Tweede Kamerverkiezingen 2010

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Neestemmer

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor Neestemmer » 07 mar 2010 22:48

Optimatus schreef:En oh wat gaat het goed in Zwitserland! Zwitserland is overigens ook al enige tijd Schengenland, net als Noorwegen. Als je als klein land op wereldschaal nog iets wilt inbrengen, moet je dat in groter gezelschap doen (de EU). Anders wordt er echt niet meer naar Nederland geluisterd.


Laat Nederland eerst maar eens naar haar eigen burgers gaan luisteren. De rest van de wereld hebben we al veel te lang onze wil opgelegd

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2010 23:34

Nee, nee, opti. Het antwoord op de economische crisis is UIT de samenwerkende club landen stappen die de boel nog enigszins kan sturen, en dan natuurlijk ook hun munt weer afschaffen en terug naar die oud-hollandsche gulden, of beter, de florijn. Wat nou; wisselkoersen? Wat nou, economisch isolement? Dat gaat helemaal goed komen zo... ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2010 11:17

Neestemmer schreef:
Optimatus schreef:En oh wat gaat het goed in Zwitserland! Zwitserland is overigens ook al enige tijd Schengenland, net als Noorwegen. Als je als klein land op wereldschaal nog iets wilt inbrengen, moet je dat in groter gezelschap doen (de EU). Anders wordt er echt niet meer naar Nederland geluisterd.


Laat Nederland eerst maar eens naar haar eigen burgers gaan luisteren. De rest van de wereld hebben we al veel te lang onze wil opgelegd


Er is een groot verschil tussen het behartigen van Nederlandse belangen en het aan de wereld opleggen van onze wil. Als je die subtiliteit niet kunt of wilt zien, getuig je niet van realiteitszin.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor Nina87 » 08 mar 2010 14:11

En vergeet niet dat de EFTA landen hun economische beleid toch wel aan moeten passen aan de EU. Daar zijn geen officiele regels voor maar als ze de handel met EU landen niet volledig stil willen leggen betekent dat in de praktijk dat maatregelen uit Brussel net zo goed voor hen gelden.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor keessie » 08 mar 2010 16:28

Nina87 schreef:
Wie zou de nieuwe lijsttrekker van de SP worden?


Ik ben meer benieuwd wie uiteindelijk de kar gaat trekken voor het CDA. Balkenende is toch wel zo 2002.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mar 2010 09:59

Balkenende blijft voorlopig nog zitten.

Ik denk dat het voor de continuïteit van het land goed is als de nieuwe regering uit gevestige partijen bestaat. Laat de "veranderingen" graag nog even wachten en zorg voor iets wat stabiel is.
CDA, VVD, CU, hmm, dat niet helemaal genoeg...
D66 erbij? Past niet bij de CU...
Dan de SGP erbij? Gaat niet met de VVD en zal wel niet genoeg zijn...
CDA, VVD, D66? Misschien.

In ieder geval een coalitie met CDA of CU erin, dan is het niet zo "gevaarlijk" voor het bijzonder onderwijs.
En de PvdA wil je momenteel ook niet als coalitiegenoot hebben.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor elbert » 10 mar 2010 11:58

Hoe de regering er na 9 juni uit gaat zien, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat we voor 2014 nog minstens 1 keer naar de stembus moeten voor weer nieuwe Tweede Kamerverkiezingen.
Want dat er een stabiel kabinet komt na de verkiezingen, lijkt me hoogst twijfelachtig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor elbert » 12 mar 2010 11:05

Zowel Camiel Eurlings (CDA) als Wouter Bos (PvdA) stappen op vanwege gezinsredenen. We gaan dus wat nieuwe gezichten krijgen bij deze partijen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor Nina87 » 12 mar 2010 21:30

Ja, het was een roerige week voor de Nederlande politiek! Ik denk dat het PvdA wel een goede keuze heeft gemaakt met Job Cohen (als dat tenminste doorgaat).
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor keessie » 13 mar 2010 04:42

elbert schreef:Zowel Camiel Eurlings (CDA) als Wouter Bos (PvdA) stappen op vanwege gezinsredenen. We gaan dus wat nieuwe gezichten krijgen bij deze partijen.


