Is God of Allah dezelfde bijbelse God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Is God of Allah dezelfde bijbelse God?

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2013 10:45

Paus Johannes Paulus II ontving regelmatig Hindoe-goeroes, .Moslimleraars, slangenaanbidders, Medicijnmannen, Afrikaanse voodoodokters en christenen van allerlei pluimage. Tijdens een gezamenlijke dienst in een RK-kerk met de Dalai Lama, stond hij toe dat er een beeld van Boeddha bij het altaar werd geplaatst. In India knielde hij neer bij het graf van de Hindoe goeroe Mahatma Ghandi. Daarna ontving hij op zijn voorhoofd van een priesteres het teken van de Hindoe-godheid Shiva. In diverse RK-klooster gemeenschappen vermengt men Boeddhistische leringen en rituelen met de Bijbel.

De theosofie en antroposofie van Rudolf Steiner staan eveneens in de belangstelling van diverse RK - groeperingen. Men spreekt over collectieve zelfverlossing op basis van gnostieke spirituele ervaringen. Gnosis is geen uitvinding van de mens, maar van satan. De RK-kerk heeft deze leer nooit afgelegd. In een krantenartikel in februari 1993 stond dat de paus voodoo en katholicisme verenigbaar achtte.

Hij prees op een bijeenkomst in de hoofdstad Cotonou (Benin) de voodoodokters voor het eren en in stand houden van de tradities van hun voorvaderen. Hij voegde hieraan toe dat de katholieke kerk een dialoog wenst met alle godsdiensten, ook met voodoo, maar dat ze bijgeloof afkeurt.
Voodooleider Senou Zanou antwoordde de paus dat de goden die de eretempel van Benin bewonen slechts tussenpersonen zijn tussen de mens en God en dat de Almachtige weet dat voodoo niets te maken heeft met satan.

http://www.religie.eu/AAP-wereldreligie ... lijkis.htm
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2013 12:49

schaapje schreef:Bedankt. Optimatus

Interessant artikel toch
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2013 14:20

Optimatus schreef:
Interessant artikel toch

Ja dat is hetzelfde met het z.g. onderzoek van mensen als ze er achter komen wat z.g. christenen in naam van god allemaal hebben uitgespookt die worden ook atheïst.

Feit blijft dat de boodschappen die de z.g. god aan mohammed heeft gegeven in het islamitisch geloof springlevend zijn.

En de boodschap die er voor mij uitspringt is dat de Zoon van God Jezus Christus niet zou bestaan.
Dus kan het door dit feit niet waar zijn dat zij dezelfde god aanbidden als de Christenen.

Maar ik neem aan dat jij daar geen/andere mening over hebt, gezien onze vorige aanvaring en dat vind ik jammer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2013 19:21

Van de joden wordt ook gezegd dat zij dezelfde God aanbidden als wij, terwijl Jodendom en Islam meer overeenkomsten vertonen dan Christendom en Islam/Jodendom.

Daarom ben ik altijd heel terughoudend om zomaar iets naar de prullenbak te verwijzen. Dat laat niet onverlet dat ik op geen enkele wijze ook maar enig begrip kan tonen voor idioten die in naam van Allah allerlei mensen de keel doorsnijden of mensen anderszins vermoorden. Dit soort gruweldaden komt in de naam van God tegenwoordig toch minder voor dan vroeger, het valt te hopen dat dit ook binnen de Islam eindelijk eens wordt aangepakt. Een schone taak voor iedereen die zich gematigd moslim noemt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2013 20:53

Optimatus schreef:Van de joden wordt ook gezegd dat zij dezelfde God aanbidden als wij,

Is dat niet zo dan?

terwijl Jodendom en Islam meer overeenkomsten vertonen dan Christendom en Islam/Jodendom.

Ik meen dat de islam in de 7e eeuw ontstaan is, wat denk je zal er intussen niet heel veel van het Joodse geloof en de wetten en gewoonten bekend zijn geweest.
En daarbij hoe werd de Here Jezus verzocht in de woestijn kennelijk kende de tegenstander het Woord van God heel erg goed.

Overigens wie gaf haar slavin aan Abrahem? Was dat de bedoeling? Heeft God dat opgedragen?
En door deze menselijke fout zeggen de moslims dat Ismaël de zoon is die erft en niet Isaäk.

En waar komt die haat naar Joden en christenen vandaan denk je, is dat niet geïnspireerd door de koran?

Daarom ben ik altijd heel terughoudend om zomaar iets naar de prullenbak te verwijzen.

Voor mij is het duidelijk genoeg, ik wil het bij het Woord van God houden, en de uitspraken van Jezus Christus, dat er geen andere Weg is tot God dan door Hem Zijn einig geboren Zoon.

Dat laat niet onverlet dat ik op geen enkele wijze ook maar enig begrip kan tonen voor idioten die in naam van Allah allerlei mensen de keel doorsnijden of mensen anderszins vermoorden. Dit soort gruweldaden komt in de naam van God tegenwoordig toch minder voor dan vroeger, het valt te hopen dat dit ook binnen de Islam eindelijk eens wordt aangepakt. Een schone taak voor iedereen die zich gematigd moslim noemt.

Reken daar maar niet op.
http://shoebat.com/2013/03/30/zawahiri-coming-to-egypt/

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2013 12:46

Optimatus schreef:Van de joden wordt ook gezegd dat zij dezelfde God aanbidden als wij,

Schaapje schreef:Is dat niet zo dan?

Volgens de joden heeft God geen zoon. De moslims beweren hetzelfde. Beide religies verwerpen de Heilige Drievuldigheid van +Vader, +Zoon en +Heilige Geest.

Optimatus schreef: terwijl Jodendom en Islam meer overeenkomsten vertonen dan Christendom en Islam/Jodendom.

Schaapje schreef:Ik meen dat de islam in de 7e eeuw ontstaan is, wat denk je zal er intussen niet heel veel van het Joodse geloof en de wetten en gewoonten bekend zijn geweest.

Dat weet ik wel zeker. Overigens wil het er bij mij niet in dat de islam in de zevende eeuw ontstaan is. Godsdiensten neigen er naar zich over een langere tijd te ontwikkelen tot een bepaalde vorm, ze zijn er niet plotseling. Zelfs de Bijbel is niet zomaar opgeschreven, maar de boeken zijn na lange mondelinge overlevering pas in een later stadium opgeschreven. Waar geschreven wordt, vindt "redactie" plaats.

Schaapje schreef:En daarbij hoe werd de Here Jezus verzocht in de woestijn kennelijk kende de tegenstander het Woord van God heel erg goed.

Hoe bedoel je dat? Mij ontgaat de verbinding met het onderwerp nu even, kun je me even bijlichten?

Schaapje schreef:Overigens wie gaf haar slavin aan Abrahem? Was dat de bedoeling? Heeft God dat opgedragen? En door deze menselijke fout zeggen de moslims dat Ismaël de zoon is die erft en niet Isaäk.

Je kunt het ook anders zien: Izaäk en Ismael zijn broers van elkaar. Dat betekent dat hun kinderen, ook hun nageslacht, neven en nichten zijn. We zijn geestelijk gezien kinderen van één vader, Abraham en van één Vader, God. Dit besef, dat er relaties zijn die ons niet scheiden, maar samen zouden moeten houden, zou moeten groeien. Feitelijk is er een ordinaire familieruzie aan de gang, hoewel ik vrees dat een familiediner met Bert van Leeuwen niet snel iets op zal lossen.

Schaapje schreef:En waar komt die haat naar Joden en christenen vandaan denk je, is dat niet geïnspireerd door de koran?

De moslims die ik in mijn vriendenkring heb, zijn allerminst haatdragend naar christenen en joden toe. Laatst zag ik in een film waarin werd gezegd dat er in de Koran staat dat onder de beste vrienden van de moslims christenen zijn. Verder is deze link wellicht interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mensen_van_het_Boek

Overigens staan er in de Koran ook buitengewoon onaardige (voorzichtig uitgedrukt) zaken over de "Mensen van het Boek" en dat maakt de Koran tot een boek waarin nogal wat tegenstrijdigheden voorkomen, hoewel ik in de Bijbel ook bepaalde zaken heb aangetroffen die in het Christendom als zodanig als erg onchristelijk kunnen worden beschouwd (het doden van mensen die homofilie in den vleze consumeren bijvoorbeeld - Dat weiger ik stante pede).

Optimatus schreef:Daarom ben ik altijd heel terughoudend om zomaar iets naar de prullenbak te verwijzen.

Schaapje schreef:Voor mij is het duidelijk genoeg, ik wil het bij het Woord van God houden, en de uitspraken van Jezus Christus, dat er geen andere Weg is tot God dan door Hem Zijn einig geboren Zoon.

Misschien ben ik in dit geval nog wel radicaler: iedereen die de Heilige Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, verwerpt, is geen christen. Maar aan de andere kant ben ik niet degene die over andermans relatie met God gaat en zal ik geen vriendschapsbanden verbreken omwille van een verschil in geloof. Uiteindelijk is geloof een relatie met God en ik bemoei mij doorgaans niet met andermans relaties, dus ook niet met andermans relaties met God - omgekeerd wens ik ook geen inmenging in mijn relaties met wie dan ook.

Optimatus schreef: Dat laat niet onverlet dat ik op geen enkele wijze ook maar enig begrip kan tonen voor idioten die in naam van Allah allerlei mensen de keel doorsnijden of mensen anderszins vermoorden. Dit soort gruweldaden komt in de naam van God tegenwoordig toch minder voor dan vroeger, het valt te hopen dat dit ook binnen de Islam eindelijk eens wordt aangepakt. Een schone taak voor iedereen die zich gematigd moslim noemt.

Schaapje schreef:Reken daar maar niet op.
http://shoebat.com/2013/03/30/zawahiri-coming-to-egypt/

Dat artikel zegt iets over de president van Egypte, maar niets over de 1 miljard moslims op deze wereld.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mar 2013 21:10

Optimatus schreef:
Volgens de joden heeft God geen zoon. De moslims beweren hetzelfde. Beide religies verwerpen de Heilige Drievuldigheid van +Vader, +Zoon en +Heilige Geest.

De Joden waren heel bekend met de Heilige Geest en zij verwachten een verlosser.
Binnen de islam zijn er ook stromingen die een verlosser verwachten medhi dacht is, wat denk je welke verlosser is de Ware Verlosser.

Dat weet ik wel zeker. Overigens wil het er bij mij niet in dat de islam in de zevende eeuw ontstaan is. Godsdiensten neigen er naar zich over een langere tijd te ontwikkelen tot een bepaalde vorm, ze zijn er niet plotseling. Zelfs de Bijbel is niet zomaar opgeschreven, maar de boeken zijn na lange mondelinge overlevering pas in een later stadium opgeschreven. Waar geschreven wordt, vindt "redactie" plaats.

Tja dat is dan een verschil van mening voor mij is de bijbel de Waarheid je weet wel van kaft tot kaft.

Hoe bedoel je dat? Mij ontgaat de verbinding met het onderwerp nu even, kun je me even bijlichten?

In het kort kan ik zeggen dat als de Here Jezus verzocht wordt in de woestijn de satan Hem alle koninkrijken kon geven. Ook zie ik dat de gehele "wereld" onder de regie van hem ligt, zover onze God dat toestaat tenminste. Van het begin van de schepping af heeft de tegenstander geprobeerd de belofte die God deed aan Adam en Eva in Gen, te dwarsbomen, en zeker zie je als je leest in de Bijbel een patroon hierin, het Joodse volk moest uitgeroeid worden. De laatste poging daar weet je wel van.
En zeer vele valse godsdiensten zijn door hem in het leven geroepen.

Je kunt het ook anders zien: Izaäk en Ismael zijn broers van elkaar. Dat betekent dat hun kinderen, ook hun nageslacht, neven en nichten zijn.

Tja dan zou je ook kunnen zeggen waarom het volk dat uit Ismaël gekomen is niet Joods is gebleven.

Je zou ook kunnen zeggen wij zijn allen kinderen van Adam en Eva.

De moslims die ik in mijn vriendenkring heb, zijn allerminst haatdragend naar christenen en joden toe. Laatst zag ik in een film waarin werd gezegd dat er in de Koran staat dat onder de beste vrienden van de moslims christenen zijn. Verder is deze link wellicht interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mensen_van_het_Boek

Het heeft geen enkele zin om alles persoonlijk te benaderen, natuurlijk ken ik ook hele vriendelijk moslims en weet ik ook wel dat niet alle moslims haatdragend zijn, daar gaat het niet over.

Overigens staan er in de Koran ook buitengewoon onaardige (voorzichtig uitgedrukt) zaken over de "Mensen van het Boek" en dat maakt de Koran tot een boek waarin nogal wat tegenstrijdigheden voorkomen, hoewel ik in de Bijbel ook bepaalde zaken heb aangetroffen die in het Christendom als zodanig als erg onchristelijk kunnen worden beschouwd (het doden van mensen die homofilie in den vleze consumeren bijvoorbeeld - Dat weiger ik stante pede).

Dat is jouw zaak Optimatus en ook hier gaat het niet over.

Misschien ben ik in dit geval nog wel radicaler: iedereen die de Heilige Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, verwerpt, is geen christen.

Maar aan de andere kant ben ik niet degene die over andermans relatie met God gaat en zal ik geen vriendschapsbanden verbreken omwille van een verschil in geloof. Uiteindelijk is geloof een relatie met God en ik bemoei mij doorgaans niet met andermans relaties, dus ook niet met andermans relaties met God - omgekeerd wens ik ook geen inmenging in mijn relaties met wie dan ook.

Daar gaat het dus wel over kan een mens een relatie met God hebben zonder onze verlosser de Here Jezus. En dat geloof ik dus op grond van de Bijbel en de Woorden van de Here Jezus niet en nooit.

Dan zal Hij tevergeefs gestorven zijn, als er een mogelijkheid is om via een andere weg tot God te komen.

Dat artikel zegt iets over de president van Egypte, maar niets over de 1 miljard moslims op deze wereld.

Jij zegt het....maar een ieder mag zijn mening hebben, dus bij deze kennen wij die van elkaar

groet

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2013 21:59

Even een vraag n.a.v. je opmerking inzake van kaft tot kaft: betekent dit dat alles in de Bijbel waar is? Elke letter?

N.a.v. je opmerking inzake kinderen van Adam en Eva: dat schept een verplichting op z'n minst een poging te wagen een beetje normaal met elkaar om te gaan.

Ismael is niet "niet joods gebleven", hij is nooit joods geweest. Israel is pas ontstaan nadat Jacob zijn nieuwe naam heeft gekregen. Los daarvan, etniciteit (Israelïers zijn een volk, joden niet) kun je niet veranderen. Je bent nou eenmaal Israelier, Griek, Oostenrijker, Inca of Koreaan.

Wie een relatie met God heeft, heeft een relatie met Jezus, want Jezus is God.

Het Jodendom verwacht een verlosser, bepaalde stromingen binnen de Islam ook, maar de Verlosser is allang geboren, gestorven, verrezen en ten hemel gevaren. Joden en moslims staan op het station te wachten op een trein die allang gepasseerd is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 apr 2013 09:10

Optimatus schreef:
N.a.v. je opmerking inzake kinderen van Adam en Eva: dat schept een verplichting op z'n minst een poging te wagen een beetje normaal met elkaar om te gaan.

De Here Jezus gaf opdracht om alle mensen lief te hebben zelfs je vijanden, hoe falen wij daar in.
Maar respect voor mensen, houdt niet in dat we andere godsdiensten dienen te respecteren of ook vereren zoals ik dat zie gebeuren door de uitspraken die de paus heeft gedaan in de door mij door gegeven link hierboven.

Ismael is niet "niet joods gebleven", hij is nooit joods geweest. Israel is pas ontstaan nadat Jacob zijn nieuwe naam heeft gekregen. Los daarvan, etniciteit (Israelïers zijn een volk, joden niet) kun je niet veranderen. Je bent nou eenmaal Israelier, Griek, Oostenrijker, Inca of Koreaan.

Dat is mij bekend, maar ik schreef dit n.a.v. van de door jouw aangehaalde familiebanden de 2 zonen waren neven dus ze hebben dezelfde oudvader Abraham.

