Doopformulier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 10:21

lizzz schreef:
joris schreef:
doop: laten zien dat je bij God wilt horen. Zichtbaar maken dat je oude leven in het sterven van Christus gestorven is en mee opstaat in het nieuwe leven.

het verbond moet je loskoppelen van de doop.

Volgens mij heb je het nu over volwassendoop?

En met die laatste regel ben ik het niet eens.
er is maar een doop. wat mij betreft en volgens mij ook volgens de bijbel: gelovigen doop/bekeerdendoop

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 10:24

joris schreef:
lizzz schreef:
joris schreef:
doop: laten zien dat je bij God wilt horen. Zichtbaar maken dat je oude leven in het sterven van Christus gestorven is en mee opstaat in het nieuwe leven.

het verbond moet je loskoppelen van de doop.

Volgens mij heb je het nu over volwassendoop?

En met die laatste regel ben ik het niet eens.
er is maar een doop. wat mij betreft en volgens mij ook volgens de bijbel: gelovigen doop/bekeerdendoop

ok, dat is dus wat anders.
Ben ik het ook niet mee eens, maar volgens mij is dit niet echt belangrijk genoeg voor een discussie. (?)
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 10:33

nou t lijkt mij aardig belangirjk, maar het onderwerp komt in alle discussies al wel terug, dus laat hier maar zitten ja.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jul 2003 12:16

Is inderdaad belangrijk. Laat maar niet zitten. Waarom werden volgens jou dan zoveel mensen met hun hele huis gedoopt, en waarom zou de doop niet in de lijn van de besnijdenis staan? Ik vind het wel interessant. Sorry voor de off-topic-vraag, zet het antwoord evt. maar in een andere topic.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 02 jul 2003 12:41

Gershwin schreef:Is inderdaad belangrijk. Laat maar niet zitten. Waarom werden volgens jou dan zoveel mensen met hun hele huis gedoopt, en waarom zou de doop niet in de lijn van de besnijdenis staan? Ik vind het wel interessant. Sorry voor de off-topic-vraag, zet het antwoord evt. maar in een andere topic.

oke,zal even wta proberen.
ik geloof dat er in het nieuwe testament een verbond werd aangegaan met Abraham, isaak en Jacob om hen duidelijk te maken dat er uit hun een verlosser geboren zou worden. Een vleselijk verbond waar mee de verbondenheid met de vleselijke verlosser werd laten zien. HEt hele ot kijkt uit naar de geboorte van de Christus. En als Hij eindelijk geboren wordt dan wordt hij besneden. He tnieuwe verbond is een geestelijk verbond en daarbij hoort een geestelijk teken. De doop is een teken van het sterven van je oude lichaam en het opstaan van je nieuwe lichaam. Teksten in rom 6 geloof ik.
Er word heel duidelijk geloof gevraad en bekering. Alle bekeringsverhalen in de bijbel zijn verhalen van mensen die met hun vrestand tot geloof zijn gekomen, ze hebben door hun ervaring in het leven bewust de keuze gemaakt om achter Gods stem aan te gaan. Bekeert u en laat u dopen is de boodschap die JEzus ons gaf.
De zogenaamde huisteksten bewijzen niet de kinderdoop. Bewijzen ook niet de volwassendoop>Wat ze wel laten zien is dat er heel bewust gekozen werd voor het geloof. Er was sprake van bewust bekering en een bewuste doop.
Verder is het zo dat als er sprake is van kinderen in de bijbel, dat die dan speciaal genoemd worden. HEt hele huis betekent ook al in het oude testament niet het gezin: papa mama,kindertjes en de hond, maar het hele huishouden: familie, personeel.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jul 2003 12:47

Joris schreef:Verder is het zo dat als er sprake is van kinderen in de bijbel, dat die dan speciaal genoemd worden. HEt hele huis betekent ook al in het oude testament niet het gezin: papa mama,kindertjes en de hond, maar het hele huishouden: familie, personeel.

Dat zul je toch moeten bewijzen, want ik heb onder het hele huis altijd het hele gezin verstaan. Overigens denk ik dat alle honden sowieso gelovig zijn :D , dus de hond laten we buiten beschouwing.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 02 jul 2003 12:50

haha, jij zou het ook kunnen bewijzen natuurlijk dat het niet zo is.
maar ik zeg al, het staat er niet ech tin.

maar neem de gevangenbewaarder van Fillipi. midden in de nacht werd petrus bevrijd of was het paulus. Ze vetellen hun verhaal en midden in de nacht werd allen gedoopt. Zouden kinderen niet gewoon slapen snachts?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jul 2003 13:00

ook kinderen slapen meestal niet door een aardbeving heen... :D

Goodbye.

Terug naar “Archief”