Het beloofde land.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Wullimpie » 12 aug 2010 19:36

Mag ik hier uit opmaken dat jij een kind van God zijn, gelijk stelt met vrij van de zonde zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2010 21:24

Pasker schreef:Is er dan een scheiding wanneer we als kinderen van God één zijn met de Vader zo als we één zijn met Christus? Er is voor de kinderen van God helemaal geen dood of verdriet laat staan tranen, hooguit vreugdetranen. Waar heb je het over met gebrokenheid en zonde,
kinderen van God zijn héél, en één met hun Vader gelijk Jezus één was met Zijn Vader.
En dat gepraat over zonden, wat is dat, , staan kinderen van God soms net als dienstknechten onder de wet??? dacht het toch niet, kinderen van God zijn zich zelf tot wet net als Jezus zich zelf tot wet was.
Kinderen van God hebben de macht om de Wet uit te voeren, zij zijn geen hoorders der wet maar daders der wet.


Verklaar je nader. Zoals je weet sterven alle mensen nog steeds... er is er maar 1 die niet is gestorven. Daarnaast zie ik ook regelmatig allerlei christenen verdriet hebben. Hoe kan God anders als Jezus terugkomt alle tranen van onze ogen afwissen? Hoe kan de Bijbel zeggen dat laatste vijand die onttroond wordt de dood is?

De Bijbel leert dat we niet meer slaaf zijn van de zonde, niet meer in de macht van de zonde, niet meer onder de wet en de vloek daarvan leven maar onder de genade. Dat wil niet zeggen dat we de zonde niet meer kennen. Hoe kan Paulus anders schrijven dat hij het goede wat hij wil niet doet maar het verkeerde wat hij niet wil (en daarna opmerken dat er in Christus geen veroordeling meer is?). Hoe kan Johannes dan schrijven:

Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.

We zondigen maar als we in Hem, Jezus zijn en blijven zijn onze zonden door Hem gedragen en vergeven... en dus weg. En zijn we zonder zonde. (wat iets anders is dan stellen dat we geen zonden doen. God neemt de zonden weg.

4 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 12 aug 2010 22:39

Wullimpie:
Mag ik hier uit opmaken dat jij een kind van God zijn, gelijk stelt met vrij van de zonde zijn.


Inderdaad, want om zonden te kunnen doen moet men onder de wet staan.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 12 aug 2010 22:48

Marnix:
De Bijbel leert dat we niet meer slaaf zijn van de zonde, niet meer in de macht van de zonde, niet meer onder de wet en de vloek daarvan leven maar onder de genade. Dat wil niet zeggen dat we de zonde niet meer kennen. Hoe kan Paulus anders schrijven dat hij het goede wat hij wil niet doet maar het verkeerde wat hij niet wil (en daarna opmerken dat er in Christus geen veroordeling meer is?). Hoe kan Johannes dan schrijven:



Jij schrijft: Hoe kan Paulus anders schrijven dat hij het goede wat hij wil niet doet maar het verkeerde wat hij niet wil (en daarna opmerken dat er in Christus geen veroordeling meer is?).

Het feit dat we niet meer onder de wet staan wil niet zeggen dat we het verschil tussen goed en kwaad niet kennen. Juist omdàt de wet in ons hart is weten we heel goed wat goed en kwaad is. Maar wat we vaak NIET willen weten is dat ons eigen hart ons zal oordelen en of veroordelen want we zijn immers ons zelf tot wet.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor elbert » 13 aug 2010 09:29

Pasker schreef:Wullimpie:
Mag ik hier uit opmaken dat jij een kind van God zijn, gelijk stelt met vrij van de zonde zijn.


Inderdaad, want om zonden te kunnen doen moet men onder de wet staan.

