De dominee is ook maar een mens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nina87
Sergeant
Sergeant

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Nina87 » 27 mei 2010 16:11

pannenkoek schreef:
NOg een vraag in het algemeen:
Waar komt de kleur zwart eigenlijk vandaan? Je kunt toch ook netjes in donkerblauw of antracyt of zo?

Als het een algemene vraag is kan ik als niet-GerGemmer misschien ook wel antwoord geven. Ik denk dat het misschien ook wel is zodat ze als predikant herkend kunnen worden? Een vriend van mij is priester in de Anglicaanse kerk en hij draagt bijna altijd zwart (en een priesterboordje). Dat doet hij zodat mensen kunnen zien dat hij priester is en hem daar dan vragen over kunnen stellen. Hij ziet het als zijn verantwoordelijkheid om beschikbaar te zijn voor dat soort dingen. Ik denk dat dominees misschien ook om die reden vaak in het zwart gekleed zijn.

Maar als je op vakantie bent kun je dat denk ik wel eens achterwege laten.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 17:41

TheKeimpe schreef:Geen idee...

Verder heb ik mij laten vertellen dat een ex-zendinspredikant, toen hij net in zijn eerste Nederlandse gemeente stond, op een brommertje met een korte broek aan is gesignaleerd in de stad...

En toen...???
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 27 mei 2010 17:57

[quote="pannenkoek]Maar moet een ouderling/predikant nu echt in het zwart op huisbezoek of catechisatie geven??
Dat zijn naar mijn idee regels van mensen[/quote]

Natuurlijk hoeft dat niet. En gelukkig doen ze dat bij ons ook niet.

Maar ja, je ontkomt niet aan mensen die altijd ergens kritiek op willen hebben.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 mei 2010 18:06

pannenkoek schreef: Klopt, maar neem jij een predikant niet serieus als hij jou in spijkerbroek verteld hoe je bekeerd kunt worden?

O ja hoor ik heb daar geen enkele moeite mee.
Maar ik kan me voorstellen dat een predikant ´zich voegt naar de zwakken´...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: De dominee is ook maar een mens.

Berichtdoor Wullimpie » 27 mei 2010 18:39

Houdt het een beetje algemeen a.u.b.
Als je vragen hebt over/aan een specifieke dominee benader je hem maar rechtstreeks. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 mei 2010 20:18

Ik snap sowieso niet waar dat donkere vandaan komt. In prediker 9:8 staat: draag altijd vrolijke kleren :)
Nou druist prediker 9 sowieso een beetje in tegen de reformatorische levensstijl. Of nee, ik moet het goed zeggen: de reformatorische levensstijl druist nogal in tegen Prediker 9 ;)
pobody's nerfect

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 20:48

Jo'tje schreef:Ik snap sowieso niet waar dat donkere vandaan komt. In prediker 9:8 staat: draag altijd vrolijke kleren :)
Nou druist prediker 9 sowieso een beetje in tegen de reformatorische levensstijl. Of nee, ik moet het goed zeggen: de reformatorische levensstijl druist nogal in tegen Prediker 9 ;)

Ja soms zijn onze regels belangrijker dan wat er in de Bijbel staat. En dat snap ik niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 21:31

JeeWee schreef:
Race406 schreef:Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.

Dat heb je toch met vrijwel iedere beroepsgroep?
Een politieagent trekt ooki een uniform aan en ik neem niet aan dat mensen de uitspraa van een rechter serieus neemt als hij in spijkerbroek vertelt dat iemand voor 6 jaar de bak in moet...

Wel wat kort door de bocht. Als een agent in burger je aanhoudt, ga jij hem dan niet serieus nemen omdat hij zijn uniform niet aan heeft? Dan heb je toch echt een probleem. Uniformen zijn er daarom vooral voor de herkenbaarheid. Dat is een ander verhaal. Dan kan je als dominee beter een toga aan. Maar herkenbaarheid op het eerste gezicht is volgens mij geen Bijbelse opdracht. Denk je nou echt dat je de apostelen aan hun kleding kon herkennen?

pannenkoek schreef:
Marnix schreef:Bijbels gezien mag het ook. Of het ook van mensen mag is de vraag, dat ligt er dan misschien ook aan waar hij komt te staan en of hij "om geen aanstoot te geven" zich aan hen aanpast :)

We dwalen een beetje af, ( waar kunnen we verder babbelen...??)
maar de regels van de mensen zijn vaak belangrijker dan wat er in de Bijbel staat.
We houden nl erg van regels en wetten.
En je hebt gelijk, het hangt er zeker van af waar hij komt te staan.
Maar moet een ouderling/predikant nu echt in het zwart op huisbezoek of catechisatie geven??
Dat zijn naar mijn idee regels van mensen

Klopt. Overigens staat er in NBG "laat uw klederen te allen tijde wit zijn" (ipv "feestelijk" maar dat terzijde. Zwart is niet zo'n Bijbelse kleur, behalve een (tijdelijke) kleur van rouw. Zwart is ook een liturgisch gezien een kleur die vooral met de dood te maken heeft... en pas iets wat in de nadere reformatie "de standaard kleur is geworden". Jammer... En daarin soms zo doorslaan... ik hoorde over iemand die op vakantie in Frankrijk een dominee uit rechtse hoek in een kano op een rivier zien varen... strak in pak. En ik was eens op vakantie in Duitsland, 30 graden en in het huisje naast ons zat ook een dominee die daar, in the middle of nowhere met die temperaturen nog steeds in zwart pak rondwandelde. Kom op.... je bent ook maar eens mens... dacht ik dan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mei 2010 09:39

pannenkoek schreef:

Verder heb ik mij laten vertellen dat een ex-zendinspredikant, toen hij net in zijn eerste Nederlandse gemeente stond, op een brommertje met een korte broek aan is gesignaleerd in de stad...

En toen...???

Het schijnt dat de kerkenraad hem tactvol heeft verteld dat "wij dat zo niet gewend zijn..." :-k

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 mei 2010 10:31

Het schijnt? De zon schijnt!
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 28 mei 2010 10:37

TheKeimpe schreef:
pannenkoek schreef:

En toen...???

Het schijnt dat de kerkenraad hem tactvol heeft verteld dat "wij dat zo niet gewend zijn..." :-k

Oké Annet,
Het blijkt dat.......

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 28 mei 2010 10:41

De ds die hier gestaan heeft skeelerde regelmatig. Ff wat anders aan je hoofd, even lekker naar buiten. Maar als het warm was weet ik niet of hij in lange of korte broek ging, ik ben hem nooit tegen gekomen.
Zo weet ik een andere ds die graag motor reed, kon hij vanuit zijn helm zijn gemeenteleden bekijken op straat. :lol:
(Is wel iets anders dan in een korte broek op een brommertje...)

Heb ik trouwens geen moeite mee hoor.
De ds is immers ook een 'gewoon' mens.

Als het 30 graden is op zondag doet de kerkenraad het jasje uit. Sommige dssen ook, hebben we als gemeente ook geen moeite mee.

Denk niet dat we alles goed vinden hierzo, ( lijkt er haast wel op) :lol:
Maar als je even heel eenvoudig denkt, kan een ds het toch ook erg warm hebben, en mag hij toch genieten van een ritje op zijn motor??

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mei 2010 13:59

*Annet* schreef:Het schijnt? De zon schijnt!

Wat loop je nu te zeuren? Hier zit een wolk voor de zon.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 28 mei 2010 19:55

pannenkoek schreef:Zo weet ik een andere ds die graag motor reed, kon hij vanuit zijn helm zijn gemeenteleden bekijken op straat. :lol:

Ik ken ook een dominee die graag motor reed; lang niet ieder kon dat waarderen. Het grappige was dat hij ook met de motor kwam als hij ging preken. En zo preekte hij eens in een gemeente waar het gros van de mensen er tegen was, en was hij z'n schoenen vergeten. Gelukkig waren zijn motorlaarzen ook zwart :)}o .

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 29 mei 2010 19:09

TheKeimpe schreef:
Race406 schreef:
TheKeimpe schreef:Race406,
Hoe waren die dominees voordat zij dominee werden? Er zijn namelijk ook gewone dominees hoor!

Mij valt vaak op dat op het moment dat mensen dominee worden, ze zich anders gaan gedragen. Alleen in het zwart lopen, stemmig zich gedragen etc.

Tja, dat zwarte pak zullen ze de eerste 4 jaar niet aan ontkomen denk ik... Daarna ligt het ook erg aan de gemeente (ik kan mij voorstellen dat een predikant zich hier wel wil schikken naar de gemeente, uiteindelijk DIENT hij de gemeente...)

En verder, ik ben bang dat predikanten niet graag uit de band springen, je krijgt dan meteen weer een hoop gezeur...

Waarom ... en dan generaliseer ik maar heel even ! is de GG ten opzichte van (naar mijn persoonlijke mening he ..) zo gericht op uiterlijk, de een loopt er nog deftiger ./ netter bij dan de ander op Zondag... (waarbij ik niet zeg dat je niet netjes moet zijn op zondag ) het lijkt wel een sport ! en qua hoeden kan men met gemak meedoen op prinsjes dag, concurrentie voor het kabinet ! (overigens College style vaart er wel bij ) net zoals hierbov en verteld wordt de dominee loopt in het zwart , alsof God de wereld zwart heeft gemaakt , als ik zo eens kijk naar de kleuren in de Natuur van God !ze zijn er nog bij ons in het dorp , van die jonge vrouwen van nog geen 30 jaar , die altijd in het zwart of donker blauw lopen, haar strak naar achter... alsof de last van de hele wereld op hun schouder rust .... en als je dan hun kroost ziet... die lopen er kleurig bij ....

Terug naar “Archief”