Ook dat komt de stabiliteit niet ten goede denk ik. Al is frisse wind in de Kamer weleens goed.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor henkie » 13 mar 2010 11:55


Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2010 11:58

Nu nog Balkenende vervangen door Gerd Leers en op nummer twee Piet Hein Donner, op nummer drie Mirjam Sterk en op vier Ernst Hirsch Ballin en het CDA heeft ook een prachtige lijst. Leers en Cohen zijn twee mensen die als "burgemeesters van Nederland" Wilders en ander tuig finaal kunnen verslaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor TKF » 13 mar 2010 20:05

Het lijkt nu een tweestrijd PvdA vs. PVV te worden. Zeker met Cohen, wat een mokerslag is voor de campagne van het CDA die hier wellicht niet op gerekend hadden. Cohen is veel populairder dan Balkenende die er al volgens velen te lang zit. De realistische premierskandidaten nu zijn Balkenende, Cohen en Wilders. Balkenende zal toenadering naar de VVD zoeken, samen zullen ze wellicht minimaal 50 zetels gaan halen, misschien richting de 60. Balkenende zal niet direct vies zijn over samenwerking met Wilders. Een realistische optie is een kabinet CDA-VVD met gedoogsteun van Wilders. Als Wilders de grootste wordt, zal hij premier willen worden, anders denk ik niet. Hij wil niet onder Balkenende dienen.
De VVD is een belangrijke factor die we een beetje vergeten zijn de afgelopen dagen. Ondanks dat Wilders veel stemmen leek weg te kapen zijn ze terug en zullen zich tenminste stabiliseren en daarom in de running voor de coalitie, een kleine kans voor het Torentje.
GroenLinks heeft grote regeringsambities. Eerst zal naar PvdA en SP gekeken worden, maar ze zullen ook het CDA zeker niet uitsluiten. Zeker als het CDA alsnog iemand als Wijffels naar voren zou schuiven. Wat overigens geen gek idee zal zijn. Niet direct realistisch omdat het CDA al dikke steun heeft gegeven aan Balkenende, maar je weet nooit, van Bos hadden we ook niet verwacht dat hij op zal stappen en het CDA gaat het nu ongetwijfeld moeilijk krijgen.
D66 zal ook Cohen voelen nu Cohen de nieuwe grote tegenstander lijkt te worden van Wilders. Als burgemeester van een stad met veel allochtonen heeft dit ongetwijfeld resultaat voor de PvdA. D66 heeft zich nu wel als uitgesproken linkse partij geprofileerd.
De SP gaat verliezen, GroenLinks (licht) winnen. Het hangt er ook vanaf wat de PvdA wegkaapt. Misschien dat de SP Marijnissen nog een keer inzet als tegenwicht tegen Cohen of in ieder geval Marijnissen een prominente rol laat spelen.
Bij de CU, de SGP en de PvdD zal weinig veranderen, hooguit een zeteltje. Verdonk zal haar best doen -ze moet wel- en misschien enkele zetels halen, maar zeker niet meer dan 5.

Realistische coalities:

CDA-VVD-(gedoogsteun: PVV)-(TON)
CDA-VVD-D66
PVV-CDA-VVD
PvdA-(D66)-GroenLinks-SP-(CU)
CDA-PvdA-CU
CDA-VVD-CU
PvdA-CDA-GroenLinks

Mogelijke premiers cq. lijsttrekkers van de mogelijk grootste partij van Nederland:

Jan-Peter Balkenende
Job Cohen
Mark Rutte
Geert Wilders

Conclusie: het CDA doet nog volop mee, maar een linkse coalitie komt in zicht. Maar tevens zijn de verkiezingen nog nooit zo onvoorspelbaar geweest.

Op naar 9 juni.

Klein detail; de piratenpartij lijkt ook in Nederland misschien mee te gaan doen. Interessant; ze hebben een zetel in het Europees Parlement en in het Zweedse Parlement. In Duitsland haalden ze 2% van de stemmen (maar je moet minimaal 5% hebben om in de Bundestag te komen vanwege een kiesdrempel voor EV-zetels), in Nederland zou dat goed voor 3 zetels zijn. Speerpunten: digitale vrijheid en privacy. Moeten we in de gaten houden.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor Nina87 » 01 jun 2010 13:34

Ik heb inmiddels mijn stem uitgebracht! (kan eerder vanuit het buitenland). Ik ben erg benieuwd naar wat er in de laatste week van de campagne nog gaat gebeuren, en in de periode daarna natuurlijk.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2010

Berichtdoor elbert » 01 jun 2010 13:59

Grappig om hier eens de laatste peiling tegenaan te houden:
TKF schreef:CDA-VVD-(gedoogsteun: PVV)-(TON): 25+38+17 = 80 zetels
CDA-VVD-D66: 25+38+9 = 72 zetels
PVV-CDA-VVD: 80 zetels (zie boven)
PvdA-(D66)-GroenLinks-SP-(CU): 29+(9)+11+10+(7) = 50 (66) zetels
CDA-PvdA-CU: 25+29+7 = 61 zetels
CDA-VVD-CU: 25+38+7 = 70 zetels
PvdA-CDA-GroenLinks: 29+25+11 = 65 zetels

Op basis van de laatste peiling is alleen een VVD-CDA-PVV coalitie mogelijk, dus de meest rechtse regering die denkbaar is. Daarbij zal Mark Rutte dan premier worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten