Misbruik in de katholieke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scheermes
Luitenant
Luitenant

Re: Misbruik in de katholieke kerk

Berichtdoor scheermes » 14 mar 2010 16:30

Faramir schreef:Goochelen met cijfers? Ik plaats ze slechts in de context. Een context die schijnbaar te confronterend is.

Maar plaats ze dan wel in de juiste context. Vergelijk dan op z'n minst het aantal gevallen van christelijke met niet christelijke instellingen. Dan kun je aantonen dat de ophef overdreven is.

Faramir schreef:Dat is het probleem he, normaal krijg je zelden te horen wat voor instelling er bij 'betrokken' is. Maar als je de regionale kranten dagelijks naast elkaar zou leggen zul je zien dat misbruik op bijvoorbeeld scholen en sportclubs vaker voorkomt. Zeker aangezien er haast geen katholieke internaten en dergelijke meer over zijn.

Ook nu bekijk je het alleen absoluut, terwijl het relatief gezien interessanter is.

Faramir schreef:
Scheermes schreef:2) verwacht je niet dat het misbruik van christelijke instellingen een heel stuk lager zal zijn?

Dat verwacht ik niet. Zo is bekend dat vorig jaar al de PKN (Protestantse Kerk Nederland) melding maakte van 419 gevallen seksueel misbruik en dat zonder enige media aandacht. Zoals we weten is de PKN meer dan de helft zo klein als de RKK in Nederland. Maar goed, daar gaat het niet om, want ook dat is veel minder dan 1% van het totaal. Schijnbaar vind het seksueel misbruik wat te maken heeft met kerken in Nederland in minder dan 2% van de gevallen plaats.

Ik bedoelde lager t.o.v. seculier instellingen. Verder ben ik het wel met je eens dat als je het seksueel misbruik wil verminderen, je moet beginnen met het gros en dat zal niks met de kerk te maken hebben. Maar als er bij deze instellingen een oorzaak gevonden kan worden die het seksueel misbruik verhoogd, is het zeker wel de moeite waard daar naar te gaan zoeken. Elk misbruik dat voorkomen kan worden is er 1.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 mar 2010 16:43

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben sowieso voor een diepgravend onderzoek en hoop dat de katholieke Kerk met het komende onderzoek hierin het voortouw kan nemen en dat vele instellingen (maar het liefst een allesomvattend onderzoek indien dat mogelijk is) zullen volgen met onderzoeken.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 mar 2010 10:26

Laten we niet vergeten dat de RK ook hele mooie dingen heeft gedaan, doet, en zal doen.

Uiteraard....diepgravend onderzoek....priesters/pastors/bischoppen/kardinalen/paus die verantwoordelijk zijn eruit gooien, en via het normale (staats)rechtsysteem berechten. Excuses en waar nodig een vorm van genoegdoening voor de slachtoffers.

Maar de RK doet ook hele mooie dingen.

Ik denk niet dat de protestantse stroming (waartoe ik behoor) het alleen recht heeft op het "goede".

Op het moment kan ik geen krant opslaan, geen internet pagina bezoeken of mij wordt het duivelse in de RK aangesmeerd. Ik denk dat dat onterecht is. We mogen niet de goede kant uit het oog verliezen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

eml

Berichtdoor eml » 17 mar 2010 00:31

Faramir schreef:Ik kan je nu al vertellen dat in elk land waar de katholieke Kerk voorzieningen zoals internaten, scholen, verzorgingshuizen en ziekenhuizen heeft of heeft gehad er sprake zal zijn geweest van misbruik. Evengoed kan ik je melden dat dit evengoed het geval zal zijn als het staatsinstellingen of instellingen van andere kerkgenootschappen/religies zijn. Heel simpel gezegd; daar waar er veel met kinderen wordt gewerkt zal er sprake zijn van misbruik in meer of mindere mate.

Maar om even een orde van grote te geven voor de wat minder goed geïnformeerde mensen. In Duitsland heeft een blad (Der Spiegel) onderzoek gedaan en heeft bij alle bisdommen de bekende gevallen opgevraagd. Dat waren er iets minder dan 100 (94) sinds 1995. In Duitsland zijn er in totaal zo'n 210.000 gevallen bekend. Dat wil dus zeggen dat zo'n 0,05% van de gevallen seksueel misbruik op de een of andere manier betrekking heeft met de katholieke Kerk.

