Boek Richteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Wullimpie » 11 aug 2010 19:21

Boekenlezer schreef:Bij Richteren 13 begint een gedeelte, waarin namen voorkomen, die we kunnen associëren met de fietswereld.
Zo lezen we in vers 2 dat Manoach uit Sora komt. Doet me denken aan Shimano Sora, onderdelen voor niet zo dure racefietsen. Hier twee racefietsen die ermee zijn afgemonteerd: Batavus Challenge, Bulls Vulture 2.
En de naam Simson, waar we dat mee kunnen associëren is natuurlijk niet zo moeilijk: bandenplakspul! :P


:-s [-X
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Boekenlezer » 14 aug 2010 19:37

Wullimpie schreef:
Boekenlezer schreef:Bij Richteren 13 begint een gedeelte, waarin namen voorkomen, die we kunnen associëren met de fietswereld.
Zo lezen we in vers 2 dat Manoach uit Sora komt. Doet me denken aan Shimano Sora, onderdelen voor niet zo dure racefietsen. Hier twee racefietsen die ermee zijn afgemonteerd: Batavus Challenge, Bulls Vulture 2.
En de naam Simson, waar we dat mee kunnen associëren is natuurlijk niet zo moeilijk: bandenplakspul! :P


:-s [-X

Wat we hieruit kunnen concluderen lijkt mij wel duidelijk: de familie van Simson, inclusief hijzelf, zouden fervente fietsers geweest zijn, indien zij het voorrecht genieten konden, dat in die tijd de fiets al uitgevonden zou zijn. Helaas hebben zij dit moeten missen. :(
Simson was nogal sterk. Dus wellicht zou hij zijn, wat vandaag iemand als Contador is, die dit jaar voor de derde keer de Tour de France gewonnen heeft.

Hier nog wat namen uit de fietswereld: Isaac, Moozes. Maar dat staat niet in Richteren, dus kan dat verder buiten beschouwing gelaten worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2010 19:51

Wat een onzin Boekenlezer.

BOT :!: [|:)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Boek Richteren

Berichtdoor jaapo » 04 feb 2011 12:56

Als nieuwe forumlezer haal ik wat oude stof naar boven. Ja Richteren, Koningen, Kronieken en nog een paar: wat een geweld, wat bloederig. In ieder geval is het heilsgeschiedenis en geen algemene geschiedenis. Of we er daarom in ons huidige leven veel mee kunnen...... ik weet het niet zo. Ja, de hierboven geschetste samenvatting is duidelijk: als je van Gods geboden afdwaalt, gaat het fout en als je je bekeert, word je geholpen. Maar of we met zoveel geweld en bloed daar steeds weer aan herinnerd moeten worden....... Opvallend: Jezus wijst ons nergens op mensen uit de Richteren-tijd. Paulus ook niet. Ook daarom kunnen we er niet zo veel mee. Maar toch maar wel blijven lezen, met de nodige reserves. Terzijde: het houdt mij ook nog wel eens bezig, waarom deze boeken indertijd tot de canon zijn gaan behoren en iets soortgelijks als bijv. de Maccabeeënboeken niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Boekenlezer » 05 feb 2011 20:43

Wat is: er in het huidige leven veel mee kunnen? Soms zijn er van die dingen in de Bijbel, waar je misschien niet direct de toepassing voor vandaag ziet, maar daar heb je dan wel eens wat meer tijd voor nodig om die te achterhalen. Vind ik geen probleem.
Ik zie die historische boeken als een ondergrond, om bijvoorbeeld de profeten te kunnen plaatsen. Dus van groot belang zijn ze zeker.
Ik vind het ook helemaal geen onprettige boeken om door te nemen. Af en toe wel heftige gebeurtenissen, dat wel ja.

In het NT blijft Richteren niet geheel ongenoemd. Het is dat er zo ontzettend veel te noemen is uit het OT, dat het op de valreep nog even zo beknopt gebeurt. Ik heb het over Hebreeën 11:32-33:
    32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd ontbreekt mij om te vertellen over Gideon, Barak, Simson, Jefta, David en Samuël en de profeten.
    33 Zij hebben door het geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid in praktijk gebracht, beloften verkregen, muilen van leeuwen gesloten.
(Hé, hij had ook al last van tijdgebrek! Heb ik ook altijd zo'n last van.)

