gemeenteraadsverkiezingen 2010

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Re: gemeenteraadsverkiezingen 2010

Berichtdoor esli » 18 jan 2010 20:53

em_ma schreef:Ik stem op de CU, in mijn stad zit geen SGP-fractie waarop ik normaal stem, dus dan ga ik voor de CU.
Overigens maakt het mij niets uit wat een partij voor mijn stad doet. Vind het veel belangrijker dat ze een christelijk geluid laat horen.

Bij gemeenteraadsverkiezingen gaat het er toch om wat ze voor een stad doen. Ook zijn er in de stad wat minder ethische kwesties die een rol spelen (denk aan abortus, euthanasie). Wat zie je als een 'christelijk geluid'? Is dat puur de naam van de partij? In het algemeen vindt ik het belangrijker dat een partij iets goed doet voor stad, land of europa dan dat ze 'christelijk' zijn, maar in de stad lijkt me dat met name belangrijk.

Ik heb nog geen idee op welke partij ik ga stemmen. Ik ga idd. maar wat stemwijzers doen en partijprogramma's lezen. Ik vind het wel belangrijk om me even goed te verdiepen in programma's voor ik ga stemmen. De landelijke politiek vind ik eerlijk gezegd wel interessanter dan de gemeentepolitiek.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 18 jan 2010 20:57

:-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k
#-o #-o #-o #-o #-o #-o :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 18 jan 2010 21:22

esli schreef:
em_ma schreef:Ik stem op de CU, in mijn stad zit geen SGP-fractie waarop ik normaal stem, dus dan ga ik voor de CU.
Overigens maakt het mij niets uit wat een partij voor mijn stad doet. Vind het veel belangrijker dat ze een christelijk geluid laat horen.

Bij gemeenteraadsverkiezingen gaat het er toch om wat ze voor een stad doen. Ook zijn er in de stad wat minder ethische kwesties die een rol spelen (denk aan abortus, euthanasie). Wat zie je als een 'christelijk geluid'? Is dat puur de naam van de partij? In het algemeen vindt ik het belangrijker dat een partij iets goed doet voor stad, land of europa dan dat ze 'christelijk' zijn, maar in de stad lijkt me dat met name belangrijk.

Ik heb nog geen idee op welke partij ik ga stemmen. Ik ga idd. maar wat stemwijzers doen en partijprogramma's lezen. Ik vind het wel belangrijk om me even goed te verdiepen in programma's voor ik ga stemmen. De landelijke politiek vind ik eerlijk gezegd wel interessanter dan de gemeentepolitiek.

Ik stem op een christelijke partij omdat ik het belangrijk vind om christelijke normen en waarden terug te zien in een land (landelijke verkiezingen) of stad (plaatselijke verkiezingen).
Denk aan het aantal koopzondagen, opening abortuskliniek, etc.
Dat vind ik belangrijker dat de discussie over de hoogte van de hondenbelasting of het feit of de winkels tot 6 uur of tot 8 uur open zijn.
Snap je?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 jan 2010 10:31

Ja, dat snap ik. Alleen zijn er binnen de gemeente wat minder ethische kwesties, maar ze zijn er nog wel natuurlijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2010 10:52

Ik stem CDA, omdat deze partij als één van de weinige partijen bij ons in de gemeente doorheeft dat Bergambacht als gemeente niet meer berekend is op de hoeveelheid taken die onze gemeente te verwerken krijgt. Samengaan met Schoonhoven, Vlist, Gouderak en Lekkerkerk zou al een hele vooruitgang zijn.

Helaas willen onze lokalo's en onze SGP/CU niet inzien dat ze samen goed op de winkel gepast hebben, maar dat we als kleine gemeente echt in de problemen gaan komen als we niet fuseren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2010 11:29

em_ma schreef:
esli schreef:

Ik stem op een christelijke partij omdat ik het belangrijk vind om christelijke normen en waarden terug te zien in een land (landelijke verkiezingen) of stad (plaatselijke verkiezingen).
Denk aan het aantal koopzondagen, opening abortuskliniek, etc.
Dat vind ik belangrijker dat de discussie over de hoogte van de hondenbelasting of het feit of de winkels tot 6 uur of tot 8 uur open zijn.
Snap je?

Ah, dat is duidelijker. Toen ik die reactie las dacht ik ook: Tjongejonge, wat kortzichtig. Het kwam over als: Ach, wat de partij precies doet maakt me niet zo uit, als het maar een christelijke partij is die een christelijk geluid laat horen.

Ik ben trouwens wel bang dat dit vaak voorkomt.... dat een heleboel mensen blind stemmen op CU of SGP omdat iedereen dat in die kringen doet, omdat het een christelijke partij is... terwijl men ondertussen geen flauw benul heeft wat er in het partijprogramma staat, maar men (in ieder geval buiten de ethische zaken als koopzondag en abortusstandpunt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 jan 2010 11:35

Ja, daar ben ik idd. ook bang voor. En die specifiek ethische kwesties vormen toch maar een klein gedeelte waarover beslissingen genomen moeten worden.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 19 jan 2010 12:10

esli schreef:Ja, daar ben ik idd. ook bang voor. En die specifiek ethische kwesties vormen toch maar een klein gedeelte waarover beslissingen genomen moeten worden.