0,05% waar Eml zich zo druk over maakt. Over de andere 99,95% hoor je hem/haar niet. Dat vind ik struisvogelgedrag. Dus wie is er nou naïef?

Snap je het probleem nu echt niet, of wil je het niet snappen? Het gaat mij om het beproefde recept van liegen, draaien, ontkennen, de kop in het zand steken en misbruik met de mantel der liefde bedekken. Natuurlijk komt seksueel misbruik overal voor en vooral op plaatsen waar met kinderen wordt gewerkt, dat lijkt me logisch. Maar een belangrijk verschil tussen scholen, sportclubs, zwembaden en de kerk is dat eerder genoemde instellingen NOOIT een pedofiel zouden beschermen door daders over te plaatsen, de kop in het zand te steken, alles met de mantel der liefde te bedekken, slachtoffers toch vooral bang maken voor de gevolgen. Dit is regelrechte daderbescherming van en door de kerk zelf!!

En dan je mooie verhaal over dat Der Spiegel in Duitsland onderzoek heeft gedaan bij alle bisdommen en de bekende gevallen zijn opgevraagd, HALLO DING DONG lees het nieuws eens zou ik zeggen, dat was nu juist het grote probleem! Er werden (tot een paar weken terug) nauwelijks meldingen gemaakt van misbruik omdat men bang was voor de gevolgen! Pas nu de eerste meldingen zijn gedaan komt de beerput los en hebben we alleen in Nederland al 600 meldingen binnen enkele weken. Mag jij proberen te raden hoeveel dat er in het grote Duitsland gaan worden, nou daar heb ik geen onderzoek van Der Spiegel voor nodig hoor.

En misschien wel het belangrijkste, Practice What You Preach aub, of kap er gewoon mee. Voor liegen en schijnheiligheid zul je gestraft worden, daar geloof ík dan weer wel in.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mar 2010 07:38

IK heb helaas geen tijd om er helemaal op in te gaan, maar even wat korte opmerkingen/vragen.
eml schreef:Natuurlijk komt seksueel misbruik overal voor en vooral op plaatsen waar met kinderen wordt gewerkt, dat lijkt me logisch. Maar een belangrijk verschil tussen scholen, sportclubs, zwembaden en de kerk is dat eerder genoemde instellingen NOOIT een pedofiel zouden beschermen door daders over te plaatsen, de kop in het zand te steken, alles met de mantel der liefde te bedekken, slachtoffers toch vooral bang maken voor de gevolgen.

A: Weet je überhaupt wel wat pedofilie met slachtoffers doet en hoe er over pedofilie gedacht werd in de samenleving van de jaren 60 en 70?

B: Ben je nou werkelijk zo kinderlijk naïef dat je bovenstaande uitspraak doet? Of doe je zulke boute uitspraken die buiten de realiteit staan om het gesprek te frustreren?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 mar 2010 08:03

Optimatus schreef:
EML, die op 5 maart schreef:Mensen, officieel heb ik hier een ban en dat respecteer ik. Vanaf nu zul je mij hier niet meer zien.

Bedankt voor de aandacht en zorg toch vooral dat je rustig kunt blijven slapen, wie de schoen past trekke hem aan.

Vriendelijke groet

EML

Waarom geef je op vijf maart aan dat wij je vanaf vijf maar niet meer zouden zien en waarom kom je, desondanks, je belofte dan niet na? Het is nu dertien maart, maar je bent er nog steeds.

Ergo: je respecteert dus niet datgene waarvoor je zegt dat je respect toont.

Erg ongeloofwaardig. Feitelijk loop je dus gewoon ordinair te liegen en beschik je over teveel vrije tijd en te weinig sociaal leven buiten internet. Neem een voorbeeld aan Wouter Bos: VERDWIJN.