Van oudtestamentische personen wordt nog wel eens gezegd, dat ze voorafschaduwingen van de Messias zijn. Daaraan moest ik denken, toen ik de volgende twee teksten uit Richteren 3 onder ogen kreeg:
Richteren 3:9:
    Toen riepen de Israëlieten tot de HEERE. En de HEERE deed voor de Israëlieten een verlosser opstaan, die hen verloste: Othniël, de zoon van Kenaz, de broer van Kaleb, die jonger was dan hij.
Richteren 3:15:
    Toen riepen de Israëlieten tot de HEERE, en de HEERE deed voor hen een verlosser opstaan: Ehud, de zoon van Gera, een Benjaminiet, een man die linkshandig was. De Israëlieten stuurden door zijn dienst schatting aan Eglon, de koning van Moab.
Wat eraan vooraf gaat, is dat de Israëlieten deden wat slecht is in de ogen van JHWH. En dan brengt JHWH hen in de moeite, in zware omstandigheden. Dan gaan ze roepen tot JHWH, en dan verwekt JHWH hun een verlosser.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Boek Richteren

Berichtdoor jaapo » 05 feb 2011 21:07

Noch Jezus, noch Paulus spreekt over de Richteren of de Koningen. De Hebreeënbrief wel, maar het is weer een geheel nieuwe discussie over wie de brief schreef, voor wie, wanneer en waarom. Daarmee vind ik het geen tweederangs geschrift, maar niet zo centraal als de evangeliën of Paulus'brieven. En wat kun je ermee in het dagelijks leven van nu? In de vele preken die ik in mijn leven gehoord heb, was dat dikwijls (helaas niet altijd) het kernpunt
En tot mijn spijt moet ik bekennen, dat ik het altijd er moeilijk mee heb, in alle bijbelse figuren uit het O.T. een voorafschaduwing van de Messias te zien. Ik weet niet zeker, of de bijbelschrijvers dat wel zo zagen. Profetieën is weer heel wat anders, daar wel. Maar ook dit is weer een heel andere discussie. Later misschien?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Boek Richteren

Berichtdoor jaapo » 09 feb 2011 14:01

Ik wil er eigenlijk nog even bijblijven, al lijkt het, dat de discussie is stilgezet. Twee vragen: 1. Moet niet elke preek ook gaan over wat het betreffende bijbelgedeelte ons nu te zeggen heeft, in ons dagelijks leven van hier en nu? (In de heftige boeken Richteren, Koningen, Kronieken o.a. zie ik dat niet zo; misschien wordt er daarom ook maar weinig uit gepreekt). 2. Welke achterliggende gedachten waren er indertijd bij de verwerping van bijv. de boeken der Maccabeeën, t.o.v. de aanname van de boeken Richteren, Koningen e.a.?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Race406 » 09 feb 2011 15:04

jaapo schreef:Ik wil er eigenlijk nog even bijblijven, al lijkt het, dat de discussie is stilgezet. Twee vragen: 1. Moet niet elke preek ook gaan over wat het betreffende bijbelgedeelte ons nu te zeggen heeft, in ons dagelijks leven van hier en nu? (In de heftige boeken Richteren, Koningen, Kronieken o.a. zie ik dat niet zo; misschien wordt er daarom ook maar weinig uit gepreekt). 2. Welke achterliggende gedachten waren er indertijd bij de verwerping van bijv. de boeken der Maccabeeën, t.o.v. de aanname van de boeken Richteren, Koningen e.a.?


IN de Makabeeën boeken staat dat Judas naar de tempel ging om voor de overledenen en offer te brengen.2 Makkabeeën 12:45.
De protestantse traditie gelooft dat na de dood, de mens meteen op zijn/haar eeuwige bestemming is. De Rooms Katholieke traditie gelooft dat je eerst in het Vagevuur kunt/moet verkeren om schoongebrand te worden, voordat je naar de hemel gaat.
De protestantse traditie heeft de apocriefe (ook wel: deuterocanonieke) boeken niet erkend als behorend bij de Bijbel, als geïnspireerd door de H. Geest. Dit mede vanwege de hierboven beschreven "aktie" van Judas de Makabeeër. De protestantse traditie zegt echter wel dat deze boeken het lezen waard zijn, en als extra achtergrondinformatie kunnen dienen.
De Rooms Katholieke traditie heeft het bidden voor overledenen wel, dat zij ook de apocriefe boeken hebben erkend als behorend bij de Bijbel is dan ook wel te begrijpen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2011 20:00

jaapo schreef:Ik wil er eigenlijk nog even bijblijven, al lijkt het, dat de discussie is stilgezet. Twee vragen: 1. Moet niet elke preek ook gaan over wat het betreffende bijbelgedeelte ons nu te zeggen heeft, in ons dagelijks leven van hier en nu? (In de heftige boeken Richteren, Koningen, Kronieken o.a. zie ik dat niet zo; misschien wordt er daarom ook maar weinig uit gepreekt). 2. Welke achterliggende gedachten waren er indertijd bij de verwerping van bijv. de boeken der Maccabeeën, t.o.v. de aanname van de boeken Richteren, Koningen e.a.?