Is dat zo?
1 Joh. 1: 8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons.
9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
10 Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons.

en als de apostel Paulus de gemeenteleden van Korinthe en Efeze oproept om niet te zondigen (1 Kor. 15:34, Ef. 4:26), zegt hij dan iets overbodigs?
De apostel Johannes zegt in elk geval: "Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige." (1 Joh. 2:1)

Vraag 2: over welke wet heb je het en is het wel waar dat je niet onder een wet staat?
Rom. 8:2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 13 aug 2010 23:22

Elbert:
Vraag 2: over welke wet heb je het en is het wel waar dat je niet onder een wet staat?

Israël heeft de Wet der tien geboden bij de Sinaï ontvangen. Wanneer we nu geen Israëliet zijn dan kunnen we ons afvragen welke wet wij dan wel ontvangen hebben.

Zo kan je van Paulus ook de tekst lezen: Rom 2,14
Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;

Dus vertel mij nou eens, hoe kom jij aan die Wet der tien geboden?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor elbert » 14 aug 2010 19:23

Pasker schreef:Dus vertel mij nou eens, hoe kom jij aan die Wet der tien geboden?
Heel eenvoudig, uit de Bijbel. Wat Paulus in de Romeinenbrief uitlegt, is dat de wet universeel is en wel zodanig dat iedereen (Jood en heiden) tot overtreder is gesteld en dus genade en rechtvaardigheid van buiten zichzelf nodig heeft. Immers: de hele wereld is voor God verdoemelijk (Rom. 3:19), want alle mensen hebben gezondigd (vers 23). Dat is alleen mogelijk als God alle mensen zal beoordelen aan de hand van een maatstaf, die we de zedelijke wet noemen, ook wel samengevat in de 10 geboden, die ook weer een samenvatting kent: God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Omdat we allen tegen die wet gezondigd hebben en dus niet door de wet gerechtvaardigd kunnen worden, is de gerechtigheid buiten de wet om geopenbaard, namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus (Rom. 3:22), die die wet wel gehouden heeft.
Nu heb ik nog het antwoord op mijn eerste vraag van je tegoed. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2010 19:54

Pasker schreef:Wullimpie:
Mag ik hier uit opmaken dat jij een kind van God zijn, gelijk stelt met vrij van de zonde zijn.


Inderdaad, want om zonden te kunnen doen moet men onder de wet staan.


Wat als een kind van God toch in zonde valt?? Wordt de genade aan hem verleent dan ingetrokken?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 15 aug 2010 20:54

elbert:
Heel eenvoudig, uit de Bijbel. Wat Paulus in de Romeinenbrief uitlegt, is dat de wet universeel is en wel zodanig dat iedereen (Jood en heiden) tot overtreder is gesteld en dus genade en rechtvaardigheid van buiten zichzelf nodig heeft. Immers: de hele wereld is voor God verdoemelijk (Rom. 3:19), want alle mensen hebben gezondigd (vers 23). , , , ,


En als we nu geloven dat Christus voor de zonden van de hele wereld gestorven is, zijn we dan volgens jou nog steeds verdoemlijk of mogen we die tekst dan in de verleden tijd lezen?

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 15 aug 2010 21:03

Wullimpie schreef:
Pasker schreef:Wullimpie:
Mag ik hier uit opmaken dat jij een kind van God zijn, gelijk stelt met vrij van de zonde zijn.


Inderdaad, want om zonden te kunnen doen moet men onder de wet staan.


Wat als een kind van God toch in zonde valt?? Wordt de genade aan hem verleent dan ingetrokken?

Wanneer we bidden: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Zijn onze schulden dan toch vergeven ook als wij onze naaste niet vergeven?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor elbert » 15 aug 2010 21:30

Pasker schreef:En als we nu geloven dat Christus voor de zonden van de hele wereld gestorven is, zijn we dan volgens jou nog steeds verdoemlijk of mogen we die tekst dan in de verleden tijd lezen?
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem. (Joh. 3:36)

Christus is een verzoening voor de zonden van de gehele wereld (1 Joh. 2:2), maar dat wil niet zeggen dat iedereen daarmee ook automatisch verzoend is. Je kunt het vergelijken met een dokter die dokter is voor een heel dorp. Maar alleen die zieken worden genezen die ook daadwerkelijk door hem behandeld worden.