Inderdaad en vervolgens wordt onderstaande ook nog even gepost door EML, hoezo geloofwaardig?
En misschien wel het belangrijkste, Practice What You Preach aub, of kap er gewoon mee. Voor liegen en schijnheiligheid zul je gestraft worden, daar geloof ík dan weer wel in.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2010 11:23

Ik vind het jammer dat de boodschapper gelyncht wordt, want laten we wel zijn, de kerk is de laatste plaats waar men pedofilie verwacht. Het zou mooi zijn als alle gevallen aangepakt worden, maar laten we beginnen bij de katholieke kerk en daarna de andere kerken enzovoort. Persoonlijk vind ik het een wrang idee dat een priester een homoseksueel een hostie weigert, terwijl hij zelf mogelijk ontucht met kleine jongetjes heeft gepleegd.

eml

Berichtdoor eml » 18 mar 2010 16:22

ZIEK TOT IN DE WORTELS, BEESTEN ZIJN HET, NAUWELIJKS BETER DAN SANDER V ALS JE MIJ VRAAGT

'Ook misbruik bij katholiek blindeninstituut'
Uitgegeven: 18 maart 2010 16:00
Laatst gewijzigd: 18 maart 2010 16:11

GRAVE - In het blindeninstituut Sint Henricus in het Brabantse Grave zijn in de jaren zestig blinde en slechtziende kinderen 'langdurig' misbruikt door rooms-katholieke broeders. Dat meldden de Wereldomroep en NRC Handelsblad donderdag op basis van eigen onderzoek.

© Toby Hudson/GNU FDLHet misbruik in het blindeninstituut was volgens beide media bekend bij de instelling, maar werd destijds in de doofpot gestopt.

Vier oud-leeringen van het blindeninstituut zeggen onafhankelijk van elkaar dat ze vanaf hun zesde zijn misbruikt door zes leden van de Fraters van Tilburg.

Jaren zestig

NRC Handelsblad en de Wereldomroep brachten het seksueel misbruik binnen rooms-katholieke instellingen als eerste aan het licht met meldingen over seksueel misbruik in de jaren zestig en zeventig op een salesiaans jongensinternaat in 's-Heerenberg.

''Misdadig'', noemt frater Jan Koppens het misbruik in de NRC. ''Wat fout is, is fout'', aldus de broeder in een reactie.

Koppens zegt dat de broedercongregatie nu eerst de bevindingen van het onderzoek geleid door oud-minister Wim Deetman verder wil afwachten. ''Maar als er mensen zijn die hun verhaal kwijt willen, dan staan wij daarvoor open.''

© ANP
Laatst gewijzigd door eml op 20 mar 2010 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

eml

Berichtdoor eml » 18 mar 2010 16:26

Kijk Faramir, ook weer daderbescherming! Snap je nu het verschil zo langzamerhand of heb je nog steeds weinig tijd?

Toby Hudson/GNU FDLHet misbruik in het blindeninstituut was volgens beide media bekend bij de instelling, maar werd destijds in de doofpot gestopt.

eml

Berichtdoor eml » 18 mar 2010 16:33

Wegens enorme drukte is Stichting Hulp en Recht dringend op zoek naar: 30 receptionisten

Informatie

Landelijke R.K. Instelling Hulp en Recht

Telefoon 0900 – 8998411 (Meldpunt)

Telefoon 06 - 14 66 18 58 (Kantoor)

e-mail beleidsmedewerker@hulpenrecht.nl

Postadres Postbus 13277

3507 LG Utrecht

U wordt uitgenodigd om uw reacties betreffende seksueel misbruik toe te zenden aan de onderzoekscommissie van de heer Deetman. De commissie is bereikbaar op het volgende email adres:

onderzoekrk@gmail.com

Jaarberichten

Klik hier voor de Jaarverslagen van het bestuur van Hulp en Recht.

Procedure
De 'Procedure bij klachten van seksueel misbruik' van Hulp & Recht is verschenen in de reeks 'Regelingen van het R.-K. Kerkgenootschap in Nederland', nr. 12. De uitgave kost € 2,50 en is te bestellen bij het Secretariaat RKK, Postbus 13049, 3507 LA Utrecht, tel.: 030 2326909, e-mail: bestel@rkk.nl. De procedure is ook online te raadplegen. Klik hier voor de complete tekst van de procedure.

Interkerkelijke voorziening
Naast de katholieke landelijke instelling Hulp & Recht is er ook een interkerkelijke voorziening: Interkerkelijke Stichting tegen Seksueel Misbruik in Pastorale Relaties, Landelijk Dienstencentrum Samen op Weg-kerken, Postbus 8505, 3505 RM Utrecht, tel.: 030 8801477, e-mail: s.van.delden@sowkerken.nl. Meldpunt: IKON-pastoraat, tel.: 035 6215555.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2010 17:16

mohamed schreef:Ik vind het jammer dat de boodschapper gelyncht wordt, want laten we wel zijn, de kerk is de laatste plaats waar men pedofilie verwacht.

Men baseert zich op ervaringen in het verleden in gesprekken met mensen. Eml heeft al heel vaak aangetoond niet in staat te zijn tot een normaal volwassen gesprek. En wederom zie je dat weer. De boodschap is duidelijk, maar de boodschapper probeert simpelweg puntjes te scoren over de rug van de misbruikten. Dat vind ik eigenlijk nog veel spijtiger.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2010 17:21

eml schreef:ZIEK TOT IN DE WORTELS, BEESTEN ZIJN HET, GEEN HAAR BETER DAN JOHAN V ALS JE MIJ VRAAGT!!!

Zoals je weet is pedofilie een aangeboren afwijking. Je kunt dus zeggen dat deze mensen ziek zijn. Maar om mensen als beesten af te schilderen vind ik wat ver gaan. Om pedo's te vergelijken met drugsbaronnen die huurmoordenaars inhuren vind ik ronduit lachwekkend.

En wie bedoel je eigenlijk met 'het'? Zijn dat de pedofielen of bedoel je daar wat anders mee?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2010 17:21

eml schreef:Wegens enorme drukte is Stichting Hulp en Recht dringend op zoek naar: 30 receptionisten

Een kort vraagje. Heb je jezelf aangemeld?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2010 17:27

eml schreef:Kijk Faramir, ook weer daderbescherming! Snap je nu het verschil zo langzamerhand of heb je nog steeds weinig tijd?

Ik heb nu tijd genoeg. Maar jij komt maar niet verder dan het plaatsen van wat artikelen om vervolgens op groep 8 niveau commentaar bij te voegen. Vanuit mijn werk heb ik redelijk veel meegekregen over (seksueel) misbruik bij kinderen. Dus kom maar eens met een reactie die je huidige niveau overstijgt, dan zal ik er vast en zeker op reageren.
Toby Hudson/GNU FDLHet misbruik in het blindeninstituut was volgens beide media bekend bij de instelling, maar werd destijds in de doofpot gestopt.

Zoals in die tijd (en tegenwoordig vaak ook nog bij allerlei misstanden) in alle instellingen (van katholiek tot seculier tot staats) gebruikelijk was. Helaas sluit jij je ogen voor alles wat er buiten de kerkelijke instellingen gebeurd is. Daarnaast negeer je volledig de sociale context van de jaren 60 en 70.

http://www.korrelatie.nl/actueel/nieuws

Kom doe jezelf eens een plezier en kom even met een reactie waaruit blijkt dat je serieus een gesprek aan wil gaan. Tot nu toe doe je volgens mij jezelf zwaar te kort en bereik je helemaal niets.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mar 2010 20:53

Faramir schreef:
mohamed schreef:Ik vind het jammer dat de boodschapper gelyncht wordt, want laten we wel zijn, de kerk is de laatste plaats waar men pedofilie verwacht.

Men baseert zich op ervaringen in het verleden in gesprekken met mensen. Eml heeft al heel vaak aangetoond niet in staat te zijn tot een normaal volwassen gesprek. En wederom zie je dat weer. De boodschap is duidelijk, maar de boodschapper probeert simpelweg puntjes te scoren over de rug van de misbruikten. Dat vind ik eigenlijk nog veel spijtiger.

Het kan best zijn dat Eml met dergelijke berichten zijn haat voor de kerk onderbouwt, maar dat doet niet ter zake voor de boodschap. Ook de meeste journalisten die werken voor de grotere media past die schoen wel, maar misschien kan de beerput nu eens goed schoongemaakt worden, zodat de kerk het kaf van het koren kan scheiden.

Terug naar “Archief”