Voor sommige zaken moet je wat creatiever zijn om een toepassing voor vandaag te vinden. Die komt meestal niet meteen bij de eerste verkenning bovendrijven. Hoe zouden we bijvoorbeeld een toepassing kunnen bedenken voor de rechtzaak waarbij Salomo moet bepalen wie de echte moeder van het levende kind is? (1 Koningen 3:16-28) Vandaag bedacht ik daarover iets. Zie hier.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Boek Richteren

Berichtdoor jaapo » 12 feb 2011 17:16

Dan heb ik het over Richteren (en ook wel Koningen bijv.) en dan ontspint zich een discussie over de Islam, n.a.v. de Wijsheid van Salomo. Ik kan het niet zo goed volgen even. Ligt dat aan mij? Heb ik iets gemist?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Boek Richteren

Berichtdoor jaapo » 12 feb 2011 17:18

Sorry, ik zit een beetje te knoeien. Al met al vind ik in de discussie over Salomo niets terug van waar ik om vroeg. Een beetje een rare U-bocht. (Met dat knoeien bedoel ik, dat ik een antwoord eerst gewist heb; dat krijg je als in een reactie een nieuwe link geopend wordt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Boek Richteren

Berichtdoor jaapo » 15 feb 2011 20:14

Nou, laat het verder maar zitten dan. Geen reactie kan betekenen, dat ieder er ook zo over denkt of het is een bijzonder lastige vraag. Ik kan me eigenlijk geen van beiden voorstellen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: Boek Richteren

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 14:40

Hoi,
Zelf vind ik Richteren een prachtig boek. Ik zal uitleggen waarom.
Na de gloriedagen in Jozua, met vele overwinningen voor Gods volk, gaat het aan het begin van Richteren al fout, in 1:2; "En de HEERE zeide: Juda zal optrekken (...)" in 1:3 "Toen zeide Juda tot zijn broeder Simeon; Trek met mij op in mijn lot". Een (vanuit menselijk perspectief) kleine ongehoorzaamheid, in 1:6 doden ze Adoni Bezek niet zoals was voorgeschreven. in 1:19, 28, 30, 32, 34 wordt de ongehoorzaamheid steeds groter. En God neemt de zegen van het land Kanaan van hen af. Uiteindelijk wordt de toestand van Gods volk steeds slechter en het boek eindigt met een gruwelijke moord bij Gibea. Het terugkerende thema is 'en een ieder deed wat recht was in zijn eigen ogen en er was geen Koning'.

De toestand zoals die onder Gods volk was in het OT is niet veel anders dan deze nu is onder Gods volk. In de begintijd van Handelingen was er veel zegen en overwinning voor de Gemeente. Maar het verval werd namate de tijd verstrijkt steeds groter. De Heere Jezus behoort onze Heer en Koning te zijn, maar in hoeverre erkennen we Hem praktisch ook als Koning en doen we niet vaak wat recht is in onze eigen ogen? Maar wat is het prachtig dat in een tijd van verval en ongehoorzaamheid, God genadig is en in tijden (denk aan de Reformatie, Reveil etc) opwekkingen geeft. Ook dat zien we in Richteren terug. Hoe een klein trouw gelovig overblijfsel temidden van de ontrouw van Gods volk toch gezegend wordt door God en soms een terugkeer van delen van Zijn volk teweeg brengt. Zeker voor de tijd waarin wij nu leven kan Richteren een heel bemoedigend boek zijn.

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2008 11:08

Re: Boek Richteren

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 15:05

coupe soleil schreef:Beste mensen,
Ik zat er nog aan te denken dat er weleens gezegd wordt dat je op elke bladzij van de bijbel (een verwijzing naar) Jezus tegen komt. Ik heb het niet kunnen ontdekken...


@Coupe soleil,

Zelf denk ik inderdaad dat we de Heere Jezus steeds terug kunnen zien in het OT. In Lukas 24:27 staat; 'En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was', in Lukas 24:44 zegt de Heere Jezus; "Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen". De Schriften, het OT spreekt van de Heere Jezus en wijst al vooruit op Hem. We kunnen ons afvragen waarin de Wet van Mozes (spreekt ook over de eerste vijf bijbelboeken) over de Heer Jezus getuigen, maar de bijbel zegt dat die boeken spreken over de Heer.

In Johannes 5:39 staat 'Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen'. Het is het Oude Testament dat van Hem spreekt.

En zo ook het boek Richteren. Denk aan een Jeftha als een beeld van de Heere Jezus; hij was verworpen door zijn eigen volk en broeders (Luk.19:14), hij laat zijn rechten varen (Fill 2:6-8) en gaat naar een vreemd land (Luk.19:12a). Hij, de verworpen koning komt terug als Heerser (Luk 19:12b, 27 etc, Ef 1:10, Fill2:9ev).

En hoewel Simson in sommige zaken heel ontrouw was, is hij toch in andere zaken een beeld van de Heere. De beelden in het OT zijn nooit een perfect beeld van de Heer, niemand is natuurlijk met Hem, de zondeloze, te vergelijken. Maar Simson, bij het in elkaar laten storten van de huis laat zien dat hij 'met grote kracht door zijn dood het volk van God bevrijdt', een beeld van wat de Heer op Golgotha heeft gedaan voor Zijn volk. Of in Richteren 15 waarin het volk Israel haar eigen bevrijder aanpakt en uitlevert. Is dat geen beeld van Zijn volk dat de Bevrijder, de Heer Jezus, uitleverde? De tijd ontbreekt maar het boek Richteren is een juweeltje met vele kostbare geestelijke schatten. Niet voor niets in de bijbel opgenomen.
hart.gr.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten