Sta actief achter Israël!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Sta actief achter Israël!

Berichtdoor Antoinette » 13 mei 2010 13:21

Annet76 schreef:
Optimatus schreef:Ik ben niet voor Israel en ik ben niet voor Palestina. Ik ben voor een oplossing conform het geldend internationale recht. Het in zee jagen van Israeliërs of het in de woestijn jagen van Palestijnen is in geen geval een optie.

Mee eens, en dat maakt dit topic namelijk ook zo gevaarlijk.

@Antoinette,

Je verschuilt je achter de woorden van deze man, maar nu nogmaals mijn vraag: ben je zelf in Israël geweest en hebt daar gesproken met Joden én Palestijnen om de problematiek zelf te zien/horen?

Ik wel! Ik kan je vertellen dat ik met veel meer vragen naar huis ben gegaan dan ik aanvankelijk was vertrokken.
Wat deze man in zijn video doet - met als gevolg dat jij er als een "blind paard" achteraan hobbelt en iedereen oproept hetzelfde te doen - is vragen om sympathie voor de Joden. Hij zegt letterlijk dat de 'nazi-praktijken' nog steeds in volle gang zijn tegen de joden.
De nazi-praktijken die de joden zelf handhaven in hetzelfde conflict wordt gemakshalve compleet overgeslagen. Wat de duitser de Joden aandeden, wordt nu door Palestijnen EN joden gebruikt om het andere volk uit te roeien. En niet zoals deze beste man beweert door de Palestijnen alleen! Bovendien; als je het aantallen slachtoffers naast elkaar zet, dan is het een vergelijk wat op voorhand al volledig mank gaat. Kortom: geen vergelijk!

Bovendien; hij wijst herhaaldelijk op de Bijbel, maar de essentie van dit conflict is geen religieuze. Het is een territoriaal en politiek conflict.

Dus, misschien zou je mijn vraag nog eens kunnen beantwoorden, in hoeverre je zelf op de hoogte bent van het conflict om "zomaar" achter de gedachten van deze man aan te lopen en bovendien iedereen op te roepen hetzelfde te doen?

Ik vraag me af of jij de bijbelse profetieën leest en gelooft aangaande eindtijd en Gods volk?
Zo nee, verklaard dat jouw mening.
Die respecteer ik tevens wel, laat dat duidelijk zijn.
Ik ga niet als een blind paard achter deze man aan, hij is een schakel in het hele verhaal voor mij.
Ik lees en onderzoek mijn bijbel, en ik geloof wat er staat geschreven aangaande dit onderwerp.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 13 mei 2010 13:42

De Heer houdt van Israël
Mal1:2 De Heer zegt tegen zijn volk: ‘Ik houd van jullie.’

5 Beschaamd zullen worden en terugdeinzen
allen die Sion haten;
6 zij zullen zijn als gras op de daken,
dat verdort, eer men het uittrekt,
8 zodat wie voorbijgaan, niet zeggen:
Des HEREN zegen zij met u,
wij zegenen u in de naam des HEREN.
Psalm 129:5,6,8

Jesaja 60:12 12 Maar te gronde gaan volken en koninkrijken die weigeren u te dienen, ze worden volledig vernietigd.
Is dit geen oproep om achter Israël te staan?

Zacharia 2:12 (NBV)
Want de HEER van de hemelse machten, die mij zijn grootheid heeft geopenbaard en die mij gezonden heeft, zegt over de volken door wie jullie geplunderd zijn: ‘Wie aan mijn volk komt, komt aan mijn oogappel!

Zacharia
" " 9 Israël zal niets te vrezen hebben van zijn buurlanden
" " 12 Ontzetting van het belegerde Jeruzalem. Messiaanse tijd
en " " 14 Wonderbare redding en verhoging van Jeruzalem!

Wie gelooft wat daar allemaal geschreven staat?

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 13 mei 2010 16:33

@Antoinette,

Ja, ik vind het prachtig zoals je met Bijbelteksten strooit, maar daarmee ga je aan een aantal belangrijke zaken voorbij. Je geeft bovendien geen antwoorden op vragen die worden gesteld, dat is jammer.
Je bent er vrij zeker van dat God wil dat we achter Zijn volk gaan staan. Wie bedoelt God met dit volk? Dat vind ik een hele essentiële vraag.
Is dat het hele volk Israël, zijn dat alleen de gelovige Isreälieten? Is erg belangrijk in deze vraag aangezien 70% van de Isrealieten die in Israël woont ongelovig is?
Moeten we daar dan ook achter staan, zou God dat ook van ons vragen? Vertel eens, om welke groep, welk volk is het jou te doen? Pas dan kunnen we het ergens over hebben toch?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 13 mei 2010 18:47

Annet76 schreef:@Antoinette,

Ja, ik vind het prachtig zoals je met Bijbelteksten strooit, maar daarmee ga je aan een aantal belangrijke zaken voorbij. Je geeft bovendien geen antwoorden op vragen die worden gesteld, dat is jammer.
Je bent er vrij zeker van dat God wil dat we achter Zijn volk gaan staan. Wie bedoelt God met dit volk? Dat vind ik een hele essentiële vraag.
Is dat het hele volk Israël, zijn dat alleen de gelovige Isreälieten? Is erg belangrijk in deze vraag aangezien 70% van de Isrealieten die in Israël woont ongelovig is?
Moeten we daar dan ook achter staan, zou God dat ook van ons vragen? Vertel eens, om welke groep, welk volk is het jou te doen? Pas dan kunnen we het ergens over hebben toch?

Hoi Annet,

Op de vragen die je eerder stelde heb ik eerder ook antwoord gegeven.
Heb je dat gemist? Of niet begrepen?
Mocht je mij verkeerd begrepen hebben, de conflicten zijn geestelijk!
Satan haat Joden! Het enige doel wat hij heeft is ze allemaal te vergassen!
En het zou mooi zijn als hij de hele wereld mee krijgt in zijn plan.
Super toch voor hem? Dat hij al heel veel mensen mee krijgt in zijn vernietigende plannetjes is mij inmiddels wel duidelijk.
We hebben niet te strijden tegen vlees en bloed maar tegen de boze machten in de geestelijke wereld!

En ja ik geloof dat God wil dat wij achter alle Joden staan, er staat "Mijn volk".
Dat zijn niet alleen de gelovigen joden, God zelf zal zorgen dat de schillen van hun ogen af gaan vallen en dat hun ogen open gaan voor de Messias, Jeshua!
Jammer hé dat ik die 70% niet links laat liggen?
Het enige wat God van christenen vraagt is bid voor Mijn volk, en ga achter ze te staan!
Troost, troost Mijn volk! Er staat nergens Troost, troost alleen mijn gelovig volk.

Annet als jij er moeite mee hebt, dan respecteer ik dat zeker.
Maar ik geloof wat er staat geschreven, en voor mij zijn er geen ja maars.
Voor mij is het ja amen!
En als je daar moeite mee hebt, vraag het eens aan God zelf.
Het is Zijn woord, ik proclameer het enkel.

Annet je kan het prachtig vinden dat ik met bijbeltexten "strooi" zoals jij dat noemt.
Ik noem het niet strooien, ik vind dat een negatieve bewoording.
Ik noem het proclameren, het staat er en ik geloof het.

Nog even een aanvulling, hoe krom kan een mens denken als hij vanuit het vlees denkt.
Als God Zijn zoon naar de wereld zond voor de heidenen zodat eenieder die gelooft gered kan worden.
God zelf spoort ons aan om Jezus te verkondigen onder alle natiën, Hij houdt van zondaren!
Juist voor mensen die het verpruts hebben kwam Hij naar de wereld.
Hoeveel te meer houdt God van Zijn eigen volk wat Hij als eerste heeft uitgekozen, Zijn oogappel.
Jezus, onze redder zelf een Jood is 1 van hen.
Zou Hij hen die nog niet in Hem geloven afschrijven?
Zou Hij tegen ons zeggen, sta enkel achter die in Mij geloven? Laat de rest links liggen, ze willen toch niet luisteren?
Zo gaat Hij toch ook niet met jou en mij om, laat staan met Zijn eigen volk.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 13 mei 2010 22:32

Zo zie je maar. Als je pro Israel bent dan vloek je in de kerk.
Zelfs de PKN heeft zich openlijk tegen Israel gekeerd. Krantjes van Christenen voor Israel zijn verboden in de kerk.

In de kerk is er nog nooit gebeden voor de staat Israel. In de kerk wordt een onderscheid gemaakt tussen het volk (bijbels Israel) en de staat. De ISraelzonfag in oktober wordt vervangen door iets anders. De kerkenraad is contra Israel en dominee begrijpt Israel niet. Droevig.

Jouw topic onderschrijf van harte en succes in de strijd je staat alleen. Iedereen heeft het alleen maar over de palestijen. Jij had het toch over Israel?
Nosce te ipsum

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 03:06

ostrogoot schreef:Zo zie je maar. Als je pro Israel bent dan vloek je in de kerk.
Zelfs de PKN heeft zich openlijk tegen Israel gekeerd. Krantjes van Christenen voor Israel zijn verboden in de kerk.

In de kerk is er nog nooit gebeden voor de staat Israel. In de kerk wordt een onderscheid gemaakt tussen het volk (bijbels Israel) en de staat. De ISraelzonfag in oktober wordt vervangen door iets anders. De kerkenraad is contra Israel en dominee begrijpt Israel niet. Droevig.

Jouw topic onderschrijf van harte en succes in de strijd je staat alleen. Iedereen heeft het alleen maar over de palestijen. Jij had het toch over Israel?

Bedankt! :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2010 09:42

De kerk moet zich niet met staten, maar met mensen bemoeien. De Kerk moet de boodschap van onze Heer Jezus Christus verspreiden en haar tijd niet verspillen aan allerhande politieke stellingnames.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 09:51

Optimatus schreef:De kerk moet zich niet met staten, maar met mensen bemoeien. De Kerk moet de boodschap van onze Heer Jezus Christus verspreiden en haar tijd niet verspillen aan allerhande politieke stellingnames.

Ga dat even aan God vertellen, want die denkt er kennelijk anders over.
Misschien dat Hij van gedachten gaat veranderen, als je een goed verhaal hebt :-k

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 14 mei 2010 10:07

Optimatus schreef:De kerk moet zich niet met staten, maar met mensen bemoeien. De Kerk moet de boodschap van onze Heer Jezus Christus verspreiden en haar tijd niet verspillen aan allerhande politieke stellingnames.

Inderdaad, er wordt hier wel heel gemakkelijk van alles door elkaar gegooid

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 10:31

Misschien is het een idee dat een aantal mensen eens in discussie gaan met de God van de Joden, met de God van Israël.
Hij is in eigen persoon wellicht meer mans dan Zijn geest die in mij woont.
Wat een hoog zelfvertrouwen gehalte hé... tjsa ook dat heeft Hij zelf bedacht.
Dat er uberhaupt nog "christenen" zijn die Zijn boodschap wel willen aannemen is écht bijzonder!
Nu weer on topic :wink:

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 14 mei 2010 11:49

Antoinette schreef:Misschien is het een idee dat een aantal mensen eens in discussie gaan met de God van de Joden, met de God van Israël.
Dat er uberhaupt nog "christenen" zijn die Zijn boodschap wel willen aannemen is écht bijzonder!

Wat zeg je nu dan toch? wat bedoel je nou met: "dat er uberhaupt nog "Christenen" zijn die Zijn boodschap wel willen aannemen is écht bijzonder.
Waarom tussen aanhalingstekens? Is Christen zijn ironisch bedoeld in deze zin?
Niet klakkeloos achter jouw topic staan betekent niet per definitie dat we geen Christenen zijn, dat is een vervelende opmerking.
Als ik jouw topic lees dan krijg ik de indruk dat je niet verder kijkt dan je neus lang is.

Ik zei al eerder: "je strooit nogal makkelijk met Bijbelteksten"
Daarop reageer jij dat je dit geen Christelijke uitdrukking vindt, maar wanneer iemand te pas en te onpas van allerlei Bijbelteksten over het scherm laat vliegen en daarmee de werkelijk inhoud en betekenis uit het oog verliest, dan noem ik dat idd "strooien".

Het conflict in Israël is niet zo gemakkelijk in hokjes te plaatsen zoals jij nu doet. Ook verlies je de verschillen uit het oog tussen het volk Israël en Israël als staat en daarmee ga je toch wel heel kort door de bocht. Weet je zelf over wie jij het hebt, over wie God het heeft?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 11:59

Annet76 schreef:
Antoinette schreef:Misschien is het een idee dat een aantal mensen eens in discussie gaan met de God van de Joden, met de God van Israël.