Wie een relatie met God heeft, heeft een relatie met Jezus, want Jezus is God.

Een relatie met God krijgt de mens door te zien wie de Here Jezus is en wat Hij heeft gedaan, een mens heeft geen relatie met God zonder de Here Jezus, want Hij is de Weg tot God.
Dus mensen die denken God te kunnen vereren zonder Hem, die worden bedrogen en die boodschap dat de god van de Islam dezelfde is als de God van de christenen wordt door de dood en opstanding van Christus ontkracht als een grote leugen.

Persoonlijk denk ik dat de antichrist die beschreven wordt in het boek Openbaring, voor vele godsdiensten de z.g. verlosser/messias zal zijn, en de weg hiervoor wordt al flink voorbereidt een aangeharkt door het vaticaan.

Maar de ware christenen en de Joden/Israël zullen nooit buigen voor deze, dus zijn ze een grote sta-in-de-weg.

Overigens zei je hierboven ergens dat geloof een relatie met God is, ik mag toch niet de conclusie trekken dat je bedoelt maakt niet uit wat voor een geloof.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2013 07:33

Je zegt dat Jezus de enige Weg naar God is, maar dat is niet waar. Hij is de Weg naar de Vader, maar omdat Jezus God is, ben je al bij God als je bij Jezus bent.

Dat is een logisch gevolg van de Drievuldigheid.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 apr 2013 09:02

Optimatus schreef:Je zegt dat Jezus de enige Weg naar God is, maar dat is niet waar. Hij is de Weg naar de Vader, maar omdat Jezus God is, ben je al bij God als je bij Jezus bent.

Dat is een logisch gevolg van de Drievuldigheid.

Hoe je het ook zegt, de Here Jezus zegt Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven!
En een mens zal toch eerste bij de God/Mens Jezus moeten zijn die Zijn Leven als een volmaakt offer gaf om de mensen te redden.

Dus kom ik terug bij "is de god van de islam dezelfde als de Bijbelse God, en daar gaat dit topic over.
En ik kan niet begrijpen aan de hand wat jij hier boven zegt, dat je voorzichtig bent om om te ontkennen dat de islam een vijandig en misleidend geloof is wat betreft de Zoon van God...of zoals jij zegt God zelf.

Je woorden waren toch dat je de stelling niet naar de prullenbak wil verwijzen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2013 11:50

Ik heb de vijandschap tot op heden niet ervaren, maar dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben dat ik met moslims omga die dezelfde omgangsvormen als ik hanteer. Sterker nog, ik heb nog nooit enige vijandschap van welk geloof ervaren, alleen wat opdringerigheid van bepaalde gelovigen (m/v).

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 apr 2013 13:23

Optimatus schreef:Ik heb de vijandschap tot op heden niet ervaren, maar dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben dat ik met moslims omga die dezelfde omgangsvormen als ik hanteer. Sterker nog, ik heb nog nooit enige vijandschap van welk geloof ervaren, alleen wat opdringerigheid van bepaalde gelovigen (m/v).

Ik verbaas me hoe je de vraag van dit topic weet te omzeilen.
Ik heb persoonlijk ook nog nooit vijandschap ervaren, en het gaat helemaal niet over de moslims-omgangsvormen, en hoe waar daar mee omgaan.

Maar goed als je je niet wil uitspreken OK, maar doe dan niet mee in dit topic.
groetjes. :D

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 04 apr 2013 21:46

Heel makkelijk.
De God van de joden heet JHWH, hoewel de meesten niet in relatie met Hem staan omdat ze Jezus niet hebben aangenomen. Onze God heet JHWH. De god van de moslims heet Allah. Dat is dus niet onze/ de Bijbelse God JHWH.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 04 apr 2013 22:11

Lees 2 joh.1 7: 11.

Dus nee niet dezelfde God.

En alz optimatus drievuldigheid verkondigd is hij het hier ook mee eens.
Of je spreekt jezelf tegen , Allah heeft namelijk geen Zoon en degradeert Jezus tot profeet.

Met name vers 7 is essentieel

Met groet Byte,
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “Archief”