Optimatus schreef:Van de joden wordt ook gezegd dat zij dezelfde God aanbidden als wij,
Schaapje schreef:Is dat niet zo dan?
Volgens de joden heeft God geen zoon. De moslims beweren hetzelfde. Beide religies verwerpen de Heilige Drievuldigheid van +Vader, +Zoon en +Heilige Geest.
Optimatus schreef: terwijl Jodendom en Islam meer overeenkomsten vertonen dan Christendom en Islam/Jodendom.
Schaapje schreef:Ik meen dat de islam in de 7e eeuw ontstaan is, wat denk je zal er intussen niet heel veel van het Joodse geloof en de wetten en gewoonten bekend zijn geweest.
Dat weet ik wel zeker. Overigens wil het er bij mij niet in dat de islam in de zevende eeuw ontstaan is. Godsdiensten neigen er naar zich over een langere tijd te ontwikkelen tot een bepaalde vorm, ze zijn er niet plotseling. Zelfs de Bijbel is niet zomaar opgeschreven, maar de boeken zijn na lange mondelinge overlevering pas in een later stadium opgeschreven. Waar geschreven wordt, vindt "redactie" plaats.
Schaapje schreef:En daarbij hoe werd de Here Jezus verzocht in de woestijn kennelijk kende de tegenstander het Woord van God heel erg goed.
Hoe bedoel je dat? Mij ontgaat de verbinding met het onderwerp nu even, kun je me even bijlichten?
Schaapje schreef:Overigens wie gaf haar slavin aan Abrahem? Was dat de bedoeling? Heeft God dat opgedragen? En door deze menselijke fout zeggen de moslims dat Ismaël de zoon is die erft en niet Isaäk.
Je kunt het ook anders zien: Izaäk en Ismael zijn broers van elkaar. Dat betekent dat hun kinderen, ook hun nageslacht, neven en nichten zijn. We zijn geestelijk gezien kinderen van één vader, Abraham en van één Vader, God. Dit besef, dat er relaties zijn die ons niet scheiden, maar samen zouden moeten houden, zou moeten groeien. Feitelijk is er een ordinaire familieruzie aan de gang, hoewel ik vrees dat een familiediner met Bert van Leeuwen niet snel iets op zal lossen.
Schaapje schreef:En waar komt die haat naar Joden en christenen vandaan denk je, is dat niet geïnspireerd door de koran?
De moslims die ik in mijn vriendenkring heb, zijn allerminst haatdragend naar christenen en joden toe. Laatst zag ik in een film waarin werd gezegd dat er in de Koran staat dat onder de beste vrienden van de moslims christenen zijn. Verder is deze link wellicht interessant:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mensen_van_het_BoekOverigens staan er in de Koran ook buitengewoon onaardige (voorzichtig uitgedrukt) zaken over de "Mensen van het Boek" en dat maakt de Koran tot een boek waarin nogal wat tegenstrijdigheden voorkomen, hoewel ik in de Bijbel ook bepaalde zaken heb aangetroffen die in het Christendom als zodanig als erg onchristelijk kunnen worden beschouwd (het doden van mensen die homofilie in den vleze consumeren bijvoorbeeld - Dat weiger ik stante pede).
Optimatus schreef:Daarom ben ik altijd heel terughoudend om zomaar iets naar de prullenbak te verwijzen.
Schaapje schreef:Voor mij is het duidelijk genoeg, ik wil het bij het Woord van God houden, en de uitspraken van Jezus Christus, dat er geen andere Weg is tot God dan door Hem Zijn einig geboren Zoon.
Misschien ben ik in dit geval nog wel radicaler: iedereen die de Heilige Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, verwerpt, is geen christen. Maar aan de andere kant ben ik niet degene die over andermans relatie met God gaat en zal ik geen vriendschapsbanden verbreken omwille van een verschil in geloof. Uiteindelijk is geloof een relatie met God en ik bemoei mij doorgaans niet met andermans relaties, dus ook niet met andermans relaties met God - omgekeerd wens ik ook geen inmenging in mijn relaties met wie dan ook.
Optimatus schreef: Dat laat niet onverlet dat ik op geen enkele wijze ook maar enig begrip kan tonen voor idioten die in naam van Allah allerlei mensen de keel doorsnijden of mensen anderszins vermoorden. Dit soort gruweldaden komt in de naam van God tegenwoordig toch minder voor dan vroeger, het valt te hopen dat dit ook binnen de Islam eindelijk eens wordt aangepakt. Een schone taak voor iedereen die zich gematigd moslim noemt.
Dat artikel zegt iets over de president van Egypte, maar niets over de 1 miljard moslims op deze wereld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.