Wat zeg je nu dan toch? wat bedoel je nou met: "dat er uberhaupt nog "Christenen" zijn die Zijn boodschap wel willen aannemen is écht bijzonder.
Waarom tussen aanhalingstekens? Is Christen zijn ironisch bedoeld in deze zin?
Niet klakkeloos achter jouw topic staan betekent niet per definitie dat we geen Christenen zijn, dat is een vervelende opmerking.
Als ik jouw topic lees dan krijg ik de indruk dat je niet verder kijkt dan je neus lang is.

Ik zei al eerder: "je strooit nogal makkelijk met Bijbelteksten"
Daarop reageer jij dat je dit geen Christelijke uitdrukking vindt, maar wanneer iemand te pas en te onpas van allerlei Bijbelteksten over het scherm laat vliegen en daarmee de werkelijk inhoud en betekenis uit het oog verliest, dan noem ik dat idd "strooien".

Het conflict in Israël is niet zo gemakkelijk in hokjes te plaatsen zoals jij nu doet. Ook verlies je de verschillen uit het oog tussen het volk Israël en Israël als staat en daarmee ga je toch wel heel kort door de bocht. Weet je zelf over wie jij het hebt, over wie God het heeft?

@Annet,

Ik heb in dit topic al velen malen uitgelegd hoe het bedoeld is, en ik ga dat niet nog een keer doen.
En dat jij daar anders over denkt, dat kan. Ik respecteer je mening, maar ik bent het niet met je eens.
En ja, ik vraag me af met welk "soort" christenen ik te maken heb, en of het überhaupt wel christenen zijn die meteen
"uit hun panty springen" :lol: :lol: :lol: en reageren alsof ze door een wesp worden gestoken :-k als je een oproep doet om achter Gods volk te staan.
Als Hij ons als heidenen al heeft liefgehad, hoeveel te meer dan het volk wat Hij zelf heeft uitgekozen, ook als ze Hem niet volgen.
We leven in een nieuw verbond hallooohooo ](*,)

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 14 mei 2010 18:51

Ja, ik sta achter Israël.

Als je puur menselijk naar dit conflict kijkt, dan moet je heel nuchter constateren dat hier geen enkele oplossing voor is die voor iedereen acceptabel is. Mensen die beweren dat ze voor beide volken zijn, bedoelen daarmee in feite dat ze een goede oplossing willen voor beide. Vrij nutteloos; je kunt het wel willen, maar als die er niet is, dan blijft het dus gewoon 'oorlog'. Stelling kiezen voor de Palestijnen of voor Israël heeft al even weinig nut, want wanneer kun je zeggen dat 'jouw' partij heeft gewonnen?

Als Christen kun je m.i. echter niet om Gods belofte voor Zijn volk heen. Je kunt discussiëren over 'volk' en 'staat' Israël. Feit is dat de staat Israël in ieder geval meer overlap heeft met het volk Israël, dan dat de Palestijnen dat hebben. Enfin, genoemde belofte omvat méér dan de grenzen van 1948. En ook meer dan die van 1967. En ook meer dan het huidige Israël incl. West Bank en Gaza. Er horen nl. ook delen van Libanon, Syrië, Jordanië en Egypte bij. Ik kan alleen maar speculeren hoe, maar ik ben ervan overtuigd dat God zijn beloften nakomt en dus ook deze.

Als je ziet hoe de vervulling van zijn belofte sinds eind 19e eeuw tot nu toe al wereldwijd tot grote verdeeldheid leiden en tot antipathie - om niet te zeggen haat - tegen Israël, dan kan het niet anders dan dat bij de verdere vervulling van die belofte inderdaad "alle volken zich tegen haar zullen keren".

Ik heb begrip voor de mensen in dit topic die zeggen dat ze niet achter Israël kunnen/willen staan. Het roept bij mij wel een nieuwsgierigheid op: wat voor gevoelens/gedachten komen er bij jullie op wanneer je m.n. Jozua leest?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mei 2010 20:48

Tja, sta ik achter Israël? Ja, maar met reserve, zou ik zeggen.
Aan de ene kant heeft het Joodse volk recht op een eigen, veilige staat in het historische land Israël. Niet alleen op Bijbelse gronden, maar ook op grond van het feit dat er altijd (nou ja, sinds Mozes en Jozua) al joden in dit land hebben gewoond. Aan de andere kant geeft dat volgens mij Israël geen carte blanche om grote groepen Arabieren te dringen het land te verlaten, wat bijvoorbeeld in de onafhankelijkheidsoorlog en ook in de Zesdaagse oorlog is gebeurd. Ik ben dan ook niet tegen een aparte Palestijnse staat, mits die staat zich vreedzaam opstelt tegen Israël, iets wat tot nog toe niet aan de orde is geweest. Wat we als christenen goed in het oog moeten houden, is dat de opdracht uit de periode van Jozua, waarin het volk Israël heidense volken moest verslaan en verjagen uit het land Kanaän, nu niet meer op die manier geldt. Ook de Heere Jezus heeft immers niet de Romeinen uit het land Israël verjaagd, integendeel. Nu ik de Naam van de Messias van Israël noem, geeft dat tegelijk ook weer waarom we enige distantie moeten hebben ten opzichte van het conflict in het Midden-Oosten. Niet alleen omdat er in de loop van de geschiedenis uit naam van het christendom nogal wat wandaden tegen joden zijn begaan, waardoor ons bescheidenheid past. Maar ook omdat dit joodse volk zich in conflict met haar eigen God bevindt, door de Messias te verwerpen. Een conflict, waarin we biddend werkzaam moeten zijn, opdat dit volk haar Messias leert (er)kennen.
Ik ben het overigens eens met degenen die zeggen dat het vooral ook om een geestelijke strijd gaat in het Midden-Oosten. Maar die geestelijke strijd is niet in de eerste plaats die tussen joden en moslims, maar tussen God en de duivel. De scheidslijnen tussen die beide strijdtonelen, lopen lang niet altijd gelijk. Het is te eenvoudig om te zeggen dat God altijd goedkeurt wat Israël doet en we als christenen dus alles maar goed moeten keuren wat Israël doet. Dat is in de Bijbel ook niet zo. Het komt immers zelfs voor dat God in de Bijbel heidense heersers gebruikt om Zijn volk op de rechte weg te brengen, soms zelfs door de ballingschap heen. Daarom is het ook niet zo gemakkelijk om "achter Israël te staan". Want hoe doe je dat op een Bijbels verantwoorde manier? :-k
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 mei 2010 22:17

phox schreef:Ja, ik sta achter Israël.

Als je puur menselijk naar dit conflict kijkt, dan moet je heel nuchter constateren dat hier geen enkele oplossing voor is die voor iedereen acceptabel is. Mensen die beweren dat ze voor beide volken zijn, bedoelen daarmee in feite dat ze een goede oplossing willen voor beide. Vrij nutteloos; je kunt het wel willen, maar als die er niet is, dan blijft het dus gewoon 'oorlog'. Stelling kiezen voor de Palestijnen of voor Israël heeft al even weinig nut, want wanneer kun je zeggen dat 'jouw' partij heeft gewonnen?

Als Christen kun je m.i. echter niet om Gods belofte voor Zijn volk heen. Je kunt discussiëren over 'volk' en 'staat' Israël. Feit is dat de staat Israël in ieder geval meer overlap heeft met het volk Israël, dan dat de Palestijnen dat hebben. Enfin, genoemde belofte omvat méér dan de grenzen van 1948. En ook meer dan die van 1967. En ook meer dan het huidige Israël incl. West Bank en Gaza. Er horen nl. ook delen van Libanon, Syrië, Jordanië en Egypte bij. Ik kan alleen maar speculeren hoe, maar ik ben ervan overtuigd dat God zijn beloften nakomt en dus ook deze.

Als je ziet hoe de vervulling van zijn belofte sinds eind 19e eeuw tot nu toe al wereldwijd tot grote verdeeldheid leiden en tot antipathie - om niet te zeggen haat - tegen Israël, dan kan het niet anders dan dat bij de verdere vervulling van die belofte inderdaad "alle volken zich tegen haar zullen keren".

Ik heb begrip voor de mensen in dit topic die zeggen dat ze niet achter Israël kunnen/willen staan. Het roept bij mij wel een nieuwsgierigheid op: wat voor gevoelens/gedachten komen er bij jullie op wanneer je m.n. Jozua leest?

En alle andere texten die betrekking hebben op Gods beloftes vóór en over het volk Israël

Terug naar “Archief”