Nu het antwoord op m'n eerste vraag nog? ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor phox » 16 aug 2010 20:50

Pasker schreef:Wullimpie:
Mag ik hier uit opmaken dat jij een kind van God zijn, gelijk stelt met vrij van de zonde zijn.


Inderdaad, want om zonden te kunnen doen moet men onder de wet staan.

Hoe zie jij in dit verband Rom 6:14-16?
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, óf der zonde tot den dood, óf der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?


Blijkens vers 15 kun je nog wel zondigen wanneer je niet onder de wet bent. Anders hoefde deze vraag niet gesteld te worden. Maar Paulus maakt in de brief aan de Romeinen op meerdere plaatsen duidelijk dat men de zonde juist kent uit de wet.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor marin » 17 aug 2010 09:30

phox beschrijft Rom.6

14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Hier blijkt maar weer dat de Here Jezus de vloek en de macht van de zonde in ons (die over ons heerste) gebroken heeft. Dat betekent, dat wij geen excuus meer kunnen aandragen over verkeerde dingen die wij doen van och wij blijven mensen dus...., we mogen een beroep doen op macht en de kracht die de Here Jezus ook nodig had als mens, (Hij is aan ons gelijk geworden).
Vallen wij in de fout dan kunnen wij een beroep doen op de genade die Hij ons altijd wil geven.

15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.

Door de Here Jezus lief te hebben zegt Paulus stellen wij ons tot dienstknecht der gehoorzaamheid tot gerechtigheid.

Het kruis bracht/brengt Verzoening naar de Vader, het Leven van de Here Jezus geeft ons kracht en macht om bij de Vader te kunnen blijven.

Dat is de kern van het evangelie, daarvoor is de Here Jezus naar deze wereld gekomen tot Verzoening maar ook tot bevrijding van schuld en fouten in ons karakter, als wij dagelijks met Hem leven wil Hij ons daar in helpen.

Dan ben je een bevrijd mens en een kind van God.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 17 aug 2010 16:58

phox:
Hoe zie jij in dit verband Rom 6:14-16?
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.

Wat Paulus ons hier duidelijk wil maken is: Dat wij als navolgers van Christus als kinderen van God de Wet van onze Vader in ons hart hebben en geen enkele behoefte voelen om wetteloos te leven.

Het gaat dus om onze aard en dus niet om hoe wij graag zouden willen dat het ons beter uitkomt.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 18 aug 2010 17:03

marin:
14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Duidelijk, zonder wet geen zonden.
Hier blijkt maar weer dat de Here Jezus de vloek en de macht van de zonde in ons (die over ons heerste) gebroken heeft.

Duidedlijk, zonder wet geen zonden en geen vloek.

Dat betekent, dat wij geen excuus meer kunnen aandragen over verkeerde dingen die wij doen van och wij blijven mensen

Precies, alles is onze eigen verantwoording.

dus...., we mogen een beroep doen op macht en de kracht die de Here Jezus ook nodig had als mens, (Hij is aan ons gelijk geworden).
Vallen wij in de fout dan kunnen wij een beroep doen op de genade die Hij ons altijd wil geven.

Een prachtig "vangnet" maar het maakt al het voorgaande tot onzin.
We kunnen misschien als een "verloren zoon" op onze verkeerde weg terugkeren maar we kunnen er nooit meer onderuit dat we dóór het offer van Christus van Zijn Geest hebben ontvangen waardoor
wij net als Christus zèlf in staat zijn (zonder hulp van Christus) om de wil van de Vader te doen.
Doen wij de wil van de Vader niet, geen enkel probleem want de Vader ziet ons dan ook NIET aan als Zijn Zoon.
Eeuwig leven is eeuwig leven. Waar je dat eeuwige leven wil doorbrengen is dan natuurlijk je eigen wil.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 gasten