haring schreef:
Alle middelbare scholen zijn volgens mij gewoon verplicht het onderwerp evolutie te behandelen tijdens biologie. Over dit onderwerp kunnen ook examen vragen worden gesteld..
Ik heb ook helemaal niets tegen het behandelen van de evolutietheorie hoor, ik vind dat er best verteld mag worden dat er meerdere theorien bestaan. Maar het verkondigen als waarheid van bv. de oerknal vind ik net zo 'indoctrinerend' als dat kinderen zoals je zegt geindoctrineerd worden met religie.
haring schreef:Maar ja ik zie het gevaar al, mensen moeten dom worden gehouden. Als ze misschien wat over de evolutietheorie gaan leren vallen ze misschien wel van hun geloof af en dat moet koste wat het kost voorkomen worden. Ik vind dat behoorlijk immoreel.
Kan me een beetje voorstellen dat je dat zo ziet, maar zoals ik al zei, ik heb er persoonlijk niks op tegen dat kinderen over de evolutietheorie horen.
haring schreef:De staat neutraal, moet ik je deels gelijk in geven. Ik vind niet dat de staat geleid moet worden door de kerk ofzo. Maar ik vind het wel belangrijk dat er partijen zijn die voor de kerk, de christenen opkomt, en ik vind het belangrijk dat er partijen zijn die hun standpunten baseren op het geloof en de bijbel. Denk bijvoorbeeld aan ethische kwesties als abortus en euthanasie
Hier ben ik dus tegen. Ik vind het fout als een school de mening heeft, abortus en euthanasie zijn per definitie fout. Dit is ook de reden dat ik voor filosofie op het middelbare onderwijs ben. Dus niet alleen voor de havo en het vwo maar voor alle middelbare scholieren. Zodat mensen zelf gaan nadenken hoe ze over dit onderwerp denken en dat men in discussie met elkaar gaat. Uitwisseling van meningen en standpunten dus.
Hier ging het niet meer over de school eigenlijk, maar over de staat, en over de partijen die voor de christenen en de kerk opkomen. Ik heb nergens gezegd dat scholen daar een mening over moeten hebben. Discussie en uitwisseling van meningen ben ik helemaal voor.
haring schreef:Persoonlijk ben ik dus tegen bijzondere scholen. Waarom? Omdat het in meer of mindere mate leid tot
verzuiling en dat kinderen in meer of mindere maten worden geïndoctrineerd door een bepaalde religie. In discussie gaan en elkaars meningen uitwisselen lijkt me een stuk beter. Zo krijgen mensen ook meer begrip voor mensen met een andere religie ipv dat ze er bang voor worden. Alle scholen zouden dus seculier moeten zijn, je krijgt met godsdienst lessen over de grote religies en het humanisme (atheïsme/agnosticisme) maar er is ook ruimte voor godsdienst kritiek. Mensen moeten worden vrijgelaten hoe ze over dit onderwerp denken ipv dat ze worden geïndoctrineerd worden door een bepaald geloof.
Hier ben ik het deels mee eens. Uiteraard moeten mensen worden vrijgelaten in hun mening, en zoals ik al zei, indoctrinatie is ook niet mijn bedoeling. Wat ik wel goed vind aan christelijke scholen is dat er gewoon aandacht aan besteed wordt. Bijvoorbeeld: ik heb zelf op een christelijke middelbare school gezeten. Daar kregen wij ook echt wel les over andere godsdiensten in de wereld. Er was ruimte voor discussie, en er waren zelfs niet alleen maar christenen die op die school zaten. Helemaal geen indoctrinatie dus, absoluut niet. Maar het was wel zo dat er iedere dag na de lunchpauze even aandacht werd besteed aan God, iedere week had een onderwerp, met iedere dag een stukje wat daarbij hoorde, en er werd gebeden. Met pasen en kerst was er altijd een activiteit waarbij duidelijk de bijbelse boodschap naar voren kwam. Zonder te dwingen, te willen overtuigen of wat dan ook, maar ik heb dat zelf altijd als heel prettig ervaren. Dat is wat ik zo goed vind aan bijzonder onderwijs.
Maar goed, het onderwerp ging eigenlijk niet over bijzonder onderwijs, misschien was dat ook niet zo'n goed voorbeeld wat ik heb genomen. Het ging over hoe je het christen zijn wel of niet betrekt bij je stemkeuze.