Ik vind het belangrijk als christen dat er zoveel mogelijk christelijke geluiden in de plaatselijke of landelijke politiek te horen zijn, de rest (parkeerplaatsen/nieuwe winkelcentra) vind ik van ondergeschikt belang. Ik heb liever dat de bouw van een abortuskliniek tegengehouden wordt, dan dat ik tot 22.00 uur mn booschappen kan doen in mijn stad. En mijns inziens kan ik dat het best bereiken door op een christelijke partij te stemmen.
Jullie zullen het vast niet zo bedoelen en ieder mag zn mening geven, dat doe ik immers ook :wink: , maar ik krijg het gevoel dat ik mij erg verdedigen moet omdat ik op een christelijke partij stem en mij verder over weinig zorgen maak wat er in mn stad gebeurd, ik vind dat een beetje de omgekeerde wereld.
Er lopen hier toch meer christenen rond of niet? Wat vinden zij dan belangrijk?
Als je als christen de mogelijkheid hebt om je stem te laten horen, is het dan niet je plicht om op een christelijke partij te stemmen?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 jan 2010 12:57

Je hoeft je idd. niet te verdedigen, maar ik was er benieuwd naar waarom je (bij de gemeenteraadsverkiezingen) een christelijke partij belangrijker vind dan wat er in je stad gebeurd. Ik haalde even jouw quote aan, maar ik las meer geluiden van:'politiek interesseerd me niet en omdat mijn ouders op de SGP stemde doe/deed ik dat ook maar'. Dat vind ik toch wel shockerend. Het lijkt me in een democratie wel belangrijk dat je in ieder geval weet op welke partij je stemt en waarom. Waarom jij op een christelijke partij stemt is mij nu duidelijk en ik zou zeggen prima. Het is idd. net welke punten je zelf het belangrijkst vind.

Ik zie het overigens niet als mijn 'christenplicht' om op een christelijke partij te stemmen. Tot nu toe heb ik dat maar 1 keer niet gedaan, maar het kan maar zo zijn dat ik dat bij de gemeenteraadsverkiezingen weer niet ga doen. Ik vind sommige ethische kwesties belangrijk, maar er zijn veel meer zaken die ik van belang vind. Ik maak een keuze op het gehele programma van een partij.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jan 2010 13:17

tsja.. dan zouden we ook een christelijke advocaat moeten in huren voor bepaalde zaken, een christelijke huisarts.. Noem maar op. Ik ga niet stemmen op een partij omdat er christelijk bij aan is geplakt.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 25 jan 2010 13:44

Dit topic wordt verplaatst naar 'Politiek' omdat het in dat subforum beter thuishoort.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 25 jan 2010 20:09

Waarom moeten alle landelijke partijkopstukken zich met de gemeenteraadsverkiezingen bezig houden? Hebben ze in Den Haag niet genoeg hoofdpijn dossiers op de plank liggen?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2010 21:07

Wij mogen in Bodegraven pas in november gaan stemmen. En dan gelijk voor de buren (Reeuwijk).

@Keessie: dit is een beetje ontspanning voor ze.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2010 23:36

em_ma schreef:
esli schreef:Ja, daar ben ik idd. ook bang voor. En die specifiek ethische kwesties vormen toch maar een klein gedeelte waarover beslissingen genomen moeten worden.

Ik vind het belangrijk als christen dat er zoveel mogelijk christelijke geluiden in de plaatselijke of landelijke politiek te horen zijn, de rest (parkeerplaatsen/nieuwe winkelcentra) vind ik van ondergeschikt belang. Ik heb liever dat de bouw van een abortuskliniek tegengehouden wordt, dan dat ik tot 22.00 uur mn booschappen kan doen in mijn stad. En mijns inziens kan ik dat het best bereiken door op een christelijke partij te stemmen.
Jullie zullen het vast niet zo bedoelen en ieder mag zn mening geven, dat doe ik immers ook :wink: , maar ik krijg het gevoel dat ik mij erg verdedigen moet omdat ik op een christelijke partij stem en mij verder over weinig zorgen maak wat er in mn stad gebeurd, ik vind dat een beetje de omgekeerde wereld.
Er lopen hier toch meer christenen rond of niet? Wat vinden zij dan belangrijk?
Als je als christen de mogelijkheid hebt om je stem te laten horen, is het dan niet je plicht om op een christelijke partij te stemmen?

Ik vind een zo laag mogelijke OZB belangrijk.
Ik vind het belangrijk dat onze gemeente goed functioneert tegen zo laag mogelijke kosten.
Ik ben voor een Krimpenerwaardgemeente zonder Krimpen aan den IJssel erbij, maar met de vijf andere gemeenten samen.
Ik ben voor gescheiden afvalinzameling.
Ik ben voor afschaffing van de meest belachelijke belasting die er is (hondenbelasting).
Ik ben voor een fietserstunnel onder de N210.

Lieve Em-ma, heb je wel eens over dat soort punten nagedacht?
Dat je met je hart en vanuit je geloof stemt, dat steun ik - en dat weet je.
Maar als je stemt, denk je dan ook aan wat er in een partijprogramma staat? Stel dat jouw (christelijke) partij wil dat jouw straat een doorgaande weg wordt, zodat je veel meer verkeersoverlast krijgt - wat doe je dan? Stem je dan nog op die partij, omdat die partij de winkels op zondag dicht wil houden, of stem je dan voor een andere partij, omdat die jouw straat stil, schoon en kindvriendelijk wil houden?

Daar ben ik benieuwd naar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2010 09:08

Optimatus schreef:Ik vind een zo laag mogelijke OZB belangrijk.

De gemeente zal toch geld nodig hebben op hun wettelijke toegekende taken uit te voeren.

Ik ben voor afschaffing van de meest belachelijke belasting die er is (hondenbelasting).

Als inwoner van een stad ben ik juist voor verhoging van de hondenbelasting. Het is enorm irritant dat er altijd hondepoep op de voetpaden ligt. Wat mij betreft vertienvoudigen ze de hondenbelasting, of verbieden ze het om een hond te nemen indien een woning niet beschikt over een bepaalde minimale oppervlakte aan buitenruimte.

Terug naar “Archief”