Faramir schreef:Goochelen met cijfers? Ik plaats ze slechts in de context. Een context die schijnbaar te confronterend is.
Maar plaats ze dan wel in de juiste context. Vergelijk dan op z'n minst het aantal gevallen van christelijke met niet christelijke instellingen. Dan kun je aantonen dat de ophef overdreven is.
Faramir schreef:Dat is het probleem he, normaal krijg je zelden te horen wat voor instelling er bij 'betrokken' is. Maar als je de regionale kranten dagelijks naast elkaar zou leggen zul je zien dat misbruik op bijvoorbeeld scholen en sportclubs vaker voorkomt. Zeker aangezien er haast geen katholieke internaten en dergelijke meer over zijn.
Ook nu bekijk je het alleen absoluut, terwijl het relatief gezien interessanter is.
Faramir schreef:Scheermes schreef:2) verwacht je niet dat het misbruik van christelijke instellingen een heel stuk lager zal zijn?
Dat verwacht ik niet. Zo is bekend dat vorig jaar al de PKN (Protestantse Kerk Nederland) melding maakte van 419 gevallen seksueel misbruik en dat zonder enige media aandacht. Zoals we weten is de PKN meer dan de helft zo klein als de RKK in Nederland. Maar goed, daar gaat het niet om, want ook dat is veel minder dan 1% van het totaal. Schijnbaar vind het seksueel misbruik wat te maken heeft met kerken in Nederland in minder dan 2% van de gevallen plaats.
Ik bedoelde lager t.o.v. seculier instellingen. Verder ben ik het wel met je eens dat als je het seksueel misbruik wil verminderen, je moet beginnen met het gros en dat zal niks met de kerk te maken hebben. Maar als er bij deze instellingen een oorzaak gevonden kan worden die het seksueel misbruik verhoogd, is het zeker wel de moeite waard daar naar te gaan zoeken. Elk misbruik dat voorkomen kan worden is er 1.