61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2010 11:19

Als het zo simpel was ? Angst voor spinnen, overgeven, kleine ruimtes, waar komt het vandaan ? Waarom is iemand bang voor "simpele" dagelijkse zaken ? Je kunt dat niet wegkrijgen door het beredeneren ervan. Het beste werkt altijd, DOOR de angst heen. Dus in het geval van vliegen, gewoon gaan vliegen. Maar zo werkt het in dit verband niet. Want er zijn mensen die na tientallen keren, nog steeds met bonkend hart in een vliegtuig stappen. En dan prompt in een luchtzak, aswolk of terr dreiging terecht komen, dus.... angst wordt weer bevestigd.
Voor mij is vliegangst geen issue. Ik hoef niet naar het buitenland. Er wonen geen naaste fam. leden en vrienden, dus omdat er geen noodzaak is, hoef ik niet in therapie. Maar ik vind het eigenlijk een onnatuurlijke manier van reizen. De mens is niet gemaakt om te vliegen. Zoiets ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2010 08:47

Cybercurse schreef:
Marnix schreef:Klopt. Maar het is wel goed om dat helder te hebben. Het is geen rationele angst. Dus je kan het door verstandelijk beredeneren vaak (niet altijd) een controleren door te relativeren. In feite ben je bang voor een ongeluk terwijl die kans in de auto of op de fiets veel groter is. (niet alleen de kans op een ongeluk zelf maar ook de kans dat je dat ongeluk niet overleeft). Zo probeert men het ook te bestrijden, met cursussen waar vooral feiten worden verteld door ervaren piloten.



Met interesse lees ik dit topic omdat ik behoorlijk last van die irrationale vliegangst heb. Het verstandelijke beredeneren is de reden dat ik wel vlieg. Wat ik me serieus afvraag en dus binnenkort wel zal kunnen beantwoorden: zou het helpen als je precies wist waarom vliegen nou eigenlijk zo veilig is? Goed, morgen half bang naar Boedapest!


Hm, misschien helpt dat wel een beetje omdat je met die kennis je angst beter verstandelijk kan beredeneren en wegredeneren, en dat volgens jou de reden is dat je toch wel vliegt?

Op de terugvlucht van Istanbul naar Nederland zat er iemand met vlieganst vlak voor ons in het vliegtuig. Toen er wat lichte turbulentie was werd ze panisch. Na een poosje in een zakje te hebben geademd enzo werd ze door de crew meegenomen naar de cockpit, waar ze een poosje mocht kijken naar de piloten. Ze zag dat die heel rustig waren en alles onder controle hadden, waarna ze een stuk rustiger weer terug kwam.

(Leuk wat van je te horen trouwens!)

schelpje3 schreef:Als het zo simpel was ? Angst voor spinnen, overgeven, kleine ruimtes, waar komt het vandaan ? Waarom is iemand bang voor "simpele" dagelijkse zaken ? Je kunt dat niet wegkrijgen door het beredeneren ervan. Het beste werkt altijd, DOOR de angst heen. Dus in het geval van vliegen, gewoon gaan vliegen. Maar zo werkt het in dit verband niet. Want er zijn mensen die na tientallen keren, nog steeds met bonkend hart in een vliegtuig stappen. En dan prompt in een luchtzak, aswolk of terr dreiging terecht komen, dus.... angst wordt weer bevestigd.
Voor mij is vliegangst geen issue. Ik hoef niet naar het buitenland. Er wonen geen naaste fam. leden en vrienden, dus omdat er geen noodzaak is, hoef ik niet in therapie. Maar ik vind het eigenlijk een onnatuurlijke manier van reizen. De mens is niet gemaakt om te vliegen. Zoiets ?


Beredeneren, logisch nadenken, kan wel degelijk helpen om minder bang te zijn, je angst te controleren. En als dat kan heeft dat wel zijn voordelen. Er is een verschil tussen niet naar het buitenland hoeven en je er door laten weerhouden door je vliegangst. Vliegangst kan je wel belemmeren om wat van de wereld te zien. (andere landen, andere cultuur, natuur etc.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor Cybercurse » 11 jun 2010 23:54

TheKeimpe schreef:HEE Cybercurse! Dat is best erg lang terug...


Zeker kerel, leuk je weer te zien!

Ik zal binnenkort met een nieuwe nickname te bewonderen zijn en wellicht soms reageren. Tot dan!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor JeeWee » 12 jun 2010 08:06

Overigens moest ik gisteren naar de eerste uitvaart van één van de slachtoffers. Een jongen van 24...
Schokkend.

En er volgen er nog meer.
Dinsdag moet ik naar de uitvaart van het gezin uit Heerde
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: 61-nederlandse-doden-bij-vliegramp-tripoli

Berichtdoor pol » 12 jun 2010 19:38

Hoorde via via dat het met Ruben redelijk goed gaat!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten