dronken kop jouw vrouw of kind voor levenslang in een rolstoel laat belanden,
zal jij hem dan zonder veroordeling zijn schuld kwijtschelden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2010 22:54

Het eerste is redelijk makkelijk
Het tweede niet, dat zou veel tijd en moeite kosten. Met de kanttekening dat vergeving wel gekoppeld is aan berouw / vragen om vergeving. Dan denk ik dat ook dat tweede mogelijk zou zijn, niet uit eigen kracht maar door Hem. En ik hoop dat het me bespaard blijft.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 28 sep 2010 16:34

Marnix:
Het eerste is redelijk makkelijk

Volgens mij kost die kwijtschelding jou toch 1000 euro terwijl je hierboven schrijft:
Vergeven is echter niet dat wij betalen voor de zonden van anderen en zo hun zonden dragen, dat deed Jezus.
Maar misschien bedoel je iets anders met "kwijtschelden" en kost het jou geen 1000 euro.

Het tweede niet, dat zou veel tijd en moeite kosten. Met de kanttekening dat vergeving wel gekoppeld is aan berouw / vragen om vergeving. Dan denk ik dat ook dat tweede mogelijk zou zijn, niet uit eigen kracht maar door Hem.

Wat bedoel je precies met: "Niet uit eigen kracht?" Jij het toch ook door de uitstorting van de Heilige Geest, de macht en de kracht gekregen om zonden te vergeven?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2010 10:56

- het kost inderdaad 1000 euro. Als vergeving niet meer dan dat kost is het relatief makkelijk
- Bij niet materiele zaken werkt het volgens mij iets anders. Werk dat maar eens uit in een voorbeeld
- Wat dat laatste betreft, je geeft het goed weer. Het is dankzij de Geest die je kracht geeft. Met eigen kracht bedoelde ik wat ik van mezelf heb, daarmee kan het niet. Wel met de kracht van de Geest die in je woont en werkt... en je dus ook kracht geeft.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 29 sep 2010 16:49

Marnix:
- het kost inderdaad 1000 euro. Als vergeving niet meer dan dat kost is het relatief makkelijk

Jij schreef echter:
Vergeven is echter niet dat wij betalen voor de zonden van anderen en zo hun zonden dragen, dat deed Jezus.

Het gaat er niet om of 1000 euro voor jou een kleinigheid is, het gaat er om dat je bij het kwijtschelden de schuld van je naaste draagt.

- Wat dat laatste betreft, je geeft het goed weer. Het is dankzij de Geest die je kracht geeft. Met eigen kracht bedoelde ik wat ik van mezelf heb, daarmee kan het niet. Wel met de kracht van de Geest die in je woont en werkt... en je dus ook kracht geeft.

Wat een geharrewar maak je er van, we hebben toch maar 1 Geest ontvangen en het is toch door die enen Geest dat we in staat zijn om zonden te vergeven of niet te vergeven. Het is toch ook door die ene Geest die we hebben ontvangen dat we onze naaste lief kunnen hebben.
Het is toch onze eigen verantwoording , , , , , of heb jij nog een of ander vangnet voor je doen en laten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2010 21:21

Het is beiden... we kunnen het zelf, en dat kunnen we door de Geest. Het is maar hoe je het benadert. Ik noemde voor de volledigheid beiden, zoals de Bijbel dat ook doet.

En nogmaals: Maak het voorbeeld eens niet materieel. Iemand is dronken en rijdt je aan, je raakt verlamd. Draag je dan zijn schuld als je hem vergeeft en doe je dat niet als je hem niet vergeeft? Je neemt dan niet die schuld op je. Je scheldt hem zijn schuld kwijt.

Terug naar “Archief”